لوگو موشن چیست؟ راهکاری خلاقانه برای رونق کسب و کار!
از گذشته تا به امروز، داشتن یک لوگوی مناسب برای برندسازی و معرفی یک شرکت یا مجموعه، لازمهای اساسی بهشمار میآمده است. از دورانی که صنعتگران در سال ۱۸۷۶ برای اولین بار نمادهایی را با استفاده از سنگ و چوب طراحی کرده و آنرا بهعنوان لوگو برای کسب و کار خود انتخاب کردند تا امروز که آن طرحهای اولیه به لوگو موشنهایی جذاب تبدیل شدهاند، طراحی لوگو پیشرفت زیادی داشته است. امروزه فقط در اختیار داشتن یک لوگو برای بسیاری از مشاغل که برای مدت زمانی طولانی فعالیت داشتهاند، دیگر کافی نیست. اما چاره برای این موضوع بسیار مهم چیست؟
بهترین راهکار برای بهنمایش گذاشتن لوگوی چنین مشاغلی، استفاده از تکنولوژی روز و بهخصوص استفاده از لوگو موشن (Motion Logo) است. با این تغییر روند میتوانید لوگوی خود را موشن کنید (به حرکت درآورید) و بهنوعی هویت لوگوی کسب و کار خود را برای مخاطبین جذابتر و سرگرم کنندهتر کنید. چنین کاری باعث میشود لوگوی شما در ذهن مخاطبان ماندگارتر از همیشه شود و بیش از پیش آنها را به سمت خدمات و یا محصولاتی که ارائه میکنید سوق دهد.
از این رو ما در این مقاله از پونیشا قصد داریم بگوییم لوگو موشن چیست و در ادامه ویژگیها و موارد استفاده از آن را برای شما شرح دهیم. اما قبل از اینکه به معرفی کامل لوگو موشن برسیم، بهتر است بدانید لوگو چیست، با مفهوم و انواع لوگو بیشتر آشنا شوید و اهمیت استفاده از آن را بهتر درک کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
لوگو (Logo) چیست؟
به بیان ساده میتوان گفت لوگو ترکیبی از نوشتهها و تصاویری است که به مشتریان نشان میدهد که شما چه کسی هستید، قادر به انجام چه کارهایی برای آنها هستید و به چه میزان به نیازهای مشتریان خود اهمیت میدهید. در واقع یک لوگوی جذاب، به شما کمک میکند که تمامی این موارد را به بهترین نحو به افراد نشان دهید و ارتباط خود را با مخاطبین خود، بیش از پیش پایدار کنید. میتوان گفت Logo اصلیترین نقش را در نمایش شخصیت یک برند و یا یک محصول ایفا میکند. بهطور کلی یک لوگوی جذاب و قوی میتواند بیان کننده استراتژی بینقص مجموعه و یا شرکت شما باشد و برای همیشه در ذهن مخاطب نقش ببندد. در ادامه به معرفی انواع لوگو خواهیم پرداخت.
انواع طراحی لوگو
بهطور کلی ۳ نوع طراحی لوگو وجود دارد که ما در اینجا آنها را بهشما معرفی خواهیم کرد. همهی این لوگوها را میتوان به لوگو موشن نیز تبدیل کرد.
لوگو تایپ (Logo Type)
نوع اول، لوگو تایپ نام دارد که از کنار هم چیدن چند حرف تشکیل میشود. در طراحی لوگو تایپ یا تایپوگرافی، سعی بر این است که حروف با یک آناتومی خاص و هارمونی منسجم در کنار هم قرار گیرند. بهاین ترتیب، یک لوگوی خاص با ترکیبی از حروف، طراحی خواهد شد که میتواند انتخاب هوشمندانهای برای داشتن یک لوگوی جذاب باشد. با استفاده از لوگوتایپ قادر خواهید بود در نگاه اول، کسب و کار خود را بهشکلی منحصر بهفرد برای مخاطبان خود بهنمایش بگذارید.
لوگو تصویری (Picture Logo)
لوگو تصویری یا نمادین، نوع دیگری از طراحی لوگو حرفهای است که بهکمک طرحها، اشکال و آیکونهای مختلف انجام میشود. با وجود چنین طراحی، شما موفق خواهید شد که یک نماد بصری را برای معرفی و رونق کسب و کار خود در اختیار داشتهباشید. بهدنبال آن، برندسازی لازم برای رسیدن موفقیت در زمینه کاری شما صورت خواهد گرفت.
لوگوی تلفیقی
این نوع از لوگوها همانطور که از نام آنها مشخص است، به شما ترکیبی از لوگو تایپ و لوگو تصویری را ارائه میدهند. در این نوع طراحی، با توجه به دقت بسیار بالایی که برای هماهنگی بین تصاویر و نوشتهها بهکار میرود، نتیجه نهایی میتواند رونق کسب و کار شما را دو چندان کند.
اهمیت استفاده از لوگو در کسب و کار
اگر به فکر پیشرفت و رونق کسب و کار خود در دنیای امروزی هستید، با توجه به اینکه اکثر ارائه خدمات و محصولات بهصورت دیجیتال انجام میشوند، قطعا به یک طراح حرفهای برای طراحی لوگو و لوگو موشن خود احتیاج دارید تا بتوانید پیام خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان خود برسانید. حتی اگر تازه شروع به کار کرده باشید و هنوز شناخته شده نباشید، یک لوگوی جذاب و حرفهای به شما کمک میکند تا کسب و کارتان رونق بیشتری پیدا کند و مشتریان بیشتری بهسمت شما سوق داده شوند. دیگر مسئله مهم و موثر در ارتباط با کسب و کار شما، تبلیغات است که بهوسیله یک لوگوی حرفهای به افراد نشان داده خواهد شد. بهطور کلی طراحی یک لوگو خاص و جذاب، بخش بسیار مهمی از فرآیند برندینگ مجموعهها و شرکتها است. بهاین ترتیب میبایست توجه ویژهای بهآن شود. شما برای در اختیار داشتن بهترین لوگو مطابق با نیاز و سلیقه شخصی خود، به یک طراح حرفهای لوگو نیاز دارید.
ما در پونیشا به شما کمک میکنیم تا بتوانید با تعداد زیادی از طراحان حرفهای لوگو آشنا شوید. بهاین ترتیب این اطمینان بهشما داده خواهد شد که بهترین لوگوی ممکن مطابق با سلیقه و کسب و کار شما توسط طراحان حرفهای لوگو در پونیشا برای شما طراحی شود. حال بیایید برویم سراغ لوگو موشن و ببینیم Logo Motion چیست.
لوگو موشن چیست؟
لوگو موشن (Motion Logo)، که به آن لوگو اینترو هم گفته میشود، در واقع به حرکت درآوردن و یا انیمیت کردن (Animate) لوگو بهکمک نرمافزارهایی قدرتمند همچون پریمیر (Premiere)، افتر افکت (After Effect)، ایلاستریتور (illustrator) و … است. همانطور که پیشتر اشاره شدف لوگو میتواند شخصیت و داستان شکلگیری هر برند را برای مخاطبان بیان کند و یک تصویر بسیار تاثیرگذار برای برند شما در ذهن آنها بسازد. اما هرچه تکنولوژی پیشرفت میکند، دوران بسیاری از چیزها نیز به پایان خود میرسد. در مورد لوگوهایی که فقط برای چاپ طراحی میشوند نیز چنین مسئلهای صدق میکند.
اگر بهدنبال پیشرفت و رونق سریعتر کسب و کار خود هستید، بهتر است فقط به داشتن یک لوگوی ثابت بسنده نکنید. شما میتوانید به لطف روی کار آمدن تکنولوژیهای مدرن، از این فرصت استفاده کنید و با طراحی یک لوگو موشن خاص و جذاب، تصویر برند خود را برای همیشه در ذهن مخاطبین هک کنید. طراحی لوگو موشن در کنار داشتن یک لوگو ثابت، قطعا تاثیرگذاری چندین برابری بر برندینگ کار شما خواهد داشت. پس بهتر است همین حالا بهدنبال طراحی یک لوگو موشن خاص برای کسب و کار خود باشید.
یک لوگو موشن حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
زمانی که طراحی لوگو موشن خود را به طراحان حرفهای میسپارید، انتظار ارائه یک لوگو موشن حرفهای و جذاب را از طرف آنها خواهید داشت. برای تشخیص یک لوگو موشن که بهصورت حرفهای طراحی شده باشد، چند ویژگی مد نظر است که با هم آنها را بررسی خواهیم کرد.
همخوانی لوگو موشن با کسب و کار شما
فرقی نمیکند چه شغلی دارید، اگر هنوز در بازار کار خود موفق به مطرح کردن برند خود نشدهاید و قصد دارید از لوگو موشن برای برندینگ شغل خود استفاده کنید، لوگو موشن شما باید با نوع کسب و کارتان همخوانی لازم را داشتهباشد. البته در این بین شاید بعضی از لوگوها همچون نایک و یا اپل را دیده باشید که ربطی به کسب و کارشان نداشتهباشد؛ اما باید توجه داشتهباشید که این کمپانیها سالهای زیادی است که خود را ثابت کردهاند و حتی بدون داشتن یک لوگوی مرتبط با کسب و کارشان، اکثر افراد آنها را میشناسند.
معنادار بودن لوگو موشن
هرگاه که قصد طراحی لوگو و یا لوگو موشن را داشتهباشید، باید دقت کنید که لوگویی که استفاده میکنید معنا و مفهوم کسب و کار شما را در یک نگاه به مخاطب برساند. در عین حال، حتما باید به این موضوع توجه داشتهباشید که لوگو موشنی که تولید کردهاید، در هر ابعادی که به نمایش در میآید، قابلیت خوانایی بالایی داشتهباشد.
زیبایی و جذابیت
لوگو موشنی که قرار است آن را طراحی کنید، باید در عین سادگی، زیبا و جذاب باشد. برای اینکار باید سعی کنید از طرحها و رنگهای مناسب و مطابق با کسب و کارتان استفاده کنید تا مخاطب مجذوب آن شود. بهاین ترتیب، مخاطبین کاملا تحت تاثیر لوگو موشن شما قرار میگیرند و برای همیشه آن را در ذهن خود میسپارند.
انواع لوگو موشن
در حال حاضر با رقابتی شدن فضای کسب و کارها، اهمیت برندسازی تخصصی و استفاده از تبلیغات مدرن، همچون لوگو موشن بیشتر از قبل شدهاست. لوگو موشنها انواع مختلفی دارند که میتوانید از هر کدام مطابق با کسب و کار خود استفاده کنید. در ادامه انواع لوگو موشن را به شما معرفی خواهیم کرد.
لوگو موشن فلت
لوگو موشنهای تخت یا فلت، به صورت دو بعدی اجرا میشوند و در آنها از انواع افکتهای گرافیکی و صوتی برای برند سازی شرکتهای تجاری استفاده میشود.
لوگو موشن سه بعدی
همانطور که از نام این نوع لوگو موشنها پیداست، از افکتهای ۳ بعدی برای تولید آنها استفاده میشود. یک طراح حرفهای حتی میتواند بهکمک حرکات دوربینها، لوگو موشن حرفهایتری با جلوههای ویژه و خاص طراحی کند. این نوع از لوگو موشنها بیشتر برای برندهای حرفهای و بسیار بزرگ کارآیی دارند. طراحی لوگو موشنهای سه بعدی، بهدلیل پر زحمت و حرفهایتر بودن نسبت به لوگو موشنهای فلت، هزینه بیشتری را نیز برایتان در بر خواهد داشت.
لوگو موشن آماده
این نوع از لوگو موشنها، قالبهای آمادهای هستند که بسیاری از صاحبان کسب و کارها، با پرداخت هزینهای کمتر و در زمانی سریعتر، میتوانند یک لوگو موشن را مناسب شغل و برند خود در اختیار داشتهباشند.
کاربردهای لوگو موشن یا لوگو اینترو (Logo Intro)
لوگو موشن یا لوگو اینترو کاربردهای زیادی در جهت برندسازی شرکتها، مجموعهها و نامهای تجاری دارد و میتواند بزرگترین نقطه عطف برای انتقال محتوای تبلیغاتی بسیاری از کسب و کارها باشد. در ادامه چند کاربرد از لوگو موشن را با هم خواهیم دید.
- یکی از اصلیترین عوامل معرفی برند، لوگو موشن است.
- لوگو موشن تاثیری بسیار سریع در ذهنیت مخاطبان دارد.
- با کمک لوگو موشن، عملکردی مطمئن در یادآوری برند خود برای مخاطبین خواهید داشت.
- لوگو موشن میتواند باعث اعتماد سازی بسیار بالا بین برند و مخاطب شود.
- به کمک Logo Intro امکان ایجاد ذهنیتی مطلوب در مخاطبین را خواهید داشت.
- لوگو موشن یک راه مناسب برای تبلیغات کوچک و ویدیویی است.
نمونه هایی از بهترین لوگو موشن ها
بسیاری از شرکتها و برندهای معتبر در سراسر دنیا از جذابیت لوگو موشنها برای برندینگ کسب و کار خود استفاده میکنند. در ادامه، چند نمونه از بهترین لوگو موشنها از برندهای معروف در سراسر دنیا را به شما معرفی میکنیم تا بهتر درک کنید که لوگو موشن چیست.
- گوگل (Google) : این برند، شناخته شدهترین در بین همه برندها است. گوگل، سرویس Google Speak خود را با یک لوگو موشن بسیار زیبا از ترکیب رنگهای موجود در لوگوی اصلی خود بهنمایش میگذارد.
- دِل (Dell) : این کمپانی معروف، محصولات خود همچون لپ تاپ، کامپیوتر و … را با ۴ آیکون جذاب و معنادار بهصورت لوگو موشن به مخاطبین خود نشان میدهد.
- اینستاگرام (Instagram) : این شبکه اجتماعی بهشدت پرطرفدار در سالهای اخیر، از یک لوگو موشن تشکیل شده از دوربین پولاروید که یک دوربین سنتی و کلاسیک است برای نمایش برند خود استفاده کرده است. در اینجا میتوان از دوربین استفاده شده در لوگو موشن اینستاگرام متوجه شد که این شبکه اجتماعی قابلیت نمایش تصاویر و ویدیوهای شما را دارد.
- برگر کینگ (Burger-King) : این برند معروف، بهمنظور تبلیغات جذابتر از یک لوگو موشن سه بعدی تشکیل شده از موادی که در یک همبرگر استفاده میشود، برای برندینگ خود استفاده کردهاست.
- مَستر کارد (Master Card) : لوگو موشن طراحی شده برای مستر کارد بهنوعی چند وجهی بودن آنرا با تصاویری متشکل از مسافرت، غذا، دوربین عکاسی و … به نمایش میگذارد.
موشن گرافیک و کاربرد آن
حتما با شنیدن نام لوگو موشن، موشن گرافیک را هم به خاطر آوردهید؛ پس بهتر است قبل از اینکه این بحث جذاب را به انتها برسانیم، بدانیم موشن گرافیک چیست و با انواع آن و کاربردهایی که دارد نیز بیشتر آشنا شویم. باید خاطر نشان کرد که بهطور کلی موشن گرافیکها همچون لوگو موشنها دارای محتواهایی از تصاویر متحرک هستند که بر روی آنها صداگذاری انجام میشود و پیامی را منتقل میکنند.
موشن گرافیک در واقع از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصویر تشکیل شدهاست. بهطور کلی موشن گرافیکها میتوانند بر روی موبایل و کامپیوتر، هم بهصورت آنلاین و هم بهصورت آفلاین در سایتها و نرمافزارهایی که قابلیت نمایش آنها را دارند، بهنمایش در بیایند. در واقع موشن گرافیک ویدیویی است که از کنار هم قرار گرفتن تصاویر و صداگذاری بر روی آنها ساخته میشود و بهعنوان یک راه برای تماس با مخاطب و انتقال پیام یا محتوای مورد نظر ما به بیننده استفاده میشود. موشن گرافیکها بهدلیل اینکه امکان ساخت ویدیوهایی با مدت زمان بیشتر نسبت به لوگو موشنها را بهما میدهند، میتوانند برای تیزرهای تبلیغاتی و ویدیوهایی از این دست استفاده شوند. بنابراین با طراحی موشن گرافیک خواهید توانست یک محتوای جذاب و سرگرم کننده را برای مخاطبین بهنمایش بگذارید.
مراحل تولید یک موشن گرافیک بهاین صورت است که میبایست در ابتدا سناریویی را طرح کنید، سپس لوکیشن و کاراکترهای آنرا مشخص کنید، بعد از آن عملیات متحرک سازی را بر روی تصاویر ثبت شده انجام دهید و در انتها بر روی سناریوی بهدست آمده صداگذاری کنید. با انجام این مراحل خواهید توانست یک موشن گرافیک مطابق با سلیقه خود طراحی کنید.
بهطور کلی ۳ نوع موشن گرافیک داریم که عبارتند از ویدیو موشن، استاپ موشن و اینفو موشن که در مقالهای جداگانه آنها را شرح خواهیم داد.
چرا باید از موشن گرافیک استفاده کنیم؟
هدف اصلی موشن گرافیک انتقال پیام و یا محتوایی ویژه است که از کنار هم قرار گرفتن تصاویر و صداگذاری تولید میشود. استفاده از لوگو موشن در کنار موشن گرافیک میتواند یکراه مطمئن و جالب توجه برای افزایش قدرت بیان محتوا از سمت شما برای مخاطبین باشد. هزینه کم در مقایسه با دیگر روشهای تولید محتوا، تاثیر و ماندگاری بیشتر این نوع پیامها، انتقال بهتر پیامها به مخاطب، افزایش کیفیت محتوا و بهدنبال آن جذب بیشتر مخاطب از مهمترین مزایای موشن گرافیک هستند.
کلام آخر
همانطور که مکررا در این مطلب گفته شد، لوگو موشن یکی از بهروزترین و کاربردیترین ابزارهایی است که شما میتوانید با کمک آن کسب و کار خود را تبلیغ کرده و محتوای خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان نشان دهید. در این مطلب تلاش کردیم که بهطور کامل بگوییم لوگو موشن چیست و شما را با انواع و کاربردهای آن آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزانی که به لوگو موشن و نحوه طراحی آن علاقمند هستید کاربردی بوده باشد و در آینده بتوانید بهکمک آن، ایدههای خود را بهصورت کاملا حرفهای طراحی کنید.
در عین حال، شما کاربران گرامی میتوانید برای بهرهمندی از طراحی حرفهای انواع لوگو به پونیشا، بزرگترین خانه فریلنسری ایران سر بزنید و با مجربترین طراحان لوگو و لوگو موشن در ارتباط باشید.
سوالات متداول
لوگو موشن چیست؟
لوگو موشن (Motion Logo)، که به آن لوگو اینترو هم گفته میشود، در واقع به حرکت درآوردن و یا انیمیت کردن (Animate) لوگو است.
کاربرد لوگو موشن چیست؟
لوگو ترکیبی از نوشتهها و تصاویری است که به مشتریان نشان میدهد که شما چه کسی هستید، قادر به انجام چه کارهایی برای آنها هستید و به چه میزان به نیازهای مشتریان خود اهمیت میدهید.
ویژگی یک لوگو موشن خوب چیست؟
برای تشخیص یک لوگو موشن که بهصورت حرفهای طراحی شده باشد، چند ویژگی مد نظر است که با هم آنها را بررسی خواهیم کرد.
کاربرد لوگو موشن چیست؟
لوگو موشن یا لوگو اینترو کاربردهای زیادی در جهت برندسازی شرکتها، مجموعهها و نامهای تجاری دارد و میتواند بزرگترین نقطه عطف برای انتقال محتوای تبلیغاتی بسیاری از کسب و کارها باشد. در ادامه چند کاربرد از لوگو موشن را با هم خواهیم دید.
سلام. به نظر بنده لوگو موشن جذابیت بیشتری نسبت به لوگوی معمولی داره. مقاله ی شما هم بسیار کامل و آموزنده بود در این زمنیه. موفق باشید.
سلام بینش عزیز. خوشحالیم که براتون مفید بود.