skip to Main Content
ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) چیست؟ چرا باید از بازاریابی ویدیویی استفاده کنیم؟

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) چیست؟ چرا باید از بازاریابی ویدیویی استفاده کنیم؟

در دنیای دیجیتالی امروزه، ارائه‌ی محتوای جذاب و منحصربه‌ فرد برای متمایز کردن محصول یا خدمات خود در میان رقبا بسیار مهم است. ویدیو یکی از انواع محتوای دیجیتالی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. در واقع ویدیو مارکتینگ یک استراتژی قدرتمند در بازاریابی دیجیتال است و افراد از محتوای ویدیویی بیشتر از سایر انواع محتوا استقبال می‌کنند. کاربران اغلب ترجیح می‌دهند یک ویدیوی دو دقیقه‌ای را تماشا کنند تا اینکه یک مقاله حاوی اطلاعات مشابه را مطالعه کنند!

تولید محتوای ویدیویی تنها مختص برندهای بزرگ نیست، بلکه تمامی کسب و کارها نیاز به استفاده از ویدیو مارکتینگ دارند. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که ویدیو مارکتینگ چیست، چه مزایا و معایبی دارد و چگونه می‌توان از آن برای توسعه‌ی کسب و کار استفاده کرد.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدیو مارکتینگ یکی از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن از طریق انتشار محتوای ویدیویی در کانال‌های بازاریابی، می‌توانید برند و محصولات خود را تبلیغ کنید. ویدیو مارکتینگ می‌تواند برای هر چیزی از ایجاد ارتباط با مشتری گرفته تا تبلیغ برند، خدمات یا محصولات شما استفاده شود اما اغلب کسب و کار ها از آن برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مخاطبان هدف استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ویدیو مارکتینگ می‌تواند به عنوان ابزاری برای ارائه محتوای ویروسی و یا سرگرم کننده عمل کند. در مقاله‌ای دیگر به طور مفصل توضیح داده‌ایم “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” و تکنیک‌های بازاریابی در دنیای مدرن را بررسی و معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

انواع محتوای ویدیویی

در حالت کلی، محتوای ویدیویی انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید بسته به هدف کسب و کار خود، مناسب‌ترین نوع محتوای ویدیویی را انتخاب کنید. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، برخی از پرکاربردترین انواع محتوای ویدیویی در دنیای بازاریابی هستند.

موشن گرافیک

ویدئوهای موشن گرافیک، سبکی از انیمیشن هستند که در آن‌ها، متن‌ها و تکست‌ها جزء اصلی در ویدیو به شمار می‌روند. تیتراژ آغازین فیلم‌ها، یک نمونه اولیه از موشن گرافیک است که در آن‌ها می‌توانید ترکیبی از موسیقی، المان‌های بصری و متن را مشاهده کنید. این نوع ویدیوها معمولا داستانی را بیان نمی‌کنند. از موشن گرافیک همچنین می‌توان برای معرفی یک محصول، ارائه‌ی ویژگی‌های آن و یا به تصویر کشیدن نتیجه استفاده از آن‌ها استفاده کرد.

لوگو موشن نیز یکی دیگر از تکنیک‌ها در موشن گرافیک است؛ در یک پروژه لوگوموشن، اجزای یک لوگو یا آرم، با صدا و نمادهای گرافیکی ترکیب شده و به حرکت در می‌آید تا در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری داشته باشند.

استاپ موشن

استاپ موشن نوعی دیگر از محتوای ویدیویی است که در آن با استفاده از یک دوربین، به طور مکرر و فریم به فریم، از اشیاء عکس می‌گیرند و سپس آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا یک ویدیو ایجاد شود. این تصاویر به حالت ۳ بعدی در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند و از این طریق، یک انیمیشن ایجاد خواهد شد. تولید استاپ موشن کمی پرچالش و سخت‌تر از سایر محتواهای ویدیویی است، اما جذابیت منحصر به فردی دارد که می‌تواند در بازاریابی به شما کمک کند.

لایو اکشن

ویدیوهای لایو اکشن معمولاً رایج‌ترین نوع ویدیوها هستند. در این نوع از ویدیوها، افراد معمولاً نحوه‌ی انجام یک کار را آموزش می‌دهند و به صورت کاملاً عملی، آن را به تصویر می‌کشند. این نوع از ویدیوها می‌توانند خنده‌دار، سرگرم‌کننده یا آموزشی باشند. لایو اکشن یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد پیوند عاطفی با مخاطبان است و باعث ایجاد همدلی بین شما و آن‌ها می‌شود.

ویدیو مارکتینگ چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

ویدیو مارکتینگ مانند هر روش دیگری، دارای مزایا و معایب مختلفی است. بیایید در ابتدا مزایای استفاده از آن برای هر کسب و کاری را بررسی کنیم.

برقراری ارتباط نزدیک و حفظ کاربران

محتوای ویدیویی به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنید. امروزه، بسیاری از تلاش‌های انجام شده در دیجیتال مارکتینگ، در جهت ایجاد اعتماد به کسب و کارها صورت می‌گیرد. محتوای ویدیویی به مشتریان این امکان را می‌دهد که برند شما را بهتر بشناسند و راحت‌تر به آن اعتماد کنند.

تاثیر مثبت بر سئو

ویدیو یک معدن طلا برای سئو سایت است که به ایجاد بک لینک برای سایت شما کمک می‌کند، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را افزایش می‌دهد (که می‌تواند بر رتبه‌بندی جستجو تأثیر بگذارد) و ترافیک را به سایت شما هدایت می‌کند.

انتقال محتوای بیشتر

در حالت کلی، انسان‌ها اگر چیزی را بشنوند به طور متوسط ​​۶۵ درصد از آن اطلاعات را تا سه روز بعد به خاطر خواهند داشت. بنابراین با استفاده از ویدیو‌ها شما می‌توانید اطلاعات ارزشمند بیشتری را به کاربران منتقل کنید.

افزایش نرخ تبدیل

قرار دادن محتوای ویدیویی در استراتژی بازاریابی، می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۸۰ درصد افزایش دهد! تماشای یک ویدیوی جذاب می‌تواند کاملاً بر رفتار مشتری تأثیر بگذارد و بازدیدکننده را متقاعد کند که به یک لید واجد شرایط تبدیل شود. در واقع محتوای ویدیویی حدود ۷۴ درصد از کل ترافیک آنلاین را جذب کرده و منجر به افزایش فروش می‌شود.

ایجاد اعتماد و اعتبار

ویدیو روشی عالی برای ایجاد اعتبار برای یک کسب و کار است که به شما امکان می‌دهد با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کنید. ۹۰٪ از کاربران می‌گویند که محتوای ویدیویی مربوط به محصولات، در فرآیند تصمیم‌گیری آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. هرچه محتوای ویدیویی بیشتری برای کسب و کارتان تولید کنید، راحت‌تر می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید.

معایب ویدیو مارکتینگ چیست؟

با وجود تمامی مزایای موجود برای ویدیو مارکتینگ، ممکن است این روش برای کسب وکار شما مناسب نباشد. برخی از معایب ویدیو مارکتینگ عبارتند از:

زمان بر بودن

شما برای ایجاد محتوای ویدیویی، نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت. فرایند تولید محتوای ویدیویی بسیار طولانی‌تر و سخت‌تر از سایر انواع محتوا است و شما نیاز به نوشتن سناریو، فیلم‌برداری یا طراحی موشن گرافیک، انجام ادیت‌های مختلف و سایر موارد این چنینی خواهید داشت. با این حال، برای راحت‌تر کردن فرایند تولید ویدیو می‌توانید از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید یا با کمک پلتفرم‌هایی مانند پونیشا این کار را برون‌سپاری کنید.

نیاز به برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص

شما برای تولید محتوای ویدیویی نیاز به یک برنامه و استراتژی مشخص خواهید داشت. شما باید ویدیوی خود را با یک ایده باکیفیت شروع کرده و سپس موضوع آن را با استفاده از یک استراژی گسترش دهید. انجام تمامی این موارد هزینه‌بر است و روند توسعه محتوا را دشوارتر می‌کند.

فرایند ویدیو مارکتینگ چگونه است؟

همان‌طور که در بخش قبل نیز گفته شد، تولید ویدیو برای هر کسب و کار، روندی طولانی دارد و در برخی از موارد لازم است از آژانس‌های تبلیغاتی کمک بگیرید. با این حال با در نظر داشتن برخی از نکاتی که در ادامه شرح خواهیم داد، می‌توانید محتوای ویدیویی موردنظر خود را به راحتی تولید کنید.

اهداف خود را تعیین کنید

این یک مرحله ضروری قبل از شروع به انجام هر کاری است. برای خود مشخص کنید که می‌خواهید با استفاده از ویدیوها به چه هدفی برسید. آیا هدف شما فروش بیشتر محصولات، جذب دنبال‌کنندگان و یا افزایش نرخ تبدیل است؟ اهداف شما باید دقیق و مشخص باشند؛ زیرا برای هر هدفی استراتژی‌های بازاریابی ویدیویی منحصر به فردی وجود دارد.

به عنوان مثال، برای افزایش فروش، ممکن است نیاز به تولید یک ویدیو مربوط به معرفی محصولات داشته باشید که بتوانید آن را در صفحه اصلی وب سایت خود منتشر کنید. از طرف دیگر، برای بازاریابی ویروسی، ممکن است نیاز به ساخت یک تیزر تبلیغاتی و یا ایجاد یک کمپین رسانه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ‌های اختصاصی و ویدیوهای مختلف داشته باشید.

برای ویدیوهای خود سناریو بنویسید و برنامه‌ریزی کنید

پس از تعیین اهداف، بهتر است برای تولید ویدیو خود برنامه‌ریزی کنید. برای برنامه‌ریزی درست، باید موارد زیر را مشخص کنید:

مخاطبان هدف

مخاطبان هدف افرادی هستند که می‌خواهید این ویدیو را تماشا کنند. آن‌ها می‌توانند مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه یا سایر افرادی باشند که بر تصمیمات مشتریان شما تأثیر می‌گذارند. شناخت بازار هدف امر بسیار مهمی است زیرا به شما در توسعه و انتقال پیامتان در محتوای ویدیویی کمک می‌کند.

موضوع ویدیو

شما باید تعیین کنید که محتوای ویدیوی شما درباره چه چیزی خواهد بود. پیام ویدیو مشخص می‌کند که شما می‌خواهید چه چیزی را به نمایش بگذارید یا درباره‌ی چه چیزی صحبت کنید. همچنین شما می‌توانید برای ویدیوی خود یک سناریو بنویسید و بر اساس آن، ویدیوی خود را تولید کنید.

کانال انتشار محتوا

پلتفرم‌های ویدیویی مختلفی به وجود آمده‌اند که می‌توانید در آن‌ها ویدیوهای خود را بارگذاری و منتشر کنید.  به عنوان مثال، یوتیوب یکی از پلتفرم‌های عالی برای انتشار ویدیو هایتان است و به شما کمک می‌کند تا در مدت کوتاهی در نتایج جستجوی گوگل دیده شوید. سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز که بر پایه‌ی محتوای بصری هستند، می‌توانند بسیار مفید باشند. فراموش نکنید که برای انتشار ویدیوهای بهتر و متمایز بودن از رقبا ممکن است نیاز داشته باشید که به برخی از مهارت‌های تولید ویدیو مانند طراحی موشن گرافیک تسلط پیدا کنید. با استفاده از این مهارت‌ها شما قادر خواهید بود محتوای جذاب‌تر و منحصر به فردتری را تولید کنید.

بودجه

بودجه عامل مهمی است که تمامی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های مربوط به تولید ویدیو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشخص کنید که تا چه میزان می‌خواهید برای ویدیوی خود هزینه کنید؛ به عنوان مثال ممکن است شما برای انجام ادیت‌ها و یا ساخت یک ویدیوی جذاب از یک آژانس تبلیغاتی کمک بگیرید که در این صورت باید بودجه بیشتری را به این بخش اختصاص دهید.

محتوای ویدیویی خود را آماده کنید

این مرحله، همان قسمت اساسی تولید ویدیو است و در این مرحله شما باید شروع به فیلمبرداری کرده و محتوای خود را تولید کنید. برای شروع کار می‌توانید به راحتی از دوربین گوشی خود استفاده کنید و نیازی به دوربین‌های حرفه‌ای و گران قیمت نخواهید داشت. سعی کنید در هنگام فیلمبرداری، نور محیط را به خوبی تنظیم کرده و اطمینان حاصل کنید که در فضای مناسبی برای فیلمبرداری قرار دارید.

ویدیوی خود را ویرایش کنید

پس از انجام فیلم‌برداری، نوبت به ادیت کردن و ویرایش آن می‌رسد. در این مرحله شما باید موارد مختلفی مانند نور، متن‌ها و یا زیر نویس‌ها (در صورت نیاز)، موسیقی و … را به ویدیوی خود اضافه کنید تا آن را برای مخاطبان هدف خود دلنشین‌تر و جذاب‌تر کنید. برای تولید ویدیوهای جذاب‌تر حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:

نقطه درد مخاطبان را کشف کنید

یک فرم نظرسنجی طراحی کرده و آن را به لیست ایمیل خود بفرستید و سعی کنید بفهمید که بزرگ‌ترین مشکلات و یا سوالات آن‌ها درباره‌ی چیست؛ سپس محتوایی برای پاسخ به آن‌ها تهیه و تولید کنید. همچنین برای درک مشکلات و نیازهای واقعی مخاطبان خود می‌توانید به صفحات شبکه‌های اجتماعی رقبای خود مراجعه کرده و ببینید کاربران بیشتر از چه مواردی ناراضی هستند و یا بیشتر درباره‌ی چه موضوعاتی سوال می‌پرسند.

یک عنوان جذاب بنویسید

بسیار مهم است که عنوان شما توصیف کند که ویدیوی شما درباره‌ی چیست و چرا افراد باید آن را تماشا کنند. عنوان ویدیوی شما باید ساده، دقیق و جذاب باشد و در نگاه اول مخاطبان را به خود جذب کند. سعی کنید از کلماتی که احساس فوریت و کنجکاوی ایجاد می‌کنند، مانند رایگان، محدود، صفر تا صد، شگفت انگیز، اعداد و ارقام و …  استفاده کنید تا بتوانید راحت‌تر توجه‌ها را به ویدیوی خود جذب کنید.

ایده‌هایی برای تولید محتوای ویدیویی

برای تولید محتوای ویدیویی می‌توانید از ایده‌های زیر در استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده کنید:

معرفی محصولات

رایج‌ترین نوع محتوای ویدیویی، مربوط به معرفی ویژگی‌های محصولات و ساخت تیزر تبلیغاتی است. در این نوع ویدیو، شما امکانات و ویژگی‌های محصولات و خدمات خود را معرفی کرده و به کاربران نشان می‌دهید که محصول شما چگونه می‌تواند زندگی آن‌ها را بهبود ببخشد.  

ویدیوهای پرسش و پاسخ

ویدیوهای پرسش و پاسخ می‌تواند شامل مصاحبه با مشتریان و یا افراد موفق در حوزه‌ی کاری‌تان باشد. مصاحبه کردن با رهبران فکری در حوزه کاریتان یک راه عالی برای ایجاد اعتماد و اقتدار در بین مخاطبان هدف است. همچنین می‌توانید به سوالات رایج مخاطبان خود، در این ویدیوها پاسخ دهید.

صحبت با مشتریان راضی

این نوع ویدیوها به افزایش اعتماد خریداران احتمالی کمک می‌کند. افراد می‌خواهند بدانند که محصول شما می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند یا خیر. یکی از بهترین راه‌ها برای اثبات این موضوع، تولید ویدیوهایی است که در آن، مشتریان میزان رضایت خود را نشان می‌دهند و آزادانه نظر خود را بیان می‌کنند.

نقد و بررسی محصولات

در این نوع از ویدیو‌ها می‌توان محصولات را نقد و بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را به طور صادقانه به افراد نشان داد. این نقد و بررسی‌ها معمولاً توسط اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار با دنبال کننده‌های زیاد انجام می‌شوند و معمولاً پر بازدیدترین ویدیوها هستند.

تولید محتوای آموزشی

مشابه با ویدیو معرفی محصولات، در این نوع ویدیوها می‌توان نحوه‌ی استفاده از محصولات را آموزش داد تا از این طریق، مخاطبان درک بهتری از محصولات و یا خدمات کسب و کار شما داشته باشند.

جمع بندی

با توجه به اینکه ۷۰ درصد از کاربران ترجیح می‌دهند به جای خواندن متن‌های طولانی، ویدیوهای آنلاین را تماشا ‌کنند، اغلب کسب و کارهای موفق در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود از بازاریابی ویدیویی استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن تمامی نکات گفته شده در این مقاله، سعی کنید محتوای متنی خود را به ویدیو تبدیل کنید تا از این طریق شاهد افزایش سطح تعامل کاربران با کسب وکارتان باشید. اکنون وقت آن رسیده است که ویدیو را به بخشی کلیدی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود تبدیل کنید!

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds