skip to Main Content
بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو کدامند؟

بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو کدامند؟

در حال حاضر لوگو (Logo) اولین ابزار و تصویر، برای برقراری ارتباط با مخاطبین هدف هر کسب و کاری است. لوگو به عنوان هویت بصری، با استفاده از گرافیک، قصد به تصویر کشیدن هدف (پیام اصلی) و ویژگی‌های برند را دارد. آرم‌ها در بلند‌مدت سبب شناسایی و جاودانگی برند می‌شوند. برای طراحی لوگو انواع گوناگونی از نرم‌افزارها وجود دارد که طراحان با توجه به مهارت و با در نظر گرفتن کاربردهای آن‌ها، از این نرم‌افزارهای گرافیکی استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با محبوبیت‌ترین نرم‌افزارهای طراحی لوگو رایگان و همچنین مزایا و معایب آن‌ها آشنا کنیم. اگر قصد ورود به دنیای طراحی گرافیک را دارید، می‌توانید با دانلود این برنامه‌ها، باکیفیت‌ترین لوگوها را برای خود طراحی کنید.

هدف از طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو یک ابزار استراتژیک برای معرفی و انتقال پیام برند محسوب می‌شود. به همین خاطر Logo باید متناسب با موضوع و هدف کسب و کار طراحی شود. برای طراحی یک لوگوی خاص و ماندگار، سادگی و دور از هر گونه شلوغی و یا پیچیدگی را در نظر بگیرید. در حقیقت هر چه قدر لوگو ساده‌تر باشد، خوانایی و فهم آن برای مخاطبین آسان‌تر است.

همچنین بهتر است برای دیزاین از دنیای مد و ترند شده‌ها کمک نگیرید. زیرا  لوگو قرار است در بلند‌مدت ماهیت برند شما را به نمایش بگذارد. در نتیجه این آرم نباید محدود به زمان خاصی باشد!

 این موارد تنها بخشی از اصول طراحی لوگو است که به شما کمک می‌کند تا به یک لوگو متمایز دست پیدا کنید و اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: یک لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف از طراحی لوگو چیست

اما ساخت و طراحی لوگو چه اهمیتی دارد؟

از مهمترین هدف طراحی لوگو برای یک برند یا کسب و کار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صدای برند شما در قالب تصویر
  • کاراکتر بخشیدن به برند و شناسایی فوری
  • ایجاد اعتبار و تاثیرگذاری بیشتر
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • تمایز از رقبا
  •  قابل استفاده در همه زمینه‌ها (تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و …)
  • و…

معرفی بهترین نرم افزار طراحی لوگو

برای طراحی لوگو نرم‌افزارهای متنوعی وجود دارد که قابلیت‌های زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهند. البته امروزه با روی کار آمدن برخی از نرم‌افزارها و سایت‌ها، خیلی راحت طرح‌های آماده لوگو در دسترس بسیاری از عموم قرار دارد. اما اگر قصد پیروزی در این رقابت تنگاتنگ و خواستار طرحی اختصاصی هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزارهای طراحی لوگو همچون فتوشاپ، کورل دراو و… است. استفاده از این نرم‌افزارها علاوه بر ایجاد طرحی منحصر به فرد و متمایز موجب جلب اعتماد مشتریان بالقوه نیز می‌شوند؛ در حالیکه لوگوسازهای رایگان، طراح‌های تکراری را در اختیار شما قرار . در ادامه تعدادی از این نرم افزارهای محبوب برای ساخت لوگو را بررسی خواهیم کرد.

ایلاستریتور (Illustrator)

نرم افزار ایلاستریتور

ایلاستریتور یک ویرایشگر گرافیکی برداری از شرکت Adobe است. این نرم‌افزار با انعطاف‌پذیری بالا قادر به خلق هر آنچه که طراح می‌خواهد است. ایلاستریتور (Illustrator) با وجود ابزارهای متنوع عملکرد عالی در ایجاد لوگو، کارت ویزیت، پوستر و… دارد. طراحی لوگو با فرمت ویکتور و همچنین مدیریت و کنترل رنگ‌ها از ویژگی‌های خوب این نرم‌افزار هستند. فایل‌های ویکتور آن باعث می‌شود کیفیت لوگو در هر اندازه‌ای، چه بزرگ (نمایش در بیلبورد) و یا کوچک (کارت ویزیت) آسیب نبیند. نرم‌افزار ایلاستریتور از پسوند‌هایی همچون Ai ،SVG ،EPS و PDF نیز پشتیبانی می‌کند.

مزیت‌های نرم‌افزار ایلاستریتور در طراحی لوگو عبارت‌اند از:

  • دارای ابزارهای ترسیم وکتور برای طراحی لوگو
  • امکان رنگ‌آمیزی و طراحی پرسپکتیو
  • دارای رابط کاربری انعطاف‌پذیر با قابلیت شخصی‌سازی
  • امکان ترسیم شکل‌های مختلف توسط Shape Builder Tools
  • امکان تایپ لمسی و نقاشی دیجیتال
  • و…

این نرم‌افزار مانند هر برنامه‌ دیگر علاوه بر مزیت‌های بی‌شمار دارای معایبی نیز است. برای مثال همه افراد توانایی کار با این نرم‌افزار نسبتا پیچیده را ندارند و بهره‌گیری از Illustrator نیازمند یادگیری و کسب مهارت است. از معایب دیگر، مشاهده تنها یک قابلیت در انتخاب هر ابزار است.

فتوشاپ (Photoshop)

طراحی لوگو با فتوشاپ

فتوشاپ معروف‌ترین نرم‌افزار برای ایجاد و اصلاح طرح‌های گرافیکی است. فتوشاپ همانند ایلاستریتور محصول شرکت Adobe است. این نر‌افزار فراگیر در هر زمینه کاربرد دارد و با قابلیت‌های متنوع خود به افراد توانایی جان بخشیدن به ایده‌های در ذهن را می‌دهد.

نرم‌افزار فتوشاپ دارای رابط کاربری کاربر پسند با امکان شخصی‌سازی است. همچنین نمی‌توان از مزایایی همچون وجود طیف وسیعی از رنگ‌ها، عملکرد حرفه‌ای ابزارها و اعمال جلوه‌های متفاوت در طراحی لوگو با استفاده از لایه‌ها نیز چشم‌پوشی کرد. در فتوشاپ ایجاد نقاشی دیجیتال و طراحی‌های سه بعدی نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید به کمک قلم نوری هر طرحی را که مد نظر دارید را رسم کنید.

Photoshop یک ویرایشگر مبتنی بر پیکسل است که در زمان زوم و یا تغییر اندازه طرح موجب افت کیفیت می‌شود؛ که این مسئله می‌تواند یکی مهم‌ترین معایب آن در قسمت طراحی لوگو باشد. از معایب دیگر این نرم‌افزار محبوب می‌توانیم به حجم بالا و نیاز به یادگیری آن اشاره کنیم.

کورل دراو (Corel Draw)

نرم‌افزار ویرایش گرافیک برداری کورل دراو در بسیاری از حوزه‌ها قابل استفاده است، که یکی از این زمینه‌ها طراحی لوگو است. کار با نرم‌افزار کورل به قدری راحت است که فرقی ندارد که شما مبتدی یا حرفه‌ای باشید. کورل دراو (Corel Draw) با قلم‌های مختلف و متنوع خود سبب ایجاد طرح‌هایی بی‌نقضی نیز می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید تصاویر واقع‌گرانه و متمایزی را طراحی کنید.

کورل دراو نیز مانند ایلاستریتور، یک نرم‌افزار مبتنی بر وکتور است. یعنی شما می‌توانید تصاویر گوناگونی را بسازید و بدون نگرانی از افت کیفیت، اندازه آن‌ها را تغییر دهید. پسوند اختصاصی این نرم‌افزار CDR است اما انواع گسترده‌ای از پسوند‌ها (فرمت) را ساپورت می‌کند.

برنامه طراحی کورل دراو

مزایا و ویژگی‌های دیگر نرم‌افزار کورل شامل موارد زیر است:

  • پشتیبانی از هر دو حالت پیکسلی و وکتوری
  • تبدیل طرح‌های دستی به گرافیکی با کمک قلم‌های نوری
  • سازگاری با نرم‌افزارهای دیگر
  • قابلیت‌های نامحدود در طراحی
  • و…

معایب این نرم‌افزار مواردی از قبیل عدم پشتیبانی از طراحی‌های سه بعدی و  استاندارد نبودن فرمت‌ فایل‌های خروجی است.

افینیتی دیزاینر (Affinity Designer)

کاربرد افینیتی دیزاینر در ساخت لوگو

Affinity Designer یکی از نرم‌افزارهای کمتر شناخته شده ویرایش گرافیکی است. شاید این نرم‌افزار امکانات محدود‌تری نسبت به نرم افزارهایی که در بالا معرفی کردیم داشته باشد، اما می‌تواند خروجی‌های قابل قبولی را عرضه کند. نرم‌افزار افینیتی دیزاینر دارای حجم نسبتا کمی است و از وکتور و رستر نیز پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار طراحی لوگو دارای ویژگی‌های بسیار با انواع گوناگونی ابزار است که به شما در ساخت لوگویی خاص کمک می‌کند. قابلیت سوئیچ بین حالت برداری و پیکسلی یکی از مهمترین مزیت‌های آن بشمار می‌رود. Affinity Designer امکان ذخیره‌سازی خروجی کار با فرمت‌ها مختلف و یکپارچگی با سایر نرم‌افزارهای طراحی لوگو را دارد. همچنین از فضای رنگی مانند Grayscale ،LAB ،CMYK و RGB نیز پشتیبانی می‌کند.

نداشتن خطوط تنظیم‌کننده پرسپکتیو و همچنین نداشتن فرمت خروجی Ai از معایب این نرم‌افزار محسوب می‌شود.

اینک اسکیپ (Inkscape)

inkscape نرم افزار

Inkscape نرم‌افزار ترسیم برداری وکتور است که برای طیف گسترده‌ای از کارهای گرافیکی به صورت رایگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینک اسکیپ یک نرم‌افزار عالی برای مبتدیان و همچنین افراد حرفه‌ای محسوب می‌شود. Inkscape قادر به انجام کارهایی همچون نرم‌افزارهای مبتنی بر پیکسل (فتوشاپ) است. این نرم‌افزار این امکان را به شما می‌دهد طرح‌های پیچیده‌ای را از طرح‌های ساده خلق کنید به طوری که واقعی به نظر برسند. پسوند پیش‌فرض اینک اسکیپ SVG است ولی از پسوندهای دیگر به خوبی پشتیبانی می‌کند. از قابلیت‌های آن می‌توانیم به انواعی از ابزارها مثل اشکال، متن و رنگ اشاره کنیم.  این نرم‌افزار به صورت متن باز (Open Source) و بر روی هر سیستم عاملی به جز مک قابل اجرا است.

گیمپ (GIMP)

نرم افزار gimp برای ساخت لوگو

گیمپ (GIMP) مخفف GNU Image Manipulation Program است. این نرم‌افزار ویرایشگر رایگان و متن باز  خواستار به چالش کشیدن فتوشاپ است و طبق نظرات این توانایی را دارد! گیمپ با محیط کاربری ساده به شما در طراحی یک لوگوی متمایز کمک می‌کند. حجم کم این نرم‌افزار برخلاف فتوشاپ باعث می‌شود که برای دستگاه‌های ضعیف‌تر هم کاربردی باشد. گیمپ یک گزینه مناسب برای افراد مبتدی است که  از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. برای دسترسی بیشتر به امکانات می‌توانید انواعی از پلاگین‌ها را بر روی گیموت نصب کنید. همچنین این نرم‌افزار قابلیت ادغام با سایر نرم‌افزارهای طراحی را دارد.

برای معایب این نرم‌افزار انعطاف‌پذیر (GIMP) می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم امکان دریافت خروجی CMYK
  • عدم امکان انتخاب همزمان چند لایه
  • خطاهای مکرر و پشتیبانی ضعیف
  • و…

گراویت دیزاینر (Gravit Designer)

گراویت دیزاینر یک نرم‌افزار رایگان چند منظوره است. نرم‌افزار گراویت بر روی هر سیستم عاملی قابل نصب است و همچنین به علت حجم پایین عملکرد خوبی نیز دارد. البته اگر قصد نصب آن را ندارید می‌توانید از نسخه آنلاین گراویت استفاده کنید.

نرم افزار رایگا گراویت

نرم‌افزار گراویت دیزاینر در طراحی وکتور، ساخت انیمیشن و طراحی لوگو کاربرد دارد. Gravit Designer دارای رابط کاربری ساده و نسبتا مشابه محصولات ادوبی مانند ایلاستریتور است.

برای طراحی در این نرم‌افزار می‌توانید کوچک‌ترین جزئیات را مشاهده و در صورت نیاز رفع کنید. زیرا Gravit امکان بزرگنمایی تا ۲۵۶۰۰% را به شما می‌دهد. گراویت (Gravit) یک ابزار ویرایش SVG با طیف وسیعی از افکت است.

ویژگی‌های محدود در نسخه رایگان یکی از معایب این نرم‌افزار در عین حال کاربردی بشمار می‌رود. اگر تازه طراحی لوگو (Logo) را شروع کردید، این نرم‌افزار گزینه خوبی برای کسب تجربه و حرفه‌ای شدن است.

در پایان

با توجه به توضیحات و معرفی انواع مختلفی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی لوگو، شاید هنوز هم دنبال بهترین نرم‌افزار باشید! ایلاستریتور، فتوشاپ و… هر کدام با قابلیت‌های متنوع خود به نوعی بهترین‌اند. برای انتخاب نرم‌افزار طراحی لوگو بهتر است ابتدا مهارت لازم را کسب کنید تا بتوانید نسبت به نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

لوگو به نوعی امضا برند شما است که چهره کسب و کار و نوع محصولاتتان را به نمایش می‌گذارد. در این بازاریابی رقابتی ایجاد یک لوگو منحصر به فرد از اهمیت زیادی برخوردار است، که در قسمت هدف از طراحی لوگو به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم. در ضمن لوگو می‌تواند همچون شمشیر دو لبه عمل کند، یعنی می‌تواند با پیشرفت‌هایی بزرگ همراه باشد و یا به همان میزان برای شما نابودی بخرد بنابراین باید روی طراحی آن سرمایه‌گذاری کنید. پونیشا با وجود فریلنسر‌هایی با‌تجربه این امکان را به شما می‌دهد تا با سفارش طراحی لوگو، به هدف ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

از نظر شما کدام یک از این نرم‌افزارها برای طراحی بهتر است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در قسمت پیشنهادات برای ما بنویسید.

۴.۷/۵ - (۱۳ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds