skip to Main Content
گیف (Gif) چیست و چه کاربردهایی در بازاریابی دارد؟

گیف (Gif) چیست و چه کاربردهایی در بازاریابی دارد؟

قطعا می‌دانید که استفاده از مقالات، انواع عکس، اینفوگرافیک و همچنین ویدئوها تا حد بسیار زیادی در روش‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده شده و موثر هستند. اما درباره استفاده از گیف در بازاریابی محتوا چه می‌دانید؟ به نظر شما کاربرد گیف‌ها چیست و به کار بردن آن‌ها در مارکتینگ تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت آمیز باشد؟ اصلا تاریخچه ساخت گیف به چه زمانی برمی‌گردد؟ اگر دوست دارید پاسخ این سوالات و ده‌ها سوال دیگر در زمینه گیف مارکتینگ را بدانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

گیف (gif) چیست؟

gif  چیست

گیف‌ها (gifs) ویدیوهای کوتاه و بدون صدا هستند که می‌توان آن‌ها را به راحتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشت و بدون هیچ صدایی، برای نشان دادن احساسات از آن‌ها استفاده کرد. البته در فضای بازاریابی و مارکتینگ امروز، کاربرد گیف‌ها از این مورد فراتر است. در ادامه مطلب، به همین موضوع پرداخته‌ایم.

گیف در واقع خلاصه شده‌ای از عبارت graphic interchange format است و جالب است بدانید که تلفظ صحیح آن با توجه به حرف G، جیف است. فایلی که فرمت gif داشته باشد به شما این امکان را می‌دهد که چند تصویر را در یک فایل و با کیفیت و حجم کمتر نمایش دهید. همین حجم کمتر باعث می‌شود که فایل گیف به راحتی توسط مرورگرهای مختلف دانلود شود. شاید بتوان این موضوع را یکی از دلایل محبوبیت گیف‌ها در طول زمان دانست. اما گیف‌ها چه زمانی ایجاد شدند‍؟

تاریخچه گیف

اولین باری که فرمت تبادل گرافیکی یا به صورت خلاصه شده، گیف ارائه شد در ژوئن ۱۹۸۷ بود. این فرمت خاص از تصاویر که حالت متحرک داشت توسط دانشمند آمریکایی استیو ویل هایت ایجاد شد. با توجه به تکنیک‌های فشرده‌سازی که برای ایجاد GIF استفاده می‌شود، با کاهش حجم فایل، کیفیت بصری محتوا نیز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت گیف‌ها برای عکس‌های رنگی چندان مناسب نیستند و کیفیت آن‌ها را پایین می‌آورند. با وجود این نقطه ضعف، از همان ابتدای توسعه گیف‌ها، اشتراک‌گذاری آسان و همچنین پشتیبانی گسترده در سیستم عامل‌های مختلف، باعث شد گیف مورد توجه همه قرار گیرد و ماندگار شود.

چرا گیف ها محبوب هستند؟

در چند سال اخیر، با توجه به دسترسی افراد به اینترنت پرسرعت و همچنین استفاده روز افزون از اپلیکیشن‌های ارتباطی، فرهنگ استفاده از گیف به ویژه در نسل جوان رو به افزایش است. در نتیجه جای تعجبی ندارد که برندها امروز تلاش می‌کنند از این ابزار برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کنند.

یکی از مهمترین دلایل محبوبیت و ماندگاری گیف در فضای اینترنت، دلایل فرهنگی است. طبق تحقیقات و بررسی‌ها، کشور‌های مختلف با توجه به فرهنگ خود استفاده از گیف‌های متفاوت را ترجیح می‌دهند. برای مثال، احتمال اشتراک‌گذاری یک گیف از چهره مهدی طارمی در ایران بیشتر از دیگر کشورهاست. به عبارتی با توجه به اینکه محتوای گیف می‌تواند ریشه فرهنگی، ورزشی و حتی مذهبی داشته باشد، ضمن تاثیر گذاری، ماندگار نیز خواهد بود.

از طرفی در مقایسه با محتوای متنی و تصاویر ثابت، گیف‌ها توانایی بیشتری در انتقال اطلاعات، مفاهیم و احساسات دارند. مطابق آمار، بیشترین استفاده از gif در هنگام واکنش به یک مسئله است. این نشان می‌دهد که عموم مردم برای بیان احساسات مختلف خود از گیف‌ها استفاده می‌کنند. به عبارتی زمانی که کلمات نمی‌توانند به خوبی احساسات ما را بیان کنند، کاربرد گیف مشخص می‌شود.

به صورت کلی به نظر می‌رسد کارایی مفید انواع گیف در بیان احساسات و تاثیرات فرهنگی آن، ماندگاری آن‌ها را در طول زمان تضمین کرده است‌.

کاربرد‌های استفاده از گیف 

کاربردهای استفاده از گیف

ممکن است شما نیز مانند عده زیادی از مردم فکر کنید که کاربرد گیف‌ها، فقط ایجاد لحظات بامزه برای کاربران شبکه‌های اجتماعی است. با این حال واقعیت این موضوع متفاوت است.

برندینگ

یکی از کاربردهایی که گیف‌ها می‌توانند داشته باشند، برندینگ است. کسب و کارها می‌توانند برای نمایش تفاوت‌های خود با رقیبانشان، از گیف‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، برای نمایش محصولات، گیف‌ها می‌توانند سرگرم کننده و جالب باشند.

جلب اعتماد مشتریان

یکی دیگر از کاربردهای گیف، استفاده از آن‌ها برای برجسته کردن جوایز و افتخارات برند به منظور افزایش اعتبار و جلب اعتماد مشتریان و کاربران است. نمایش جوایزی که در گذشته کسب کرده‌اید، می‌تواند تاثیر مثبتی در جلب اعتماد مخاطبانتان داشته باشد.

بازاریابی

در بازاریابی و تبلیغات، استفاده از گیف‌ها می‌تواند بیش از تصور شما موثر واقع شود. بسیاری از برندها از GIF به عنوان راهی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. زمان مشاهده کم این فایل‌ها، هر کاربری را برای تماشا قانع می‌کند. بنابراین نمایش محصولات جدید و معرفی برند با استفاده از گیف در شیوه‌های مختلف بازاریابی، می‌تواند در افزایش فروش شما موثر واقع شود.

ارتباط موثر با مخاطبان

اگر به دنبال ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مخاطبان خود هستید، به کار بردن گیف‌ها می‌تواند مفید باشد. در این زمینه شناخت و پرسونای مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال، اگر شما فروشگاه وسایل نوزادی دارید، به احتمال زیاد بخش بزرگی از کاربران صفحه اجتماعی شما، مادران باردار هستند. با دانستن این مسئله شما می‌توانید از گیف‌هایی استفاده کنید که در ارتباط با این موضوع هستند. از این طریق با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار خواهید کرد.

استفاده در بلاگ ها

با توجه به ماهیت و هویت بصری گیف‌ها، استفاده از آن‌ها در وب سایت و به ویژه در بخش بلاگ که ماهیت متنی دارد می‌تواند موثر واقع شود. اما چطور؟ شما می‌توانید برای جلب توجه بیشتر مخاطبان در هنگام لینک سازی، تبلیغات و همچنین هدایت مخاطب به صفحه فروش محصول از گیف‌ها استفاده کنید.

از دیگر کاربردهای gif می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ارائه پیشنهادات جدید به کاربران
  • تشکر و قدردانی از مشتریان
  • نشان دادن ایده‌های جدید کسب و کار

مزایای استفاده از گیف ها در بازاریابی

مزایای استفاده از گیف

تا اینجا اطلاعات جامعی درباره گیف و تاریخچه آن به شما گفتیم. در ادامه می‌توانید درباره مزایای استفاده از گیف‌ها در بازاریابی محصولات خود، بیشتر بدانید.

کسب و کارهای بزرگی همچون آمازون، توییتر و ناسا در هنگام برقراری ارتباط با مخاطبان خود در سوشال مدیا برای تجربه ارتباط قوی‌تر با کاربران، از انواع گیف استفاده می‌کنند. برای مثال کمپانی del در اولین کمپین ایمیل مارکتینگ خود پس از استفاده از گیف، ۱۰۹ درصد افزایش فروش را تجربه کرد. با این اوصاف استفاده از گیف در مارکتینگ از آنچه شما فکر می‌کنید مفیدتر است. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از گیف‌ها در مقایسه با ساخت انیمیشن و طراحی موشن گرافیک مقرون به صرفه است.
  • مطابق آمار ۸۰ درصد از مردم آنچه را که دیده‌اند بیشتر به خاطر می‌سپارند تا آنچه که خوانده‌اند. از همین جهت، بعد بصری گیف‌ها می‌تواند برای مخاطبان تاثیر گذارتر باشد.
  • مغز انسان در پردازش تصاویر، ۶۰۰۰ برابر سریعتر از پردازش متن عمل می‌کند.
  • با توجه به حجم کم فایل گیف‌ها، فرایند آپلود و دانلود آن‌ها زمان‌بر نیست، بنابراین مخاطب خسته نخواهد شد.
  • با توجه به متحرک بودن گیف‌ها احتمال افزایش تعامل با مخاطبان با محتوا بیشتر خواهد بود. 
  • گیف‌ها را می‌توان در طیف وسیعی از پلتفرم‌ها از جمله در انواع سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حتی ایمیل مارکتینگ به کار برد.

روش های ساخت گیف 

چگونه گیف بسازیم

در نگاه اول، ممکن است گیف‌ها شبیه به فایل‌های ویدیویی به نظر برسند، اما معمولاً ساخت گیف بسیار ساده‌تر از ویدئو است. در واقع می‌توان گفت برای ساختن اولین gif هیچ نیازی به آموزش دیدن و یا ویرایش‌های پیچیده با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف ندارید. در ادامه سه روش ساخت گیف را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. با استفاده از برنامه‌های کاملا رایگان می‌توانید به راحتی گیف درست کنید. این برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که تصاویر مختلف را به گیف تبدیل کنید. علاوه بر این می‌توانید با اضافه کردن متن، فیلتر و ایموجی و غیره به دلخواه خود در این زمینه فعالیت کنید. چند برنامه و اپلیکیشن رایگان برای ساخت گیف: 
  • برنامه Gifboom
  • برنامه Gifantor
  • اپلیکیشن رایگان vine
  • اپلیکیشن gifture
  •  روش دوم که می‌توانید برای ایجاد گیف از آن استفاده کنید مراجعه به سایت‌های گیف ساز مانند gify و imgur است. فراموش نکنید که کاربرد اصلی این سایت ها تبدیل ویدئو به گیف است. با توجه به اینکه گیف‌ها کوتاه‌ترند و در اکثر پلتفرم‌ها قابل اشتراک گذاری هستند، می‌توانند از ویدئوها بهتر عمل کنند.
  • روش سوم هم برای افرادی است که می‌خواهند گیف‌های اختصاصی برای خود درست کنند و کار را به افراد این کاره بسپارند. شما می‌توانید پروژه ساخت گیف خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر در این زمینه، به ساخت گیف شما بپردازند.

جمع بندی

با تمام این توضیحات آن چه که به نظر می‌رسد این است که تا زمانی که فضای مجازی، اینترنت و سوشال مدیا وجود داشته باشد گیف‌ها نیز وجود خواهند داشت. پیش بینی درباره آینده gif ها کار آسانی نیست. با این حال واقعا اهمیتی ندارد که گیف‌ها در طول زمان و با تغییرات فزاینده تکنولوژی چه روندی را طی خواهند کرد. آنچه که واضح است این است که گیف‌ها به نوعی گویشی خاص برای ارتباط افراد در فضای دیجیتالی امروز هستند. به همین خاطر برند ها در تدوین استراتژی خود باید حتماً به پتانسیل‌های آن را در جذب مشتری در نظر داشته باشند. شما چطور فکر می‌کنید؟ در آینده گیف‌ها چگونه خواهند بود؟

۴.۳/۵ - (۵۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds