skip to Main Content
محتوای همیشه سبز چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

محتوای همیشه سبز چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

تولید محتوای باکیفیت و جامع، برای حضور فعال در عرصه بازاریابی آنلاین ضروری است و اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از استراتژی‌های پرکاربرد که محتوانویسان حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، استفاده از محتوای همیشه سبز (Evergreen) است. این نوع محتوا همان‌طور که از نام آن مشخص است، مانند درختی است که همیشه سبز و پربار باقی ‌می‌ماند، با گذشت زمان قدیمی نمی‌شود و همیشه ارتباط مخاطب با آن حفظ می‌شود. اگر می‌خواهید با تولید محتوای همیشه سبز، سایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل به نمایش بگذارید، در ادامه‌ی این مطلب از پونیشا با ما همراه باشید.

محتوای همیشه سبز چیست؟

به محتوایی که همواره قابل استفاده است و گذر زمان تاثیری روی آن ندارد، محتوای همیشه سبز گفته می‌شود. با استفاده از این نوع پست‌ها، ترافیک دائمی به سمت سایت شما روانه می‌شود. این نوع از مقالات، معمولاً تبلیغاتی نیستند و مطالبی آموزشی و کاربردی به شمار می‌روند.

محتواهایی همیشه سبز چه ویژگی‌هایی دارند؟

در محتوای همیشه سبز، به طور معمول به قیمت، زمان و ترندها اشاره نمی‌شود تا مقاله مذکور برای مدت‌زمان زیادی قابل استفاده باشد. مطالبی مانند روش‌های کاهش وزن، دستور پخت غذا یا شیرینی، اطلاعات عمومی، اصول بازاریابی، مراقبت از حیوانات خانگی و مواردی از این قبیل، همگی محتوای پایدار محسوب شده و تا مدت‎ها توسط کاربران جستجو می‌شوند.

به طور قطع، هدف تمامی کسب‌وکارهای آنلاین، حضور در صفحه اول جستجوهاست؛ به همین خاطر، تولید محتوایی که باعث بهبود جایگاه شما در میان سایت‌هایی با فعالیت مشابه باشد، بسیار اهمیت دارد. نگارش مقالاتی که در گروه محتوای همیشه سبز قرار داشته باشند، یک روش عالی برای افزایش کیفیت و رتبه سایت است.

برای تولید یک محتوای همیشه سبز، باید موضوعی مناسب انتخاب کنید و فرمت مشخصی را به کار گیرید. لحن مقاله‌های سبز، ساده و روان است و به صورت کلی، مخاطب آن افراد مبتدی هستند. در این مقالات معمولاً به مسائل روز اشاره نمی‌شود و این موضوع، باید حتی در انتخاب کلمات کلیدی هم لحاظ شود.

استفاده از تصاویر و اینفوگرافیک‌ها تاثیر بالایی در نگارش یک مقاله مفید و پایدار دارد و هر چه مقاله شما اطلاعات گسترده‌تری را در خود جای داده باشد، احتمال حضور دائمی شما در صفحات ابتدایی موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود.

محتوا مانند شاه برای سئو وب سایت می باشد.

اهمیت استفاده از محتوای همیشه سبز در مقالات

در بازاریابی دیجیتال، تکنیک‌های زیادی برای جذب مشتریان وجود دارد و هر کسب‌وکاری استراتژی‌های مخصوص به خود را در پیش می‌گیرد. با استفاده از محتوای همیشه سبز، شما مسائلی را بیان ‌می‌کنید که افراد در مدت‌زمان طولانی به منظور رفع دغدغه‌ها، سوالات و نیازهای خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

محتوای پایدار یک ترافیک همیشگی برای شما به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین رتبه سایت شما در جستجوهای ارگانیک و در بلندمدت، ارتقا پیدا می‌کند. با استفاده از روش تولید محتواهای بدون انقضا، شما می‌توانید همواره مشتریان جدیدی پیدا کنید و در جستجوی ارگانیک، جایگاه بالاتری را در بین رقبای خود کسب کنید.

مزایای تولید محتوای همیشه سبز

در ادامه به ذکر چند مورد از شاخص‌ترین مزایای تولید این نوع از محتواها می‌پردازیم:

  • افزایش میزان فروش محصولات
  • افزایش ترافیک سایت
  • اشتراک‌گذاری بیشتر
  • ارتقای رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو
  • معرفی برند شما به تعداد بیشتری از کاربران
  • تبدیل شدن به مرجع اطلاعاتی
  • بازدهی بالا در بلندمدت

تفاوت بین موضوعات سبز و محتوای سبز

برای درک تفاوت این دو، ابتدا بیایید هرکدام را تعریف کنیم:

محتوای سبز: محتوای سبز شامل متونی است که تاریخ انقضای آن‌ها بلندمدت است و محتوای همیشه سبز نیز به مقاله‌هایی گفته می‌شود که فاقد تاریخ انقضا هستند.

موضوعات سبز: برخی از موضوعات، همواره مورد بحث هستند و افراد همواره به دنبال کسب اطلاعات از این موارد می‌گردند؛ با این حال، به آن‌ها محتوای همیشه سبز گفته نمی‌شود.

مشخصه‌های موضوعات سبز

موضوعات سبز، همواره توسط کاربران جستجو می‌شوند؛ با این حال، این موارد به صورت مداوم دچار نوسان می‌شوند و فاکتورهایی مثل تغییرات زمانی، تنوع در منطقه جغرافیایی، افزایش یا کاهش قیمت و… روی آن‌ها اثر می‌گذارد. با این که موضوعات سبز همیشه توسط افراد دنبال می‌شوند، اما مقالات مربوط به این مضامین، تاریخ انقضای کوتاهی دارند که می‌تواند در حد چند روز یا حتی چند ساعت باشد. مواردی مثل وضعیت آب و هوا، قیمت طلا و ارز، اوقات شرعی و ترندهای فصلی، نمونه‌ای از موضوعات سبز هستند که معمولاً در گروه محتوای همیشه سبز قرار نمی‌گیرند.

موضوعات مناسب برای تولید محتوای پایدار

مهم‌ترین بخش برای تالیف محتوای پایدار یا همیشه سبز، انتخاب یک موضوع مناسب و پرطرفدار است. برای انتخاب موضوع، باید به نکات گوناگونی توجه کنید و جذابیت آن را در اولویت قرار دهید. به این منظور، باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا بدانید چه نوع مطالبی می‌توانند تا مدت‌ها مورد نیاز مخاطبان باشند. از انتخاب موضوعاتی که ترند روز هستند، پرهیز کنید؛ چرا که این‌گونه مطالب، تنها برای مدتی کوتاه و به صورت مقطعی ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهند. در ادامه مثال‌هایی برای درک بهتر این موارد آورده شده‌اند.

تولید محتوای سبز در زمینه مد و پوشاک

اگر قصد دارید در ارتباط با مد، مقاله بنویسید به سراغ آیتم‌های ترند در تاریخ مشخصی نروید؛ بلکه از مد پایدار بنویسید و بگویید وجود چه آیتم‌هایی همواره در استایل، مورد نیاز بوده و ترند در مورد آن‌ها بی‌معنی است. آیتم‌هایی مانند ترنچ کت یا کتانی کانورس، می‌توانند موضوعاتی مناسب برای بحث در این زمینه باشند؛ چرا که این آیتم‌ها، سال‌هاست که مورد استفاده هستند. مقالاتی که در آن‌ها نکات جامع مشاوره‌ای ذکر شده‌اند و همچنین مقالات مقایسه‌ای هم از دیگر فرمت‌های مناسب برای تولید محتوای پایدار هستند.

تولید محتوای سبز در زمینه آموزشی

موضوعات آموزشی از بهترین مطالب برای تولید محتواهای بدون تاریخ انقضا هستند. در تولید این دسته از محتواها، نباید فقط افراد حرفه‌ای را هدف قرار دهید؛ بنابراین مطالب خود را در چند مقاله سطح‌بندی شده ارائه کنید. افراد معمولاً برای ارتقای مهارت‌های خود به سراغ محتواهای آموزشی در قالب ویدئو می‌روند؛ بنابراین بین محتواهای متنی خود ویدیو قرار دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که محتوای آموزشی خود را برای افراد مبتدی بنویسید، در این صورت احتمالاً مقاله شما بازدید بیشتری خواهد داشت.

برای تولید محتوای آموزشی از تکنیک‌هایی مانند مطرح کردن سوالات پرتکرار استفاده کنید و در مقاله علاوه بر پرسش‌ها، پاسخ آن‌ها را هم ذکر کنید. در مقاله خود اشتباهات رایج در مورد موضوع مورد بحث را بیان کنید و راهکارهایی برای رفع آن‌ها به کاربران ارائه کنید. معرفی سایت‌های مهم و همچنین بیان لیستی از بهترین‌ها و بدترین‌ها هم از دیگر موارد مناسب برای توضیح مفاهیم آموزشی هستند.

تولید محتوای همیشه سبز برای بلاگ

محتوای غیر سبز چیست؟

این نوع از محتوا، عموماً به مواردی مثل گزارشات ورزشی، اخبار روز، تبلیغات و ترندها اشاره دارد. مقالات غیر سبز در مدت‌زمان کوتاهی ترافیک سایت را بالا می‌برند؛ اما پس از مدت مشخصی، بازدید آن‌ها به مرور کمتر می‌شود. مقالاتی که به اخبار روز اشاره دارند، جزو محتوای سبز نیستند؛ اما اگر به شرح یک اتفاق تاریخی یا واقعه‌‌ای مشخص بپردازید، همواره می‎‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

اگر در مقاله‌ای به بررسی نوسانات مالی یا تورم در دهه‌های اخیر بپردازید، یک محتوای سبز تولید کرده‌اید؛ اما گزارشات قیمت مربوط به یک تاریخ و روز مشخص یا شاخص‌های بورس، تنها چند روز مورد بازدید قرار می‌گیرند. بعضی از مقالات تنها در فصلی خاص یا مناسبت زمانی مشخصی بازدید بالایی دارند؛ مواردی مثل حساسیت‌های فصلی، ترندهای لباس زمستانی و مناسبت‌هایی مثل روز مادر، در این گروه قرار دارند.

آیا باید فقط محتوای سبز تولید کنیم؟

در نظر برخی از افراد، تنها تولید محتوای سبز ارزشمند است و ترجیح می‌دهند به سراغ تولید سایر انواع محتوا نروند. این دیدگاه صحیح نیست؛ برای برندینگ و افزایش دائمی بازدیدها، باید از روش‌های مختلف استفاده کنید و علاوه بر تولید محتوای پایدار، به‌روز بودن سایت خود را فراموش نکنید. برای تولید محتوای باکیفیت، نباید تنها خود را به تالیف و تدوین محتوای سبز محدود کنید؛ از فرمت‌های مختلف بهره بگیرید تا سلایق و نیازهای مختلفی را پوشش دهید.

یکی دیگر از استراتژی‌های برندینگ که به صورت کوتاه‌مدت تاثیرات مثبتی دارد، تولید محتوا بر اساس ترندها و موضوعات روز است. میزان جستجوی اولیه این‌گونه از مقالات بسیار زیاد است؛ چرا که افراد تمایل دارند جدیدترین اطلاعات را در مورد بحث‌های داغ هر مقطع زمانی دنبال کنند. استفاده از این نوع محتوا، اثر کمتری در برندینگ دارد. با این حال، لازم است که در کنار محتوای پایدار، این مطالب را نیز ارائه کنید. تولید محتوا بر اساس نیاز روز، یک حرکت کاملاً حرفه‌ای است و نشان می‌دهد شما در جریان جدیدترین مباحث هستید و سایت شما به صورت مداوم به‌روز می‌شود.

بازاریابی محتوا

نکات لازم در نوشتن محتوای همیشه سبز

حال که با جنبه‌های مختلف محتوای همیشه سبز آشنا شدیم، بیایید برخی از نکات کاربردی در نوشتن این نوع محتوا را بررسی کنیم.

انتخاب موضوعات پرطرفدار

برای تولید محتوایی که تا مدت‌ها قابل استفاده باشد، باید به سراغ انتخاب موضوعاتی بروید که همواره کاربران در ارتباط با آن‌ها دغدغه دارند.

به‌روزرسانی مطالب

تولید یک محتوای سبز به این معنا نیست که این نوع محتوا، هرگز نیاز به آپدیت شدن ندارد؛ بلکه ممکن است روش‌های جدیدی ابداع شوند یا تغییراتی در باورهای قدیمی ایجاد شود. در این حالت، شما باید مطالب خود را مورد اصلاح و بررسی قرار دهید. همواره تصاویر، فرمت، کلمات کلیدی و عناوین خود را بهینه کنید تا محتوای شما برای مدت‌ها، تازه باقی بماند.

استفاده از لحنی گیرا و در عین حال ساده و روان

برای به دست آوردن ترافیک همیشگی، کیفیت مطلب و لحن مورد استفاده باید مناسب و قابل فهم باشد. لحن شما باید منحصر‌به‌فرد و مخصوص برندتان باشد و مطالب خود را از سایرین کپی‌برداری نکنید.

عدم استفاده مکرر از واژه‌ها و اصطلاحات فنی

متن شما نباید پر از کلمات انگلیسی و اصطلاحات تخصصی باشد تا برای طیف وسیع‌تری از کاربران قابل فهم باشد.

هدف‌گذاری برای جذب کاربران مبتدی

معمولاً کارشناسان و افراد متخصص، کمتر در بین مقالات به دنبال یادگیری فنون جدید هستند؛ بنابراین بهتر است مقالات خود را بر اساس نیاز کاربران مبتدی تدوین کنید.

توجه به جزئیات

در نوشتن مقالات سبز، توجه به جزئیات بسیار مهم است و ارزش مطلب را بالا می‌برد. این موضوع در محتواهای آموزشی اهمیت بیشتری دارد. این محتواها باید جامع و دقیق باشند تا نیاز مخاطب را رفع کنند.

لینک‌ دادن به سایر مطالب

از مطالب خود به عنوان لینک داخلی استفاده کنید تا ترافیک بیشتری دریافت کنید. به این منظور، مقالات مشابه را به هم ارتباط دهید و اگر لینکی منقضی شد، در بازنویسی‌های بعدی آن را از مقاله حذف کنید.

پرهیز از نوشتن مقالات بسیار طولانی

در جستجوهای ارگانیک، معمولاً افراد به دنبال کسب اطلاعات هستند؛ بنابراین خواندن مقالات کوتاه‌تر که اطلاعات لازم در آن‌ها گنجانده شده باشد را ترجیح می‌دهند. اما دقت کنید که موضوعات را به صورت کلی بیان نکنید که کاربر به منابع دیگری احتیاج داشته باشد. به طور معمول در مقالات عمومی استفاده از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه مناسب است. با این حال، بر حسب عنوان و موضوع مقاله، این بازه می‌تواند تغییر کند.

پرهیز از ذکر تاریخ دقیق

محتوای سبز باید مستقل از زمان باشد؛ به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن، زمان دقیقی در آن‌ها مشخص نکنید. اگر بنا به هر دلیلی، لازم است که در متن شما تاریخی ذکر شود، در آینده تاریخ را به‌روزرسانی کنید.

سوالات متداول

  • آیا تولید محتوای همیشه سبز بهتر از تولید انواع دیگر محتواست؟

محتوای همیشه سبز بسیار ارزشمند است؛ اما برای بهترین نتیجه‌گیری، باید مقالاتی بر حسب نیاز روز هم در سایت قرار دهید.

  • مهم‌ترین مزایای مقالات همیشه سبز چیست؟

این نوع از محتواها، ترافیک سایت را افزایش می‌دهند؛ بنابراین اثر بالایی در افزایش فروش و برندینگ دارند.

  • چه مواردی را نباید در یک مقاله همیشه سبز ذکر کنیم؟

ماهیت اصلی یک محتوای همیشه سبز، عدم وابستگی آن به فاکتورهای زمانی است؛ بنابراین مسائلی که مختص به تاریخ و زمان خاصی هستند در اینگونه مقالات ذکر نمی‌شوند.

سخن پایانی

تولید محتوای همیشه سبز، یک عامل بسیار تاثیرگذار روی افزایش بازدیدها از سایت ‌شماست. در پی این موضوع، رتبه‌ سایت شما در جستجوهای ارگانیک بهبود پیدا می‌کند تا بتوانید به صفحه اول راه پیدا کنید. حضور در صفحه اول جستجو، یکی از مهم‌ترین اهداف دیجیتال مارکتینگ است؛ چرا که اکثر کاربران، تنها به این صفحه توجه می‌کنند.

با همه‌ این تفاسیر، باید توجه داشته باشید که تولید محتوا پیچیدگی‌های فراوانی دارد و تنها استفاده از یک روش نمی‌تواند برای کسب نتیجه مورد نظر شما کافی باشد. هرگز خود را تنها به تولید محتوای همیشه سبز محدود نکنید و در کنار آن، مقالاتی که به مسائل روز می‌پردازند را هم در سایت خود قرار دهید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds