گوگل ادز (Google Ads) یا تبلیغاتی گوگلی چیست؟
در بازار رقابتی حال حاضر، کسبوکارها علاوه بر تمرکز روی ارائه خدمات باکیفیت، باید برای تبلیغات هدفمند هم وقت و هزینه اختصاص دهند. این روزها دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال رشد است و حتی از سیستم فروش و بازاریابی سنتی پیشی گرفته است. هر کسبوکار موفقی، نیازمند معرفی و تبلیغات برای جلب توجه خریداران است؛ در این میان، گوگل ادز (Google Ads) یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تبلیغات آنلاین به شمار میرود. در مباحث مربوط به تبلیغات گوگلی، اصطلاحات و مفاهیم متعددی وجود دارند که برای صرفهجویی در وقت و هزینه خود، بهتر است در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشید. در استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل، با پیچیدگیهای متعددی روبهرو خواهید شد؛ بنابراین بهتر است با کمک گرفتن از آژانسهای تبلیغاتی معتبر یا فریلنسرهای باتجربه پونیشا به صورت هدفمند از گوگل ادز در راستای تحقق اهداف تجاری خود استفاده کنید.
فهرست مطالب
- گوگل ادز چیست؟
- اهمیت استفاده از گوگل ادز
- تبلیغات گوگلی در مقایسه با سئو؛ کدام بهتر است؟
- نکاتی برای استفاده بهینه از گوگل ادز
- هزینه هر کلیک در گوگل ادز چگونه محاسبه میشود؟
- انواع استراتژی قیمتگذاری در گوگل ادز
- انواع کمپین در گوگل ادز
- استفاده از افزونهها در تبلیغات گوگل
- انواع افزونهها در گوگل ادز
- گوگل ادسنس چیست؟
- کلام پایانی
- سوالات متداول
گوگل ادز چیست؟
گوگل ادز (Google Ads) در گذشته، گوگل ادوردز (Google Adwords) نام داشت؛ اما بنا به دلایل تجاری، نام آن تغییر پیدا کرد. در حقیقت گوگل ادز همان سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد. در این سیستم، بر اساس یک سری ضوابط مشخص، تبلیغ سایت شما در اولین صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. سرویس گوگل ادز شامل خدمات متنوعی مانند تبلیغات یوتیوب، تبلیغات اپلیکیشن موبایل، تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی متنی است. در حال حاضر در ایران به دلیل کاربرد بیشتر و همچنین محدویتهای تحریم، تبلیغات متنی بیشتر از سایر موارد مورد استفاده است و در این مقاله بیشتر به توضیح این مورد میپردازیم.
اهمیت استفاده از گوگل ادز
بازاریابی اینترنتی و استفاده از موتورهای جستجو برای تبلیغات، یکی از مهمترین مباحث در مارکتینگ است؛ به این منظور باید بدانید که SEM چیست و استفاده از آن چه سودی دارد؟ در یک تعریف ساده، باید بگوییم که به وسیله SEM (Search Engine Marketing)، خدمات ما در معرض دید مخاطبان قرار میگیرند. موتور جستجوی گوگل اصلیترین محل برای پرسشهای کاربران اینترنت است و در اغلب اوقات، افراد حتی پیش از پرسوجو از سایر اشخاص، موضوعی که به دنبال آن هستند را در گوگل سرچ میکنند. این موضوع نشان میدهد که دیده شدن در صفحه اول گوگل تا چه اندازه مهم است و میتواند در معرفی سایت شما نقشی حیاتی ایفا کند.
نمایش در صفحه اول نتایج
اکثر کاربران، بعد از جستجوی عبارت مورد نظر خود در گوگل، از صفحه اول فراتر نمیروند و در این میان هم، آنها معمولاً روی یکی از چهار سایتی که در اوایل صفحه نمایش داده میشود، کلیک میکنند. در صورتی که تبلیغات گوگل ادز به درستی تدوین شوند و مدیریت صحیحی روی آنها داشته باشید، میتوانید بهترین نتیجه ممکن را در تبلیغ فعالیت خود به دست آورید.
به صرفه بودن
یکی از دلایل انتخاب سرویس گوگل برای تبلیغات، این است که شما میتوانید با رقبای بزرگ و قدیمی به رقابت بپردازید؛ چرا که هزینه تبلیغات گوگلی نسبت به تبلیغ در آگهیهای تلویزیونی بسیار مقرونبهصرفهتر است. استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل، میتواند مکملی برای سایر روشهای بازاریابی باشد.
نرخ تبدیل بالاتر
نرخ تبدیل از طریق تبلیغات کلیکی، نسبت به جستجوهای ارگانیک بالاتر است. به بیانی ساده، نرخ تبدیل (Conversion Rate) نشان میدهد که شما به چه تعدادی از بازدیدکنندگان، محصول خود را فروختهاید یا آنها عمل مدنظر شما را انجام دادهاند. تبلیغات گوگل، استراتژیک هستند و تنها وقتی از شما هزینه دریافت میشود که کاربران روی وبسایت شما کلیک کنند؛ به همین دلیل، این سیستم به PPC (Pay Per Click) یا پرداخت به ازای کلیک نیز شهرت دارد.
تبلیغات هدفمند
تبلیغات از طریق گوگل ادز، یک سیستم معرفی هدفمند است؛ چرا که تبلیغ شما با جستجوی یک کلیدواژه اختصاصی به نمایش در میآید و معمولاً افرادی که قصد خرید کردن دارند، روی تبلیغات کلیک میکنند.
نتایج قابل پیگیری
از دیگر مزایای استفاده از سیستم گوگل ادز، این است که شما میتوانید به راحتی نتایج را رصد کنید. در تبلیغات شهری یا آگهیهای تلویزیونی، محاسبه بازده نسبتاً مشکل است؛ اما با راهاندازی یک کمپین گوگل ادز، تمامی آمارها در اختیار شما قرار میگیرند.
تبلیغات گوگلی در مقایسه با سئو؛ کدام بهتر است؟
هر کسبوکاری تمایل دارد که سایت خود را در صفحه اول گوگل به نمایش بگذارد، اما چطور میتوان با وجود صدها سایت با محتوایی مشابه، این هدف را محقق کرد؟ به این منظور دو راه پیش روی شما قرار دارد؛ اولین روش استفاده از تبلیغات گوگلی و روش دوم، بهرهگیری از خدمات سئو به صورت حرفهای است. در هر جستجو معمولاً تا ۴ سایت به صورت تبلیغات نمایش داده میشوند؛ اما سایر مواردی که در صفحه مشاهده میکنید، سایتهایی هستند که با استفاده از اصول سئو جایگاه خود را به صورت ارگانیک ارتقا دادهاند. در ابتدا باید بدانید که سئو چیست و پس از آن به این نتیجه خواهید رسید که سئو و گوگل ادز همراه با یکدیگر، برای شما بهترین انتخاب خواهند بود و این دو، جدا از یکدیگر نیستند.
به منظور بهبود وضعیت رتبهبندی در سرچهای ارگانیک، باید کیفیت سایت خود را از هر نظر بالا ببرید. این کار در بلندمدت نتایج بسیار مطلوبی در پی دارد؛ اما توجه داشته باشید که سئو، یک فرایند زمانبر و نیازمند به صبر است. شاید در نگاه اول گوگل ادز نسبت به روش سئو گرانتر به نظر برسد؛ اما فراموش نکنید که معمولاً استفاده از تبلیغات گوگل به صورت مقطعی انجام میشود. در حالی که بهبود رتبه از طریق سئو نیز نیاز به هزینههای مختلف طی زمانی طولانی دارد اما در این روش، شما هیچ مبلغی به گوگل نمیپردازید و تمام هزینه شما در راستای بهبود کیفیت سایت و خدمات آن است.
معمولا سایتهای موفق از هر دو روش گوگل ادز و سئو، برای معرفی فعالیتهای خود استفاده میکنند. استفاده از تبلیغات گوگل یعنی حضور در صفحه اول جستجو در کمترین زمان ممکن. این موضوع به معنای افزایش سریع فروش است و در صورت ارائه کیفیت مناسب، معمولاً به سرعت هزینه شما جبران میشود.
نکاتی برای استفاده بهینه از گوگل ادز
در هر جستجویی که کاربران انجام میدهند، سرویس گوگل تصمیم میگیرد که آگهی کدام سایت، بالاتر از سایرین نمایش داده شود. این سیستم مزایده Google Ads Auction نام دارد و برای کسب جایگاه بهتر باید در این مزایده امتیاز بیشتری کسب کنید. در ادامه به برخی از موارد برای افزایش شانس در این مزایده اشاره شده است:
بهبود Quality Score
شما با راهاندازی کمپین گوگل ادز میتوانید در صفحه اول جستجو قرار بگیرید؛ با این حال، شما تنها کسی نیستید که از این سرویس استفاده میکند. برای این که در بین رقبای خود، جایگاه بهتری داشته باشید و در بالای صفحه قرار بگیرید، باید نمره کیفیت خود را بالا ببرید. در سیستم مزایده گوگل، مهمترین شاخص، افزایش quality score است. گوگل برای مشخص کردن کوالیتی اسکور (quality score)، سه فاکتور را در نظر میگیرد:
۱- نرخ کلیک (Expected Click-Through Rate)
بالاتر بودن شاخص CTR نشان میدهد تبلیغ شما نسبت به سایرین برای مخاطبان بهتر بوده است؛ بنابراین گوگل تبلیغ مربوطه را شفاف، مرتبط و جذاب تشخیص میدهد.
۲- مرتبط بودن تبلیغ (Ad Relevance)
متن تبلیغ و صفحهای که کاربر به آن ارجاع داده میشود، باید با عبارت کلیدی جستجو شده منطبق باشد. به عنوان مثال، اگر متن تبلیغ شما مربوط به فروش لپتاپ مایکروسافت است، اما کاربر پس از کلیک روی تبلیغ، وارد صفحه محصولات ایسوس میشود، یعنی شما نتوانستهاید یک مسیر صحیح برای رفع نیاز مخاطب خود ایجاد کنید و گوگل این تبلیغ را غیر مرتبط به حساب میآورد.
۳- تجربه کاربر از صفحه فرود (Landing Page Experience)
برای همه ما پیش آمده است که پس از ورود به برخی سایتها، بلافاصله از آنها خارج شویم. سرعت پایین و جذاب نبودن محتوا از مهمترین دلایل این موضوع هستند. به خاطر داشته باشید، باید محتوای شما با نیاز کاربران همخوانی داشته باشد تا آنها پس از کلیک از خدمات سایت استفاده کنند.
عدم استفاده از کلیدواژههای گسترده
کلمات کلیدی را هدفمند انتخاب کنید؛ چرا که در صورت انتخاب یک طیف گسترده، مخاطبین مورد نظر به سمت سایت شما هدایت نمیشوند. کلمات کلیدی را به گونهای انتخاب کنید که با نیازهای مخاطبان هدف همخوانی داشته باشند. استفاده از طیف وسیعی از کلمات کلیدی، تبلیغ شما را به کسانی نشان میدهد که ممکن است فقط به دنبال کسب اطلاعات باشند و هیچ قصدی برای خرید ندارند. چنین کلیکهایی نرخ تبدیل را پایین میآورند.
پرهیز از تبلیغات بیربط
اگر تبلیغات شما با اهداف مخاطبان بالقوه تطابق نداشته باشد، به اندازه کافی کلیک دریافت نمیکنید و وقت و هزینه شما بیهوده تلف خواهد شد. در طراحی تبلیغ، دقت لازم را به خرج دهید و از افراد متخصص کمک بگیرید. در این راستا میتوانید از فریلنسرهای متخصص گوگل ادز در پونیشا نیز کمک بگیرید. هر چقدر از کلیدواژههای مرتبطتری استفاده کنید، درصد نسبت کلیک بر نمایش (CTR) بالاتر میرود و این شاخص، روی بهبود نمره کیفیت کلمات کلیدی تاثیر زیادی دارد. CTR نشان میدهد که چه درصدی از تعداد نمایشهای شما منجر به کلیک کردن کاربران روی تبلیغ شده است. گوگل این امتیاز را در رتبهبندی شما لحاظ میکند؛ چرا که این شاخص نشان میدهد تبلیغ شما تا چه اندازه برای مخاطب جذابیت داشته است.
کلمات کلیدی منفی
از دیگر موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، کلمات کلیدی منفی (Negative KW) است که یکی از بهترین راهکارها برای بهینهسازی کمپین تبلیغاتی سایت محسوب میشود. با استفاده از این راهکار، شما یک فهرست از کلماتی که تمایل ندارید با جستجوی آنها محتوای شما به نمایش درآید را به گوگل ارائه میکنید. در این صورت شاید نرخ نمایش تبلیغ شما پایین بیاید؛ اما آگهی شما هدفمندتر عمل میکند و به کسانی که مستعد تبدیل به خریدار هستند، نمایش داده میشود. با ارائه یک لیست گسترده کلمات کلیدی منفی، در هزینه خود صرفهجویی میکنید و نرخ CTR بالاتری خواهید داشت.
توجه به Ad Rank
این مورد جایگاه تبلیغ شما را تعیین میکند؛ پس هر چه این مقدار بالاتر باشد، شما رتبه بهتری در ترتیب نمایش کسب میکنید. این فاکتور برای شما و تمام رقبا لحاظ میشود و در محاسبه آن، quality score را به همراه پیشنهادی که برای هر کلیک مشخص کردهاید، در نظر میگیرند. هزینه پرداختی، امتیاز کیفیت، زمینه جستجوی کاربران و میزان استفاده شما از افزونهها، همگی میتوانند در جایگاه نهایی نمایش اثر داشته باشند.
هزینه هر کلیک در گوگل ادز چگونه محاسبه میشود؟
سوال بسیاری از مخاطبان این است که حداقل و حداکثر هزینه کلیک گوگل ادز چقدر است؟ با افزایش quality score میتوانید هزینه تبلیغات گوگلی را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید. اگر در حال بررسی فواید استفاده از گوگل ادز هستید، باید قبل از هر چیزی سود و زیان نسبی را محاسبه کنید که در این میان، یکی از مهمترین فاکتورها AOV (Average Order VALUE) است. این شاخص نشان میدهد که میانگین سبد خرید شما چقدر است.
به عنوان مثال، برای کسبوکاری با میانگین سبد خرید ۱۰۰ هزار تومان، اگر نرخ تبدیل ۱% باشد، به ازای هر هزار کلیک، تنها ۱ میلیون تومان فروش صورت گرفته است. استفاده از تبلیغات گوگل برای کسبوکارهایی با میانگین سبد خرید بالاتر، انتخاب بهتری است؛ چرا که هزینه تبلیغات بهراحتی جبران میشود.
میانگین هزینه به ازای هر کلیک (AVG CPC) بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین میشود؛ با این حال، این هزینه همواره کمتر یا مساوی با هزینه پیشنهادی شما خواهد بود. حداقل و حداکثر هزینه گوگل ادز نیز به عوامل متعددی مثل نمره کیفیت و پیشنهادهای رقبا بستگی دارد. حداقل هزینه را میتوان ۱ سنت در نظر گرفت؛ اما برای حداکثر هزینه به ازای هر کلیک (Max CPC) نمیتوان رقم مشخصی در نظر گرفت.
انواع استراتژی قیمتگذاری در گوگل ادز
برای قیمتگذاری در گوگل ادز، دو روش کلی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
قیمتگذاری دستی
با استفاده از این استراتژی، میتوانید قیمت هر کلمه کلیدی را به صورت دستی معین کنید. برای شروع، باید یک قیمت پایه لحاظ کنید که کمترین مقدار ممکن است؛ چرا که سرویس گوگل، نتوانسته است Quality Score شما را محاسبه کند.
قیمتگذاری اتوماتیک
قیمتگذاری به صورت دستی یک عمل وقتگیر است و قیمتها ممکن است مرتباً تغییر کنند. استفاده از قیمتگذاری اتوماتیک، گزینه مناسبی برای صرفهجویی در زمان است؛ تنها کافی است که اطلاعات اولیه را ارائه کنید و پس از آن، الگوریتم هوشمند گوگل، قیمتگذاری را انجام میدهد.
قیمتگذاری به ازای عمل کاربر (Target CPA bidding)
این روش قیمتگذاری، یکی از استراتژیهای هوشمندانه است که معیار اصلی آن CPA (Cost Per Acquisition) است؛ به این معنا که شما ارزش هر کلیک را مشخص میکنید. به عنوان مثال، اگر سایت شما ارائهدهنده خدمات مشاورهای آنلاین است، با این روش برای گوگل ادز مشخص میکنید که به ازای دریافت هر کلیک، حاضر به پرداخت چه مبلغی هستید.
هدفگیری براساس نرخ بازگشت سرمایه (Target ROAS Bidding)
در این سیستم قیمتگذاری، شما میتوانید ارزش هر تبدیل (Conversion Value) را تعیین کنید. در این روش، گوگل نرخ تبدیل کمپین آینده شما را پیشبینی میکند تا هزینه هر کلیک طوری تنظیم شود که نرخ تبدیل به حداکثر برسد و بازگشت سرمایه مورد نظر برآورده شود.
انواع کمپین در گوگل ادز
برای فعالیت در گوگل ادز، شما نیاز به یک اکانت دارید و باید در این اکانت، کمپین تعریف کنید. کمپینها به شما امکان کنترل کامل فرایند تبلیغات را میدهند. هر کمپین از یک یا چند Ad Group تشکیل شده است. در ادامه به بررسی انواع کمپینها در گوگل ادز میپردازیم:
کمپین شبکه جستجو (Search Network Campaign)
در بین تمام انواع تبلیغات گوگل، کمپین سرچ بیشترین کاربرد را دارد؛ چرا که سادهترین و در عین حال پربازدهترین مورد است. این تبلیغات به صورت متنی و در جستجوهای معمول به نمایش در میآیند. اگر کلیدواژهای که یک کاربر جستجو کرده است، در کمپین شما تعریف شده باشد، آگهی شما برای او به نمایش در میآید. در این حال، کنار آگهی شما برچسب Ad زده میشود و تنها زمانی هزینه از شما کسر میشود که کاربران روی آن کلیک کنند. این کمپین برای شما مواردی از جمله افزایش فروش و ترافیک سایت را به دنبال دارد.
کمپین نمایشی (Display Campaign)
این کمپین یک گزینه عالی برای نمایش بنر تبلیغاتی شما به طیف گستردهای از کاربران است. با استفاده از شبکه نمایش گوگل، تبلیغ شما در سایتها، اپلیکیشنها و پلتفرمهای مختلفی که زیر نظر گوگل هستند، نمایش داده میشود. این کمپین بسیار مناسب سایتهای فروش آنلاین است و مشتریهای بالقوه را به سمت سایت شما هدایت میکند.
این روش میتواند در برندسازی و معرفی شما، نقش مفیدی ایفا کند؛ چرا که باعث افزایش آگاهی نسبت به وجود برند و کسبوکار شما میشود. این کمپین مناسبترین انتخاب برای مواقعی است که میدانید افراد زیادی به فعالیت شما علاقه دارند؛ اما به هر دلیلی نمیتوانند کسبوکار شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند. این روش حتی در Remarketing هم موثر است و به کسانی که قبلاً از سایت شما بازدید داشتهاند اما خرید نکردهاند، سایت شما را یادآوری میکند.
کمپین خرید (Shopping Campaign)
شروع یک کمپین شاپینگ، معمولاً از سایر روشها هدفمندتر عمل میکند. به این خاطر که معمولاً کاربرانی به این بخش مراجعه میکنند که قصد خریداری کالای مشخصی را دارند. نرخ تبدیل در این روش بیشتر از کمپین جستجو است و ارائه خدمات به مشتریان با سرعت بیشتری صورت میپذیرد. در این روش، محصولات شما به همراه تصویر، توضیحات، قیمت و لینک خرید در بالای نتایج جستجو نمایش داده میشوند.
کمپین تبلیغات ویدئویی (Video Campaign)
با استفاده از این کمپین، میتوانید فیلمهای تبلیغاتی خود را در پلتفرمهای گوگل به نمایش بگذارید. این ویدئوها معمولاً پیش از پخش ویدئوهای یوتیوب یا در میانه آنها نمایش داده میشوند. هزینه این نوع از ادز به ازای هر بازدید (CPV) محاسبه میشود. ویدئوهای تبلیغاتی گوگل میتوانند یک استراتژی موثر در ریمارکتینگ محصولات شما باشند.
استفاده از افزونهها در تبلیغات گوگل
شرکت گوگل برای بازدهی هر چه بیشتر، قابلیت اضافه کردن افزونهها یا همان Ad Extensions را در نظر گرفته است. استفاده از افزونهها و فرمتهای متفاوت، متن تبلیغ شما را نسبت به رقبا جذابتر نشان میدهد و به این ترتیب، با هزینه کمتری میتوانید رتبه سایت خود را ارتقا ببخشید. در ادامه به مزایای استفاده از افزونهها اشاره کردهایم.
افزایش امتیاز کیفی
هر افزونه میتواند تا ۱۵ درصد، میزان کلیک روی تبلیغ شما را افزایش دهد و امتیاز کیفی شما بالاتر میرود. همانطور که میدانید، در رتبهبندی علاوه بر هزینه، کیفیت نیز لحاظ میشود؛ بنابراین هر چه امتیاز کیفی شما بیشتر باشد، مبلغی که پرداخت میکنید کمتر خواهد بود.
افزایش Ad Relevance
با استفاده از افزونهها، متن تبلیغ شما با کلمات کلیدی مرتبط بیشتری پیوند میخورد و در این صورت، نرخ CTR تبلیغ شما بیشتر میشود. از طرفی با استفاده از افزونهها، سایت شما بخش بیشتری از فضای صفحه نمایش کاربر را اشغال میکند؛ بنابراین توجه او به آگهی شما جلب خواهد شد.
ارتباط سریع با مشتری
با استفاده از افزونهها شما میتوانید مواردی مثل شماره تماس، لوکیشن و پیوستهای به خصوصی را در آگهی خود به نمایش بگذارید. در این صورت، کاربر میتواند دقیقاً لحظهای که این آگهی را مشاهده میکند با شما تماس بگیرد و در نتیجه، شانس ارائه خدمات و فروش محصولات به طرز قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
ظاهر حرفهای
با به کار بردن اکستنشنها، شما اطلاعات بیشتری را نسبت به یک تبلیغ ساده در اختیار کاربران قرار میدهید. هر چه مخاطبان اطلاعات بیشتری از کسبوکار شما مشاهده کنند، به فعالیت سایت شما اعتماد بیشتری پیدا میکنند. ارائه اطلاعات جامع از فعالیت تخصصی، شما را در ذهن مخاطب، حرفهایتر ترسیم خواهد کرد و هر چه اطمینان کاربران به شما بیشتر باشد، شانس بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل پیدا میکنید.
انواع افزونهها در گوگل ادز
با استفاده از اکستنشنهای گوگل ادز، شما قادر هستید که اطلاعات بیشتری از خدمات خود به کاربران را ارائه کنید تا آنها سریعتر آن چه را که میخواهند پیدا کنند. در ادامه تعدادی از انواع این افزونهها را معرفی کردهایم.
افزونه Callout
با استفاده از این اکستنشن، میتوانید اطلاعات و پیشنهادهای کاربردی را در زیر توضیحات اصلی ذکر کنید. در حقیقت با این گزینه، شما به مخاطب پیشنهادات ویژهای ارائه میکنید که ممکن است در صورت خرید از سایر سایتها از آنها بیبهره بمانند. عباراتی مثل »پشتیبانی ۲۴ ساعته«، »ارسال رایگان« و »تضمین بازگشت وجه« میتوانند باعث شوند کاربران بیشتری روی آگهی شما کلیک کنند. شما میتوانید تا ۲۰ کال اوت بنویسید؛ اما گوگل ادز به صورت تصادفی در هر نمایش ۴ مورد را به کاربران نمایش میدهد. طول هر کدام از کال اوتها میتواند ۲۵ کلمه باشد. توجه داشته باشید که به منظور فعال شدن این افزونه، باید حداقل ۲ کال اوت در Ad Group تعیین کرده باشید.
افزونه Structured Snippet
این اکستنشن برای معرفی انواع خدمات و دستهبندیها به کار برده میشود و با استفاده از آن، میتوانید جنبههای مختلفی از فعالیتهایتان را به مخاطب نشان دهید. به عنوان مثال، اگر سایت شما در زمینه دکوراسیون فعالیت دارد، میتوانید بگویید که چه برندهایی در مجموعه شما موجود هستند و چه سبکها و سلیقههایی را پوشش میدهید. باید برای هر کدام از این توضیحات، یک تیتر تعریف شود که متاسفانه امکان استفاده از زبان فارسی در آن وجود ندارد و هدر شما باید انگلیسی نوشته شود.
افزونه Site Link
این افزونه یکی از پرکاربردترین افزونههاست و شما میتوانید ۸ لینک مختلف را به توضیحات اضافه کنید. در مرورگر دسکتاپ تا ۶ مورد از این لینکها قابل نمایش است و در نسخه موبایل هم تا ۴ مورد از آنها نمایش داده میشود. عنوان لینک شما باید حداکثر ۲۵ کاراکتر باشد و جهت نمایش لینک باید حداقل ۲ مورد درAd Group تعریف شده باشد. با استفاده از این اکستنشن، میتوانید کاربران را به صورت مستقیم به یک صفحه مشخص از سایت خود هدایت کنید. استفاده از این لینکها، باعث میشود مشتری سریعتر موضوعی که به دنبال آن بوده است را بیابد.
افزونه Promotion
این اکستنشن مخصوص اعلام تخفیفات و فروش ویژه یا طرحهایی برای مناسبتهای خاص است. اگر در مناسبتهایی مثل بلک فرایدی، روز مادر، روز پزشک یا موارد مشابه، جشنوارهای برگزار کردهاید، میتوانید با استفاده از افزونه پروموشن، کاربران را به سمت صفحه فروش ویژه هدایت کنید. در این بخش شما حتی میتوانید یک کد تخفیف مخصوص تعریف کنید تا مخاطبان تمایل بیشتری برای ورود به سایت پیدا کنند.
افزونه App
اگر کسبوکار دیجیتال خود را گسترش دادهاید و برای خدمات خود علاوه بر سایت، نرمافزار هم تدارک دیدهاید، میتوانید لینک دانلود اپلیکیشن خدماتی خود را هم در آگهی اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این افزونه، اپلیکیشن شما باید رسمی باشد و نسخه اندروید آن در پلی استور (Play Store) و نسخه IOS آن در اپ استور (App Store) وجود داشته باشد.
گوگل ادسنس چیست؟
سرویس گوگل ادز، پلتفرمی برای تبلیغکنندگان است؛ اما پلتفرمهای دیگری هم برای تبلیغات در گوگل وجود دارند. یکی از سرویسهای رایگان تبلیغاتی دیگر، گوگل ادسنس (Google AdSense) است که در حقیقت برای نمایشدهندگان تبلیغ است. در این پلتفرم، ناشران میتوانند تبلیغات خود را به صورت یک بنر چندرسانهای در وبسایت خود نمایش دهند و یوتیوبرها هم از این قابلیت استفاده میکنند و درآمد خود را از طریق پنل ادسنس کسب میکنند. سرویس گوگل ادسنس حتی برای کسبوکارهایی که صاحب اپلیکیشن هستند، به منظور تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد.
برای استفاده از این سرویس، باید ابتدا در ادسنس حساب باز کنید، سپس کد ثبتنام خود را به سایت اضافه کنید و در نهایت اطلاعات پرداختی را تنظیم کنید. گوگل هر ماه بر اساس درآمد حاصل از این تبلیغات، با ناشران تسویه حساب میکند و تعداد کلیکها، مشخصکننده مبلغ نهایی است. سهم ناشران از تبلیغات در پلتفرم گوگل ادسنس ۶۸% و سهم گوگل ۳۲% از درآمد حاصل است.
موارد موثر بر درآمد حاصل از تبلیغات در گوگل ادسنس
- مقدار ترافیک سایت
- نوع ترافیک
- تعداد آگهیدهندگانی که در حوزه مشابه فعالیت دارند
- محتوای سایت
- محل قرارگیری تبلیغات ادسنس در سایت
کلام پایانی
استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل، یک انتخاب عالی برای تحقق اهداف شما در تجارت الکترونیک است. سرویس گوگل ادز پیچیدگیهای زیادی دارد؛ بنابراین بهرهگیری از تجارب افراد متخصص مانند فریلنسرهای پونیشا، میتواند یک گزینه مناسب برای کسب نتایج بهتر باشد.
سوالات متداول
- آیا استفاده از گوگل ادز بهتر از SEO است؟
برای کسب بهترین نتیجه، استفاده از هر دوی این روشها توصیه میشود؛ اما به طور کلی، تبلیغات گوگل سریعتر به نتیجه میرسند.
- تبلیغات گوگل برای چه کسبوکارهایی مناسب نیست؟
اگر میانگین سبد خرید کسبوکار پایین باشد، استفاده از گوگل ادز با هدف فروش منطقی نخواهد بود.