skip to Main Content
معرفی ابزار گرامرلی (Grammarly)؛ راهنمای مترجمین!

معرفی ابزار گرامرلی (Grammarly)؛ راهنمای مترجمین!

اگر نمی‌دانید گرامرلی چیست، بیایید با طرح یک صورت مسئله، آن را به شما معرفی کنیم. اگر یک نویسنده حرفه‌ای هستید و یا جزو افرادی هستید که با تایپ کردن به زبان انگلیسی سر و کار دارید، ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در نوشتن برخی از قواعد گرامری و یا نوشتن کلمات و جملات انگلیسی به‌صورت صحیح، با مشکل روبه‌رو شده باشید. احتمالا در این مواقع، سوالی ذهن شما را درگیر می‌کند که آیا راه‌کاری برای حل این مشکل وجود دارد یا خیر ؟!

باید در جواب این سوال به‌شما بگوییم که Grammarly با ارائه ابزاری در این خصوص به‌کمک نویسندگان و یا افرادی که می‌خواهند متنی را به زبان انگلیسی تایپ کنند، آمده است. با وجود چنین ابزار قدرتمندی، دیگر نگرانی از بابت رعایت نشدن قواعد گرامری و درست نوشته نشدن کلمات و جملات متون انگلیسی خود نخواهید داشت.

اگر قصد دارید در مورد این دستیار مطمئن و قدرتمند بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در پونیشا قصد داریم به‌طور کامل ابزار گرامرلی را به شما معرفی کرده و امکانات مهم و کاربردی این ابزار بسیار مفید را برای نگارش متن‌های انگلیسی بررسی کنیم.

گرامرلی (Grammarly) چیست؟

نرم افزار گرامرلی یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند برای نگارش، تشخیص غلط‌های املایی و جلوگیری از سرقت ادبی است که مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است. این دستیار کاربردی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در کشور اوکراین به‌صورت کاملا رایگان ارائه شد. اما در حال حاضر برخی از سرویس‌هایی که این ابزار ارائه می‌کند به‌صورت رایگان در دسترس هستند و برخی دیگر از سرویس‌های آن در نسخه پرمیوم آن قرار دارند و برای استفاده از آن‌ها، نیاز به خرید اکانت گرامرلی خواهید داشت.

شما می‌توانید به‌راحتی و با داشتن یک ایمیل معتبر و شخصی، یک حساب کاربری معمولی با سرویس‌های پایه در گرامرلی ایجاد و از آن استفاده کنید. در عین‌حال، امکان عضویت در گرامرلی با استفاده از حساب کاربری فیسبوک و یا جیمیل نیز برای شما امکان‌پذیر است.

ابزار گرامرلی چیست؟

هزینه تهیه اکانت گرامرلی چقدر است؟

زمانی که اکانتی در گرامرلی ایجاد می‌کنید، به حساب رایگان آن دسترسی خواهید داشت و برای فعالسازی سرویس پریمیوم، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. هزینه بسته ماهیانه اکانت تک کاربری گرامرلی ۳۰ دلار، هزینه بسته فصلی این اکانت ۶۰ دلار و هزینه بسته سالیانه آن ۱۴۴ دلار است.

همچنین، برای فعالسازی اکانت پرمیوم تجاری به‌صورت ماهیانه با ظرفیت ۳ تا ۱۴۹ کاربر می‌توانید هزینه ۲۵ دلاری، برای بسته سالیانه با ظرفیت ۳ تا ۹ کاربر هزینه ۱۲٫۵ دلاری، بسته سالیانه با ظرفیت ۱۰ تا ۴۹ کاربر هزینه ۱۲٫۰۸ دلاری و بسته سالیانه با ظرفیت ۵۰ تا ۱۴۹ کاربر هزینه ۱۱٫۶۷ دلاری را پرداخت کنید. باید خاطر نشان کرد که برخی از امکانات گرامرلی به‌صورت آفلاین و برخی دیگر از امکانات آن به‌صورت آنلاین قابل استفاده هستند.

نکته‌ مهمی که در خصوص خریداری اکانت پرمیوم گرامرلی باید مد نظر داشته‌باشید، این است که به‌دلیل تحریم‌های مالی که بر کشورمان وارد است، خرید چنین اکانتی برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند کمی دشوار خواهد بود و می‌بایست از طریق سایت‌های مطمئن و معتبر ارائه کننده این سرویس با درگاه‌های پرداختی هم‌چون پی‌پال (PayPal) اقدام به خریداری اکانت پرمیوم grammarly عادی و یا تجاری کنید. برخی افراد هم با دانلود grammarly کرک شده، به اکانت پرمیوم گرامرلی رایگان دسترسی پیدا می‌کنند.

گرامرلی از چه زبان هایی پشتیبانی می کند؟

در حال‌حاضر به گفته‌ طراحان گرامرلی، این ابزار تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور، زبان‌های دیگری نیز به این ابزار قدرتمند اضافه شود. بنابراین درحال حاضر، گرامرلی فارسی کمکی به شما نخواهد کرد.

این ابزار می‌تواند نوع زبان انگلیسی که از آن استفاده می‌کنید را در نسخه آنلاین خود تشخیص دهد که مزیت بسیار بزرگی به‌شمار می‌آید. به‌این ترتیب، اگر با لهجه‌های مختلف انگلیسی با دستیار صوتی گرامرلی صحبت کنید، این دستیار به‌راحتی می‌تواند ایرادات گرامری شما را مشخص کرده و آن‌ها را طی گزارشی به‌شما ارائه کند.

مهم‌ترین ویژگی های کاربردی گرامرلی

همان‌طور که گفتیم، گرامرلی به‌شما این امکان را می‌دهد که متن‌های انگلیسی خود را از نظر قواعد گرامری نگارش کنید، غلط‌های املایی احتمالی در متن را اصلاح کنید و همچنین بتوانید از سرقت ادبی و یا علمی آن جلوگیری کنید. در ادامه به‌شرح ۲ کاربرد مهم گرامرلی پرداخته‌ایم.

بررسی قواعد گرامری

گرامرلی به‌شما این امکان را می‌دهد که متن‌های انگلیسی خود را به‌کمک ۲۵۰ قاعده گرامری انگلیسی بررسی کنید و بتوانید اصلاحات لازم را در متن نوشته خود انجام دهید. به این ترتیب، متن شما عاری از ایرادات نگارشی و غلط‌های املایی خواهد بود.

بررسی سرقت ادبی و یا علمی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای گرامرلی، بررسی سرقت ادبی است. این مورد می‌تواند برای محققین، دانشجویان، اساتید و افرادی از این دست بسیار کاربردی باشد، چرا که با کمک گرامرلی می‌توانید ساختار نوشته‌ها و منابع استفاده شده در آن‌ها را به‌طور کامل از بین حدودا ۱۶ میلیارد صفحه در اینترنت مورد بررسی قرار دهید و از به‌وجود آمدن تشابهات احتمالی جلوگیری کنید. حتی اگر قصد سفارش تولید محتوا متنی دارید و می‌خواهید کار ترجمه خود را به افرادی متخصص در زمینه ترجمه تخصصی فارسی به انگلیسی و یا ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی مطالب بسپارید، می‌توانید با کمک گرامرلی و حتی اضافه کردن گرامرلی به ورد، از درستی ترجمه انجام شده در خصوص بررسی سرقت ادبی و یا علمی آن اطمینان حاصل کنید.

گزارش ویژگی سرقت ادبی که در نسخه رایگان و آفلاین گرامرلی ارائه می‌شود مختصر است، اما زمانی‌که نسخه پرمیوم گرامرلی را تهیه کرده باشید، تمامی متن‌های شما به‌صورت آنلاین بررسی می‌شوند و گزارش به‌دست آمده شامل جزئی‌ترین موارد سرقت ادبی در متون مورد بررسی شما خواهد بود. به‌این ترتیب از تشابهات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

امکانات مهم و کاربردی گرامرلی و نحوه استفاده از آن‌ها

ابزار قدرتمند گرامرلی بخش‌های مختلفی دارد که امکانات بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه بخش‌های مختلف این ابزار و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

گرامرلی ابزاری قدرتمند با امکانات و کاربردهای متفاوت

My Grammarly

در این بخش می‌توانید بعد از بارگذاری (Upload) متن مورد نظرتان با فرمت‌هایی هم‌چون docx، txt، rtf و odt، به نگارش متن خود از نظر قواعد گرامری و املایی در همان لحظه بپردازید.

DOCUMENT

این سربرگ شامل مواردی هم‌چون New Document برای باز کردن فایل جدید، Upload File برای بارگذاری فایل مورد نظر، Download برای دانلود فایل با فرمت وُرد آفیس و Print برای پرینت گرفتن از فایل است.

Profile

بخش پروفایل برای مشاهده و ویرایش اطلاعات کاربری شما در گرامرلی است. همچنین در این قسمت می‌توانید نوع زبان انگلیسی که می‌خواهید از آن استفاده کنید را نیز مشخص کنید. از آنجایی که زبان انگلیسی مورد استفاده در کشورهای مختلف کمی متفاوت است، گرامرلی این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید از بین لهجه‌های آمریکایی، استرالیایی، کانادایی و بریتانیایی، هر کدام را که مد نظر دارید، انتخاب و استفاده کنید.

Apps

گرامرلی در پلتفرم‌های مختلفی عرضه می‌شود. شما می‌توانید از طریق بخش Apps، نرم‌افزار گرامرلی را برای کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت خود دانلود کنید. همچنین می‌توانید به افزونه‌های مربوط به مرورگرها و نرم‌افزار مایکروسافت وُرد نیز دسترسی داشته باشید. به‌این ترتیب این امکان برای شما فراهم خواهد شد که از گرامرلی در هر جا و هر زمانی که به‌آن نیاز داشته‌باشید، استفاده کنید.

Goals

در بخش Goals می‌توانید اهداف خود را برای متن مورد نظرتان تعیین کنید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. این بخش از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که با هم آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • Audience: این قسمت برای شخصی‌سازی نوع مخاطبین شما قابل استفاده است و ۳ نوع کلی دارد که عبارتند از :
  • General: متن‌ها در این حالت عمومی هستند و به‌نوعی همه افراد می‌توانند به‌راحتی آن را درک کنند.
  • Knowledgeable: متن‌ها در این بخش بیشتر علمی و پژوهشی هستند و افرادی هم‌چون پژوهشگران و اساتید از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • Expert: متن‌های موجود در این حالت، در بالاترین سطح هستند و درک مطالبی در این سطح نیازمند تخصص کافی در رابطه با متون و قواعد گرامی بسیار پیچیده است.
  • Formality: با استفاده از این قسمت می‌توانید نوع ساختار متون خود را مشخص کنید که به‌صورت دقیق‌تر در گرامرلی مورد بررسی قرار گیرند. ۳ نوع ساختار در گرامرلی قابل انتخاب است که به‌شرح زیر هستند :
  • Formal: متن‌های رسمی و اداری هم‌چون مقالات، جزو این دسته هستند.
  • Informal: متن‌های غیر رسمی و عمومی هم‌چون مکالمات آنلاین، در این حالت قرار می‌گیرند.
  • Neutral: این حالت بین دو حالت رسمی و غیررسمی است و متون مربوط به این حالت با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • Domain: این قسمت برای دقیق‌تر بودن پیشنهاداتی است که گرامرلی ارائه می‌کند. به‌این ترتیب کلمات و جملات پیشنهادی در زمینه‌های مختلف و مطابق با سلایق متفاوت افراد، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. قسمت دامِین شامل بخش‌های مختلفی است، اما فقط گزینه General برای نسخه رایگان گرامرلی در دسترس است و می‎بایست برای دسترسی به دیگر گزینه‌ها هم‌چون Academic، Business و … نسخه پرمیوم را تهیه کنید.
  • Tune: این ویژگی لحن متون شما را (مانند طنز، واقع‌گرایانه، دوستانه و …) تشخیص می‌دهد و در نگارش و اصلاحات احتمالی آن به‌شما کمک خواهد کرد.
  • Intent: با کمک این ویژگی می‌توانید هدف متن خود را تعیین کنید و با گزینه‌هایی که به‌شما پیشنهاد می‌دهد، این امکان را خواهید داشت تا متن خود را سفارشی‌سازی کنید. گزینه‌های پیشنهادی این بخش به‌صورت زیر هستند :
  • Inform: اگر متن شما به‌صورت اطلاع رسانی نوشته شده باشد، این گزینه مناسب آن خواهد بود.
  • Describe: این گزینه مناسب متنی است که به‌صورت توصیفی نوشته شده است.
  • Convince: اگر متن نوشته شده برای متقاعد کردن مخاطب باشد، می‌بایست این گزینه را انتخاب کنید.
  • Tell a Story: اگر نویسنده داستان هستید و یا در حوزه سفارش تولید محتوا متنی فعالیت دارید، این گزینه مناسب شما خواهد بود.

در انتها بعد از مشخص کردن اهداف خود برای متن مورد نظر، بر روی دکمه Done کلیک کرده و منتظر بررسی کامل متن و اعلام نتیجه نهایی طی یک گزارش از گرامرلی بمانید.

ارزیابی متن در گرامرلی

نتایجه‌ی ارزیابی متن گرامرلی، شامل چند قسمت است که به کمک آن می‌توانید یک ارزیابی کلی از متن خود داشته‌باشید. در ادامه قسمت‌های مختلف این بخش را بررسی کرده‌ایم:

  • Performance: در ابتدا گرامرلی یک نمره کلی از صفر تا ۱۰۰ به متن شما می‌دهد که در این بخش قابل مشاهده خواهد بود.
  • Word Count: در این بخش می‌توانید اطلاعاتی هم‌چون تعداد کاراکتر‌ها، کلمات و جملات به‌کار رفته در متن و همچنین زمان خواندن متن را مشاهده کنید.
  • Readability: متن شما در این بخش بر اساس طول کلمات و جملات آن بررسی می‌شود و امتیازی در خصوص خوانایی به آن داده می‌شود.
  • Vocabulary: در این بخش اطلاعاتی در مورد منحصر به فرد بودن کلمات به‌کار برده شده در متن شما و همچنین میزان کم‌کاربرد بودن این کلمات در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

پس از اعلام نتایج بالا قادر خواهید بود گزارش نهایی تهیه شده توسط گرامرلی را در قالب یک فایل PDF دانلود و مشاهده کنید.

خطاهای احتمالی (All Alerts) متن در گرامرلی

در بخش All Alerts می‌توانید به تمامی خطاهای احتمالی که در متن شما وجود دارد در قسمت‌هایی جداگانه دسترسی داشته‌باشید و به‌راحتی اقدام به اصلاح آن‌ها کنید. در ادامه قسمت‌های مختلف این بخش را معرفی می‌کنیم :

  • Correctness: اگر در متن شما قواعد گرامری رعایت نشده باشد و یا غلط‌های املایی و نشانه‌گذاری وجود داشته‌باشد، با مراجعه به‌این بخش می‌توانید از وجود آن‌ها اطلاع پیدا کرده و آن‌ها را تصحیح کنید.
  • Clarity: شاید یکی از بهترین گزینه‌های موجود در گرامرلی همین گزینه باشد. شما به کمک این ویژگی می‌توانید از میزان قابل فهم بودن متون خود اطلاع پیدا کنید و در صورت نیاز، آن را برای قابل فهم‌تر شدن اصلاح کنید.
  • Engagement: دیگر ویژگی کاربردی گرامرلی سنجش میزان جذابیت متن شما است که با آن قادر خواهید بود متن خود را به‌نحوی نگارش کنید که برای خواننده بسیار جذاب باشد.
  • Delivery: با وجود این گزینه می‌توانید به‌راحتی هر چه تمام‌تر منظور خود را به مخاطبین خود برسانید و به‌نوعی ابهام‌های موجود در متن خود را به حداقل برسانید.

پلتفرم‌های گرامرلی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، گرامرلی در پلتفرم‌های مختلفی قابل استفاده است. شما می‌توانید پس از ایجاد حساب کاربری در سایت گرامرلی از بخش Apps موجود در آن، برنامه گرامرلی را مطابق با سیستم عامل خود دانلود و نصب کنید. درحال‌حاضر، نسخه دسکتاپ ویندوز و مَک برای گرامرلی قابل دانلود است. همچنین نسخه‌هایی متناسب با سیستم عامل‌های اندروید و iOS برای گرامرلی در نظر گرفته شده که می‌توانید آن‌ها را بر روی گوشی موبایل و یا تبلت خود نصب و اجرا کنید. حتی گرامرلی افزونه‌هایی متناسب با نرم‌افزارهای وُرد و اوت لوک و مرورگرهایی هم‌چون کروم و فایرفاکس ارائه کرده است که به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پلتفرم های قابل استفاده برای گرامرلی(Grammarly)

مقایسه گرامرلی با دیگر ابزار‌های نگارش

ابزارهای زیادی هستند که امکاناتی هم‌چون گرامرلی را در سطوح مختلف ارائه می‌کنند. از معروف‌ترین این ابزارها می‌توان به وایت اِسموک (Whitesmoke) و جینجر (Ginger) اشاره کرد. بهتر است قبل از اتمام این بحث جذاب، مقایسه‌ای کوتاه بین گرامرلی و این دو ابزار داشته‌باشیم.

مقایسه گرامرلی با جینجر

جینجر در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده و خدمات خود را در قالب نگارش متون ارائه می‌کند و از ۶۰ زبان پشتیبانی می‌کند که این یک مزیت بسیار بزرگ نسبت به گرامرلی برای جینجر محسوب می‌شود. جینجر از نظر قیمت خریداری اکانت‌های پرمیوم با گرامرلی تفاوت چندانی ندارد. همچنین ویژگی‌های کاربردی مشابه گرامرلی نیز ارائه می‌کند اما به اندازه گرامرلی رابط کاربری پسندانه‌ای (User Friendly Interface) ندارد و امکان استفاده از برخی خدمات را به‌صورت آفلاین هم‌چون گرامرلی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد!

با وجود این‌که جینجر از ۶۰ زبان پشتیبانی می‌کند، امکان ارائه اصلاحات به‌صورت کامل را ندارد و می‌توان گفت بیشتر برای زبان انگلیسی کاربرد دارد. در عین‌حال، از مرورگر پر کاربردی هم‌چون فایرفاکس نیز پشتیبانی نمی‌کند و اکستنشن آن فقط بر روی مرورگرهایی هم‌چون کروم، سافاری (Safari) و مایکروسافت اِج (MicroSoft Edge) قابل نصب است.

مقایسه گرامرلی با وایت اِسموک

این نرم‌افزار بسیاری از ویژگی‌های گرامرلی را ارائه می‌دهد و هزینه نسبتا مناسبی را برای خریداری اکانت پرمیوم دارد، اما در سیستم عامل مَک عملکرد چندان خوبی از خود نشان نمی‌دهد و در بخش قواعد گرامری، بعضی از مواقع ممکن است باگ‌هایی داشته‌باشد که در متون سطح بالا این موضوع چندان خوشایند نیست. در مقابل، گرامرلی در متن‌هایی با گرامرهای سطح بالا نیز عملکرد خوبی دارد و بسیار مطمئن خواهد بود.

کلام آخر

بدون شک گرامرلی یکی از بهترین ابزارهای نگارش متن‌های انگلیسی در یک دهه اخیر بوده است. این ابزار قدرتمند عملکرد درخشانی در زمینه اصلاحات املایی، نگارش قواعد گرامری و مهم‌تر از همه بررسی سرقت ادبی متون انگلیسی داشته است. شما می‌توانید حتی با نسخه رایگان و محدود آن بسیاری از ایرادات نگارشی خود را رفع کنید و در صورتی که قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای انگلیسی فعالیت داشته‌باشید از این ابزار پیشرفته بهره‌مند شوید.

در این مطلب تلاش بر این بود که شما را با ابزار گرامرلی، قسمت‌ها و امکانات مختلف آن و همچنین ویژگی‌های کاربردی که ارائه می‌کند بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید راحت‌تر با آن کار کنید و نحوه کار با بخش‌های مهم و کاربردی آن‌را فرا بگیرید. همچنین اگر قصد سفارش ترجمه دارید، به‌شما پیشنهاد می‌کنیم به پونیشا مراجعه کنید و با افرادی متخصص و متبحر در حیطه ترجمه انگلیسی به فارسی و یا ترجمه فارسی به انگلیسی مطالب و متون در ارتباط باشید.

اگر شما نیز با ابزار گرامرلی کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تجربه خود را با ما و دیگر کاربران بلاگ پونیشا به‌اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds