skip to Main Content
موکاپ (mockup) چیست و چه کاربردی دارد؟

موکاپ (mockup) چیست و چه کاربردی دارد؟

در عصر حاضر گرافیک با به تصویر کشیدن اهداف یک برند، نقش بسزایی در موفقیت کسب و کارها ایفا می‌کند. کافی است کمی به پیرامون خود توجه کنید تا بسیاری از طرح‌های گرافیکی و هنری مختلف را در هر گوشه و کناری ببینید. کارآفرینان نیز با مشاهده این فضای رقابتی، استراتژی طراحی را برای جلب توجه مشتریان بالقوه به یک ضرورت تبدیل کرده‌اند. به همین خاطر طراحان به منظور ایجاد نوعی پیام به شیوه حرفه‌ای و انتقال اطلاعات مورد نظر به مخاطبین از ابزارهایی همچون ساخت لوگو، بروشور و همچنین کارت ویزیت نیز استفاده می‌کنند. حال فرض کنید طرح گرافیکی خود را خلق کرده‌اید و می‌خواهید قبل از نهایی شدن کار آن را با کیفیت بالا و به صورت حرفه‌ای به مشتری نمایش دهید؛ از چه چیزی استفاده می‌کنید؟

موکاپ (Mockup) یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال ایده برای راحتی کار است که امروزه مورد استقبال بسیاری از طراحان واقع شده است. در این مطلب می‌خواهیم شما عزیزان را با موکاپ، قابلیت‌ها و همچنین نحوه کار آن در فتوشاپ آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.                                

موکاپ یعنی چه؟

موکاپ (Mockup) یا پیکر‌نما، فایل‌های گرافیکی آماده و لایه بازی هستند که اغلب با فرمت PSD مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع عملکرد اصلی آن در میان طراحان وب و گرافیک، به شکل فایل پیش نمایش و ارائه ایده‌ها به صورت واقعی شناخته شده است. موکاپ در امور طراحی از جمله طراحی قالب سایت، لوگو، کاتالوگ، بیلبورد و یا موضوعات آموزشی و تبلیغات کاربرد بسیاری دارد. شاید این ابزار استفاده عمومی نداشته باشد، اما اهمیت پیکر‌نما زمانی مشخص می‌شود که طراح قصد دارد طرح با‌کیفیتی را قبل از اجرای نهایی برای رضایت و یا نظرات مشتری ارائه کند، که موکاپ دقیقا نمونه شبیه‌سازی شده طرح نهایی به صورت مجازی است.

معرفی انواع موکاپ

بدون موکاپ ارائه ایده‌ها و توضیحات آنچه که می‌خواهید طراحی کنید، بسیار چالش‌برانگیز است. انواع گوناگونی از موکاپ‌ها وجود دارد که شما می‌توانید با به کارگیری آن‌ها در هر زمینه‌ای، نیاز مشتری را قبل از تولید به تصویر کشیده و ارزیابی کنید.

همچنین برای انواعی از موکاپ (ماکاپ) می‌توانیم به مواردی همچون موکاپ لوگو، موکاپ‌های روی اشیاهای مختلف، چرمی یا پارچه‌ای و… اشاره کنیم. رایج‌ترین نوع موکاپ‌ها عبارت‌اند از:

 موکاپ برندینگ (Branding Mockup)

موگاپ برند

موکاپ برندینگ تصویری است که با استفاده از لوگو، شعار و… اهداف و پیام یک برند یا شرکت را بر روی محصولات و سایر اشیا نمایش می‌دهد. لوگو یکی محبوب‌ترین ترفندهای این نوع موکاپ است که تاثیر بسزایی در تبلیغات و برندسازی دارد. شما می‌توانید لوگو برند خود را بر روی تقویم، لیوان و سایر موارد قرار دهید تا موجب شناخت بیشتر و همچنین جلب اعتماد مخاطبان هدف شوید.

البته امکان ایجاد لوگوهایی جدید و ارائه آن در دنیای واقعی را فراموش نکنید. موکاپ این امکان را برای طراحان فراهم می‌کند تا بر روی جزئیاتی همچون سایز، سبک و انتخاب رنگ لوگو عملکرد بهتری داشته باشند.

موکاپ دستگاه ها (Device Mockup)

موکاپ دستگاه ها

این موکاپ‌ها به شکل یک عکس رندر از دستگاه‌های الکتریکی هستند که در آن از دستگاه‌هایی مثل موبایل هوشمند، تبلت و مانیتور استفاده می‌شود. کاربرد موکاپ‌های دستگاه (Device Mockup) در معرفی خدمات و محصولات به شکل طرح‌های بصری جذاب است.

معمولا شرکت‌ها قبل از تولید یک محصول جدید، با استفاده از Device Mockup یک رندر از محصول نهایی را ارائه می‌کنند تا میزان علایق، نقاط ضعف و همچنین بازخوردهای آن را مورد بررسی قرار دهند. برای این کار نیاز به هیچ پلاگین خاصی نیست، فقط کافی است متن، تصویر و یا ویدیوهای مد نظر خود را جایگیزین کنید و خیلی سریع رندر بگیرید.

این نوع موکاپ به علت ارائه طرح در زمان کوتاه و با هزینه مقرون به صرفه مورد توجه بسیاری از برندها واقع شده است.

موکاپ بسته بندی (Packaging Mockup)

Packaging Mockup تصویری از برند شما را بر روی اقلام بسته‌بندی به نمایش می‌گذارد. این اقلام می‌تواند مواردی همچون جعبه، کیسه‌های کاغذی یا پلاستیکی باشند. آراستگی و ظاهری منحصر به فرد در هنگام ارائه محصولات از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا علاوه بر ایجاد احساس ارزشمندی مشتری سبب افزایش فروش نیز می‌شود. به همین دلیل است که طراح جعبه نیز امروز طرفداران خود را دارد.

نمونه موکاپ بسته بندی در پونیشا

موکاپ چاپی

با توجه به توضیحات انواع موکاپ دریافتیم که موکاپ‌ها در انواعی از کسب و کارهای مختلف می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. موکاپ‌های چاپی در زمینه تبلیغاتی مثل سفارش طراحی پوستر، بیلبورد و یا کارت ویزیت‌ها به کار می‌روند. همچنین شما می‌توانید با آن‌ها به یک رندر از طرح چاپی خود دست پیدا کنید و میزان جلب توجه و تاثیرگذاری آن را بررسی کنید.

طرح‌های چاپی با انعطاف‌پذیری بالا به طراحان کمک شایانی در دستیابی به نتایج مطلوب و خلق اثری نو می‌کنند.

قابلیت ها و کاربردهای موکاپ

پیکرنما با در اختیار قرار دادن مدل شبیه‌سازی شده طرح نهایی، یک دیدگاه واقع بینانه به شما می‌دهد تا از نقاط ضعف و قوت اثر خود آگاه شوید و مشکلاتی مانند عدم تناسب رنگ‌ها و یا خطاهای جزئی را برطرف کنید که این یکی از مهمترین ویژگی‌های آن است. موکاپ (Mock-up) علاوه بر امکان استفاده در هر زمینه‌ای، از قابلیت‌های زیادی برخوردار است که در ادامه به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

ثبت پروژه پونیشا

نمایش جزئیات

طراحان با استفاده از موکاپ به نوعی طرح نهایی را با جزئیات دقیق به کارفرما ارائه می‌کنند. تا آن‌ها با مشاهده همه جانبه از جمله رنگ، سایز، جنس و… بتوانند طرح خواسته شده را در دنیای واقعی درک کنند. این قابلیت موجب می‌شود تا مشتریان راحت‌تر به طرح مورد نظر خود دست پیدا کرده و در صورت نیاز تغییراتی را در آن اعمال کنند.

سرعت تغییرات باور نکردنی

قابلیت انعطاف‌پذیری موکاپ باعث امکان ویرایش تک تک اجزای تصویر نیز می‌شود. شما می‌توانید تغییرات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن پیش ببرید و همچنین از المان‌های مختلفی برای دیزاین طرحی خاص استفاده کنید. به خاطر داشته باشید در این مورد اغراق نکنید! زیرا در زمان ثبت طرح و تولید آن باید پاسخگوی تفاوت‌های طرح پیش نمایش شده با طرح تولیدی باشید.

یکی از دیگر قابلیت‌های موکاپ، اجازه طراحی هر آنچه که در ذهن دارید با هزینه مقرون به صرفه است.

جلب رضایت مشتری

فرض کنید زمان زیادی را صرف یک طراحی کرده‌اید اما در زمان ثبت نهایی طرح، مشتری به هر دلیلی آن را نپسندیده است و خواستار طرحی دیگر است. در واقع این همه تلاش کردید اما بی‌فایده!

ارائه طرح به صورت موکاپ به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بتوانند طرح خود را بر روی هر آنچه در نظر دارند تجسم  و درک کنند. موکاپ با ایجاد حس قابل لمس بودن طرح باعث وفاداری و جلب رضایت مشتریان می‌شود.

پیشی گرفتن از رقبا

قبل از شروع، طرح‌های رقبا و برندهای دیگر را در حالت موکاپ مورد بررسی قرار دهید. با مشاهده کامل جزئیات از نقاط قوت و ضعف آن‌ها بهره بگیرید و طرح متمایزی را خلق کنید. تحلیل عملکرد رقبا کاربرد بسیاری در ایجاد ایده‌های گوناگون و نو دارد که سبب پیروزی شما در این بازار رقابتی می‌شود.

نحوه کار موکاپ در محیط فتوشاپ

موکاپ در محیط فوتوشاپ

با توجه به توضیحات بیان شده به یک مفهوم کلی از موکاپ (Mockup) دست پیدا کردیم اما شاید این سوال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد، که موکاپ‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

برای ساخت انواعی از موکاپ‌ها می‌توانید از ابزارهایی همچون فتوشاپ (Photoshop) و یا ایلاستریتور (Illustrator) استفاده کنید. فرمت موکاپ‌ها در محیط ایلوستریتور به صورت EPS و یا Ai هستند.

همچنین امروزه ابزارهای آنلاین گوناگونی ایجاد شده که با کمترین هزینه و زمان، موکاپ‌هایی از طرح پیشنهادی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

یکی از قدرتمندترین ابزارها برای طراحی موکاپ، فتوشاپ است. این فایل‌های گرافیکی همگی بر اساس اسمارت آبجکت ساخته می‌شوند و در محیط فتوشاپ پسوند Psd دارند. Smart Object بهترین قابلیت فتوشاپ با ویژگی‌هایی از جمله جلوگیری از افت کیفیت و همچنین ویرایش غیر‌مخرب است. که می‌توان با استفاده از اسمارت آبجکت و همچنین کلیک چند گزینه موکاپ‌های گوناگونی را طراحی کرد.

به طور کلی برای نحوه کار موکاپ در محیط فتوشاپ:

ابتدا فایل موکاپ مورد نظر خود را انتخاب و باز کنید. سپس از گزینه فایل، Place  و بعد را بر روی Embedded کلیک کنید. در ادامه فایلی را که می‌خواهید با موکاپ ترکیب شود را انتخاب کرده بر روی دکمه Open کلیک کنید تا این فایل به صورت یک layer جدید در محیط فتوشاپ باز شود.

سپس تغییرات دلخواه را اعمال کرده و با بررسی اندازه‌ها و نور با استفاده از کلید میانبر Ctrl+S یا از قسمت File، گزینه Save را انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر با این ابزار کاربردی می‌توانید با مراجعه به وبلاگ پونیشا مقاله “فتوشاپ چیست” را مطالعه کنید.

مزایا استفاده از ماک آپ

موکاپ‌ شبیه‌ترین شکل ممکن به طرح نهایی است که می‌تواند از دوباره کاری جلوگیری کند. زیرا مشتریان یک بار طرح پیشنهادی شما را مشاهده و نظرات خود را بیان کردند. پس جای هیچ مخالفتی باقی نمی‌ماند!

البته موک آپ‌ مسیر را برای شما هموار می‌کند و در این مسیر نقاط ضعف را به صورت جدی با به نمایش گذاشتن به شما گوشزد می‌کند. شما می‌توانید از این طریق، علاوه بر تجربه‌کاری، نکات جدیدی را یاد بگیرید و در آینده به طراحی حرفه‌ای در زمینه موکاپ تبدیل شوید. مزایا موکاپ (ماکاپ) عبارت‌اند از:

  • تجسم هدف نهایی
  • قابلیت اصلاح طرح
  • مقرون به صرفه
  • پروسه زمانی کوتاه
  • افزایش تولید سرنخ
  • جذب سرمایه‌گذاران
  • امکان استفاده در تمامی عرصه‌ها
  • کمک به قدرت تصمیم‌گیری مشتریان
  • و…

معایب موکاپ

با توجه به بیان قابلیت‌ها و مزیت‌های موکاپ (پیکرنما)، حال زمان آن فرا رسیده است که در مورد نقاط ضعف این ابزار صحبت کنیم.

حجم بالا

 پیکرنما با هدف در اختیار قرار دادن یک طرح طبیعی، از ابعاد فایل و همچنین حجم بالایی از رزولوشن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. در نتیجه باعث می‌شود که موکاپ‌های ایجاد شده از حجم زیادی برخوردار باشند.

طرحی دور از واقعیت

متاسفانه برخی از طراحان برای جلب توجه بیشتر و به قول معروف «خودی نشان دادن» با استفاده از موکاپ طرح‌هایی با اغراق و متفاوت از طرح نهایی را ایجاد می‌کنند که توانایی اجرای آن‌ها را ندارند. این کار باعث نارضایتی مشتری می‌شود و همچنین بازخوردهای منفی بسیاری را با خود به همراه دارد.

در پایان

در این مطلب دریافتیم که موکاپ (Mockup) به نوعی تصویری از هدف نهایی یک طرح است تا مشتری بتواند هر آنچه را که می‌خواهد در دنیای واقعی اما به صورت مجازی درک کند. در ادامه  کاربرد و مزایا پیکرنما را مورد بررسی قرار دادیم و شما را با یکی از ابزارهای طراحی موکاپ (فتوشاپ) آشنا کردیم. شما نیز می‌توانید با استخدام گرافیست در پونیشا، با صرفه‌جویی در زمان و هزینه به طرح‌هایی خاص دست پیدا کنید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

۱/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds