skip to Main Content
کلودفلر (Cloudflare) چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

کلودفلر (Cloudflare) چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

کلودفلر (Cloudflare) نام یک شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت اینترنت است که با استفاده از خدمات آن می‌توانید امنیت سایتتان را افزایش دهید، سئوی آن را بهبود بخشید و عملکرد سایت‌ را بهتر کنید. در حقیقت کلودفلر مثل یک واسطه بین بازدیدکنندهای سایت شما و سرورهای اصلی سایتتان عمل می‌کند. با قرارگرفتن کلودفلر در این بین، امکانات بیشتری برای کنترل وب‌سایت‌تان خواهید داشت.

 ما در این مقاله سعی کرده‌ایم توضیح دهیم کلودفلر چیست و درباره بخشی از خدماتی که می‌توانید از این شرکت دریافت کنید، توضیح دهیم تا بدانید که چگونه می‌توانید با استفاده از این سرویس، عملکرد وب‌سایت خود را بهبود بخشید. اگر می‌خواهید با امکانات کلودفلر بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

کلودفلر (Cloudflare) چیست؟

خدمات کلودفلر شامل چه مواردی است؟

اگر بخواهیم امکانات و خدمات کلودفلر را به صورت موردی بیان کنیم، عبارتند از:

  • CDN در سراسر جهان
  • ارائه‌دهنده پروتکل SSL و TLS
  • ارائه سرویس DNS
  • افزایش امنیت با فایروال (Firewall)
  • بهبود تجربه کاربری سایت
  • مصرف کمتر پهنای باند
  • کمک به سئوی سایت
  • تجزیه و تحلیل سایت
  • و …

سرویس DNS کلودفلر چیست؟

قبل از آن که بدانید نحوه عملکرد DNS کلادفلر به چه صورت است، باید ابتدا با این مفهوم آشنا شوید که DNS چیست؟ درواقع شما برای اتصال اسم وب‌سایت به IP آن به DNS نیاز دارید. کلودفلر شرکتی ا‌ست که سرویس DNS هم به شما ارائه می‌دهد. بعد از واردشدن در این سایت، باید DNS هایی که کلودفلر به شما می‌دهد را با DNS های وب‌سایت خودتان جایگزین کنید.

کلادفلر علاوه ‌بر سرویس DNS می‌تواند به شما DNSSEC هم ارائه کند که مشکلات امنیتی DNS را ندارد. کلودفلر در این بخش علاوه‌ بر رکوردهای قبلی، رکوردهای جدیدی به شما می‌دهد که می‌توانید برای افزایش امنیت دامین (domain) خود به آن اضافه کنید.

CDN کلودفلر چگونه عمل می‌کند؟

با استفاده از تکنولوژی CDN یا Content delivery network سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا می‌کند. کلودفلر یکی از شرکت‌هایی است که این تکنولوژی را ارائه می‌دهد. این شرکت دارای یک شبکه گسترده CDN در سراسر جهان است و تقریباً در تمام نقاط دنیا، دیتاسنترهای ((Data Center آن وجود دارند.

نحوه کار CDN

با استفاده از سرویس CDN پهنای باند کمتری مصرف می‌شود و سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، زمانی که تعداد درخواست‌ها زیاد باشد، رسیدگی به این درخواست‌ها برای سرور اصلی شما سخت خواهد شد؛ اما وقتی CDN کلودفلر بخشی از درخواست‌ها را پاسخ می‌دهد، فشار از روی سرور اصلی شما برداشته می‌شود.

دیتاسنترهای این شرکت یکی از گسترده‌ترین و قوی‌ترین دیتاسنترهای موجود در جهان هستند. سخت‌افزار دیتاسنترهای کلودفلر بسیار قدرتمند بوده و قادر است درخواست‌های شما را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد.

از طرف دیگر، سرویس CDN کلودفلر بسیار پیشرو است و خدمات رایگان فراوانی را در این زمینه ارائه می‌دهد. شاید به همین دلیل بتوان آن را یکی از بهترین شرکت‌ها در  زمینه ارائه خدمات CDN دانست.

گواهینامه SSL/TLS کلودفلر چیست؟

اگر نمی‌دانید که SSL چیست، باید به شما بگوییم که SSL پروتکلی ا‌ست که به افزایش امنیت کمک می‌کند. زمانی که وب‌سایت شما از این پروتکل بهره ببرد، در واقع این امکان را به وجود می‌آورد که اطلاعات بین کاربر و سرور رمزنگاری شوند و درز پیدا نکنند. پروتکل TLS هم یک نسخه جدید از گواهینامه SSL است.

شما با استفاده از کلودفلر، می‌توانید به فعال‌سازی SSL اقدام کنید و از این طریق، امنیت وب‌سایت خود را افزایش دهید.

فعال سازی SSL

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا ممکن است در کنار CDN کلودفلر، SSL را هم فعال کنید یا خیر؟ باید به شما بگوییم که جواب این سوال مثبت است. نحوه فعال‌سازی SSL نیز به شرح زیر است:

  1. بعد از واردشدن به سایت کلودفلر، وارد حساب خود شوید.
  2. دامنه مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه SSL/TLS بزنید.
  4. از بین ۴ حالت مختلفی که وجود دارند، یکی از گزینه‌ها را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

کلودفلر چگونه به افزایش امنیت کمک می‌کند؟

این سرویس یک لایه فایروال (Firewall) به سایت شما می‌افزاید و می‌تواند جلوی حملات DDOS و DOS را بگیرد تا یک فضای امن به وجود آید. به این ترتیب، سایت شما در موارد خیلی کمتری ممکن است از دسترس خارج شود. فایروال کلودفلر بسیار قدرتمند است و کارایی خیلی بهتری نسبت به فایروال وب‌سایت شما دارد.

افزایش امنیت با استفاده از کلودفلر

آیا کلودفلر در UX هم تاثیری دارد؟

تجربه کاربری (UX)، به معنی تجربه‌ای است که کاربر از سایت، اپلیکیشن و در نهایت محصول شما خواهد داشت. شما باید محصول خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید تا افراد بتوانند به صورت کاربردی‌تر از آن بهره ببرند. این پلتفرم، به ۲ دلیل می‌تواند تجربه کاربری وبسایت شما را بهبود دهد.

کلودفلر با ایجاد یک لایه امنیتی، اجازه نمی‌دهد ترافیک‌های مزاحم وارد وب‌سایت شما شوند. در نتیجه، وبسایت شما با مشکلات امنیتی کمتری مواجه خواهد شد. همچنین، جلوی از دسترس خارج شدن وبسایت به دلیل ترافیک‌های ایجاد شده از طریق ربات‌ها را می‌گیرد. با حذف این ترافیک‌های اضافه، آمارهای واقعی‌تری از گوگل ‌آنالیتیکس Google Analytics)) دریافت خواهید کرد. با استفاده از گزارش‌های دقیق‌تری که به دست می‌آورید، می‌توانید تجربه کاربری بهتری برای وب‌سایت خود ایجاد کنید و به کاربردی‌تر ‌کردن سایت‌تان برای استفاده کاربران کمک کنید.

همچنین استفاده از CDN به کاربرانی که از کشورهای مختلفی وارد وبسایت شما می‌شوند کمک می‌کند سرعت بهتری را تجربه کنند. در ادامه، بصورت کامل توضیح می‌دهیم که کلودفلر چگونه سرعت وبسایت شما را بهبود می‌دهد.

آیا کلودفلر در افزایش سرعت بارگزاری وب‌سایت موثر است؟

به دلیل وجود شبکه قدرتمند CDN کلودفلر که می‌تواند از طریق دیتاسنترهای خود در سراسر جهان به درخواست‌ها پاسخ دهد، سرعت وب‌سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

دیتاسنترهای کلودفلر، محتوای استاتیک (static) وب‌سایت شما را روی سرور خود، کش (Cache) می‌کنند و این محتوا از طریق سرورهای لوکال (Local) محل زندگی مخاطب در هر جایی از دنیا که باشد، پاسخ داده خواهد شد. این کار به افزایش سرعت وب‌سایت شما کمک می‌کند و سرعت لود (Load) سایت برای بازدیدکنندگان کاهش می‌یابد. در واقع کلودفلر، این کار را با نشان‌دادن محتوای سایت شما از طریق نزدیک‌ترین سرور به مخاطب انجام می‌دهد.

هرچه سرعت لود سایت بیشتر باشد، بازدیدکنندگان اشتیاق بیشتری برای حضور در سایت شما خواهند داشت؛ همچنین تعامل افزایش می‌یابد و این مسئله می‌تواند در نهایت منجر به افزایش مخاطبان شما شود.

کلودفلر چگونه در سئوی سایت موثر است؟

 اگر سایت شما از دسترس خارج شود و در همین زمان، ربات گوگل به سایت شما مراجعه کند و نتواند وارد آن شود، به وب‌سایت شما امتیاز منفی می‌دهد. این مسئله می‌تواند در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. کلودفلور با ایجاد یک لایه امنیتی اضافه به سایت، از این اتفاقات پیشگیری می‌کند.

اگر سخت‌افزار سرور شما قدرتمند نباشد، وب‌سایت‌ شما با تاخیر به درخواست‌ها پاسخ خواهد داد. بدین ترتیب، ربات خزنده گوگل با سرعت کند وب‌سایت شما روبه‌رو خواهد شد و باز هم سایت شما امتیاز منفی خواهد گرفت. در این‌جا یکی دیگر از مزایای استفاده از CDN نشان داده می‌شود؛ چرا که CDN با پاسخ‌دادن محتوای استاتیک از طریق دیتاسنترهای لوکال، زمان پاسخ‌گویی را کوتاه می‌کند.

کلودفلر چطور باعث مصرف کمتر پهنای باند می‌شود؟

با استفاده از سرویس CDN بخشی از درخواست‌های استاتیک سایت شما توسط دیتاسنترهای این سرویس پاسخ داده می‌شوند؛ به این ترتیب به اندازه حجم محتوای استاتیک، پهنای باند کمتری در وب‌سایت شما مصرف می‌شود.

 تجزیه و تحلیل سایت با کلودفلر

Cloudflare می‌تواند ترافیک سایت شما را مشاهده کند و در بخش Analytics، امکاناتی را در دسترس شما قرار می‌دهد که بتوانید به کمک این قسمت و از طریق گزارش‌هایی که به شما نمایش می‌دهد، سایت خود را تجزیه‌ و‌ تحلیل کنید.

بخشی از اقداماتی که می‌توانید با استفاده از گزارش‌های کلودفلر انجام دهید، به شرح زیر است:

  • بررسی تهدید‌هایی که سایت شما با آن‌ها مواجه شده است
  • بررسی نام حملات و کشوری که از آن حمله صورت گرفته است
  • امکان تجزیه و‌ تحلیل سایت در بازه‌های زمانی مختلف
  • مشاهده جدول، نمودارها و نقشه‌های مختلف
  • مشاهد میزان پهنای باندی که صرفه‌جویی شده است
  • مقایسه دیتاهایی که از سرور کلودفلر کش شده است با آن‌هایی که کش نشده است
  • و …

تکنولوژی Mirage و Polish در کلودفلر چیست؟

با استفاده از تکنولوژی Mirage، زمان بارگذاری صفحاتی که شامل تصاویر هستند، در دستگاه‌های تلفن همراهی که اتصال شبکه کندی دارند، بهبود می‌یابد.

تکنولوژی Polish هم باعث می‌شود تصاویر، بهینه‌سازی شوند و زمان بارگذاری تصاویر بهتر شود.

Cloudflare باعث بهبود زمان بارگذاری تصاویر در دستگاه های تلفن همراه می شود

هزینه خدمات سرویس های کلودفلر

برای فعال‌کردن این سرویس روی وب‌سایت خود، می‌توانید از گزینه‌های مختلفی استفاده کنید. ۴ پلن مختلف توسط این سایت برای شما در نظر گرفته شده است. ۳ پلن موجود در این بخش، نیازمند پرداخت هزینه است؛ اما یکی از این پلن‌ها، کاملاً رایگان خواهد بود که می‌توانید با استفاده از این پلن به بسیاری از خدمات کلودفلر بدون آن که هزینه‌ای پرداخت کنید، دسترسی داشته باشید.

اگرچه این گزینه، برخی از خدمات را به شما ارائه نمی‌دهد، اما می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را برآورده کند. ۳ گزینه دیگری که رایگان نیستند را می‌توانید بر حسب نیاز خود انتخاب کنید؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید هزینه‌ای بابت این کار بدهید، خیالتان راحت باشد که سرویس CDN، فایروال و بخشی از بهینه‌سازی‌هایی که به سرعت و امنیت مربوط می‌شوند، با استفاده از پلن رایگان در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

آیا هر نوع سایتی می‌تواند از کلودفلر استفاده کند؟

شما می‌توانید کلودفلر را روی هرگونه سایتی فعال کنید. فرقی نمی‌کند که در طراحی سایت خود از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) بهره می‌برید. وب‌سایت شما چه وردپرسی باشد چه به صورت اختصاصی کدنویسی شده باشد، در هر صورت می‌توانید از سرویس کلودفلر روی سایت خود بهره‌مند شوید.

کلام آخر

کلودفلر سرویسی ا‌ست که با افزایش امنیت، افزایش سرعت بارگذاری، کاهش پهنای باند و موارد دیگری که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، عملکرد سایت شما را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب، می‌تواند رضایت کاربران و مشتریان شما را افزایش دهد. البته این‌ها تنها بخشی از خدمات شبکه کلودفلر محسوب می‌شوند.

ویژگی خوب این سرویس، آن است که بسیاری از خدمات آن به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهند گرفت و احتیاجی نیست که بابت آن‌ها هزینه‌ای پرداخت کنید. از طرف دیگر، راه‌اندازی این سرویس کار پیچیده‌ای نخواهد بود و بعد از ثبت‌نام در سایت کلودفلر با انجام چند کار ساده می‌توانید از خدمات آن بهره‌مند شوید.

آیا شما نیز از این سرویس استفاده کرده‌اید؟ از امنیت و سرعت آن راضی هستید؟ چه سرویس دیگری را به غیر از کلودفلر در این زمینه می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم که تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds