skip to Main Content
نرم افزار کورل دراو (CorelDraw) چیست؟

نرم افزار کورل دراو (CorelDraw) چیست؟

نرم‌افزار کورل دراو (CorelDraw) چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که نرم‌افزار کورل دراو یک ویرایشگر برای کارهای گرافیکی و برداری است. این نرم‌افزار توسط شرکت کورل ساخته و به بازار عرضه شده است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان انواع فرمت های تصویری را ایجاد کرد و کارهایی مانند طراحی بنر، طراحی لوگو و کارهای گرافیکی گوناگون دیگر را انجام داد. اگر می‌خواهید با این نرم‌افزار بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نرم افزار کورل دراو چیست؟

باید بدانید که کورل از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در دنیا است که سال‌هاست به تولید نرم‌افزار مشغول است. این شرکت در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد و نرم افزار کورل دراو (CorelDraw) را ساخت. نرم‌افزاری که تا کنون مورد استفاده بسیاری از طراحان گرافیک قرار دارد.

کورل یک نرم افزار قابل اعتماد و جامع در طراحی به شمار می‌رود که بسیاری، از آن استفاده می‌کنند و طراحی‌ها و کارهای گرافیکی بسیار خلاقانه و جذابی در زمینه‌های گوناگون توسط آن خلق می‌کنند. افراد با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند تصاویر وکتور را طراحی کنند و یا کارهایی مانند صفحه‌بندی را به راحتی انجام دهند. قابلیت‌های این نرم‌افزار برای طراحی‌های برداری بی‌نظیر است.

ویژگی های نرم افزار کورل

حالا که متوجه شدید نرم افزار کورل دراو چیست، قصد داریم برخی از ویژگی‌های این نرم افزار گرافیکی را با هم مرور کنیم.

  • طرح‌بندی‌های متنوع توسط نرم افزار کورل به سادگی و سهولت امکان‌پذیر است.
  • با استفاده از این نرم افزار می‌توان لایه‌های جدید، پیشرفته و متنوعی ایجاد کرد.
  • خلق و ایجاد تصاویر گرافیکی و طراحی‌های گوناگون توسط امکانات این نرم افزار کاری بسیار جذاب و ساده است.
  • با سرعت بسیار مناسبی می‌توان عناصر مختلفی را برای سفارشی‌سازی یک وب‌سایت ایجاد و اضافه کرد.
  • ابزار پیشرفته آن برای ایجاد متون و حروف‌چینی باعث می‌شود تا ایجاد نوشته در کارهای گرافیکی بسیار سریع، راحت و حرفه‌ای باشد.
  • ساختن تصاویر با کیفیت با حجم مناسب یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در نرم افزار کورل دراو به آن دسترسی دارید.
  • شما در کورل دراو می‌توانید تصاویر گوناگون وکتور را بسازید و به راحتی و بدون افت کیفیت، اندازه آن را تغییر دهید.
  • کورل دراو از فرمول‌های ریاضی برای ایجاد و ساخت یک تصویر پشتیبانی می‌کند.

وجود قلم‌های متنوع در نرم افزار کورل دراو یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار است. این قلم‌ها به افراد اجازه می‌دهند که تصاویری دقیق و بسیار واقع‌گرایانه را طراحی کنند.

کاربردهای کورل

کورل کاربردهای بسیار متنوعی دارد. همین دلیل باعث شده تا بسیاری از افراد و طراحان، برای کارهای خود به سراغ نرم افزار کورل دراو بروند. از کورل برای انواع طراحی گرافیک مانند طراحی لوگو، طراحی بنر و موارد دیگر استفاده می‌شود. دستگاه‌های کاتر پلاتر که توسط بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی، تابلوسازی و برش شب رنگ استفاده می‌شود به طراحی‌های کشیده شده با کورل برای کار نیاز دارند.

کورل در کنار فتوشاپ، یکی از پرقدرت‌ترین نرم‌افزارها برای طراحی پوستر، کاتالوگ، کارت ویزیت و بسیاری موارد چاپی دیگر است. در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها از کورل برای طراحی و چاپ بر روی پارچه نیز استفاده می‌کنند. همچنین باید بدانید که برای طراحی بخش‌هایی از صفحات وب‌سایت نیز می‌توان از نرم افزار کورل دراو استفاده کرد.

آیا کورل با برنامه های دیگر طراحی سازگار است؟

نرم افزار CorelDraw با برنامه‌های مختلف و کاربردی دیگری سازگاری بالایی دارد. نرم افزار کورل فوتو پینت (Corel Photo Paint) یکی از نرم افزارهایی است که امکان ارتباط با نرم افزار کورل را دارد. تصاویر ایجاد شده در کورل معمولاً با فرمت‌های PNG و CDR ذخیره می‌شوند. به همین دلیل از تصاویر ایجاد شده در این نرم‌افزار می‌تواند در نرم افزارهایی مانند ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) نیز استفاده کرد. البته ایلاستریتور تنها نرم افزاری نیست که می‌توان در آن از تصاویری با فرمت PNG و CDR استفاده کرد و به همین دلیل باید گفت که هر برنامه‌ گرافیکی که در آن بتوان از این فرمت عکس‌ها استفاده کرد با کورل سازگار است.

تفاوت کورل و فتوشاپ

قبل از این‌که تفاوت کورل و فتوشاپ را بررسی کنیم اول باید بدانیم که فتوشاپ چیست؟ فتوشاپ نیز همانند کورل یک برنامه گرافیکی و نرم افزار ویرایشگر حرفه‌ای تصویر است. این نرم افزار توسط شرکت ادوبی ساخته شده و بسیاری افراد با مانند طراحان گرافیک از آن استفاده می‌کنند. اما این دو نرم افزار گرافیکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تصاویر برداری و پیکسلی

باید بدانید که تصاویر در کامپیوتر به دو نوع پیکسلی و برداری تقسیم‌بندی می‌شوند. تصاویر پیکسلی معمولاً حجم بالایی دارند و اگر روی آن‌ها زوم شود، کاهش کیفیت را مشاهده خواهید کرد. در حالی که تصاویر برداری حجم کمتری دارند و با زوم کردن و تغییر اندازه تصویر، از کیفیت آن‌ها کاسته نمی‌شود. حال که این نکته را با هم مرور کردیم باید بدانید که تصاویری که توسط نرم افزار فتوشاپ ایجاد می‌شود، پیکسلی و تصاویری که توسط نرم افزار کورل دراو ایجاد می‌شود برداری است.

چاپ تصاویر وکتور

تصاویر وکتور، تصاویری هستند که از خطوط و رنگ‌ها ساخته شده‌اند و عکاسی نشده‌اند. دومین تفاوت این دو نرم‌ افزار کیفیت چاپ تصاویر وکتور است. تصاویر وکتور در کورل دراو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان آن‌ها را در بزرگ‌ترین سایز ممکن چاپ کرد، در حالی که این کار در فتوشاپ انجام‌پذیر نیست.

ادیت عکس

فتوشاپ بیشتر برای کار بر روی عکس‌ها و ادیت نرم‌ افزاری آن‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که با نرم‌ افزار کورل دراو نمی‌توانید عکس‌ها را تغییر دهید و آن‌ها را ویرایش کنید. در کورل تنها می‌توان از تصاویر برداری استفاده کرد و به همین دلیل نمی‌توانید به پیکسل‌های متفاوت مانند پیکسل‌های معیوب و خراب عکس‌ها کهنه دست بزنید و آن‌ها را ویرایش کنید.

حجم و فرمت عکس

فایل تصاویری که با استفاده از فتوشاپ طراحی می‌شوند، معمولاً حجم بالایی دارند اما یک نکته دیگر نیز وجود دارد و آن اندازه عکس‌ها در فتوشاپ است. در فتوشاپ شما می‌توانید انواع فرمت های تصویری را استفاده کنید اما باید حواستان باشد که اندازه عکس را به درستی انتخاب کنید.

پس از انتخاب اندازه عکس و انجام کارهای لازم دیگر نمی‌توانید بدون افت کیفیت به اندازه تصویر دست بزنید و آن را بزرگ‌تر و یا در برخی مواقع کوچک‌تر کنید. این مشکل در کورل وجود ندارد و به دلیل برداری بودن تصاویر، بزرگ یا کوچک کردن آن‌ها هیچ تغییری در کیفیت تصاویر ایجاد نمی‌کند.

جمع بندی

در این مطلب گفتیم نرم افزار کورل دراو (CorelDraw) چیست و با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار آشنا شدیم. کورل یکی از بهترین و پرطرفدارترین نرم‌افزارهای گرافیکی است که افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. تصاویر وکتور و برداری بسیار باکیفیتی که توسط این نرم افزار تولید می‌شود در صنعت چاپ، طراحی لباس و پارچه و بسیاری کارهای دیگر کاربرد دارد.

در انتها لازم به ذکر است که ما در این مطلب کورل را با فتوشاپ مقایسه کردیم اما باید بدانید با توجه به این‌که فرمت و نوع عکس‌هایی که توسط این دو نرم افزار تولید می‌شود، تفاوت اساسی دارد، باید با توجه به نوع کار خود، از یکی از این دو نرم افزار استفاده کنید.

حال اگر تصمیم دارید تا از کورل دراو برای طراحی‌های خود استفاده کنید، می‌توانید برای این که کاری با کیفیت‌تر در زمان کوتاه‌تر داشته باشید، سفارش پروژه کورل دراو خود را به متخصصین حاضر در سایت پونیشا بسپارید تا در اسرع وقت و با کیفیت بالا، کار خود را دریافت کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds