skip to Main Content
پرستاشاپ چیست و چه امکاناتی دارد؟

پرستاشاپ چیست و چه امکاناتی دارد؟

در دنیای دیجیتال تمامی کسب‌وکارها به دنبال گسترش تجارت خود در فضای آنلاین هستند و به همین دلیل ابزارهای بسیار زیادی برای طراحی سایت به وجود آمده‌اند. یکی از این ابزارها سیستم‌های مدیریت محتوا هستند. تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات را دارند و هر یک می‌توانند سطح انعطاف‌پذیری خاصی را ارائه دهند.

یکی از این پلتفرم ها، پرستاشاپ (Prestashop) است. پرستاشاپ یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز است که با استفاده از آن می‌توان یک فروشگاه آنلاین را راه‌اندازی کرد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که پرستا‌شاپ چیست، چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد و چگونه می‌توان وب سایت خود را با استفاده از آن راه‌اندازی کرد. در پایان نیز این پلتفرم را با وردپرس مقایسه خواهیم کرد تا انتخاب بین این دو برای شما آسان‌تر شود.

پرستاشاپ چیست؟

ویژگی های پرستاشاپ

پرستاشاپ در سال ۲۰۰۷ در کشور فرانسه راه‌اندازی شد و امروزه به عنوان یک پلت‌فرم ایجاد تجارت الکترونیک پیشرو در سراسر جهان شناخته می‌شود. پرستاشاپ یک پلت‌فرم رایگان و متن باز و دارای مجموعه‌ای گسترده از ویژگی‌های پیشرفته است. همچنین اگر به ویژگی‌های خیلی خاصی نیاز پیدا کنید می‌توانید از پلاگین‌ها و افزونه‌های مربوط به آن استفاده کنید. پرستاشاپ با زبان برنامه نویسی PHP کار می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک جامع همراه با عملکردهای شگفت‌انگیز ایجاد کنند.

در حال حاضر حدود ۲۷۰۰۰۰ فروشگاه آنلاین در سراسر جهان از پرستاشاپ استفاده می‌کنند. هزاران توسعه‌دهنده و بیش از ۲۵۰ آژانس وجود دارد که برای رشد این پلتفرم تلاش می‌کنند. پرستاشاپ شباهت زیادی به وردپرس دارد. با این حال، این دو در نحوه انجام برخی از موارد عملکرد متفاوتی دارند. پرستاشاپ یک رابط بصری فوق‌العاده برای مدیریت فروشگاه آنلاین ارائه می‌دهد و صدها ماژول برای ایجاد وب‌سایت عالی در این نرم‌افزار وجود دارد. در مقاله CMS چیست می‌توانید بیشتر درباره‌ی سیستم های مدیریت محتوا و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها بخوانید.

ویژگی ها و امکانات پرستاشاپ

حال وقت آن است که به ویژگی‌های پرستاشاپ بپردازیم تا ببینیم چرا اینقدر محبوب شده است.

قالب های آماده

پرستاشاپ دارای بیش از ۴۰۰۰ قالب فروشگاهی مختلف است و تمامی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جذاب و واکنش‌گرا به نظر برسند. شما می‌توانید هر یک از این الگوها را انتخاب کرده و با ویرایشگر داخلی HTML قالب خود را سفارشی کنید. این بدان معناست که شما زمان کمتری را روی طراحی عناصر مختلف سایتتان صرف خواهید کرد و بیشتر بر روی تبلیغ محصولات خود از طریق رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر تمرکز خواهید کرد. این پلتفرم همچنین دارای قالب‌های سازگار با سئو است که از این طریق کاربران می‌توانند وب‌سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده و محصولات شما را خریداری کنند.

فیلدهای سفارشی شده برای محصولات

پرستاشاپ به صاحبان فروشگاه این امکان را می‎دهد که فیلدهای سفارشی شده را برای ارائه محصولات در سایت اضافه کرده و تا حد امکان اطلاعات بیشتری درباره‌ی محصولات خود ارائه دهید. در طراحی سایت فروشگاهی این ویژگی بسیار کاربردی است. این فیلدها می‌توانند شامل اندازه و رنگ محصول و همچنین امتیازهای مربوط به محصولات باشند. استفاده از این فیلدهای سفارشی باعث می‌شود تا وب‌سایت تجارت الکترونیک شما بیشتر بر مشتری متمرکز شده و استفاده از آن آسان باشد.

چندین کانال پرداخت

پرستاشاپ به شما امکان را می‌دهد تا انواع روش‌های پرداخت را در فروشگاه آنلاین خود قرار دهید. این روش‌ها می‌توانند شامل کارت‌های اعتباری، پی پال برای پرداخت‌های بین‌المللی، حواله‌های بانکی و … باشند. این روش‌ها به شما کمک می‌کمند تا با تسهیل روند پرداخت برای خریداران، حجم فروش خود را افزایش دهید.

به روزرسانی محتوا

شما می‌توانید با چند کلیک، صفحات و پست‌های جدیدی را برای فروشگاه تجارت الکترونیک خود در پرستاشاپ ایجاد کنید! همچنین می‌توانید به‌روزرسانی‌های محصول، وضعیت سفارش‌ها، نظرات مشتریان یا هر چیز دیگری را که ممکن است به مشتریانتان کمک کند، به صفحات محصول خود اضافه کنید. برای به روزرسانی محتوای وب سایت خود به هیچ دانش کدنویسی نیاز نخواهید داشت.

بین المللی شدن

پرستاشاپ چند زبانه است و به شما امکان می‌دهد زبان وب سایت خود را برای مخاطبان مختلف تغییر دهید. همچنین می‌توانید پرستاشاپ را روی سرور زبان دیگری نصب کنید و فروشگاه خود را به هر زبانی که می‌خواهید تبدیل کنید.

مدیریت حمل و نقل

پرستاشاپ دارای ابزارهای مدیریت حمل و نقل داخلی است که به مشتریان امکان می‌دهد سفارشات خود را از ابتدا تا انتها پیگیری کنند. خریدارانی که سفارش می‌دهند می‌توانند پیش از خرید، هزینه حمل و نقل محصولات را دریافت کنند.

ابزارهای مدیریت مشتری

پورتال مشتریان پرستاشاپ به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان خود را از یک مکان واحد مدیریت کنید. انجام این کار بسیار راحت است زیرا می‌توانید عملکرد فروش محصول خود را ارزیابی کرده، اطلاعات مشتری را مشاهده کنید و سفارشات خود را از یک مکان به روزرسانی کنید.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

پرستاشاپ به شما این امکان را می‌دهد تا دکمه‌های رسانه‌های اجتماعی را در وب‌سایت خود قرار دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند محصولات شما را در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه خود به اشتراک بگذارند. این کار به ارتقاء تعامل افراد با فروشگاه آنلاین شما کمک می‌کند و باعث می‌شود مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولات شما داشته باشند.

ایجاد سایت ریسپانسیو

طراحی سایت فروشگاهی به صورت ریسپانسیو به شما این امکان را می‌دهد که فروشگاه آنلاین خود را هم در کامپیوترها و هم در دستگاه‌های تلفن همراه، به صورت عالی نمایش دهید. این موضوع بسیار مهم است زیرا بسیاری از خریداران خرید خود را از طریق تلفن خود انجام می‌دهند و طراحی ریسپانسیو به این معنی است که شما می‌توانید به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل سایت

پرستاشاپ دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلفی است که می‌توانید از آن‌ها برای پیگیری عملکرد سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید ببینید که چه تعداد از مردم، از وب سایت شما بازدید می‌کنند و کدامیک از صفحات در سایت شما عملکرد بهتری دارد.

پرستاشاپ چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب پرستاشاپ

پرستاشاپ دارای بیش از ۳۰۰ ویژگی و ابزار داخلی است که به شما امکان می‌دهد وب سایت خود را تا حد زیادی سفارشی سازی کنید. استفاده از این پلت‌فرم بسیار آسان است و یک رابط کاربری قدرتمند را ارائه می‌دهد. اگرچه این پلتفرم رایگان است، اما دارای مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌های بسیار کاربردی است. مانند هر پلتفرم تجارت الکترونیک دیگری، پرستاشاپ نیز مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه می‌خواهیم برخی از این مزایا و معایب را بررسی کنیم:

نصب آسان

نصب پرستاشاپ آسان است. برای انجام این کار تنها کافی است که این نرم‌افزار را از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. از آنجایی که اندازه فایل این نرم‌افزار تنها ۶ مگابایت است، برای نصب آن نیاز به حافظه و سخت‌افزار پیچیده‌ای نخواهید داشت.

مقرون به صرفه بودن

پرستاشاپ یک پلتفرم منبع باز و رایگان است. بنابراین صاحبان کسب و کاری که به دنبال حداقل سرمایه‌گذاری هستند می‌توانند از آن استفاده کنند زیرا برای طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از پرستاشاپ نیازی به پرداخت هزینه نیست.

کاربر‌پسند بودن

طراحی سایت در پرستاشاپ راحت و ساده است. برای راه‌اندازی فروشگاه الکترونیکی در پرستاشاپ به دانش فنی خاصی نیازی نیست. این پلتفرم دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسند است و با داشتن بیش از ۲۵۰۰۰ افزونه می‌توان عملکردهای مختلفی را بر اساس نیاز کارفرما ایجاد کرد و در وب‌سایت قرار داد. با استفاده از ابزارهای مختلف در پرستاشاپ می‌توان وب‌سایت خود را به راحتی سفارشی‌سازی کرده و بر اساس نیاز خود ویژگی‌های مختلف را حذف و یا اضافه کنید.

انجمن‌های مختلف برای کاربران

پرستاشاپ دارای انجمن‌های بسیار زیادی است که در آن‌ها کاربران می‌توانند مشکلات خود را بازگو کنند. بنابراین رفع مشکلات از این طریق بسیار ساده‌تر خواهد بود. این انجمن‌ها به شما کمک می‌کنند تا به طور موثر با سایر افراد فعال در این زمینه تعامل داشته باشید و به مرور زمان پیشرفت کنید.

با وجود تمامی مزایا، این پلتفرم معایبی نیز دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

محدودیت در ایجاد وب سایت‌ها

یکی از معایب پرستاشاپ محدودیت آن در ایجاد وب سایت‌ها است. این پلتفرم بیشتر برای ایجاد فروشگاه‌های کوچک و متوسط ​​مناسب‌تر است و اگر وب سایت شما نیاز به داشتن طیف وسیعی از ویژگی ها و عملکرد‌ها داشته باشد، پرستاشاپ انتخاب ایده آلی نخواهد بود.

عملکرد متوسط در سفارشی سازی

 این پلتفرم برای طراحی سایت‌های فروشگاهی کوچک و سفارشی‌سازی آن‌ها مناسب است، اما برای فروشگاه‌های بزرگ به اندازه کافی عملکرد خوبی ندارد و برای داشتن یک وب سایت اختصاصی با طراحی منحصر به فرد باید از افزونه‌ها و ابزارهای جانبی بسیار زیادی استفاده کرد.  

افزایش هزینه‌ها

همانطور که می‌دانید این پلتفرم کاملاً رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت. با این حال اگر بخواهید ویژگی‌ها و عملکرد‌های پیشرفته‌ای را به وب‌سایت خود اضافه کنید، باید هزینه‌هایی را در نظر داشته باشید. نسخه رایگان این پلتفرم تنها ویژگی‌های استاندارد و محدودی برای ایجاد یک فروشگاه متوسط ​​ارائه می‌دهد. بنابراین شما باید ابزارهای اضافی بخرید تا نیازهای پیشرفته خود را برآورده کنید.

عدم وجود تیم پشتیبانی رسمی

برخلاف سایر پلتفرم‌ها که دارای تیم‌های پشتیبانی رسمی هستند، این پلتفرم هیچ تیم پشتیبانی برای رفع مشکلات ارائه نمی‌دهد. با این حال، بسیاری از کاربران پرستاشاپ این را به عنوان یک نقطه ضعف در نظر نمی‌گیرند، زیرا یک جامعه کاربر فعال با بیش از ۷۰۰۰۰۰ عضو وجود دارد که همیشه می‌توانند به شما در حل مشکلات کمک کنند.

مقایسته پرستاشاپ با وردپرس: کدامیک بهتر است؟

زمانی که قصد دارید یک فروشگاه آنلاین برای کسب و کار خود راه‌اندازی کنید، باید مزایا و معایب هر یک از CMSها را به دقت بررسی کنید. اگر بودجه کمی دارید و به دنبال ایجاد یک فروشگاه آنلاین استاندارد با ویژگی‌های مختلفی هستید وردپرس و پرستاشاپ می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

همانطور که می دانید وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا است که امکانات مختلفی را ارائه می‌دهد. وردپرس دارای طیف گسترده‌ای از قالب‌های رایگان و پولی است که می‌توانید برای فروشگاه و سایت خود از آن‌ها استفاده کنید. این قالب‌ها در سایت اصلی وردپرس موجود هستند و می‌توانید طرح‌های مختلفی را برای سایت خود انتخاب کنید. همچنین این پلتفرم تعداد نامحدودی از پلاگین‌ها را ارائه می‌دهد که بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و می‌توانند برای سفارشی‌سازی سایت شما استفاده شوند. در مقاله وردپرس چیست به طور مفصل تمامی ویژگی‌های وردپرس را معرفی کرده‌ایم.

انتخاب هر یک از این پلتفرم‌ها تا حد زیادی به محصولات، خدمات مورد نیاز و همچنین نیاز‌های کسب و کارتان بستگی دارد. وردپرس طیف گسترده‌تری از گزینه‌های سفارشی‌سازی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید وب سایت خود را بدون داشتن هر گونه محدودیتی به راحتی ایجاد کنید. این در حالی است که پرستا شاپ افزونه‌ها و قالب‌های محدودتری را ارائه می‌دهد.

با در نظر داشتن ویژگی‌های این دو پلتفرم می‌توان به این نتیجه رسید که پرستاشاپ گزینه مناسبی برای مشاغل و کسب و کارهای کوچکتر است، در حالی که وردپرس هم برای مشاغل کوچک و هم کسب و کارهای پیشرفته کاربردی است. بنابراین اگر می‌خواهید وب سایتی با ویژگی‌های پیشرفته ایجاد کنید بهتر است از وردپرس استفاده کنید، در غیر اینصورت پرستاشاپ گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

جمع بندی

در دنیای امروزی با پیشرفت فناوری، داشتن یک وبسایت برای هر کسب و کاری بسیار ضروری است. امروزه کاربران برای خرید هر محصولی به صورت آنلاین آن را جستجو کرده و خریداری می‌کنند؛ پس به عنوان صاحب یک کسب و کار، داشتن یک وب‌سایت فروشگاهی یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای رشد و توسعه است و می‌تواند درآمد شما را تا حد زیادی بهبود دهد. شما می‌توانید برای راه‌اندازی سایت خود از خدمات پونیشا استفاده کرده و طراحی سایت خود را به دست فریلنسرهای Prestashop پونیشا بسپارید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds