skip to Main Content
کپی رایتینگ چیست؟ چرا کسب و کارها به یک کپی رایتر نیاز دارند؟

کپی رایتینگ چیست؟ چرا کسب و کارها به یک کپی رایتر نیاز دارند؟

چه هدفی از نوشتن یک متن داریم؟ حتما دلیلی برای این همه تلاش وجود دارد تا متنی بنویسیم که خاص، متفاوت و در عین حال خلاقانه و اصولی باشد. بدون شک هدف اصلی کپی‌رایتینگ، نوشتن متنی است که بیشترین جذابیت و اثربخشی ممکن را بر روی خواننده داشته باشد. چراکه اثربخشی و ماندگاری آن در ذهن مخاطب، مهم‌ترین عامل در جذب مشتریان است. اما چه چیزی یک متن کپی‌رایت را از یک متن معمولی متمایز می‌کند؟مگر جز این است که یک کپی‌رایت از همان کلمات و زبانی استفاده می‌کند که ما به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم؟ چه عاملی یا چه کسی باعث می‌شود تا یک کپی‌رایت خوب به موفقیت تبلیغاتی دست بیابد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جواب این سوالات را بررسی کنیم.

کپی رایتینگ چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده و کوتاه از کپی‌ رایتینگ بدهیم، بهتر است بگوییم که کپی رایتینگ، استفاده درست و به جا از کلمات و خلق یک داستان برای جلب توجه مشتری‌هاست. کپی رایتینگ در واقع یک نوع نویسندگی تجاری با اهداف تبلیغاتی تلقی می‌شود؛ به این معنا که با استفاده از کلمات، قدرت نویسندگی و دانش بازاریابی، مخاطب را به سوی محصول یا خدمات خاصی تشویق یا ترغیب می‌کنیم. به همین منظور، برای ترغیب خواننده باید از تمامی تکنیک‌های لازم و مهارت ایده‌پردازی و خلاقیت استفاده کرد تا با استفاده از احساس هیجان در خواننده، به نتیجه دلخواه دست یافت.

کپی رایتینگ یعنی چه و کاربردهای آن چیست؟

شاید تصوری که در ذهن شما از کپی رایتیگ وجود دارد، بی شباهت به بازاریابی محتوایی نباشد، اما بهتر است بدانید که خدمات کپی رایتینگ با بازاریابی محتوایی تفاوت بزرگی دارد. در بازاریابی محتوایی، تولید مداوم ارزش و آگاهی‌بخشی مداوم به خواننده اهمیت فراوانی دارد و موضوع اصلی تمرکز محتواست، در حالی که در کپی رایتینگ، ترغیب و تشویق مخاطب، اصلی‌ترین هدف کپی رایتر است. جالب اینجاست که بدانید کپی رایتینگ، بلعکس چیزی که به نظر می‌رسد، کاری با سابقه تاریخی بسیار زیاد است و به شکل سنتی و قدیمی آن، از دیرباز در روش‌های مرسوم دوره‌گردی و فروشندگی با شعار‌های قدیمی و تکه‌ کلام‌هایی کوچه و بازاری وجود داشته است.

کپی رایتر کیست؟

اگر شما توانایی نویسندگی، ایده‌پردازی و خلاقیت بالا دارید، از دانش کافی در حوزه فروش و بازاریابی برخوردار هستید و می‌توانید از این توانایی برای ترغیب و تشویق دیگران برای انجام کاری استفاده کنید، تبریک می‌گوییم، شما می‌توانید به یک کپی رایتر خوب تبدیل شوید! اهمیتی ندارد اگر متن تبلیغاتی شما برای تبلیغات تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در فضای دیجیتال و سوشال مدیا منتشر می‌شود، در هر صورت، متن شما به‌عنوان یک کپی رایتر، می‌تواند خدمات یا محصولات خاصی را تبلیغ کند، فروش را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و تاثیر لازم را بر روی مخاطبان بگذارد.

یک کپی رایتر باید به چه مهارت‌هایی تسلط داشته باشد؟

یک کپی رایتر خوب، بهتر است مهارت‌های زیادی داشته باشد اما چند نکته ضروری در میان تمام موارد دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است که باید هنگام استخدام کپی رایتر، آن‌ها را در نظر داشته باشید. این موارد شامل سه نکته مهم است، که در صورت رعایت این سه مورد می‌توان گفت که مسیر درست برای کپی رایتینگ رعایت شده و نتیجه قابل قبول است.

تیترنویسی

یکی از اولین نکاتی که یک کپی رایتر را به موفقیت نزدیک می‌کند، مهارت عنوان‎ یا تیتر‎‌نویسی مناسب و برنده است. شاید جالب باشد که بدانید، از هر ده نفر، فقط دو نفر، یک متن تبلیغاتی را تمام و کمال می‌خوانند و بقیه تنها به سراغ تیتر و عنوان می‌روند! در این مواقع، تنها در صورتی که عنوان به اندازه کافی جذاب باشد، خواننده تشویق می‌شود تا ادامه متن را نیز بخواند.

ساده نویسی

مهارت دیگری که یک کپی رایتر باید به آن تسلط کافی داشته باشد، ساده‌نویسی یا توانایی همراه کردن خواننده است. خواننده تنها زمانی همراه شما می‌ماند که متن شما برای او ساده، روان و معنی‌دار باشد. یک کپی رایتر خوب می‌داند که باید قدم به قدم همراه خواننده خود بماند و تمام جزئیات را به صورت مستقیم و بدون پیچیدگی در اختیار او قرار دهد.

اختصاصی نویسی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای نوشتن یک متن، ندانید می‌خواهید یک نفر را به عنوان مخاطب قرار دهید یا مخاطبی کلی داشته باشید! این مشکلی است که یک کپی رایتر حرفه‌ای به‌راحتی از پس آن بر می‌آید، چراکه در اختصاصی نویسی مهارت دارد! در اختصاصی نویسی بهتر است که هر دو گروه را مخاطب خود قرار دهید؛ به این معنا که با نوشتن به زبان مخاطب و ایجاد ارتباط با او، در عین اختصاصی نویسی، مخاطب گسترده‌ای را مورد خطاب قرار دهید.

در کنار این سه موضوع اصلی، داشتن مهارت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم نیز از اهمیت ویژه‌ای در کپی رایتینگ برخوردار است:

  • شناخت انواع محتوا و ابزار‌های تولید محتوا
  • شناخت رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال
  • شناخت دغدغه‌های ذهنی بازار مصرف
  • توانایی مکالمه و سناریو نویسی
  • توانایی انتخاب صحیح
  • داشتن دایره لغات گسترده
  • آشنایی با اصول SEO
  • داشتن شناخت کافی از بازاریابی درونگرا
  • داشتن حس کنجکاوی قوی
  • داشتن خلاقیت بالا و مهارت در نویسندگی
  • مخاطب محوری
  • بیننده و شنونده خوبی بودن
  • شناخت نسبی به بازاریابی و فروش
  • شناخت دستور زبان و استفاده از علائم نگارشی
  • قدرت دید و تحلیل بالا و شناختن استرتژی‌های محتوا

در چه مواردی می‌توان از یک کپی رایتر استفاده کرد؟

شاید تصور کنید که کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی تنها به نوشتن تبلیغات محدود می‌شود، اما حیطه کاری یک کپی رایتر فراتر از این هم می‌رود. به عنوان مثال، برای نوشتن صفحه “درباره ما” یک سایت یا یک برند، باید به تکنیک‌ها و روش‌های زیادی مسلط باشید و از تمام آن‌ها بهترین گزینه را برای برند یا سایت مورد نظر انتخاب کنید. یک کپی رایتر خوب به راحتی می‌تواند این انتخاب را انجام دهد و متنی مناسب برای برند تولید کند. برای نوشتن مطالب این‌چنینی، مثل رپورتاژ آگهی‌ها، بیو، درباره ما، تاریخچه برند، یا حتی شعار‌های تبلیغاتی می‌توان از کپی رایتر‌ها استفاده کرد. نوشتن کتاب یکی دیگر از حوزه‌هایی است که یک کپی رایتر می‌تواند نهایت مهارت خود را در آن نشان دهد. تقریبا تمامی ما با کتاب‌های انگیزشی پرفروش و از این دست موضوعات آشنایی داریم، کتاب‌هایی که جدا از موضوع و درونمایه اصلیشان، ما را توسط قدرت نویسندگی، مهارت جذب مخاطب، خلاقیت و ایده‌پردازی نویسنده خود میخکوب می‌کنند. عموما در این کتاب‌ها قدرت متقاعد‌سازی و تاثیرگذاری کپی رایتر بر روی خواننده است که حرف اول را می‌زند. نوشتن متون سخنرانی‌ها، تبلیغات فروش و پرسونال برندینگ هم از جمله حوزه‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها از یک کپی رایتر خوب کمک گرفت!

تفاوت UX Writer با Copywriter

یک تبلیغ نویس یا کپی رایتر در مطالب و نوشته‌هایش به وضوح پیام خود را نشان می‌دهد و آشکارا قصد ترغیب مشتری را داد. به این معنا که می‌بایست به زبان قانع کردن مخاطبش مسلط باشد و از تمامی ابزار و امکانات لازم برای این کار استفاده کند. در حالی که، حضور یک UX Writer باید همیشه مخفی و نامرئی باشد. به این معنا که یک نویسنده تجربه کاربر یا همان UX Writer، تنها زمانی کار خود را به خوبی انجام داده که حضورش در مطالبی که می‌نویسد، احساس نشود. اما یک UX Writer  چه محتواهایی را تولید می‌کند؟ پیام‌های خطای سایت‌ها، متن‌های کلیک درون برنامه‌ای، راهنمای درون فیلد‌ها، توضیحات، یادداشت‌های راهنما، گایدلاین‌ها و مطالب حاوی دستور یا نحوه استفاده، همگی از جمله محتواهایی هستند که در هنگام خواندن آن‌ها نباید هیچ نشانی از نویسنده در آن دیده شود.

کلام آخر

با پیشرفت تکنولوژی و فراهم آمدن بستر رقابت، نیاز برای دیده شدن در تبلیغات و بازاریابی، اهمیت فراوانی پیدا کرده است. در کنار تمام ابزارهایی که به این دیده شدن و جذب مخاطب کمک می‌کنند، کپی رایتینگ می‎تواند تاثیرگذارترین و بهترین روشی باشد که نه‌تنها به دیده شدن برند شما می‌انجامد، بلکه قابلیت جذب مخاطبان و دستیابی به اهداف بازاریابی‌تان را هم آسان‎تر می‎کند. اما استخدام یک کپی رایتر خوب، با تمام توانایی‌هایی که به آن‎ها اشاره کردیم، می‌تواند چالش‎هایی را نیز به همراه داشته باشد. در این راستا پونیشا تمام تلاش خود را کرده تا با ارائه خدمات کپی رایتینگ، خدمات تولید محتوای متنی و خدمات ترجمه این دغدغه را از بین ببرد تا با ارائه بهترین خدمات، بهترین نتیجه ممکن را برای شما رقم بزند تا بتوانید با همکاری با بهترین افراد، به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds