skip to Main Content
گوگل آنالیتیکس چیست؟ چرا Analytics یک ابزار مهم برای صاحبان سایت است؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟ چرا Analytics یک ابزار مهم برای صاحبان سایت است؟

امروزه در فضای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ، داده­‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این داده‌­ها مانند نفت خام نیاز به استخراج دارند که پس از تجزیه و تحلیل، مورد استفاده قرار گیرند. هر سایت یا وبلاگی با توجه به ورودی­‌های کاربران خود، باید داده­‌های آن­ها را دریافت کند. این داده‌­ها شامل تعداد بازدید از هر صفحه، مدت زمان حضور در سایت، نوع ورود به سایت و … است که صاحبان سایت می‌­توانند با توجه به نیاز کاربرانشان، از این داده‌­های اولیه استفاده بهینه به عمل آورند و بهره‌­وری سایت خود را افزایش دهند. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس را نمی‌­دانید، در ادامه این مقاله با ما همرا باشید تا برای شما شرح دهیم که گوگل آنالیتیکس چیست و چرا Google Analytics یک ابزار مهم برای صاحبان سایت است؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک برنامه تجزیه و تحلیل ترافیک وب­سایت است که آمار لحظه‌­ای تعامل کاربران با وب­سایت را ارائه می‌­دهد. این برنامه که سال ۲۰۰۵ توسط گوگل معرفی شد، به صاحبان وب­سایت این امکان را می‌­دهد تا بازدیدکنندگان را تفسیر و با هدف بهینه­‌سازی عملکرد وب­سایت، تجزیه و تحلیل کنند. ابزار گوگل آنالیتیکس می­‌تواند مسیر ورود کاربران به سایت و نوع ورود آن‌­ها را نیز مورد بررسی قرار دهد. این پلتفرم برای هر کسی که اکانت گوگل دارد، در نسخه­‌های پولی و رایگان و حتی در گوشی‌­های اندروید و IOS در دسترس است.

گوگل آنالیتیکس علاوه بر ردیابی تعداد بازدیدکنندگان، راهکارهای کلیدی در مورد نحوه عملکرد وب­سایت شما و کارهایی که می­‌توانید برای افزایش بازدید سایت خود و رسیدن به اهدافتان انجام دهید، ارائه می‌­کند. می‌­توانید همه چیز، از میزان ترافیک دریافتی وب­سایت­تان گرفته تا این که این کاربران از کجا وارد سایت شدند را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال، اگر در بخش تبلیغات سایت­تان، آمار نشان می‌­دهد که ورودی‌­های سایت شما از اینستاگرام بیشتر از دیگر موارد است، پس نتیجه می­‌گیرید که بهترین مکان برای تبلیغات اینستاگرام است.

تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول چیست؟

تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول

برای بهبود وضعیت سایت و دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود، باید از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول دو تا از بهترین این ابزارها در این زمینه هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌­گیرند. گوگل سرچ کنسول، داده‌­های کاربر قبل از ورود به سایت را مورد بررسی قرار می‌­دهد و در اختیار شما می­‌گذارد که این داده­‌ها مربوط به موتورهای جستجو است. اما گوگل آنالیتیکس نسبت به سرچ کنسول گوگل، دیتاهای بیشتر و جزئی­‌تری را در اختیارتان می‌­گذارد. این داده‌­ها مربوط به ردیابی، حضور کاربران و فعالیت آن­ها در سایت می‌­شود.

چرا همه صاحبان سایت ها به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟

شما به عنوان صاحب یک سایت، می­‌توانید در ماه هزاران بازدید کننده داشته باشید، اما اگر چیزی در مورد آن‌­ها ندانید، داشتن این حجم بازدیدکننده بی‌­فایده است. اگر صاحب یا مدیر یک وب­سایت، وبلاگ و یا شبکه اجتماعی هستید، استفاده از این ابزار برای کسب ­وکار و فعالیت دیجیتال مارکتینگ شما الزامی است.

گوگل آنالیتیکس به صاحبان وب­سایت این امکان را می­‌دهد تا بدانند بازدیدکنندگانی که به سایت می‌­آیند، چه کار می‌­کنند، در کدام بخش سایت فعالیت بیشتری دارند، روی چه چیزهایی کلیک می‌­کنند، چه چیزهایی را به سبد خرید خود اضافه یا حذف می­‌کنند، چه زمانی در سایت حضور دارند و بسیاری موارد دیگر که این امکان را فراهم می‌­کنند تا برای بازاریابی، فروش و افزایش بازدید سایت، تمرکز بیشتری داشته باشند و عملکرد خود را بهبود ببخشند.

با استفاده از داده‌­های دریافتی از گوگل آنالیتیکس و یا دیگر ابزارهای کاربردی تجزیه و تحلیل، می‌­توان در برنامه گوگل دیتا استودیو، نمودار­های بصری برای گزارشات تهیه کرد. این کار مدیریت داده­‌ها را آسان­‌تر و همچنین داده­‌ها را قابل فهم می­‌کند.

گوگل آنالیتیکس چه گزارش هایی را در اختیار کاربرانش می گذارد؟

گوگل آنالیتیکس گزارش­‌هایی را در اختیار کاربرانش قرار می‌­دهد که در بحث فروش، افزایش بازدید سایت و حتی سئو مورد استفاده قرار می­‌گیرند که به شرح زیر است:

مخاطبان

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا دریابید که مشتریان شما چه کسانی هستند. اطلاعاتی مانند تعداد افراد، مکان ورودشان به سایت و دلیل ورودشان را به شما ارائه می‌کند. با توجه به این اطلاعات، می­‌توانید بازاریابی خود را تحلیل کنید.ثبت پروژه پونیشا

فراگیری بازدیدکنندگان

گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌­دهد که کاربران چگونه و از چه مسیری به سایتتان وارد شده­‌اند. می­‌توانید به بررسی کانال‌­هایی بپردازید که مخاطبان را به سایت شما راهنمایی می­‌کنند. بازدیدکنندگان ورودی از اینستاگرام را با فیسبوک یا وب مقایسه کنید، تاثیر خدمات سئو و خدمات دیجیتال مارکتینگ را بسنجید و ببینید که آیا به درستی انجام شده‌­اند یا نه.

رفتار کاربران

گوگل آنالیتیکس توضیح می‌­دهد که کاربران در ­وب­سایت و وبلاگ شما چه فعالیت‌­هایی انجام می‌­دهند، چه صفحاتی را بازدید می­‌کنند و چقدر در سایت می­‌مانند. می­‌توانید این موارد را بررسی کنید تا تجربه کلی کاربران و تاثیرات سایت خود بر روی عملکرد آن­ها را بررسی کنید.

ارزیابی عملکرد

گوگل آنالیتیکس ارزیابی می­کند که آیا کاربران سایت، کارهایی را که شما می­خواهید انجام دهند را انجام می­دهند یا خیر. به عنوان مثال می‌توانید بررسی کنید که آیا CTA (کال تو اکشن) شما تاثیر گذار است و کاربران روی آن کلیک می‌کنند یا خیر.

کاربردهای گوگل آنالیتیکس چیست؟

کاربردهای گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس موارد گسترده­‌ای از داده‌­های مربوط به وب­سایت و بازدیدکنندگان سایت را شناسایی و جدا می­‌کند. داده‌هایی مانند شهر و مرورگری که بازدیدکنندگان از آن وارد سایت شما شده‌­اند؛ که این داده­‌ها کاربردهای بسیار زیادی در طبقه‌بندی مخاطبان شما دارند و نسبت به سایت و فعالیت شما مورد استفاده قرار می­‌گیرند. در زیر چند مورد از آن­ها را بیان می­‌کنیم:

  • تعداد بازدیدکنندگان سایت
  • متوسط زمان حضور بازدیدکنندگان در سایت
  • رفع یا عدم رفع نیاز مخاطب از سایت
  • میزان علاقه‌ی بازدیدکنندگان و کاربران به بخش‌های مختلف سایت
  • شهر بازدیدکنندگان
  • مرورگر یا نوع گوشی و لپتاپ بازدیدکنندگان (شناسایی این کار باعث می‌شود تا تشخیص دهید که آیا سایت شما نیاز به نسخه مناسب برای موبایل دارد یا خیر)
  • لینک‌های ورودی به سایت
  • مقدار بازدیدکنندگانی که به کاربر یا مشتری تبدیل شده­‌اند
  • صفحات محبوب و پربازدید سایت
  • درصد مخاطبینی که برای اولین بار وارد سایت شده­‌اند
  • و …

روش کار گوگل آنالیتیکس و تضمین امنیت کاربران

تا اینجا می‌­دانید که کار گوگل آنالیتیکس، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد عملکرد بازدیدکنندگان سایت است. اما شاید این سوال برایتان پیش آماده باشد که این ابزار چگونه این کار را انجام می­‌دهد و آیا امنیت کاربران را در نظر می‌­گیرد؟

گوگل آنالیتیکس از یک زبان برنامه­ نویسی به نام جاوا اسکریپت برای انتقال اطلاعات به سرور اصلی گوگل در مورد بازدیدکنندگان سایت­‌ها و عملکرد آن­‌ها استفاده می­‌کند. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه­‌نویسی جهانی است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌­دهد تا در طراحی و مدیریت وب­سایت­‌ها از آن استفاده کنند. زمانی که شما وارد یک سایت می‌شوید، متن، تصاویر و سایر اطلاعات موجود آن صفحه در قالب HTML از آن سایت دریافت شده و مرورگر شما آن را رمزگشایی و به سپس به نمایش در می‌­آورد. HTML یک نوع فرمت فایل است که به مانند فرمت­‌های دیگر مثل JPG  و Doc عمل می­کند. HTML  اطلاعاتی را به مرورگر شما انتقال می­‌دهد که چه متنی را نمایش بدهد، کجا تصاویر را قرار دهد و چه قالبی داشته باشد. یک نکته در مورد HTML این است که بدون کمک جاوا اسکریپت و دریافت HTML نمی‌­توانید یک وب­سایت را مشاهده کنید.

کاربرد مهم این زبان برنامه­‌نویسی برای گوگل آنالیتیکس، این است که جاوا اسکریپت به رایانه و مرورگر شما اجازه می­‌دهد تا اطلاعاتی را به سرورهای متصل به آن ارسال و دریافت کند. زمانی که از سایتی بازدید کنید که گوگل آنالیتیکس را مورد استفاده قرار داده است، سایت از رایانه شما می­‌خواهد تا از طریق گوگل آنالیتیکس و به کمک جاوا اسکریپت، اطلاعات موقتی را دریافت کند. این اطلاعات می‌­تواند شامل رایانه­ و مرورگری که از آن استفاده می­‌کنید، نحوه و راه ورود شما به سایت و آی پی شما باشد.

حال این سوال مطرح است که با این وجود، امنیت کاربران و حتی سایت­‌ها به چه صورت است؟ گوگل آنالیتیکس در همان ابتدا این نگرانی را برطرف کرده است. به این صورت که به جای جمع‌­آوری اطلاعات با نام کاربر، این اطلاعات به صورت IDهای ناشناس جمع‌­آوری شده و در اختیار کاربران گوگل آنالیتیکس و صاحبان سایت­‌ها قرار می­‌گیرد تا از حریم خصوصی افراد حفاظت شود.

نکات مهم در مورد گوگل آنالیتیکس

راهنمای ابزار گوگل آنالیتیکس

برای استفاده­ از ابزار گوگل آنالیتیکس، نکاتی حائز اهمیت است تا بتوانید از این ابزار نهایت استفاده را ببرید و به ارتقای وب­سایت خود بپردازید. در ادامه چند مورد از این نکات را توضیح داده‌­ایم:

  • به دلیل تحریم بودن ایران در پرداخت‌­های بین‌­المللی، گوگل آنالیتیکس در ایران و با آی پی ایران از سمت گوگل فیلتر است. برای استفاده از این ابزار باید با استفاده از نرم‌­افزارهای مربوطه، IP خود را تغییر دهید.
  • گوگل آنالیتیکس از سیستم‌­ها و رایانه­‌هایی که به جاوا اسکریپت متصل نیستند پشتیبانی نمی­‌کند.
  • برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید تا حدودی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و یا حداقل اصطلاحات مخصوص این ابزار را بشناسید. متاسفانه به دلیل تحریم بودن آی پی ایران در این ابزار، گوگل آنالیتیکس از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌­کند.

جمع بندی

در این مقاله، ابزار گوگل آنالیتیکس را برای شما معرفی کردیم و به ویژگی‌­ها و کاربردهای آن پرداختیم. گوگل آنالیتیکس داده­‌های وب­سایت و مخاطبین شما را به یک سری منابع آماری قابل استفاده تبدیل می‌­کند تا در استراتژی­‌های فروش، بازاریابی، افزایش بازدید سایت و خدمات سئو مورد استفاده قرار گیرند. اگر تا به امروز از این ابزار در تجزیه و تحلیل آماری سایت خود استفاده نمی‌­کردید، فرصت را از دست ندهید و جمع‌­آوری داده­‌های خود را به گوگل آنالیتیکس بسپارید. اگر در این حوزه تخصص ندارید نیز، می‌توانید با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ در پونیشا، از افراد متخصص در این زمینه بهره ببرید.

۱.۲/۵ - (۲۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds