محتوای خوشهای (Content Cluster) چیست؟
امروزه تولید محتوا و جذب مخاطب از طریق فضای دیجیتال، یکی از مهمترین روشهای رقابت در میان کسب و کارهای مختلف در هر حوزه و زمینهای محسوب میشود. اما محتوا چیست؟ تولید محتوای ارزشمند و بهروز در واقع یکی از راههای اصلی جذب ترافیک و بالا بردن بازدید سایت است. گوگل در الگوریتمهای خود به دنبال این است تا بتواند با موضوعات و تاپیکهای مختلف یک وبسایت، با قسمتهای مختلف محتوای شما ارتباط برقرار کرده و با استفاده از این ارتباطات، الگوی محتوای خوشهای یا همان کلاستر کانتنت را شناسایی کند. با استفاده از تکنیکهای مختلف خدمات سئو میتوان بازدهی یک سایت را بالا برد تا موتور جستجویی نظیر گوگل، محتوای سایت را به عنوان محتوایی ارزشمند شناسایی کرده و آن را به کاربران بیشتری نمایش دهد. محتوای خوشهای یکی از همین تکنیکهای محتوا و سئو است که میتوان از آن برای بهبود کیفیت محتوا در سایت استفاده کرد. اما محتوای خوشهای چیست و چه کارایی در سایت ما دارد؟
فهرست مطالب
کانتنت کلاستر چیست؟
محتوای خوشهای یا همانContent Clusters ، یک استراتژی محتوا است که در آن باید برای تولید موضوعات و مطالب، بر روی موضوعات جانبی محتوای ستونی وبسایتتان متمرکز شوید. به این معنا که در این کلاسترها باید به موضوعات فرعی، پرسشها، معانی و حتی موقعیتهایی که در پستهای اصلیتان نمیتوانید آنها را برای مخاطب باز کنید، بپردازید. برای مثال شما سایتی در مورد ورزش و تناسب اندام دارید، موضوعات اصلی شما شاید حول محور حرکات و نوع ورزش صحیح باشد اما در کنار این موضوعات میتوانید به رژیمهای مهم و مفید برای داشتن تناسب اندام، یا حتی تکنولوژیهای جدید و موضوعاتی از این قبیل بپردازید. بنابراین شما این مطالب جانبی را در کلاستری جدید قرار میدهید.
چگونه کانتنت کلاستر بسازیم؟
پیش از شروع به ایجاد محتوای خوشهای، چند نکته مهم و اساسی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. پیش از هر کاری باید مطالعه کنید و بدانید بازاریابی محتوا چیست. سپس وقتی تصمیم گرفتید از محتوای خوشهای برای بلاگ خود استفاده کنید، موضوعتان را انتخاب کرده و در نظر بگیرید که پیش از شما چقدر روی این موضوع کار شده و چقدر موضوع مهمی است؟ برای بهینهسازی تولید محتوا و محتوای خوشهای میتوانید یک تقویم محتوا نوشته و با استفاده از آن تصمیم بگیرید که تا چقدر جزئیات میتوانید به موضوعتان اضافه کنید. یا اینکه چطور میتوانید موضوعتان را در قالب محتوای خوشهای به مخاطب ارائه دهید؟ بعد از آنکه تمام جوانب را سنجیدید باید برای موضوع مورد نظرتان محتوای کافی پیدا کنید. اگر محتوای به اندازه کافی و کاملی ندارید شاید باید در مورد ساخت کلاستر کانتنت در مورد آن موضوع تغییر نظر دهید.
در مرحله بعد بهتر است به دستهبندی محتواها بپردازید، محتواها را از لحاظ اهمیت، مرتبط بودن به موضوع اصلی و بهیکدیگر، میتوانید دستهبندی کنید. در قدم بعدی برای هرکدام از دستهها و موضوعات خود باید به تولید محتوا بپردازید، فراموش نکنید که هنگام تولید محتوا باید به نوعی آنها را با یکدیگر مرتبط کنید. لینک صفحات و محتواهای مورد نیاز، آخرین و مهمترین قدم برای داشتن یک محتوای خوشهای مفید و ارزشمند است. فراموش نکنید که هر خوشه و موضوع باید لینک مخصوص به خود را داشته باشد، و از ترکیب دقیق این لینکها میتوان تمام موضوعات را به یکدیگر وصل کرد تا خوشه اصلی شکل کاملی به خود بگیرد.
خوشه بندی محتوا چه نقشی در سئو دارد؟
تا اینجا گفتیم محتوای خوشهیای چیست، اما خوشهسازی یا همان کلاستر کانتنت چه اهمیتی در بالا بردن رتبه یک سایت دارد؟ موتور جستجویی مثل گوگل میتواند با استفاده از محتوای خوشهای شما محتوای شما را به خوبی آنالیز کند و بشناسد. هرچه قدر که خوشههای محتوایی شما کاملتر باشند، گوگل شما را به عنوان محتوای بهتر به خوانندگانش معرفی خواهد کرد و رتبه سایت شما از لحاظ کیفیت محتوایی بهتر خواهد شد. در واقع گوگل میتواند متوجه شود که شما تمام جنبههای یک موضوع را به صورت تخصصی در سایت خود پوشش دادهاید.
نحوه لینکسازی داخلی در کانتنت کلاستر
وقتی از لینکسازی در کانتنت کلاستر حرف میزنیم منظورمان چیست؟ بگذارید به مثال قبلی برگردیم، فرض کنید که شما محتوایی در مورد انواع ورزشهای مناسب برای عضلهسازی در سایت ورزشی خود منتشر کردهاید. در این محتوا اشارهای کوچک به انواع غذاهای مناسب برای عضلهسازی میکنید اما محتوای دیگری تحت این عنوان نیز دارید؛ بنابراین با ایجاد لینک به مقاله دوم، خوانندهای که مقاله اول شما را مطالعه میکند؛ میتواند به راحتی و تنها با یک کلیک بر روی لینک شما به مقاله غذاهای مناسب برای عضله سازی رفته و آن را هم مطالعه کند. سپس مخاطب شما در بلاگ دوم لینک مطلبی را درباره بلاگ سومی با موضوع بهترین روشهای عضله سازی پیدا میکند! پس به جای آنکه شما چند بلاگ کاملا پراکنده داشته باشید، به راحتی با ایجاد چنین لینکهای رفت و برگشتی میتوانید ساختاری کاربردی و ارزشمند برای محتواهایتان ایجاد کنید.
ویژگیهای پیلار پیج و کلاستر پیج
ایجاد پیلار کانتنت، محتوای ستونی همان یا Pillar Content همچون محتوای خوشهای میتواند به بهبود سئو وبسایت شما کمک کند. در این نوع محتوا بر خلاف محتوای خوشهای که تنها به جزئیات و موارد فرعی پرداخته میشود، میتوان تمام موضوعات را پوشش دارد. درواقع ایجاد پیلار پیج وابسته به پیروی روند و قاعده خاصی است. اگر بخواهیم بر مبنای اهمیت رتبه بندی انجام دهیم باید بگوییم که پیلار پیجها مهمترین و اصلیترین نوع محتوا در سایت هستند. صفحه پیلار، یک محتوای کامل است که میتواند تمام اطلاعاتی را که مخاطب شما به آنها احتیاج دارد، در خود جای دهد. فراموش نکنید که در پیلار پیج، باید به تمام بخشهای موضوع اصلی به صورت کلی اشاره کنید و در مرحله بعدی، هرکدام از این بخشها را به صورت جداگانه در خوشه بندی قرار دهید.
مزایای محتوای خوشهای
همانطور که اشاره کردیم، محتوای خوشهای میتواند به بهینه سازی محتوای سایت شما کمک کند و سئو سایتتان را بهبود ببخشد. اما جدا از این مزیتهای مهم، این نوع محتوا از اهمیتهای دیگری نیز برخوردار است. یکی از مهمترین ویژگیهای کلاستر کانتنت سرو سامان دادن به محتوای سایت شماست. این سازماندهی میتواند به شما برای مدیریت بهتر محتوا کمک کند. در واقع با خوشهبندی محتوا میتوانید به مرور زمان متوجه شوید چه موضوعاتی برای خوانندگانتان جذابتر هستند و چه محتواهایی را میتوانید به مرور زمان حدف کنید. همین امر باعث میشود تا بتوانید به راحتی محتوای خوشهای خود را آپدیت کنید. درواقع شما با ایجاد یک خوشه میتوانید به مرور زمان کیفیت محتوا را بهبود دهید یا آنکه آن خوشه را تکمیل کنید و به محتوا پر و بال دهید.
یک سایت با چند محتوای خوشهای خوب میتواند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند، چراکه بازدیدکنندگان با پیدا کردن اطلاعات تکمیلی و مورد نیازشان مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد، همینطور این ذهنیت در خواننده شما به وجود میآید که سایت شما جامع و کامل است و میتواند بهراحتی تمام محتوای مورد نظر خود را در آن پیدا کند. از سوی دیگر، هنگامیکه محتوایی باکیفیت تولید میکنید و تمام ابعاد یک موضوع را تحت پوشش قرار میدهید، ناخوداگاه از کلیدواژههای بیشتری استفاده میکنید و در نتیجه محتوایتان بازدید بیشتری خواهد داشت، همین امر باعث میشود تا موتورهای جستجو شما را به عنوان پیشنهادهای اول خود به کاربران معرفی کنند.
کلام آخر
برای داشتن سایتی کاربردی، تولید محتوای با کیفیت شاید مهمترین نکتهایست که باید آن را رعایت کنید، اما در کنار کیفیت محتوا، نوع ارائه آن نیز اهمیت فراوانی دارد. محتوای خوشهای و نحوه صحیح اجرای آن در سایت این امکان را به شما میدهد تا محتوای با کیفیت خود را به بهترین نحو به کابران و موتورهای جستجو ارائه دهید. خوشبختانه در پونیشا با امکان استفاده از خدمات تولید محتوا، میتوانید بهترین فریلنسرها را در این حوزه استخدام کنید و از بهترین روشهای بازاریابی محتوا برای موفقیت وبسایت خود بهره ببرید.