skip to Main Content
وبینار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه وبینار برگزار کنیم؟

وبینار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه وبینار برگزار کنیم؟

ممکن است شما نیز همه روزه ایمیل‌هایی را مبنی بر شرکت در وبینارهای کسب و کارهای مختلف دریافت کنید. با گسترش و شیوع هر چه بیشتر کرونا، همه افراد به اهمیت برگزاری جلسات به صورت آنلاین پی بردند. جلساتی که می‌توانند آموزشی، کاری و یا حتی با اهداف بازاریابی محصولات و خدمات در فضای وب برگزار شوند. در این بین، وجود پلتفرم‌هایی که برگزاری این سمینارهای آنلاین (وبینار) در آن‌ها میسر شود، را نیز شاهد بودیم. در این مطلب، ضمن پاسخگویی به سوال وبینار چیست؟ با بررسی مزایا و معایب وبینار (webinar)، نکاتی را برای برگزاری آن به شما می‌آموزیم. از جمله سوالاتی که در این مطلب به پاسخ آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • مراحل برگزاری وبینار چیست؟
  • بهترین پلتفرم‌های ایجاد وبینار در ایران کدامند؟
  • ابزارهای لازم برای داشتن یک وبینار خوب چیست؟

اگر دوست دارید پاسخ این سوال‌ها را بدانید با ما همراه باشید.

وبینار چیست؟

وبینار چیست؟

وبینار (Webinar) به معنای ارائه محتوا به صورت آنلاین به افراد مختلف است که می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود. گاهی ممکن است وبینار را با عناوینی همچون سمینار وب و رویداد آنلاین نیز مشاهده کنید. همه این مفاهیم به ارائه و کنفرانس آنلاین برای افراد منتخب در فضای اینترنت اشاره دارد که با کاستن از اهمیت مرزهای جغرافیایی، ممکن است افراد مختلفی از سراسر جهان را گرد هم آورد.

برنامه ریزی برای برگزاری یک وبینار معمولاً ساده‌تر از برنامه ریزی برای انجام کنفرانس در حضور افراد حقیقی است. چرا که  برگزاری وبینار به یک مکان بزرگ برای تجمع افراد نیازی ندارد. علاوه بر این، افراد مختلف از سراسر جهان می توانند به صورت زنده از طریق اینترنت در کنفرانس حاضر شوند. 

بخش‌های اصلی یک وبینار را صوت و تصویر تشکیل می‌دهد که از طریق مرورگر و اینترنت و یا با استفاده از نرم افزار خاصی با سایر افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. این رویداد آنلاین که روز به روز در حال گسترش است، می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی همین موضوع پرداخته‌ایم.

اهداف برگزاری وبینار چیست؟

آمارها نشان می‌دهد که با گسترش کووید ۱۹ و در نتیجه محدودیت حضور و تجمع فیزیکی افراد، وبینارها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های استراتژی کسب و کار برای برندها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کسب و کارها می توانند با توجه به راهبردهای خود، در طول زمان با برگزاری وبینار اقدامات مختلفی انجام دهند. برای مثال:

  • نمایش و معرفی محصولات جدید
  • گفت‌وگو و تعامل با اعضای باشگاه مشتریان و همچنین مشتریان بالقوه
  • آموزش نکات و مفاهیم به کارمندان
  • اطلاع رسانی اخبار برند

یکی دیگر از اهداف برگزاری وبینار می‌تواند بازاریابی باشد. کسب و کارها از طریق ارتباط با افراد در قالب وبینار می‌توانند زمان معرفی محصولات خود، به تبلیغات بپردازند. اگر دوست دارید هر چه بیشتر با اصول بازاریابی آشنا شوید به شما توصیه می‌کنیم مقاله بازاریابی چیست از پونیشا بلاگ را مطالعه کنید.

اقدام به برقراری ارتباط از طریق وبینار همچنین می‌تواند برای افرادی که به صورت فریلنسری کار می‌کنند بسیار کارآمد و مفید باشد. کسب و کاری را تصور کنید که در آن همه افراد گروه در شهرهای مختلف از طریق دورکاری، به پیشبرد اهداف خود مشغول هستند. قطعاً ارتباط ویدیویی از طریق وبینار می‌تواند برای این نوع از کسب و کار بسیار ثمر بخش باشد.

علاوه بر برندها و کسب و کارها، افرادی که در حوزه آموزشی فعال هستند، مانند استادان و معلمان، می‌توانند با اهداف آموزشی از این فضا برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان و دانشجویان خود استفاده کنند. احتمالا شما هم در دوران شیوع حداکثری ویروس کرونا، شاهد استفاده از این پلتفرم در مدارس و دانشگاه‌ها بوده‌اید.

اما برای برگزاری یک وبینار به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

۷ گام برگزاری یک وبینار با کیفیت

برگزاری یک وبینار با کیفیت

در فضای دیجیتال و اینترنت شما می‌توانید با ارائه انواع محتوا به مخاطبین و کاربران، اهداف برند خود را پیش ببرید. آنچه که مهم است این است که بتوانید استراتژی صحیحی برای تنظیم و ارائه داشته باشید. در برگزاری یک وبینار موفق نیز برنامه‌ریزی صحیح بسیار مهم است. در ادامه مطلب، ۸ گام مهم در ایجاد یک وبینار با کیفیت را بررسی کرده‌ایم:

هدف و موضوع مشخصی را انتخاب کنید

کسب و کاری را تصور کنید که تنها با هدف اطلاع رسانی به کاربران خود درباره اخبار برند، یک وبینار را برنامه ریزی می‌کند. از طرفی هم این کسب و کار چند وقت بعد، به منظور معرفی محصول جدید خود به دنبال برنامه ریزی برای یک وبینار جدید است. قطعاً نوع و نحوه برگزاری و اجرای این دو سمینار آنلاین با یک دیگر متفاوت خواهد بود. همه چیز با توجه به اینکه شما چه هدف از برگزاری وبینار دارید، مشخص می‌شود.

 در اولین گام، شما باید بتوانید با مشخص کردن اولویت‌های خود، محدوده موضوعاتی را که می‌خواهید در وبینار مطرح شود مشخص کنید. به شما توصیه می‌کنیم از کلی گویی در وبینارها خودداری کنید و صرفا یک موضوع خاص را مورد بررسی و گفت‌وگو قرار دهید.

یک تیم حرفه ای تشکیل دهید

فراموش نکنید که یک وبینار حرفه‌ای تنها به یک ساعت ارائه شما محدود نمی‌شود. قبل و بعد از اجرا و پیاده سازی نیز لازم است همه چیز منظم و دقیق انجام شود. شما برای تنظیم صدا، نور، اطمینان از اتصال به اینترنت در حین برگزاری و همچنین ارزیابی نتایج به دست آمده از وبینار، به یک تیم حرفه‌ای احتیاج دارید.

فرمت وبینار خود را انتخاب کنید

برای انتخاب فرمت وبینار لازم است این کار را با توجه به هدف و موضوع انتخاب شده انجام دهید. برای مثال، اگر هدف شما گفت و گو با کارمندان شرکت است، بهتر است فرمت وبینار به حالت مصاحبه و گفتگو باشد تا فرصت پرسش و پاسخ برای افراد فراهم باشد. زمین را می‌تواند فرمت‌های مختلفی داشته باشد:

  • فرمت آموزشی
  • مصاحبه محور 
  • نمایش محصولات

انتخاب فرمت مناسب، به استراتژی شما بستگی دارد.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید

قبل از پیاده سازی استراتژی‌های خود در روز اصلی، مطمئن شوید که تمامی تجهیزات مورد نیاز را با بهترین کیفیت در دست دارید. یک فضای آرام با نور مناسب، اینترنت قوی با، میکروفون و هدفون با کیفیت صدای بالا از جمله تجهیزات و ابزار مهم در برگزاری یک وبینار به شمار می آید. به صورت جزئی‌تر بهتر است حتی به داشتن یک لیوان آب گرم در کنار خود نیز فکر کنید.

بهترین پلتفرم ممکن را انتخاب کنید

پلتفرمی که برای ارائه وبینار خود از آن استفاده می‌کنید، باید بتواند بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر این راحتی شما در حین اجرا و اطمینان از کیفیت و کارایی بستر انتخاب شده نیز بسیار حائز اهمیت است. در ادامه همین مطلب، به معرفی چند مورد از بهترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌‌های ایرانی فعال در این زمینه پرداخته‌ایم. از جمله بسترهای خارجی اجرای وبینار نیز می‌توانیم بیگ بلو باتن را به شما معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار می‌توانید روی لینک بیگ‌بلوباتن (BigBlueButton) چیست؟ کلیک کنید.

محتوای وبینار را تامین کنید

برای اینکه وبینار جذابیت‌های لازم را داشته باشد، به محتوای جذاب احتیاج دارید. نمایش تصاویر و اینفوگرافیک‌ها و همچنین ویدیوهایی از محصولات و خدمات برند و همچنین به کارگیری گیف‎ها می‎تواند در جذب مخاطب موفق واقع شود. شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای ادیت ویدیو، محتوای بصری جذاب تهیه کنید. با این حال اگر زمان کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید برای سفارش تولید محتوا به پونیشا اعتماد کنید.

تمرین کنید

با تمرین کردن علاوه بر اینکه قدرت صدای خود را افزایش می‌دهید، به مرور زمان، اعتماد به نفس بیشتری برای این کار به دست خواهید آورد. تمرین کنید تا در حد امکان از هرگونه خطای لفظی در روز اصلی برگزاری وبینار جلوگیری کنید. از افراد تیم خود بخواهید نقاط ضعف و قوت شما را بازگو کنند. تمرین کردن به مرور زمان لحن مناسب و صافی و وضوح صدا را در شما نهادینه خواهد کرد.

در ادامه همین مقاله مطالبی درباره اجرای بهینه وبینار مطرح کردیم. با ما همراه باشید

مزایا و معایب برگزاری کنفرانس آنلاین

مزایا و معایب برگزاری کنفرانس آنلاین

برگزاری وبینار  به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فارغ از مرزبندی‌های جغرافیایی به مردمی که در نقاط مختلف زمین زندگی می‌کنند دسترسی داشته باشید. دیگر از محدودیت‌های جغرافیایی خبری نیست. علاوه بر این، وبینار امکان برقراری ارتباط مستقیم با جمع بزرگی از مشتریان بالقوه را برای شما فراهم می‌کند. اگر در هنگام ثبت نام از کاربران بخواهید آدرس ایمیل خود را به شما بدهند، از این طریق می‌توانید پس از مدتی کمپین ایمیل مارکتینگ خود را نیز راه‌اندازی کنید. 

با توجه به اینکه برخی پلتفرم‌ها امکان ضبط وبینار را برای شما فراهم می‌کنند، می‌توانید پس از مدتی آن را به عنوان محتوای ویدیویی بر روی سایت یا شبکه‌های اجتماعی فعال کسب و کار خود بارگذاری کنید. با این حال با توجه به اینکه در ایران اتصال به اینترنت گاهی با اختلالات جدی روبرو است، برگزاری وبینار و ارتباط با افراد از این طریق می‌تواند کمی مشکل آفرین نیز باشد. قطع و وصل شدن اینترنت، علاوه بر این که می‌تواند هزینه‌های مادی برای شما به همراه داشته باشد،ممکن است اعتبار شما را نیز خدشه دار کند. 

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند به عنوان نقطه ضعف یک وبینار محسوب شود، قطع و وصل شدن صدا در حین برگزاری است. برای جلوگیری از این اتفاقات به شما توصیه می کنیم از بهترین تجهیزات استفاده کنید.

بهترین پلتفرم های ایرانی برای برگزاری وبینار

در ایران، برگزاری وبینار به طور روز افزونی در حال افزایش است. در نتیجه روز به روز، شاهد رشد پلتفرم‌های فعال در این زمینه هستیم. انتخاب نرم افزار مناسب برای برگزاری وبینار، علاوه بر اینکه برای شما یک تجربه کاربری خوب ایجاد می‌کند، به بهبود تعامل با مخاطبین منجر خواهد شد. به طور کلی، با انتخاب بهینه در این زمینه، شما می‌توانید استراتژی‌های خود را به بهترین شکل، پیاده‌سازی کنید. در ادامه برخی از نرم‌افزارهای ایرانی برای برگزاری وبینار را به شما معرفی می‌کنیم.

اسکای روم (Skyroom)

اسکای روم را می‌توان محبوب ترین پلتفرم ایرانی برای برگزاری جلسات و کنفرانس‌های آنلاین دانست که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است. امکاناتی چون ارتباط با کیفیت و پایدار، محیط فارسی با کاربری آسان و همچنین پشتیبانی فنی و اجرایی، باعث شده است که این برنامه طرفداران زیادی داشته باشد. با استفاده از پنلی که این برنامه در هنگام اجرای رویداد آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید اطلاعاتی چون ورود خروج کاربران را نیز پیگیری کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبت اسکای روم این است که همزمان با افزایش روز افزون برگزاری وبینارها، امکانات خود را توسعه می‌بخشد. در نتیجه نیازی نیست نگران قدیمی بودن آن باشید.

ای لرنو (E learno)

ایلرنو یکی از بهترین پلتفرم های برگزاری کنفرانس آنلاین در ایران است که فعالیت خود را از اردیبهشت ۱۳۹۵ آغاز کرده است. وب سایت ایلرنو مدعی است صفر تا صد آنچه شما برای برگزاری وبینار احتیاج دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد؛ از بسته‌های تبلیغاتی گرفته تا امکان ثبت نام آنلاین برای کاربران! کارمندان ایلرنو هدف اصلی خود را ایجاد بستری برای تبادل دانش در بستر اینترنت می‌دانند.

ایسمینار

استارتاپ ایسمینار فعالیت خود را از سال ۹۶ شروع کرده است و از آن زمان، موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است. این پلتفرم ایرانی، برگزاری وبینار با پرسونای مخاطب خاص خود جمعی از افراد مهارت آموز، مدیران و به طور کلی افراد تحصیل کرده را به عنوان مخاطب خود به همراه دارد. وبینارهای برگزار شده در ایسمینار، در این پلتفرم ضبط شده و باقی می‌مانند. یکی از مزایای دیگر ایسمینار کاهش هزینه هاست. به گونه‌ای که برای هزینه ثبت نام هیچگونه کارمزدی از کاربران دریافت نخواهد شد.

ایوند

 ایوند نیز یک سامانه آنلاین برای افرادی است که در حوزه برگزاری وبینار فعالیت دارند. اگرچه نقاط ضعفی همچون عدم امکان ارسال دیدگاه و پرسش و پاسخ در این برنامه وجود دارد، اما امکان امتیازدهی به وبینارها، پشتیبانی فعال، ارائه خدمات ایمیل مارکتینگ و همچنین امکان انجام تبلیغات گسترده، ایوند را به یکی از بهترین پلتفرم‌های ایرانی در این زمینه تبدیل می‌کند. مخاطبان و کاربران می‌توانند با مراجعه به ایوند به لیست بزرگی از رویدادهای آنلاین دسترسی داشته باشد. 

نکاتی برای تجربه یک وبینار با کیفیت

نکات برگزاری وبینار با کیفیت

مهم‌ترین عنصر فعال در یک وبینار، صداست. اگر کیفیت صدا مناسب نباشد، همه چیز به هم خواهد ریخت. توصیه می‌کنیم در اعضای تیم خود، یک دستیار فنی داشته باشید تا در صورت بروز مشکل، در سریع‌ترین زمان بتواند آن را رفع و رجوع کند. انتخاب مکان مناسب و استفاده از میکروفون مناسب از ضروریات تضمین کیفیت صدا در یک کنفرانس آنلاین است. 

برای شروع کار به جای ارائه یک بیوگرافی طولانی و یک اسلاید پر از محتوای نوشتاری (که تقریباً مطمئنیم کاربر آن را نمی خواند) از تکنیک Story Telling  استفاده کنید. شما می‌توانید با مطرح کردن داستان‌ها و تجربیاتی که در طول زمان در کسب و کار خود با آن‌ها دست و پنجه نرم کردید، با ایجاد روابط عاطفی با کاربران، اعتماد آنان را نیز جلب کنید.

برای ارزیابی نتایج به دست آمده از وبینار، اعضای مشخصی را در تیم خود داشته باشید. شما باید در پایان کار بدانید که کنفرانس برگزار شده تا چه اندازه موثر بوده و  به اهداف خود نزدیک شده است. نقاط ضعف و قوت خود را پس از پایان پروژه تحلیل کنید و با فهم دقیق این نکات، در تجربه‌های بعدی حرفه‌ای ‌تر ظاهر شوید. علاوه براین موارد تلاش کنید:

  • در بازه زمانی اجرای کنفرانس آنلاین، چندین بار نکاتی را برای جلب توجه مخاطب و جلوگیری از حواس پرتی او مطرح کنید. استفاده از محتوای جذاب مثل اینفوگرافیک‌ها، اسلاید‌ها، گیف‌ها و حتی پادکست‌ها کاربردی به نظر می‌رسد. درباره کاربرد پادکست در وبینار می‌توانید مطالب مفیدی در مقاله پادکست چیست پونیشا بخوانید.
  • به منظور افزایش تعامل و جلوگیری از خسته شدن مخاطبان، در طول اجرا فرصت گفت و گو و تبادل نظر را فراهم کنید.
  • در طول اجرا، گفت و گوی خود را با توجه به شرایط تغییر دهید. برای مثال اگر یک نقطه طنز را بیان می‌کنید، لحن شما باید نسبت به زمانی که در حال آموزش یک نکته هستید متفاوت باشد.  تغییر لحن شما می‌تواند از خسته شدن مخاطبان نیز جلوگیری کند.
  •  از سکوت طولانی مدت در وبینار خود پرهیز کنید. در صورتی که لازم است سکوت کنید، حتما این موضوع را با مخاطبان در میان بگذارید چرا که همانطور که گفتیم، صدا مهم‌ترین راه ارتباطی بین شما و آن‌هاست.
  • قدرت محتوای ویدئویی را دست کم نگیرید. خدمات ویدئویی یکی از انواع خدماتی است که با اعتماد به متخصصین فریلنسر پونیشا می‌توانید از آن برای تامین محتوای گرافیکی وبینار خود استفاده کنید.

جمع بندی

فراموش نکنید که وبینارها یکی از کاربردی‌ترین انواع ارائه محتوا به مخاطبین هستند. ارتباط با مخاطبان از طریق وبینار و خدمات ویدیویی فراتر از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی سایت هاست. یک وبینار هدفمند و اصولی می‌تواند ضمن ایجاد ارتباطات مفید و موفق، نام برند شما را تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بیاندازد.  با پیاده سازی نکات گفته شده درباره وبینار در این مطلب می‌توانید، به بهترین شکل اهداف خود را دنبال کنید و به مرور زمان کنترل کاملی بر فرایند تدوین و اجرای انواع وبینار به دست آورید. 

همان‌طور که دیدید، در این مطلب  توضیح دادیم که وبینار چیست و به شما نکات مهم برای برگزاری وبینار را توضیح دادیم. امیدوارم این مطلب به تمامی پرسش‌های شما درباره مزایای وبینار و کاربردهای آن پاسخ داده باشد. لطفاً سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۴.۳/۵ - (۱۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds