گوگل آنالیتیکس چیست؟ چرا Analytics یک ابزار مهم برای صاحبان سایت است؟
امروزه در فضای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ، دادهها نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. این دادهها مانند نفت خام نیاز به استخراج دارند که پس از تجزیه و تحلیل، مورد استفاده قرار گیرند. هر سایت یا وبلاگی با توجه به ورودیهای کاربران خود، باید دادههای آنها را دریافت کند. این دادهها شامل تعداد بازدید از هر صفحه، مدت زمان حضور در سایت، نوع ورود به سایت و … است که صاحبان سایت میتوانند با توجه به نیاز کاربرانشان، از این دادههای اولیه استفاده بهینه به عمل آورند و بهرهوری سایت خود را افزایش دهند. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس را نمیدانید، در ادامه این مقاله با ما همرا باشید تا برای شما شرح دهیم که گوگل آنالیتیکس چیست و چرا Google Analytics یک ابزار مهم برای صاحبان سایت است؟
فهرست مطالب
- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟
- تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول چیست؟
- چرا همه صاحبان سایت ها به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟
- گوگل آنالیتیکس چه گزارش هایی را در اختیار کاربرانش می گذارد؟
- کاربردهای گوگل آنالیتیکس چیست؟
- روش کار گوگل آنالیتیکس و تضمین امنیت کاربران
- نکات مهم در مورد گوگل آنالیتیکس
- جمع بندی
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک برنامه تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت است که آمار لحظهای تعامل کاربران با وبسایت را ارائه میدهد. این برنامه که سال ۲۰۰۵ توسط گوگل معرفی شد، به صاحبان وبسایت این امکان را میدهد تا بازدیدکنندگان را تفسیر و با هدف بهینهسازی عملکرد وبسایت، تجزیه و تحلیل کنند. ابزار گوگل آنالیتیکس میتواند مسیر ورود کاربران به سایت و نوع ورود آنها را نیز مورد بررسی قرار دهد. این پلتفرم برای هر کسی که اکانت گوگل دارد، در نسخههای پولی و رایگان و حتی در گوشیهای اندروید و IOS در دسترس است.
گوگل آنالیتیکس علاوه بر ردیابی تعداد بازدیدکنندگان، راهکارهای کلیدی در مورد نحوه عملکرد وبسایت شما و کارهایی که میتوانید برای افزایش بازدید سایت خود و رسیدن به اهدافتان انجام دهید، ارائه میکند. میتوانید همه چیز، از میزان ترافیک دریافتی وبسایتتان گرفته تا این که این کاربران از کجا وارد سایت شدند را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال، اگر در بخش تبلیغات سایتتان، آمار نشان میدهد که ورودیهای سایت شما از اینستاگرام بیشتر از دیگر موارد است، پس نتیجه میگیرید که بهترین مکان برای تبلیغات اینستاگرام است.
تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول چیست؟
برای بهبود وضعیت سایت و دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود، باید از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول دو تا از بهترین این ابزارها در این زمینه هستند که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. گوگل سرچ کنسول، دادههای کاربر قبل از ورود به سایت را مورد بررسی قرار میدهد و در اختیار شما میگذارد که این دادهها مربوط به موتورهای جستجو است. اما گوگل آنالیتیکس نسبت به سرچ کنسول گوگل، دیتاهای بیشتر و جزئیتری را در اختیارتان میگذارد. این دادهها مربوط به ردیابی، حضور کاربران و فعالیت آنها در سایت میشود.
چرا همه صاحبان سایت ها به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟
شما به عنوان صاحب یک سایت، میتوانید در ماه هزاران بازدید کننده داشته باشید، اما اگر چیزی در مورد آنها ندانید، داشتن این حجم بازدیدکننده بیفایده است. اگر صاحب یا مدیر یک وبسایت، وبلاگ و یا شبکه اجتماعی هستید، استفاده از این ابزار برای کسب وکار و فعالیت دیجیتال مارکتینگ شما الزامی است.
گوگل آنالیتیکس به صاحبان وبسایت این امکان را میدهد تا بدانند بازدیدکنندگانی که به سایت میآیند، چه کار میکنند، در کدام بخش سایت فعالیت بیشتری دارند، روی چه چیزهایی کلیک میکنند، چه چیزهایی را به سبد خرید خود اضافه یا حذف میکنند، چه زمانی در سایت حضور دارند و بسیاری موارد دیگر که این امکان را فراهم میکنند تا برای بازاریابی، فروش و افزایش بازدید سایت، تمرکز بیشتری داشته باشند و عملکرد خود را بهبود ببخشند.
با استفاده از دادههای دریافتی از گوگل آنالیتیکس و یا دیگر ابزارهای کاربردی تجزیه و تحلیل، میتوان در برنامه گوگل دیتا استودیو، نمودارهای بصری برای گزارشات تهیه کرد. این کار مدیریت دادهها را آسانتر و همچنین دادهها را قابل فهم میکند.
گوگل آنالیتیکس چه گزارش هایی را در اختیار کاربرانش می گذارد؟
گوگل آنالیتیکس گزارشهایی را در اختیار کاربرانش قرار میدهد که در بحث فروش، افزایش بازدید سایت و حتی سئو مورد استفاده قرار میگیرند که به شرح زیر است:
مخاطبان
گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا دریابید که مشتریان شما چه کسانی هستند. اطلاعاتی مانند تعداد افراد، مکان ورودشان به سایت و دلیل ورودشان را به شما ارائه میکند. با توجه به این اطلاعات، میتوانید بازاریابی خود را تحلیل کنید.
فراگیری بازدیدکنندگان
گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد که کاربران چگونه و از چه مسیری به سایتتان وارد شدهاند. میتوانید به بررسی کانالهایی بپردازید که مخاطبان را به سایت شما راهنمایی میکنند. بازدیدکنندگان ورودی از اینستاگرام را با فیسبوک یا وب مقایسه کنید، تاثیر خدمات سئو و خدمات دیجیتال مارکتینگ را بسنجید و ببینید که آیا به درستی انجام شدهاند یا نه.
رفتار کاربران
گوگل آنالیتیکس توضیح میدهد که کاربران در وبسایت و وبلاگ شما چه فعالیتهایی انجام میدهند، چه صفحاتی را بازدید میکنند و چقدر در سایت میمانند. میتوانید این موارد را بررسی کنید تا تجربه کلی کاربران و تاثیرات سایت خود بر روی عملکرد آنها را بررسی کنید.
ارزیابی عملکرد
گوگل آنالیتیکس ارزیابی میکند که آیا کاربران سایت، کارهایی را که شما میخواهید انجام دهند را انجام میدهند یا خیر. به عنوان مثال میتوانید بررسی کنید که آیا CTA (کال تو اکشن) شما تاثیر گذار است و کاربران روی آن کلیک میکنند یا خیر.
کاربردهای گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس موارد گستردهای از دادههای مربوط به وبسایت و بازدیدکنندگان سایت را شناسایی و جدا میکند. دادههایی مانند شهر و مرورگری که بازدیدکنندگان از آن وارد سایت شما شدهاند؛ که این دادهها کاربردهای بسیار زیادی در طبقهبندی مخاطبان شما دارند و نسبت به سایت و فعالیت شما مورد استفاده قرار میگیرند. در زیر چند مورد از آنها را بیان میکنیم:
- تعداد بازدیدکنندگان سایت
- متوسط زمان حضور بازدیدکنندگان در سایت
- رفع یا عدم رفع نیاز مخاطب از سایت
- میزان علاقهی بازدیدکنندگان و کاربران به بخشهای مختلف سایت
- شهر بازدیدکنندگان
- مرورگر یا نوع گوشی و لپتاپ بازدیدکنندگان (شناسایی این کار باعث میشود تا تشخیص دهید که آیا سایت شما نیاز به نسخه مناسب برای موبایل دارد یا خیر)
- لینکهای ورودی به سایت
- مقدار بازدیدکنندگانی که به کاربر یا مشتری تبدیل شدهاند
- صفحات محبوب و پربازدید سایت
- درصد مخاطبینی که برای اولین بار وارد سایت شدهاند
- و …
روش کار گوگل آنالیتیکس و تضمین امنیت کاربران
تا اینجا میدانید که کار گوگل آنالیتیکس، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد عملکرد بازدیدکنندگان سایت است. اما شاید این سوال برایتان پیش آماده باشد که این ابزار چگونه این کار را انجام میدهد و آیا امنیت کاربران را در نظر میگیرد؟
گوگل آنالیتیکس از یک زبان برنامه نویسی به نام جاوا اسکریپت برای انتقال اطلاعات به سرور اصلی گوگل در مورد بازدیدکنندگان سایتها و عملکرد آنها استفاده میکند. جاوا اسکریپت یک زبان برنامهنویسی جهانی است که به برنامهنویسان اجازه میدهد تا در طراحی و مدیریت وبسایتها از آن استفاده کنند. زمانی که شما وارد یک سایت میشوید، متن، تصاویر و سایر اطلاعات موجود آن صفحه در قالب HTML از آن سایت دریافت شده و مرورگر شما آن را رمزگشایی و به سپس به نمایش در میآورد. HTML یک نوع فرمت فایل است که به مانند فرمتهای دیگر مثل JPG و Doc عمل میکند. HTML اطلاعاتی را به مرورگر شما انتقال میدهد که چه متنی را نمایش بدهد، کجا تصاویر را قرار دهد و چه قالبی داشته باشد. یک نکته در مورد HTML این است که بدون کمک جاوا اسکریپت و دریافت HTML نمیتوانید یک وبسایت را مشاهده کنید.
کاربرد مهم این زبان برنامهنویسی برای گوگل آنالیتیکس، این است که جاوا اسکریپت به رایانه و مرورگر شما اجازه میدهد تا اطلاعاتی را به سرورهای متصل به آن ارسال و دریافت کند. زمانی که از سایتی بازدید کنید که گوگل آنالیتیکس را مورد استفاده قرار داده است، سایت از رایانه شما میخواهد تا از طریق گوگل آنالیتیکس و به کمک جاوا اسکریپت، اطلاعات موقتی را دریافت کند. این اطلاعات میتواند شامل رایانه و مرورگری که از آن استفاده میکنید، نحوه و راه ورود شما به سایت و آی پی شما باشد.
حال این سوال مطرح است که با این وجود، امنیت کاربران و حتی سایتها به چه صورت است؟ گوگل آنالیتیکس در همان ابتدا این نگرانی را برطرف کرده است. به این صورت که به جای جمعآوری اطلاعات با نام کاربر، این اطلاعات به صورت IDهای ناشناس جمعآوری شده و در اختیار کاربران گوگل آنالیتیکس و صاحبان سایتها قرار میگیرد تا از حریم خصوصی افراد حفاظت شود.
نکات مهم در مورد گوگل آنالیتیکس
برای استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس، نکاتی حائز اهمیت است تا بتوانید از این ابزار نهایت استفاده را ببرید و به ارتقای وبسایت خود بپردازید. در ادامه چند مورد از این نکات را توضیح دادهایم:
- به دلیل تحریم بودن ایران در پرداختهای بینالمللی، گوگل آنالیتیکس در ایران و با آی پی ایران از سمت گوگل فیلتر است. برای استفاده از این ابزار باید با استفاده از نرمافزارهای مربوطه، IP خود را تغییر دهید.
- گوگل آنالیتیکس از سیستمها و رایانههایی که به جاوا اسکریپت متصل نیستند پشتیبانی نمیکند.
- برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید تا حدودی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و یا حداقل اصطلاحات مخصوص این ابزار را بشناسید. متاسفانه به دلیل تحریم بودن آی پی ایران در این ابزار، گوگل آنالیتیکس از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند.
جمع بندی
در این مقاله، ابزار گوگل آنالیتیکس را برای شما معرفی کردیم و به ویژگیها و کاربردهای آن پرداختیم. گوگل آنالیتیکس دادههای وبسایت و مخاطبین شما را به یک سری منابع آماری قابل استفاده تبدیل میکند تا در استراتژیهای فروش، بازاریابی، افزایش بازدید سایت و خدمات سئو مورد استفاده قرار گیرند. اگر تا به امروز از این ابزار در تجزیه و تحلیل آماری سایت خود استفاده نمیکردید، فرصت را از دست ندهید و جمعآوری دادههای خود را به گوگل آنالیتیکس بسپارید. اگر در این حوزه تخصص ندارید نیز، میتوانید با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ در پونیشا، از افراد متخصص در این زمینه بهره ببرید.