skip to Main Content
گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) چیست؟

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) چیست؟

امروزه با رونق و پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، دغدغه و مشکلات دیجیتال مارکترها نیز بیشتر شده است. با گسترش و افزایش رقابت در دنیای دیجیتال مارکتینگ، افراد سعی در بهبود و ارتقا عملکرد مجموعه آنلاین خود دارند. دیجیتال مارکترها توسط بررسی و تحلیل اطلاعات موجود در سایت و همچنین رفتار و عملکرد مشتریان به ارتقا سایت کمک می‌کنند. پیش‌تر در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست درباره بازاریابی دیجیتال به طور کامل توضیح دادیم. اما شاید این سوال ذهنتان را مشغول کرده باشد، که چگونه می‌توانیم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، کلید دست‌یابی به این اطلاعات هستند. گوگل تگ منیجر، گوگل آنالیتیکس، سیمیلار وب، گوگل دیتا استودیو و… از جمله ابزارهایی هستند که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که تگ منیجر چیست و درباره مزایای Google Tag Manager به شما توضیح دهیم.

معرفی گوگل تگ منیجر

نحوه عملکرد GTM

Google Tag Manager یا به اختصار GTM توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۱۲ ارائه شد.  کار این ابزار، مدیریت تگ‌ها به صورت رایگان است. یعنی با  استفاده از تگ منیجر، با قرار دادن چند خط کد در سایت مورد نظر، می‌توانید اطلاعات سایت و همچنین رفتار مشتری را توسط گوگل آنالیتیکس بررسی کنید. اهمیت تگ منیجر زمانی مشخص شد که بسیاری از افراد، توانایی ساخت و تغییر تگ را نداشتند یا با توجه به مسائل امنیتی نمی‌توانستند به هر ابزاری اعتماد کنند. 

نحوه عملکرد و راحتی تگ منیجر، بی‌شباهت به سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس نیست! در وردپرس شما می‌توانید بدون نیاز به تغییر کدهای صفحه به طراحی سایت، انتشار و ویرایش مطلب و… بپردازید؛ در تگ منیجر نیز شما بدون نیاز به دست‌کاری کدها، قابلیت دسترسی به اطلاعات و آمار سایت مورد نظر خود را دارید. 

نحوه عملکرد تگ منیجر

گوگل تگ منیجر شامل سه بخش اصلی تگ (Tag)، محرک (Trigger) و متغیر(Variable) است.

تگ ها، تریگر ها و متغیرها در گوگل تگ منیجر
Tag Script. Trigger Tells script when to fire. Variable Piece of data.

 برچسب (Tag)

برچسب‌ یا تگ، قطعه کدی است که در صفحات سایت قرار می‌گیرد و قابلیت جمع‎‌آوری اطلاعات و رد و بدل کردن آن‌ها میان دو ابزار مانند Google Tag Manager و Google Analytics را دارد. هنگامی می‌خواهید یک تگ را تعریف کنید، درواقع باید تعریف کنید که می‌خواهید چه اطلاعاتی از سایت مورد نظر شما جمع آوری شود.

محرک (Trigger)

محرک‌ها از جمله شروطی هستند که برای تگ‌ها در نظر گرفته می‌شوند و درواقع با تعریف تریگر، می‌گویید که چه زمانی، تگ مورد نظر شما اجرا شود. برای مثال با فعال کردن تریگر کلیک لندینگ پیج خود، هنگامی که کاربر در لندینگ پیج مورد نظر شما، کلیک می‌کند، اطلاعات و آمار آن به سیستم تجزیه و تحلیل شما و گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شود. علاوه بر مدیریت و ویرایش تگ‌ها، شما می‌توانید فعالیت‌های دیگری با این ابزار انجام دهید. فعالیت‌هایی مانند دنبال کردن آمار بازدید صفحه، کلیک‌ها، تعامل کاربر و… . همچنین پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مقاله لندینگ پیج چیست درباره آن اطلاعات کافی به دست آورید.

متغیر (Variable)

متغیرها اطلاعاتی اضافی هستند که اضافه کردن آن‌ها سبب عمل کردن تگ‌‌ها و تریگرهای مورد نیاز شما نیز می‌شوند.

تفاوت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چیست؟

تفاوت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چیست

تگ منیجر و انالیتیکس مکمل یکدیگرند و استفاده همزمان و در کنار هم قرار گرفتن این دو ابزار یعنی کسب آمار و اطلاعات توسط گوگل تگ منیجر و ارسال آن‌ها به گوگل آنالیتیکس، کمک بزرگی به ارتقا سایت می‌کند؛ هر دوی آن‌ها از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند؛ گوگل تگ منیجر به مدیریت تگ‌ها و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز سایت می‌پردازد. اما وظیفه‌ی گوگل آنالیتیکس بررسی و تهیه گزارش از اطلاعات به دست آمده است.  

GTM با اتصال به ابزارهای دیگر و در اختیار قرار دادن این داده‌ها به آن‌ها، به پیشرفت سایت کمک می‌کند؛ در حالی که گوگل آنالیتیکس یک منبع دیتا است. همچنین گوگل تگ منیجر قادر به ساخت، ویرایش و حذف تگ‌ها است ولی در گوگل آنالیتیکس انجام این کارها امکان‌پذیر نیست.

مزایای گوگل تگ منیجر (GTM)

مدیریت تگ‌ها و همچنین کسب آمار و اطلاعات سایت و عملکرد مشتریان توسط کد‌نویسی کار آسانی نیست و نه تنها شما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند، زمان بر نیز است. در این بین، گوگل تگ منیجر یک ابزار فوق کاربردی با عملکردی عالی است که به کمک شما می‌آید. مزایای GTM عبارت‌اند از:

استفاده آسان و رایگان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر رایگان یا free بودن آن است. زیرا علاوه بر استفاده آسان و راحت، موجب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

افزایش سرعت روند کار

بسیاری از افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، قادر به کد‌نویسی نیستند؛ تگ منیجر نه تنها به این افراد کمک می‌کند، بلکه حتی کمک بزرگی برای کد‌نویسان است. وجود تگ‌های پیش‌فرض و نبودن نیاز به ساخت کد، موجب راحتی کار و همچنین سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

دارای امنیت بالا

با مرور سوابق، گوگل تگ منیجر این اطمینان را به کاربران خود می‌دهد که هیچ گونه مشکل امنیتی رخ ندهد! گوگل تگ منیجر کاملا امن بوده و هیچگونه مشکل امنیتی برای کاربر به وجود نمی‌آورد.

بهبود و پیشرفت عملکرد سایت

تگ منیجر از بروز هرگونه اختلالی در سایت یا اپلیکیشن شما جلوگیری می‌کند و همچنین با ارائه اطلاعات و آمار کاربردی، سبب رشد و پیشرفت سایت شما نیز می‌شود. با داشتن یک برنامه منظم و حرفه‌ای و استفاده از تگ‌ها و goalهای مناسب در تگ منیجر، می‌توانید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید و در زمینه جذب کاربر و فروش نیز موفق‌تر باشید.

امکان مدیریت و ویرایش تگ‌ ها

با اعمال تغییرات، یک نسخه از تغییرات قبلی ذخیره می‌شود. بنابراین اگر تگ جدید شما به درستی عمل نکند، می‌توانید با مراجعه به آرشیو خود، نسخه جدید را لغو و به نسخه قبلی بازگردید. شما هر زمان که نیاز داشته باشید می‌توانید تگ‌های قبلی خود را ویرایش کنید و به راحتی به مدیریت آن‌ها بپردازید.

نداشتن محدودیت

شما قادر به استفاده‌ی بدون محدودیت از تگ‌های مورد نظر، در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید و ios هستید. این مورد یکی از بهترین مزایای گوگل تگ منیجر است.

تگ منیجر مناسب چه کسانی است؟

حال که با ویژگی‌های تگ منیجر یا همان GTM آشنا شدید، باید بدانید که چه کسانی بهتر است از تگ منیجر استفاده کنند. استفاده از گوگل تگ منیجر باعث گسترش و پیشرفت سایت یا اپلیکیشن شما نیز می‌شود، پس فرقی ندارد که شما صاحب یک سایت یا چند سایت هستید.

شما با توجه به نیاز خود یا برای بی‌نیازی از تیم فنی از این ابزار بهره می‌برید. اما به طور کلی افرادی که باید کار با گوگل تگ منیجر را بلد باشند عبارت‌اند از: کارشناس سئو سایت،‌ وبمستر،‌ کارشناس تبلیغات کلیکی،‌ پرفورمنس مارکتر و… . امروزه به دلیل اقدامات و اطلاعات گسترده این ابزار در هر زمینه، کمتر کسی دیده می‌شود که نحوه کار با گوگل منیجر را بلد نباشد.

برای مثال کارشناسان سئو برای تمرکز بیشتر بر موتورهای جستجو، افزایش ترافیک، مطلع شدن از مشکلات سایت و … از کاربردی‌ترین ابزار در زمینه سئو (سرچ کنسول) استفاده می‌کنند. نرخ کلیک از جمله اطلاعاتی است که گوگل تگ منیجر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با برقراری ارتباط تگ منیجر و سرچ کنسول می‌توانید به سئو سایت خود کمک کنید.

چگونه از GTM استفاده کنیم؟

برای استفاده از گوگل تگ منیجر شما نیاز به یک سایت، اکانت (جمیل) و فیلترشکن دارید. بعد از ورود به پنل کاربری، نسبت به نیاز خود باید تگ اصلی را از تگ منیجر دریافت و بر روی سایت یا اپلیکیشن خود اعمال کنید. با اعمال تگ، شما می‌توانید هر تگ یا ابزار مورد‌نیاز را به تگ منیجر اضافه کنید؛ البته بدون نیاز به افزودن، حذف یا ویرایش تگ‌های سایت و اپلیکیشن خود!

کاربردهای تگ منیجر

داشبورد tag manager

گوگل تگ منیجر همانند یک رابط، نقشی اساسی در ارتباط با سایر ابزارها دارد. با بیان توضیح و مزایا گوگل تگ منیجر دریافتید که این ابزار همه فن حریف، سبب راحتی و عملکرد بهتر بسیاری از فعالیت‌ها می‌شود. از کاربردهای بیشتر آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش خطا  و امکان تست تگ‌ها با تگ منیجر
  • بررسی و ارائه آمار تعداد کلیک بر روی دکمه‌ها
  • ایجاد ارتباطی گسترده با سایر ابزارها (تگ منیجر علاوه بر ارائه آمار و عملکرد مشتریان توسط گوگل آنالیتیکس، می‌تواند به ابزارهایی مانند: دیتا استودیو (بخوانید: دیتا استودیو چیست؟)، هاتجر، سرچ کنسول و… متصل شود و با کمک آن‌ها به تجزیه و تحلیل سایت بپردازد. برای مثال شما می‌توانید با اتصال گوگل تگ منیجر به دیتا استودیو با داده‌ها و اطلاعات جمع‌اوری شده به بررسی و سایتی با عملکرد بهتر و همچنین گزارشی روان دست پیدا کنید.)
  • ثبت ورود و خروج کاربران 
  • میزان اسکرول یک صفحه
  • بررسی کلیک CTA و لینک‌های دانلود
  • رصد میزان حضور کاربران در یک صفحه
  • و…

در آخر

در این مطلب توضیح دادیم که تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد. همچنین شما را با ویژگی‌های Google Tag Manager آشنا کردیم. بدون شک استفاده از گوگل تگ منیجر با قرار دادن اطلاعات و رفتار مشتری در اختیار شما، موجب رونق کسب و کار اینترنتی شما و پیشی گرفتنتان از رقبا می‌شود.

بهتر است برای آموزش نحوه کار با گوگل تگ منیجر کمی با دانش برنامه‌نویسی آشنا باشید تا دچار سردرگمی نشوید. این ابزار رایگان با مدیریت تگ‌ها در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند. البته اگر مدیر یک مجموعه بزرگ هستید و فرصت کار با این ابزار را ندارید، می‌توانید با ثبت پروژه گوگل تگ منیجر این کار را به فریلنسر‌هایی با تجربه نیز واگذار کنید. 

۴.۵/۵ - (۳۹ امتیاز)
دیدگاه‌ها
  1. متشکرم از مطلب مفیدتون و معرفی این ابزار قدرتمند.بسیار روان و شیوا نوشته بودید.ممنون بابت وقتی که گذاشتید.خسته نباشید

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds