skip to Main Content
۹ روش برای اینکه فراموشی را کنار بگذارید و کارهای بیشتری انجام دهید

۹ روش برای اینکه فراموشی را کنار بگذارید و کارهای بیشتری انجام دهید

فراموشی را کنار بگذارید

حتماً برای شما هم پیش آمده که کاری را که قرار بوده برای رئیستان انجام بدهید، قولی که به دوستتان داده‌اید، یا حتی پرداخت یک صورتحساب را فراموش کرده باشید.
آیا فراموشکاری از اصلی‌ترین دلایلی نیست که باعث انجام نشدن کارهایتان می‌شود؟
شما چقدر در به خاطر سپردن وظایفتان خوب عمل می‌کنید؟

نگویید: “فراموش کردم.”

بعد از “وقت ندارم.” دومین بهانه‌ی نامناسبی که افراد وقتی نمی‌توانند زمانشان را مدیریت کنند، از آن استفاده می‌کنند این است: “می‌خواستم انجامش بدم ولی یادم رفت.”

آیا شما از این که قول می‌دهید کاری را انجام دهید و بعد آن را فراموش می‌کنید احساس گناه می‌کنید؟ یادتان باشد فراموش کردن یک بهانه نیست، بلکه یک مشکل ریشه‌ای است که بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد. فراموش کردن کارها، قرارملاقات‌ها، تعهدات یا صورتحساب‌ها… اغلب مشکلاتی را به‌بار‌‌ می‌آورند که برای حلشان صرف وقت بیشتری لازم است.

همه‌ی ما دوست داریم بر وظایف و تعهداتی که بر‌عهده گرفته‌ایم مسلط باشیم. آنچه لازم داریم، یافتن عادت‌ها و استراتژی‌هایی است که به ما کمک کنند کارهایی که باید انجام دهیم را از یاد نبریم. در اینجا ۹ روش برای غلبه بر “فراموشکاری” به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱ زنگ هشدار تنظیم کنید.
امروزه این قابلیت در تلفن‌های همراه همه‌ی ما وجود دارد، اما هنوز فقط تعداد اندکی از ما از آن استفاده می‌کنیم. تنظیم زنگ، ساده‌ترین راهی است که از طریق آن می‌توانیم چیزی را به خودمان یادآوری کنیم.
آیا لازم است در انتهای روز کاریتان با یک مشتری تماس بگیرید؟ زنگ را سر ساعتی که می‌خواهید تنظیم کنید. این کار یک راه ساده برای تلنگر‌‌ زدن به حافظه‌تان است!

۲- آن را در تقویم خود ثبت کنید.
استفاده از تقویم عملی رایج است. اما از آن فقط برای تنظیم قرارملاقات‌ها یا جلسات استفاده نکنید، بلکه می‌توانید کارهایی که باید انجام دهید را در تقویم ثبت کنید. این کار نه تنها به شما آنچه لازم است را “یادآوری” می‌کند بلکه باعث می‌شود شما برای هر کاری، سهم مشخصی از زمانتان را اختصاص بدهید.

۳- کارهایی که باید انجام دهید را در یک لیست یادداشت کنید.
شما در لیست انجام کارهای خود چه چیزهایی را یادداشت می‌کنید؟ بسیاری از مردم تنها به نوشتن کارهای اصلی اکتفا می‌کنند. غافل از اینکه کارهای اصلی معمولاً به راحتی در خاطر می‌مانند. این کارهای کوچک‌تر و جزئی‌تر هستند که نیاز به نوشتن دارند. آنها را در لیست خود یادداشت کنید… این لیست‌ها در واقع برای همین کار به وجود آمده‌اند!

۴- یک زنگ یادآور (reminder) تنظیم کنید.
زنگ‌های هشدار فقط برای یک بار یادآوری مناسب هستند. بهتر است برای وظایفی که باید به طور منظم و تکراری انجام بدهید، یک یادآور تنظیم کنید. برای مثال اگر در تلفن همراه خود یادآوری تنظیم کنید که به شما بگوید هر شب ساعت ۹ زباله‌ها را از خانه بیرون ببرید، احتمال اینکه از این به بعد این کار را انجام ندهید بسیار ناچیز است. تنظیم یک یادآور مثل یک جادو عمل می‌کند.

۵- کار را الان انجام دهید، بنابراین لازم نیست که بعداً سعی کنید در یادتان بماند.
ممکن است این مورد به نظر شما شبیه به تقلب کردن برسد، اما در‌ واقع بهترین راه برای جلوگیری از فراموش کردن یک وظیفه این است که آن را بلافاصله انجام دهید. اگر یک کار جزئی دارید که انجامش فقط چند ثانیه یا چند دقیقه زمان می‌برد و شرایط هم مناسب است، آن را در همان‌جا و همان لحظه انجام دهید.

۶- شخصی را پیدا کنید که به شما یادآوری کند.
یکی از اعضای خانواده، دوستان، و یا حتی یکی از همکارانتان را انتخاب کنید که به شما انجام یک کار خاص را یادآوری کند. یادتان باشد بچه‌ها برای این کار انتخاب مناسبی هستند.

۷- از همان ابتدای کار “بله” نگویید.
می‌خواهید از فراموش کردن قولی که به کسی داده‌اید یا مسئولیتی که توافق کرده‌اید بر عهده بگیرید جلوگیری کنید؟ یکی از بهترین روش‌ها این است که از ابتدا جواب منفی بدهید. اگر وظایفی که در حال حاضر دارید برایتان زیاد است، بیش از این به مسئولیت‌های خود اضافه نکنید! به یاد داشته باشید قرار نیست فقط برای نا‌‌‌امید نکردن دیگران خودتان را تحت فشار بگذارید.

۸- شخصی را پیدا کنید که کار شما را انجام دهد.
اگر شما نمی‌توانید کاری را انجام دهید، آن را به دیگری محول کنید. فراموش نکنید گرچه کارتان را به شخص دیگری واگذار کرده‌اید، اما هنوز هم مجبورید روند انجام کار را پیگیری کنید. شما فقط می‌توانید انجام دادن یک کار را بر عهده‌ی دیگری بگذارید؛ مسئولیت پاسخگویی همچنان بر عهده‌ی خود شماست.

۹- از لیست خود استفاده کنید!
لیست انجام کارتان باید بهترین دوست شما باشد. این فهرست همه چیز را به خاطر می‌سپارد، در نتیجه شما مجبور نیستید آنها را در ذهن خود نگه دارید. اگر مورد شماره‌ی ۳ را انجام داده باشید، این لیست همواره از شما پشتیبانی خواهد کرد. زمانی که لیست‌تان چیزی که فراموش کرده‌اید را به شما یادآوری کند، خواهید فهمید که این روش تا چه اندازه مؤثر است.

کارهایتان را به یاد داشته باشید. اجازه ندهید حافظه‌تان به بهانه‌ای برای انجام ندادن وظایفتان تبدیل شود. با نظم و انضباط و بکارگیری چند استراتژی، دیگر دچار اشتباه نخواهید شد. دیگران نیز وقتی برتری و تسلط شما بر کارهایتان را ببینند شگفت‌زده خواهند شد.

برگرفته از: timemanagementninja.com

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top