skip to Main Content
محتوا چیست؟ بازی هیچ و همه در قلمرو پادشاهی

محتوا چیست؟ بازی هیچ و همه در قلمرو پادشاهی

مسئله‌ی محتوا یعنی تقابل هیچ و همه! تعریف محتوا (Content) و بررسی گستره پاسخ‌های مربوط به آن، نشان‌دهنده این تناقض زیبا است. اگر کسی همه جواب‌های مرتبط با چیستی محتوا را در کنار هم قرار دهد، به طور منطقی به این نتیجه می‌رسد که «محتوا می‌تواند هر چیزی باشد». همانطور که هر جمله‌ای محتواست و تصور دنیای بدون واژه و خالی از محتوا بی‌معنی است، درمقابل حتی سکوت هم می‌تواند خود نوعی محتوا باشد. اگر گیج شده‌اید نگران نباشید. برای نتیجه‌گیری درست از مقوله‌ای چنین گسترده بهتر است به ابعاد آن بیشتر توجه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم محتوا چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد.

چرا محتوا مهم است؟

در طول تاریخ، نویسندگان و شاعران بزرگی در جهان ما زیسته‌اند که قرن‌هاست کلام آنها در ذهن مخاطبان مختلف نقش بسته و جابه‌جا از نوشته‌های آنها وام می‌گیرند. میلیون‌ها نفر درمیان سطر سطر واژگان‌ این بزرگان غرق شده‌اند و در جهان‌هایی ناشناخته، گام برداشته و لذت برده‌اند. محتوا پادشاه نیست اما قلمرویی برای پادشاهی فراهم می‌کند.

این جریان حتی در دنیای مجازی هم ادامه دارد. ما امروزه در میان انبوهی از اطلاعات، نوشته‌ها و محتواهای گوناگون قرار گرفته‌ایم و گاه در اقیانوسی پرآشوب از واژه‌ها و محتواها گرفتار می‌شویم. جهان پرسرعت امروز، ما مخاطبان را مجبور کرده که روی امواج واژه‌ها این سو و آن‌سو کشیده شویم و برای به روز ماندن و روی آب قرار گرفتن خود نیز به خیل تولید‌کنندگان محتوا اضافه شویم. اما چرا این روزها تولید محتوا تا این حد مهم است؟

اعتمادسازی

یکی از اصول موفقیت در هر کسب و کاری، به ویژه کسب و کارهای آنلاین، اعتمادسازی است. محتوا بهترین و تنها ابزار شما برای اعتماد سازی است. شما همانند کسب و کارهای سنتی نمی‌توانید رو در رو با مخاطبان‌تان صحبت کنید و اعتماد آن ها را جلب کنید. پس بهترین کار این است که از طریق تولید محتوا اعتمادسازی کنید. محتوا ارتباط می‌سازد، ارتباط اعتماد ایجاد می‌کند و اعتماد منجر به فروش می‌شود.

بازاریابی آسان تر

یکی از مشکلاتی که خیلی از کسب و کارهای آنلاین با آن مواجه می شوند، مسئله بازاریابی است. بسیاری از وب سایت‌ها نمی‌توانند آن طور که باید محصولات و خدمات خود را بازاریابی کنند. دلیل آن این است که با تولید محتوای اصولی آشنا نیستند. زیرا تولید محتوا بهترین راه برای صحبت با مخاطبان و معرفی محصولات و خدمات به آن‌ها است.

جذب مخاطب وفادار

سرمایه هر کسب‌وکاری تعداد مخاطبان وفادار آن است. منظور از مخاطبان وفادار در دنیای امروز، همان‌هایی هستند که هر روز به بهانه خواندن مطالب جدید به شما سر می‌زنند. دیگر فقط تبلیغات افراد را وفادار نمی‌کند؛ در واقع این روزها دیگر هیچ‌کس تبلیغات را نمی‌خواند، مردم چیزهایی را می‌خوانند که جلب‌شان کند، و این چیزهای جذاب گاهی تبلیغ هستند.

برندسازی

هدف اصلی تولید محتوا برای مخاطبان، افزایش محبوبیت کسب‌وکار است؛ ولی باید بدانید چه محتوایی تولید کنید تا مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد. اگر واقعا محتوایی عالی تولید کنید، مطمئن باشید بسیاری از سایت‌های دیگر از شما کپی می کنند یا همان محتوای شما را بازنشر می‌دهند و این به بیشتر دیده شدن شما و کسب و کارتان بسیار کمک خواهد کرد. به قول کنفسیوس به جای فرستادن لعنت به تاریکی، برخیزید و شمعی روشن کنید.

روند تولید محتوا چگونه است؟

جواب این سوال در واقع درست به مانند صحبت کردن با نویسنده تازه‌کاری است که از خود می‌پرسد باید درباره چه بنویسم؟ جواب در یک جمله: داشتن ایده، مجهز بودن به ابزار آن ایده و یاد گرفتن سبک‌ها و فرم‌ها است. در دنیای امروز هم سوال مذکور اینطور تغییر می‌کند که چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟ و جواب آن طی کردن این مراحل است:

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

اگر می‌خواهید به درستی سوژه مورد نظر را برای تولید محتوا بشناسید، باید با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید. این کلمات علاوه بر اینکه نشان می‌دهند آیا فعالیت در آن حوزه ارزش دارد یا خیر، می‌توانند نقشه راه مناسب برای شروع کار را در اختیار شما قرار دهند و شما را با نمونه‌ کارهای رقبا در رابطه با محصول یا کسب‌وکارتان آشنا کنند.

یکی از راه‌های پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. در بخش سرچ گوگل می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظر را تایپ کرده و در ادامه، بحث‌های مرتبط با آن به شما نشان داده می‌شود. تعدادی دیگر از مهم‌ترین ابزارها برای تحقیق درباره کلمات کلیدی عبارتند از:

  • Google keyword planner
  • KW Finder
  • Keyword tool
  • SEMrush
  • MOZ Keyword explorer

آغاز به کار نوشتن

هر فردی که به نوشتن علاقه دارد می‌تواند پس از مدتی تمرین، به سبک منحصر‌به‌فرد خود برسد. بنابراین خیلی نگران سبک نباشید و برای جلب نظر مخاطب سعی کنید از سبک منحصربه‌فرد خود برای نوشتن مطالب استفاده کنید. در بازاریابی محتوا کاملا صریح و مختصر عمل کنید تا مخاطبان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و از استعارات گیج کننده استفاده نکنید. یادتان باشد استفاده به موقع از طنز در جملات می‌تواند بسیار مفید باشد.

ویرایش را فراموش نکنید

مطلب باید با ایده‌های جذاب در مطلب نویسی همراه باشد که نه محتوای کپی داشته باشید و نه محتوای خسته کننده. اما یادتان باشد که هر مطلبی نیاز به ادیت و ویرایش دارد. همیشه سعی کنید تا جای ممکن ایرادات نگارشی و محتوایی خود را برطرف کنید تا جدی گرفته شوید. برای این کار باید با علائم نگارشی آشنا باشید و مواردی مانند قوانین هکسره را به درستی رعایت کنید.

انتشار و بارگذاری

در انتشار محتوا تنها به فشردن یک دکمه‌ی ساده بسنده نکنید؛ بلکه باید سعی کنید محتوای شما هماهنگ با بستری باشد که قصد انتشار در آن را دارید. با امکانات آن بستر به خوبی آشنا باشید و سعی کنید لحن خود را با آن هماهنگ کنید. به عنوان نمونه، لحن شبکه‌های اجتماعی مختلف را یاد بگیرید و سعی کنید محتوای خود را با نیازهای مخاطبان هر یک از این شبکه‌ها هماهنگ کنید. حتما برای پست‌ها و مطالب خود تقویم محتوای روزانه یا هفتگی داشته باشید و برای مدیریت این مسئله از ابزارها و نرم‌افزارهای اشتراک‌گذاری محتوا استفاده کنید.

انواع تولید محتوا

بر اساس آنچه که تا کنون بررسی کردیم و اهمیت محتوا در موتورهای جستجو، حتما متوجه شده‌اید که محتوای مناسب در زمینه کسب‌وکار، محصول و یا تجارت شما صرفا با نوشتن چند جمله و کنار هم قرار دادن آنها به دست نمی‌آید. بهتر است بدانید که محتوا انواع مختلفی دارد که هرکس متناسب با کسب‌وکار  و مخاطب هدف خود از آن بهره می‌برد. محتوا تنها به صورت متنی نیست بلکه می‌تواند به صورت صوت، ویدئو، اینفوگرافیک، مطالب آموزشی و… باشد که پیش از این در مقاله انواع محتوا به آن اشاره شد اما بهتر است به صورت خلاصه این دست از محتواها را بررسی کنیم:

محتوای متنی

کلمه، محور اصلی این نوع محتواست. در محتوای متنی کلمات وظیفه بیان اندیشه و منظور ما و رساندن آن را به مخاطب بر عهده دارند. پس باید نسبت به واژه‌ها حساس بود و جوری برنامه‌ریزی کرد که این نوع محتوا بتواند به صورت کامل اهداف و تفکرات ما را به مخاطب برساند.

محتوای گرافیکی

محتوای گرافیکی طرفداران و مخاطبان همیشگی خود را دارد. محتوای گرافیکی انواع گوناگونی دارد و شامل تصویر، اینفوگرافیک‌‌ها، ایلاستریشن‌ها و .. است. جذابیت و رنگارنگ بودن این دست از محتواها بر اهمیت آنها افزوده است.

محتوای ویدیویی

در دنیای پر سرعت امروزی و با وجود مخاطبانی که فرصت مطالعه متن را ندارند، محتوای ویدیویی یکی از پرطرفدارترین انواع محتواهاست. از طریق ویدیو می‌توانید تفکرات و نظرات خود را به مخاطب برسانید و او را مجذوب دنیایی پر از رنگ و تحرک کنید.

محتوای مورد نظر شما از هر نوعی که باشد، از رپورتاژ گرفته تا تولید محتوای انگلیسی، طراحی اینفوگرافی و یا ویدیو، می‌توانید از خدمات تولید محتوا در پونیشا استفاده کنید.

محتوا در دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به معنای تبلیغات و بازاریابی در دنیای اینترنتی یا دیجیتالی است. این مبحث تقریبا ۲۰ سال است که به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی تعریف شده است. درباره تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ لازم است که این موارد را رعایت کنید:

محتوای خاص تولید کنید

اصل اول بازاریابی اینترنتی موفق و استراتژی دیجیتال مارکتینگ پیشرو، خلق محتوای خوب و باکیفیت است. یک محتواپرداز خلاق و حرفه‌ای می‌تواند با جادوی کلمات خود مخاطبینی فراتر از جامعه هدف برای شما به ارمغان بیاورد.

شفاف باشید

همانطور که در یک گفت‌وگوی روزمره برای فهمیده شدن باید شفاف و واضح صحبت کنید، حفظ شفافیت، قابلیت فهم و وضوح در تولید محتوا نیز مهم است. پیام‌هایی که به بهترین نحو ممکن منظور خود را به مخاطب می‌رسانند، در نهایت به مارکتینگ اصولی و درست منجر می‌شوند. اصل ساده بودن و رسا بودن محتوا در دیجیتال مارکتینگ زیربنای موفقیت است.

در دسترس باشید

فقط ایجاد راه‌های ارتباطی گوناگون و متنوع کافی نیست. شما باید از طرقی که به مخاطب معرفی می‌کنید در دسترس و جوابگو باشید. ایجاد محیط‌های مناسب برای مخاطبین در جهت برقراری ارتباط، به راحتی برای سایت و شبکه اجتماعی شما ترافیک ایجاد می‌کند.

اینفلوئنسرها را به خدمت بگیرید

در همه جای دنیا توجه به افراد مشهور زیاد است و این خصوصیت در فضای مجازی پر رنگ‌تر شده است. برندها در همه جای دنیا محتوای مورد نظر خود را از طریق اینفلوئنسرها به گوش مردم می‌رسانند و از قدرت تبلیغات اینفلوئنسرمارکتینگ استفاده می‌کنند.

از ویدیو غافل نشوید

تحقیقات نشان می‌دهد که توجه مخاطبین در سال‌های اخیر از سمت متن‌های کپسولی و عکس‌ها به سمت ویدیو معطوف شده است. محتواهای ویدیویی اثر و ماندگاری بیشتری در ذهن انسان دارند و یادآوری را برای افراد ساده‌تر و مفهمومی‌تر می‌کنند.

چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟

حال که درک کردید محتوا چیست، باید بدانید که برای تولید محتوای موفق به استراتژی محتوا نیاز است. استراتژی محتوا (Content Strategy) به فرآیند تولید، ذخیره و توزیع محتوا طبق برنامه‌ای سازمان‌یافته، حول محوری مشخص و برای مخاطبانی از قبل تعیین شده، گفته می‌شود. در استراتژی محتوا باید هویت محتوا از لحاظ ساختار و سبک مشخص شده باشد و چارچوب‌های محتوا تعیین شود؛ همچنین شاخص‌های عملکردی و اندازه‌گیری شفاف میزان موفقیت مهم است.

برای درک استراتژی محتوا ساختن یک خانه را در نظر بگیرید که برای شروع کار ابتدا به طرح و نقشه نیاز دارید. طرح و نقشه‌ای که شامل همه جزئیات، ابعاد و زوایای مختف باشد. یک استراتژی محتوای خوب باید به این سوالات پاسخ دهد:

  • چرا محتوا منتشر می‌شود؟
  • با انتشار محتوا به کدام سمت می‌رویم؟
  • این محتوا چه زمانی باید به مخاطب برسد؟
  • مخاطبین چه کسانی هستند؟
  • پس از انتشار محتوا چه باید کرد؟

اما باید توجه کرد که چه محتوایی را برای کجا تامین می‌کنید. نمی‌توان محتوای یک سایت را به صورت کامل در شبکه‌های اجتماعی مختلف کپی و پیست کرد بلکه باید محتوای شما بر اساس لحن هریک از شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام، لینکدین و یا… تغییر کند و اینجاست که نقش استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا پررنگ‌تر می‌شود. اما بیایید بررسی کنیم که بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا در واقع راهکاری برای جذب مشتری و فروش محصولات از طریق ایجاد محتوای ارزشمند، مفهوم و مرتبط است. می‌توان گفت که بازاریابی محتوا در اصل ترکیبی از تکنیک‌های فروش محصول و بازاریابی سنتی است. بازاریابی محتوا باید به گونه‌ای باشد که به مخاطبان خود آگاهی دهید و مخاطبان متوجه این نکته نشوند که شما در تلاشید تا محصولات خود را به آنها بفروشید. برای همین است که نیاز دارید تا تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا را بدانید.

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

زمانی که درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌شود نمی‌توان از مقوله بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا چشم‌پوشی کرد. در دنیای اینترنت محتوا به عنوان بخش اساسی بازاریابی شناخته می‌شود و بسیاری از کسب‌وکارها فعالیت خود را روی بستر آنلاین انجام می‌دهند. قدرت نفوذ محتوا و نقش آن در تاثیرگذاری روی مخاطب غیرقابل انکار است.

بازاریابی محتوا در واقع ضمیمه‌ای بر استراتژی محتوای کلیِ شماست و تنها بر روی خلق، اندازه‌گیری و انتشار مطالب جذاب و مفید برای مخاطبان تمرکز دارد. در واقع بازاریابی محتوا دقیقاً «دلایل و چراهای» خرید یا مشارکت مشتریان شما را هدف می‌گیرد. اما بازاریابی محتوا تنها زمانی می‌تواند به بالاترین حد تاثیرگذاری خود برسد که  شما یک استراتژی محتوای قدرتمند برای آن پایه‌گذاری کنید. به عبارت دیگر، استراتژی محتوا با «چگونگی» استفاده از محتوا ارتباط دارد و به شما می‌گوید که «کجا» از «چه چیز» استفاده کنید.

کلام آخر

بسیاری از افراد ارزش محتوای وب‌سایت‌ها را درک می‌کنند اما محتوای خوب و با کیفیت، روش تولید محتوا و ایجاد یک استراتژی اساسی برای این کار است که می‌تواند یک کسب‌و‌کار آنلاین را به سمت موفقیت سوق دهد. خوشبختانه پونیشا امکانی را فراهم کرده است که بتوانید از با کیفیت‌ترین خدمات فریلنسرها، تولید‌کنندگان محتوا و نویسندگان مجرب بهره ببرید. فقط کافی است پروژه خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر به انجام پروژه‌ی تولید محتوای شما بپردازند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds