skip to Main Content
چگونه بفهمیم اینستاگرام هک شده

چگونه بفهمیم اینستاگرام هک شده

هک شدن پیج اینستاگرام خطری است که همه‌ی کاربران را تهدید می‌کند. در این مقاله به نشانه‌های هک شدن و راهکارهایی برای امن‌تر کردن پیج خواهیم پرداخت. اگر متوجه شدید شخصی به پیج شما نفوذ کرده، در اولین فرصت باید به ایمن‌سازی آن بپردازید.

هک شدن اینستاگرام: کابوسی که می‌تواند برای هر کاربری اتفاق بیفتد

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، با دارا بودن میلیون‌ها کاربر فعال، به یک بستر ایده‌آل برای افراد سودجو و هکرها تبدیل شده است.

مهم نیست چه تعداد فالوور دارید و اینکه چقدر پیج شما بزرگ است، هک‌شدن خطری است که می‌تواند برای همه به طرق مختلف رخ دهد. نکته منفی ماجرا این است که بعضی اوقات متوجه هک شدن حساب خود نخواهید شد، در واقع برخی از هکرها اطلاعاتی را از اکانت شما جمع‌آوری کرده و در فرصت مناسب سواستفاده می‌کنند.

یک هکر موبایل به دست که نمای موبایل به سمت روبه‌رو است و عبارت در حال هک کردن روی موبایل نمایان است

هک شدن اکانت اینستاگرام می‌تواند پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد:

  • از دست رفتن اطلاعات شخصی: هکرها با دسترسی به اطلاعات حساب کاربری شما، می‌توانند به جزئیات شخصی مانند شماره تلفن و ایمیل حساب شما دست پیدا کنند و از این اطلاعات برای سو استفاده‌های مختلف از جمله کلاهبرداری و سرقت هویت استفاده کنند.
  • انتشار محتوای نامناسب: هکرها می‌توانند با کنترل اکانت شما، اقدام به انتشار پست‌ها، تصاویر و استوری‌های نامناسب و توهین‌آمیز کنند که می‌تواند به اعتبار و وجهه شما خدشه وارد کند.
  • سو استفاده مالی: هکرها با نفوذ به اکانت‌های تجاری، اقدام به کلاهبرداری و سواستفاده مالی از مشتریان می‌کنند.
  • نفوذ به حساب‌های دیگر: اگر همیشه و همه‌جا از یک پسورد استفاده می‌کنید، هکر می‌تواند با استفاده از آن پسورد وارد حساب‌های دیگر و سایت‌های دیگر شود که بی‌نهایت خطر آفرین است.

از کجا بفهمیم اینستاگرام هک شده؟

برای اینکه بفهمید اینستاگرام شما هک شده یا خیر می‌توانید از تنظیمات، «Login activity» حساب خودتان را بررسی کنید. در این قسمت تاریخچه و اطلاعات همه‌ی ورودهای موفق به حساب شما قرار گرفته است.

در اکثر اوقات، نشانه‌های هک شدن پیج اینستاگرام شما کاملا واضح است. ولی همچنین ممکن است حساب شما طوری مورد نفوذ هکر قرار بگیرد که خودتان شخصا متوجه آن نشوید، برای همین همه‌ی نشانه‌هایی که هک شدن اینستاگرام شما را نشان می‌دهد را در ادامه می‌گوییم:

پرش ناگهانی حساب و عدم دسترسی به اکانت

برخی از هکرها به محض نفوذ به پیج اینستاگرام شما، رمز ورود به حساب را تغییر می‌دهند تا از ورود شما به اکانت جلوگیری کنند.

اگر به‌شکل ناگهانی حسابتان پرید و هنگام تلاش برای ورود به حساب با پسورد قبلی با خطای «Incorrect Password» مواجه شدید، حساب شما مورد نفوذ قرار گرفته است؛ چرا که هکر رمز اکانت شما را تغییر داده است.

نکته: به محض تغییر پسورد اکانت، اینستاگرام یک ایمیل با عنوان «Your Instagram password has been changed» برای شما ارسال می‌کند. اگر خودتان رمز را تغییر نداده باشید و این ایمیل را دریافت کردید، این کار را هکر انجام داده است.

ثبت پروژه پونیشا

تغییر کردن ایمیل متصل به اکانت اینستاگرام

هنگامی که ایمیل متصل به پیج اینستاگرام شما تغییر کند، اینستاگرام یک ایمیل با عنوان «your instagram email has been changed» برای شما ارسال می‌کند. اگر تغییر ایمیل از جانب شما اتفاق نیفتاده باشد، سریعا برای ایمن‌سازی آن اقدام کنید.

دریافت پیام هشدار از اینستاگرام با مضمون وجود فعالیت مشکوک

اگر هکر مرتبا پسوردهای مختلف را تست کند و سپس وارد حساب شما شود، اینستاگرام آن را به‌عنوان یک فعالیت مشکوک در نظر می‌گیرد.

اگر هنگام ورود به اینستاگرام صفحه‌ای با عنوان «we detected an unusual login attempt» برای شما باز شد، نشان دهنده تلاش هکر برای ورود به حساب شماست و باید برای ایمن‌سازی حساب اقدام کنید.

وجود لاگین‌های مشکوک در قسمت Login Activity

در برخی موارد، هکر ایمیل و رمز اکانت را تغییر نمی‌دهد تا متوجه نفوذ آن نشوید. در واقع هم شما و هم هکر به‌طور همزمان به حساب دسترسی دارید. تنها راه برای متوجه شدن نفوذ هکر، مراجعه به قسمت Login Activity است.

برای ورود به login activity این مراحل را دنبال کنید:

سه اسکرین شات از محیط تنظیمات اینستاگرام که نحوه ورود به قسمت login activity را نشان می‌دهد

  1. ابتدا روی منو همبرگری بالا سمت راست کلیک کنید
  2. سپس وارد قسمت Security شوید
  3. روی گزینه Login activity کلیک کنید
  4. حالا می‌توانید موقعیت مکانی، سیستم عامل و لحظه ورود به حساب را به تفکیک هر لاگین ببینید

هر بار که یک ورود موفق به حساب شما اتفاق بیفتد، یک رکورد در این قسمت ثبت می‌شود. در این قسمت اطلاعات دستگاه ورودی، مرورگر مورد استفاده و زمان ورود به حساب شما نمایش داده می‌شود.

نکته: به محض ورود موفق به حساب شما با یک دستگاه یا مرورگر جدید، ایمیل و نوتیفیکیشنی با عنوان New» login to Instagram» برای شما ارسال می‌شود.

انتشار پست یا استوری توسط فردی غیر از شما

واضح‌ترین نشانه هک شدن حساب شما این است که متوجه می‌شوید پست‌ها و استوری‌هایی در پیج قرار گرفته که شما آن‌ها را منتشر نکرده‌اید یا اینکه برای سایر افراد پیامی از طریق دایرکت ارسال شده است.

به‌صورت‌کلی هر تغییر و فعالیتی که توسط شما انجام نشده باشد، نشان از نفوذ هکر است. مثلا: قرار گرفتن یک لینک در بایو پیج شما، فالو کردن افراد ناشناس و…

چگونه بفهمیم چه کسانی اینستاگرام ما را هک کرده‌اند؟

متاسفانه، اینستاگرام نمی‌تواند به طور مستقیم هویت هکر را به شما نشان دهد. با این حال با بررسی برخی از موارد می‌توانید اطلاعاتی در مورد هکر به دست آورید:

بررسی سابقه‌های ورود به اکانت:

با بررسی فعالیت‌های انجام شده در اکانت خود، مانند مکان‌هایی که از اکانت شما وارد شده‌اند، آدرس IP و دستگاه‌هایی که به اکانت شما متصل شده‌اند، می‌توانید سرنخ‌هایی از هکر به دست آورید. برای دسترسی به این اطلاعات می‌توانید به قسمت login activity مراجعه کنید که در ابتدای مقاله نحوه ورود به این قسمت آموزش داده شد.

در قسمت login activity، تمامی سابقه‌های ورود به‌همراه موقعیت مکانی لیست شده است. همیشه اولین مورد، دستگاه خود شماست و با عبارت Active Now مشخص شده است.

اشاره به دستگاه فعال در قسمت login activity اینستاگرام

اگر ورود به حساب شما در لوکیشن‌های ناآشنا اتفاق افتاده است، احتمالا نشان‌دهنده نفوذ هکر است.

البته توجه داشته باشید با توجه به فیلتر بودن اینستاگرام در ایران و استفاده از فیلترشکن، IP و لوکیشن شما جایی بجز ایران است.

بررسی قسمت Personal Information

هکرها پس از نفوذ به حساب شما معمولا قسمت Personal Information را تغییر می‌دهند. در این قسمت ایمیل و شماره تلفن متصل به حساب شما نمایش داده می‌شود.

معمولا هکر اطلاعات مربوط به خودش را در این بخش قرار می‌دهد. اگر شماره هکر با کد +۹۸ شروع شده باشد به احتمال ۱۰۰ درصد هکر ایرانی است و می‌توانید از طریق شماره آن برای پیگیری قانونی اقدام کنید.

بعد از هک شدن اینستاگرام چه باید کرد؟ (راهنمای عملی در ۵ قدم)

عبارت رمز عبور که شخصی با موچین به آن اشاره کرده است و کد باینری به عنوان پس زمینه قرار گرفته

اگر متوجه شدید که اکانت اینستاگرام هک شده است، ابتدا آرامش خودتان را حفظ کرده و سپس مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید تا هکر و افراد ناشناس را از حساب خودتان خارج کنید:

قدم ۱: روی فراموشی رمز عبور بزنید و یک پسورد جدید ایجاد کنید

در اولین فرصت رمز اکانت اینستاگرام را تغییر دهید تا دسترسی هکر قطع شود. حتما و حتما از یک پسورد قوی استفاده کنید، پسوردهای ضعیف و زیر ۸ کاراکتر در کمتر از یک ساعت شکسته می‌شوند!

لطفا از قرار دادن این موارد در پسورد خود اجتناب کنید؛ هکرها می‌توانند به روش‌های مختلف این اطلاعات را بدست آورند:

  • تاریخ تولد خودتان یا افراد دیگر
  • کل یا بخشی از شماره‌ موبایل شما
  • شماره ملی و شناسنامه
  • کد پرسنلی
  • نام همسر، فرزندان و حیوان خانگی
  • نام افراد و شخصیت‌های شناخته شده
  • اسم‌های عام و شناخته شده
  • مکان‌های معروف

قفل رمزدار که روی صفحه نمایش موبایل قرار گرفته

در مقابل این موارد را در پسورد خود رعایت کنید تا پسورد شما قوی شود:

  • انتخاب یک پسورد بالای ۱۶ کاراکتر
  • استفاده از ترکیب اشیا به‌صورت رندوم برای راحت حفظ کردن مثلا: کفش قرمز
  • استفاده از اعداد، حروف کوچک، حروف بزرگ در کنار هم
  • استفاده از کاراکتر‌هایی مثل: $ ^ & * !
  • این پسورد منحصرا باید برای یک حساب اینستاگرام شما قرار بگیرد

نمونه یک پسورد قوی: ۲pYtyFr3~0X0APSho^.c

برای تولید پسورد قوی می‌توانید عبارت «password generator» را در گوگل جستجو کنید. سایت‌هایی وجود دارند که به‌صورت رندوم برای شما پسورد قوی تولید می‌کنند.

نکته: نیازی نیست پسورد حساب را حفظ کنید یا آن را در جایی بنویسید. با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پسورد به راحتی‌ می‌توانید با یک دکمه پسورد هر حساب را فراخوان کنید (در قسمت راهکارهای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام به آن پرداخته‌ایم).

قدم ۲: به بخش Login activity مراجعه کرده و موارد مشکوک را از دسترس خارج کنید

قدم بعدی شما این است که برای اطمینان خاطر، همه‌ی لاگین‌های گذشته را لاگ‌اوت کنید تا نفوذ هکر از بین برود. این مراحل را دنبال کنید:

  1. وارد بخش Login activity‌ شوید
  2. روی سه‌نقطه کناری تک تک موارد کلیک کنید (بجز دستگاه مورد استفاده شما)
  3. سپس روی گزینه logout بزنید

البته اینستاگرام در قسمت بالای Login activity ورودهای ناآشنا را به شما نشان خواهد داد. برای هر مورد مشکوک روی گزینه This Wasn’t me کلیک کنید.

اشاره به گزینه This wasn't me در قسمت login activity اینستاگرام

با توجه به اینکه که یکی از وظایف ادمین اینستاگرام حفظ امنیت پیج شماست، می‌توانید از او درخواست کنید تا این بخش را به شکل منظم بررسی کند.

قدم ۳: احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای، یک لایه امنیتی دیگر به اکانت شما اضافه کرده و هک شدن اینستاگرام شما را دشوارتر می‌کند. با فعال‌سازی آن، در هنگام ورود به اکانت علاوه بر رمز عبور، یک کد تاییدیه که به شماره تلفن شما ارسال می‌شود را نیز باید وارد کنید.

البته پیشنهاد می‌شود در کنار شماره موبایل، احراز هویت از طریق نرم‌افزار رمز ساز پویا (Authenticator app) را فعال کنید تا در زمانی که به شماره موبایل خود دسترسی ندارید یا کد تاییده برای شما ارسال نمی‌شود، بتوانید از طریق آن وارد شوید.

نحوه فعال‌سازی:

  • روی منو همبرگری بالا سمت راست کلیک کنید
  • از بخش Setting روی قسمت Security کلیک کنید
  • سپس روی Two-Factor Authentication کلیک کرده و سایر مراحل را دنبال کنید

قدم ۴: اطلاعات بخش Personal Information را تغییر دهید

هکرها به احتمال زیاد شماره موبایل و ایمیل متصل به اکانت شما را تغییر می‌دهند. برای همین به این بخش مراجعه کرده و اطلاعات را تغییر دهید.

قدم ۵: رمز عبور سایر حساب‌های اینستاگرام را تغییر دهید

احیانا اگر از همان رمز عبور در سایر حساب‌های اینستاگرام خود استفاده می‌کنید، رمز عبور آنها را نیز تغییر دهید تا از هک شدن آنها جلوگیری شود.

اگر هکر ایمیل را تغییر داده باشد باید چکار کنیم؟

اگر هکر ایمیل شما را تغییر داده باشد یک ایمیل از طرف security@mail.instagram.com با عنوان «your instagram email has been changed» برای شما ارسال می‌شود. روی لینک secure your account here‌ کلیک کنید تا وارد مراحل بازیابی حساب شوید.

ایمیل از طرف اینستاگرام با اطلاع رسانی تغییر ایمیل حساب اینستاگرام که روی عبارت secure your account اشاره شده است

جلوگیری از هک اینستاگرام (۷ راهکار کاربردی)

آیا راهی برای جلوگیری کامل از هک شدن اینستاگرام وجود دارد؟ یک قانون در زمینه امنیت وجود دارد که می‌گوید امنیت هیچ وقت صد درصدی نیست اما می‌توان تا حد قابل توجهی آن را افزایش داد و این مسئله نیز برای اینستاگرام مستثنا نیست.

بنابراین اگر همه‌ی کارهای لازم را انجام دهید باز هم به‌دلیل باگ‌های نرم‌افزاری احتمال هک شدن اینستاگرام شما وجود دارد؛ اما ایمن‌سازی صحیح اکانت می‌تواند تا ۹۵ درصد از هک شدن حساب شما جلوگیری کند و کار را برای هکر سخت کند.

[با استخدام ادمین غیر حضوری برای اینستاگرام می‌توانید وظایف مربوط به امنیت پیج را برون‌سپاری کنید]

در ادامه به بررسی ۷ راهکار برای ایمن‌سازی اکانت اینستاگرام می‌پردازیم. حتی اگر اکانت شما هک نشده باشد، انجام این اقدامات خالی از لطف نیست:

۱- بجز ادمین، اطلاعات ورود به حساب را اختیار هیچکس قرار ندهید

در اختیار قراردادن اطلاعات ورود حسابتان به دیگران کار اشتباهی است. خصوصا اگر پیج تجاری داشته باشید ریسک هک شدن آن را افزایش می‌دهد.

مهندسی اجتماعی یکی از روش‌های رایج و ساده هک کردن است. هکرها به این روش علاقه زیادی دارند؛ چراکه به‌سادگی می‌توانند به ایمیل و رمز شما دسترسی پیدا کنند. برای مثال فردی اطلاعات حسابتان را برای یک نیت خیر می‌خواهد، مثلا به شما می‌گوید می‌خواهد ربات جذب فالوور روی پیج شما فعال کند و به اطلاعات ورود نیاز دارد. حواستان باشد که در این تله قرار نگیرید!

۲- نصب برنامه رسمی اینستاگرام از مارکت‌های معتبر

پیشنهاد می‌شود که از نسخه رسمی اینستاگرام استفاده کنید و سراغ برنامه‌های مود شده با عناوینی مثل Instagram plus و Instagram Pro نروید.

همچنین نسخه اصلی اینستاگرام را صرفا از مارکت‌های معتبر یعنی گوگل پلی (برای اندروید) و اپ استور (برای آیفون) نصب کنید. فایل‌های نصبی موجود در وب‌سایت‌ها و تلگرام ممکن است به ویروس و تروجان آلوده باشند.

۳- استفاده از پسورد قوی و نرم‌افزار مدیریت پسورد

در بالا لوگو و اسم نرم افزار بیت واردن در وسط و عبارت پسورد منیجر مورد اعتماد میلیون‌ها کاربر و در پایین تصویر دستگاه موبایل، دسکتاپ و تبلت قرار گرفته

نرم‌افزارهای مدیریت پسورد در ساخت و مدیریت پسوردها به شما کمک می‌کنند و شما را از نوشتن و حفظ پسورد بی‌نیاز می‌کنند. نرم‌افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد که پیشنهاد ما، نرم‌افزار «Bitwarden» بوده که چندین مزیت دارد:

  • برای شما پسورد قوی تولید می‌کند
  • همه‌ی پسوردها را به‌صورت یکجا و امن ذخیره می‌کند
  • پسوردها در حافظه ابری ذخیره می‌شوند و برای همین شما می‌توانید در دستگاه‌های مختلف به رمزهای خود دسترسی داشته باشید
  • می‌تواند به بیوتریک شما (اثر انگشت و تشخیص چهره) متصل شده تا رمز مورد نظر شما را به‌راحتی فراخوان کند
  • کاملا رایگان است

پیشنهاد می‌کنیم یک رمز طولانی برای اکانت اینستاگرام خود بسازید و آن‌ را در این برنامه ذخیره کنید. ضمنا از یک پسورد برای همه حساب‌های اینستاگرام استفاده نکنید.

۴- احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

همانطور که اشاره کردیم، احراز هویت دو مرحله‌ای با اضافه کردن یک لایه دیگر برای ورود به حساب، امنیت حسابتان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

۵- در انتخاب پلتفرم‌ها و ابزارهای شخص ثالث دقت کنید

ابزارها و پلتفرم‌هایی وجود دارند که قابلیت‌های ویژه‌ای برای مدیریت اکانت در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال می‌توانید پست‌ها و استوری‌های خودتان را به‌صورت زمانبندی شده منتشر کنید. برای به‌خطر نیفتادن امنیت اکانت، در مورد هر ابزار تحقیق کرده و از ابزارهای ناشناخته خودداری کنید.

۶- از یک ایمیل خاص و منحصربه‌فرد استفاده کنید

برای حداکثر کردن ایمن‌سازی، یک ایمیل اختصاصی برای پیج اینستاگرامی خود بسازید و از آن ایمیل در جای دیگری استفاده نکنید.

هکرها از حفره‌های امنیتی موجود در نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها برای رخنه و جمع‌آوری اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند و ممکن ایمیل شما نیز در این لیست اطلاعاتی وجود داشته باشد. اگر از یک ایمیل منحصربه‌فرد استفاده کنید چنین موردی اتفاق نمی‌افتد.

۷- بررسی login activity‌ به‌شکل دوره‌ای

یک یادآوری هفتگی یا ماهانه تنظیم کرده و به‌صورت منظم بخش login activity‌ را بررسی کنید تا از ورودهای مشکوک به حساب اینستاگرام شما جلوگیری شود.

همچنین برای افزایش امنیت پیج می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید: راه‌های افزایش امنیت پیج اینستاگرام

افزایش امنیت پیج، همانقدر ساده و همانقدر مهم است

در این مقاله به راهکارهایی برای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام پرداختیم. انجام ندادن این اقدامات ساده می‌توانند ضررها و آسیب‌های جبران ناپذیری برای شما ایجاد کند، به‌همین‌منظور آن را جدی بگیرید.

یکی از اقدامات مهم ادمین‌های پیج، افزایش امنیت اکانت اینستاگرام شماست. اگر در پونیشا از فریلنسرهای ادمین اینستاگرام استفاده کنید می‌توانید وظایف مربوط به امنیت پیج را به آن‌ها واگذار کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds