skip to Main Content
دیجیتال پینتینگ (نقاشی دیجیتال) چیست؟

دیجیتال پینتینگ (نقاشی دیجیتال) چیست؟

این روزها تکنولوژی با سرعت چشمگیری در حال رشد است و حوزه‌های زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. دنیای هنر هم از این قاعده مستثنی نبوده و تکنولوژی تا حد زیادی روی این حوزه اثر گذاشته است. نقاشی یکی از اولین چیزهایی است که با شنیدن نام هنر در ذهن افراد نقش می‌بندد و این روزها کمتر کسی است که نام نقاشی دیجیتال یا دیجیتال پینتینگ (Digital Painting) را نشنیده باشد. اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید یا در پی برون‌سپاری پروژه‌های نقاشی دیجیتال هستید، پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله با پونیشا همراه باشید تا با مفهوم دیجیتال پینتینگ و کاربردهای آن بیشتر آشنا شده و ابزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در این شاخه از هنر را بشناسید.

دیجیتال پینتینگ چیست؟

دیجیتال پینتینگ یا نقاشی دیجیتال یکی از شاخه‌های نوظهور در دنیای هنر و تصویرگری است. دیجیتال پینتینگ به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال و نرم‌افزارها در یک محیط کامپیوتری و به قصد خلق تصاویر است. با استفاده از دیجیتال پینتینگ، می‌توان انواعی از سبک‌های نقاشی را در پروژه‌های گوناگون پیاده‌سازی کرد؛ همچنین این امکان وجود دارد که تکنیک‌های مختلف نقاشی را با هم ترکیب کرد. در این جا ابزارهای سنتی نقاشی جای خود را به قلم نوری، تبلت‌های گرافیکی، موس و نرم‌افزارهای متنوع داده‌اند. با استفاده از دیجیتال پینتینگ حتی می‌توان آثاری را خلق کرد که به سختی از نقاشی‌های سنتی قابل تفکیک باشند؛ چرا که تکنولوژی‌های این حوزه به صورت مداوم در حال پیشرفت هستند و به هنرمند امکان طراحی ظریف‌ترین جزئیات را می‌دهند. با استفاده از نقاشی دیجیتال، امکان ایجاد تصاویری وجود دارد که شاید پیاده‌سازی آن‌ها روی کاغذ یا بوم، امری دشوار و حتی ناممکن باشد؛ چرا که تکنیک‌های دیجیتال پینتینگ بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

مقایسه نقاشی دیجیتال با نقاشی سنتی

هنر، دنیایی گسترده با قلمروهای متعدد است؛ اما بی‌شک نقاشی یکی از شناخته‌شده‌ترین حوزه‌های آن است. نقاشی سنتی همان هنر ایجاد تصاویر با استفاده از ابزارهایی مانند رنگ، جوهر، آبرنگ، پاستل و… است. در نقطه مقابل نقاشی سنتی، با دیجیتال پینتینگ مواجه هستیم که تفاوت اساسی این دو مورد با هم در ابزارهای پیاده‌سازی است. با این حال، نقاشی دیجیتال به طور کلی از تکنیک‌ها و مهارت‌های نقاشی سنتی بی‌نیاز نیست و خلاقیت و مهارت‌های هنرمند، همواره برای دستیابی به بهترین نتیجه، ضروری است. محصول نقاشی‌های سنتی به صورت فیزیکی قابل مشاهده است؛ اما نقاشی‌های ترسیم شده به روش دیجیتالی به صورت فایل هستند و تنها در صورتی که به چاپ برسند، ماهیت فیزیکی پیدا می‌کنند.

دیجیتال پینتینگ چه مزایایی نسبت به نقاشی سنتی دارد؟

نقاشی دیجیتالی یکی از موضوعات داغ این روزهاست و هنرمندان زیادی به دلیل مزایای بسیاری که این نقاشی دارد، تمایل به یادگیری این هنر نوظهور دارند. شاید برخی از افراد فکر کنند که دیجیتال پینتینگ تنها نیازمند دانش نرم‌افزاری و تسلط به کامپیوتر است؛ اما این‌چنین نیست و یک نقاش دیجیتالی، همانند یک نقاش سنتی، قبل از هرچیز باید یک هنرمند باشد. خلاقیت و ترسیم ایده‌های ذهنی، مرحله مشترک هر دوی این موارد است و یک هنرمند فعال در زمینه نقاشی دیجیتال هم باید بتواند با ظرافت با ابزارهای طراحی و تصویرسازی دیجیتال کار کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای دیجیتال پینتینگ اشاره می‌کنیم:

  • یادگیری نقاشی دیجیتال نسبت به نقاشی سنتی سریع‌تر است و آموزش‌های زیادی برای آن در دسترس است.
  • دیجیتال پینتینگ در مقایسه با نقاشی به روش معمول، با سرعت بیشتری قابل انجام است که این امر در پروژه‌های مختلف، باعث پیشبرد پروژه در کمترین زمان ممکن می‌شود.
  • ابزارهای نوین دیجیتالی بسیار دقیق و کارآمد هستند؛ بنابراین با استفاده از آن‌ها، هنرمند می‌تواند به خلق آثاری بپردازد که با روش‌های معمول نقاشی ترسیم آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
  • نقاشی دیجیتالی در بلندمدت نسبت به نقاشی سنتی هزینه کمتری برای هنرمند خواهد داشت؛ چرا که ابزارهای محدودتری مورد نیاز است. در حالی که یک نقاشی سنتی به مواد اولیه گوناگونی نیاز دارد و در مقیاس بزرگ و برای ارائه کارهای باکیفیت، نیاز به مواد و ابزارهایی با قیمت بالا است.
  • در دیجیتال پینتینگ نسبت به نقاشی سنتی، نظم بیشتری برقرار است. نقاشی سنتی نیازمند مواد و ابزارهای زیادی است که به همین خاطر، معمولا هنرمند به یک کارگاه احتیاج خواهد داشت. در مقابل، یک هنرمند دیجیتال پینتینگ به دلیل محدود بودن ابزار و لوازم مورد نیاز، تقریبا می‌تواند در هر محیطی پروژه خود را به انجام برساند.
  • در نقاشی دیجیتال هنرمند می‌تواند به راحتی ایرادات و خطاهای خود را اصلاح کند و بر خلاف نقاشی سنتی، امکان اعمال تغییر و برگشت به مراحل قبل، در تمامی مراحل کار وجود دارد.
  • در دیجیتال پینتینگ این امکان وجود دارد که به صورت مکرر، آزمون و خطا انجام شود و آن چه که در ذهن است به تصویر کشیده شود؛ اما این موضوع به طور معمول در نقاشی سنتی صادق نیست. آزمون و خطای مکرر در نقاشی سنتی می‌تواند منجر به اسراف در مواد شده و هزینه‌های زیادی برای هنرمند به بار بیاورد.

دیجیتال پینتینگ در چه کسب و‌ کارهایی کاربرد دارد؟


نقاشی دیجیتال در زمینه‌های متعددی کاربرد دارد و به دلیل جذابیت بصری، بسیار مناسب مارکتینگ و معرفی کسب‌وکارهاست. استفاده از دیجیتال پینتینگ به زمینه‌ به‌خصوصی محدود نمی‌شود و از طراحی پوستر و جلد کتاب گرفته تا تصویرسازی‌هایی به منظور تبلیغات و طراحی محصولات مختلف قابل استفاده است. فریلنسرهای باتجربه پونیشا که در زمینه دیجیتال پینتینگ فعالیت دارند، می‌توانند انتخابی مناسب برای برون‌سپاری پروژه‌های طراحی دیجیتال کسب‌وکار شما باشند. برخی دیگر از موارد کاربرد این هنر نوین عبارتند از:

  • تولید بازی‌های کامپیوتری
  • تبلیغات و مارکتینگ
  • تولید محتوای آموزشی
  • طراحی پوشاک
  • طراحی و صحافی کتاب

ابزارهای مورد نیاز برای دیجیتال پینتینگ

ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی دیجیتال متنوع هستند؛ با این حال، حتی یک ماوس ساده هم می‌تواند برای شروع کافی باشد. در سطح حرفه‌ای، قلم نوری و تبلت مهم‌ترین ابزارهای کار هنرمندان فعال در زمینه نقاشی دیجیتال هستند.

تبلت‌های گرافیکی

 معمولا یک تبلت باکیفیت، اولین چیزی است که برای دیجیتال پینتینگ، مورد نیاز واقع می‌شود. انتخاب نوع تبلت به بودجه و اهداف مدنظر هنرمند و کارفرما بستگی دارد. دسته‌بندی تبلت‌ها بر اساس میزان حساسیت آن‌ها صورت می‌گیرد و معمولا تبلت‌های بزرگ با حساسیت بیشتر به هنرمند امکان کار با ظرافت و دقت بیشتری می‌دهند. علاوه بر حساسیت، یک تبلت مناسب باید بتواند به‌خوبی و با سرعتی قابل قبول، نرم‌افزارهای گرافیکی را اجرا کند.

قلم نوری

هنرمندان برای انجام پروژه‌های خود در کنار یک تبلت مناسب، به یک قلم نوری مناسب هم نیاز دارند. دسته‌بندی قلم‌های نوری بر اساس سه فاکتور حساسیت به فشار، RPS و LPI انجام می‌شود.

معرفی روش‌های دیجیتال پینتینگ

همان‌طور که توضیح داده شد، ابزارها و روش‌های مختلفی برای نقاشی دیجیتالی وجود دارند. با تسلط کافی بر این روش‌ها، می‌توانید تنها با چند کلیک، عملکردی مشابه با قلموها و ابزارهای سنتی ایجاد کرده و طرح‌ها و رنگ‌ها را مطابق با آن چه در ذهن دارید، پیاده کنید. برای خلق نقاشی‌های دیجیتالی، سه روش مرسوم وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

استفاده از قلم نوری و تبلت

قلم نوری و تبلت را می‌توان مانند قلمو و بوم نقاشی در نظر گرفت؛ بنابراین کیفیت هر کدام از آن‌ها تاثیر بسزایی در خروجی نهایی پروژه دارد. در این روش هنرمند می‌تواند صفر تا صد کار را به صورت دیجیتالی انجام دهد و نیازی به طراحی دستی و سپس انتقال به کامپیوتر برای تکمیل کار وجود ندارد. این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و این روش بسیار مورد توجه افراد باتجربه و ماهر است. با قلم نوری می‌توان به راحتی اتودزنی‌های اولیه را انجام داد و اشکالات احتمالی را رفع کرد.

طراحی و اتودزنی با ماوس

دومین روش پراستفاده در نقاشی دیجیتال، طراحی و اتودزنی با ماوس است. شاید کار با این روش نسبت به استفاده از قلم نوری کمی دشوارتر باشد؛ با این حال، برخی طراحان، اتودزنی با ماوس را ترجیح می‌دهند. به این منظور، طراح ابتدا طرح را با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص اتود زده و سپس وارد محیط طراحی پیکسلی می‌کند.

اسکن گیری از طرح

یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار در نقاشی دیجیتال، کشیدن طرح روی یک کاغذ بدون خط سفید است. در ادامه، این اتود اولیه اسکن می‌شود و سایر مراحل با استفاده از نرم‌افزارها انجام می‌گیرد.

نرم‌افزارهای انجام پروژه های دیجیتال پینتینگ

نرم‌افزارهای طراحی، عضو جدانشدنی طراحی‌های دیجیتالی هستند و تسلط به یک یا چند مورد از آن‌ها برای فعالان این زمینه ضروری است. بنابراین هنگام استخدام فریلنسر نقاشی دیجیتال باید به مهارت آن‌ها در کار کردن با این نرم‌افزارها توجه کنید.

Adobe Photoshop

حتما می‌دانید فتوشاپ چیست. فتوشاپ یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها در حوزه طراحی دیجیتال است و به کاربران خود قابلیت‌های متعددی ارائه می‌دهد. پلاگین‌های مختلفی برای این نرم‌افزار موجود است که به کمک آن‌ها می‌توان به ویژگی‌های بیشتری دسترسی پیدا کرد.

Corel painter

این نرم‌افزار مختص طراحی و نقاشی است و بزرگ‌ترین مزیت آن، براش‌های متنوع و محیطی بی‌نظیر برای رنگ‌آمیزی است. در این نرم‌افزار امکانات بسیار خوبی برای ایجاد ترکیب رنگ‌های گوناگون تعبیه شده است که تجربه کاربری شیرینی را فراهم می‌آورد. در این نرم‌افزار تکنیک‌هایی مثل آبرنگ، ماژیک، رنگ روغن و… به راحتی قابل انجام است و ایجاد تکسچرهای خشک و خیس در تصویرسازی میسر است.

Autodesk Sketchbook

در این نرم‌افزار خوش‌ساخت، بیش از ۱۴۰ براش مختلف در نظر گرفته شده است. امکان طراحی با لایه‌های متعدد، این نرم‌افزار را به انتخابی مناسب برای خلق کانسپت‌های متنوع تبدیل کرده است. اتودسک اسکچ‌بوک با سیستم‌عامل‌های مختلف سازگار است و به همین خاطر، بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

Rebelle

یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب و پرکاربرد است که در آن، امکان استفاده از افکت‌هایی مانند آبرنگ و اکریلیک وجود دارد. این نرم‌‍افزار محبوب به نوعی همان paint ویندوز، اما بسیار پیشرفته‌تر است و قابلیت‌های متعددی مانند ترکیب رنگ حرفه‌ای دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار، پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌های لمسی است؛ بنابراین می‌توان با دست و بی‌نیاز از ماوس طراحی کرد.

Corel draw

این نرم‌افزار محبوب بسیار پرکاربرد است و می‌تواند به صورت ترکیبی در کنار سایر برنامه‌ها برای انجام پروژه‌های طراحی پیچیده مورد استفاده قرار گیرد. قلم‌های موجود در این نرم‌افزار بسیار ظریف هستند و به کمک آن‌ها می‌توان ظریف‌ترین جزئیات را به شکلی طبیعی پیاده‌سازی کرد. لایه‌بندی‌های این نرم‌افزار، امکان هم‌پوشانی و ترکیب تصاویر به شکلی خیره‌کننده را فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: کورل دراو چیست؟

GIMP

یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای طراحی و ویرایش تصاویر است که شباهت زیادی به فتوشاپ دارد. کار با GIMP نسبت به فتوشاپ ساده‌تر است و می‌تواند یک رقیب جدی برای آن محسوب شود. این نرم‌افزار منبع باز است و بسیاری از پلاگین‌های آن هم رایگان هستند.

Krita

این نرم‌افزار یکی دیگر از برنامه‌های قدرتمند در زمینه نقاشی دیجیتال است. اسپری رنگ حرفه‌ای، لایه‌بندی قوی، ابزار بزرگ‌نمایی بسیار دقیق، براش‌های مختلف و افکت‌های بسیار طبیعی تنها بخشی از قابلیت‌های متعددKrita  هستند.

ArtRage

این نرم‌افزار به شما امکان طراحی و ایجاد بافت‌های متنوع را می‌دهد. در کنار براش، اسپری، گچ و مداد، حتی ابزارهایی مثل چاقو هم وجود دارد تا بتوانید بافت دلخواه خود را ایجاد کنید. این نرم‌افزار از فیلترهای فتوشاپ هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به تنهایی یا به عنوان مکمل در کنار سایر برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

Open Canvas

این نرم‌افزار برای استفاده در محیط ویندوز طراحی شده است و ابزاری قدرتمند برای خلق تصاویر و ویرایش است که با انواع فرمت‌های گرافیکی هم‌خوانی دارد. محیط Canvas ساده است؛ اما در عین حال، امکانات فراوانی را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

سخن پایانی

دیجیتال پینتینگ به عنوان یکی از زمینه‌های نوظهور هنر بسیار پرکاربرد است و به دلیل جذابیت‌های ظاهری خود، توانسته است توجه زیادی را در بین فعالان کسب‌وکارهای مختلف، به خود جلب کند. نقاشی دیجیتال نسبت به نقاشی سنتی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود به همین دلیل، با این روش می‌توانید در وقت و هزینه‌های پروژه خود صرفه‌جویی کنید. کافی است پروژه خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر در این حوزه، به انجام پروژه شما بپردازند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds