skip to Main Content
انگولار (Angular) چیست؟ بررسی یک فریمورک کاربردی

انگولار (Angular) چیست؟ بررسی یک فریمورک کاربردی

این روزها رسانه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک و میلیاردها نفر در سراسر جهان برای همه چیز از برنامه‌های تحت وب استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها به ما در زندگی روزمره کمک می‌کنند و تجربیات و رابط‌های کاربری یکپارچه را ارائه می‌دهند. سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه این برنامه‌ها برای ارائه چنین قابلیتی توسعه یافته‌اند؟ بخشی از این برنامه‌ها به زبان‌های متفاوت برنامه‌نویسی برمی‌گردد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها به زبان انگولار (Angular) تعلق می‌گیرد؛ این زبان ساخت برنامه‌های قوی را آسان می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که انگولار چیست و چه کاربردها و قابلیت‌هایی دارد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انگولار چیست؟

لوگوی انگولار

انگولار (Angular) فریم‌ورک نام‌آشنایی است که این سال‌ها در میان جوانان برنامه‌نویس جا باز کرده و بسیار محبوب شده است. انگولار بیشتر برای کلاینت‌ساید که همان سمت کاربر است، به کار می‌رود. این فریم‌ورک بر اساس JS یا JavaScript نوشته شده است. انگولار یک زبان برنامه‌نویسی از جاوا اسکریپت است و هدف اصلی آن توسعه اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای است.

به عنوان یک فریم‌ورک، انگولار دارای مزایای بسیاری است. این زبان ساختار استانداردی را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند. فریم‌ورک‌ها یا چارچوب‌ها با ارائه ساختاری سازگار توسعه وب را افزایش می‌دهند تا برنامه‌نویسان مجبور نباشند کد را از ابتدا بازسازی کنند. فریم‌ورک‌ها همچنین باعث صرفه‌جویی در زمان شده و مجموعه‌ای از ویژگی‌های اضافی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به تلاش اضافی برنامه‌ها را تبدیل به نرم‌افزار کنند. برای آنکه بیشتر درباره ‌این موضوع بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «فریم‌ورک چیست؟» را بخوانید.

زبان انگولار در نسخه‌های مختلف در بازار عرضه شده است. این زبان در سال ۲۰۰۹ توسعه چشمگیری یافت و پس از آن نسخه‌های متفاوتی از آن عرضه شده است. Angular 1 اولین نسخه این زبان به AngularJS معروف شد. پس از مدتی پسوند جی اس حذف شد و Angulars 2, 3, 4, 5 به بازار آمد تا در نهایت نسخه فعلی Angular 11 در تاریخ ۱۱/۱۱/۲۰۲۰ منتشر شد. هر نسخه انگولار نسبت به نسخه قبلی خود بهبود می‌یابد، باگ‌ها و مشکلات را برطرف می‌کند و پیچیدگی پلتفرم‌های فعلی را کاهش می‌دهد. شما نیز اگر می‌خواهید برنامه‌های مناسب‌تری برای دستگاه‌های تلفن همراه یا برنامه‌های پیچیده‌تر طراحی کنید، بهتر است آن را به نسخه فعلی آن ارتقا دهید.

چرا از فریم‌ورک انگولار استفاده کنیم؟

جاوا اسکریپت رایج‌ترین زبان برنامه‌نویسی سمت سرویس‌گیرنده است که در اسناد HTML نوشته شده است تا تعامل با صفحات وب را به روش‌های منحصربه‌فرد فعال کند. این زبان به‌عنوان یک زبان نسبتاً آسان برای یادگیری شناخته می‌شود و برای طراحی سایت و توسعه برنامه‌های کاربردی مدرن مناسب است؛ اما درعین‌حال که جاوا اسکریپت طرفداران بسیاری دارد، مشکلاتی نیز دارد‌. در اینجاست که انگولار نیز می‌تواند مشکلاتی را که توسعه‌دهندگان هنگام استفاده از جاوا اسکریپت با آن مواجه‌ می‌شوند، خاتمه دهد.

باتوجه‌ به این‌که که فریم‌ورک انگولار از جانب گوگل توسعه یافته است، هدف اصلی آن، تست انواع برنامه‌ها و ساده‌سازی روند توسعه است‌. یکی از علت‌های ترغیب‌کننده برای استفاده از فریم‌ورک انگولار، وابستگی کم آن به افزونه‌ها و کتابخانه‌ها است؛ به‌این‌معنا که انگولار برای بهینه‌سازی و توسعه خود نیازی به کتابخانه‌های دیگر ندارد. یکی دیگر از دلایل استفاده از انگولار می‌توان به کدنویسی کم و سریع آن اشاره کرد. این مورد به‌طور مفصل در قسمت مزایای استفاده از انگولار توضیح داده شده است.

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی انگولار

هر زبان برنامه‌نویسی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که انگولار نیز از این قاعده مستتثنی نیست. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

قابل اعتماد بودن و امنیت بالا

شرکت گوگل از انگولار پشتیبانی می‌کند و به لطف این پشتیبانی، اعتماد هزاران کاربر را به سوی خود جلب کرده است.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

این فریم‌ورک با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی سازگاری دارد.

طبقه‌بندی داده‌ها

انگولار با داشتن فیلتری منحصربه‌فرد و با روشی خاص، داده‌ها را طبقه‌بندی می‌کند و این نظم داده‌ها برای بسیاری از کاربران خوشایند است.

مزایا و معایب زبان برنامه‌نویسی انگولار 

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی انگولار

شاید سؤالی که برای شما پیش بیاید این باشد انجام پروژه Angular چه مزایا و معایبی نسبت به سایر زبان‌ها دارد؟ در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای زبان برنامه‌نویسی انگولار

در سال‌های اخیر برای توسعه اپلیکیشن‌ها از انگولار استفاده‌های بسیاری شده است. همین امر سبب شده است تا مزایای انگولار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

چند پلتفرمی بودن انگولار

انگولار زبانی است که می‌تواند از چند پلتفرم پشتیبانی کند؛ به‌این‌معنا که با کمک انگولار می‌توان انواع مختلفی از برنامه‌ها را ساخت؛ از جمله برنامه‌های کاربردی وب پیشرفته، برنامه‌های نیتیو، برنامه‌های نصب‌شده بر دسکتاپ در  سیستم‌عامل‌های مختلف مانند مک، لینوکس و ویندوز و  … . این مزیت در انگولار سبب می‌شود تا کارفرما بهتر بتواند به این زبان برنامه‌نویسی اعتماد کند؛ چراکه در انواع پلتفرم‌ها قابلیت استفاده دارد.

سرعت بالا، حداکثر عملکرد

قطعا هنگام تحویل یک پروژه برنامه نویسی، برای شما به‌عنوان یک کارفرما، مهم است که در عین حال که شاهد عملکرد بالایی هستید، سرعت تحویل کار هم قابل قبول باشد که انگولار از چنین مزیتی برخوردار است. زبان انگولار به نحوی است که اگر توسعه‌دهنده به نوشتن یک جزء از آن تسلط پیدا کند، نوشتن موارد دیگر با پیروی از دستورالعمل‌های کلی  آسان و سریع خواهد بود و دیگر توسعه دهندگان نیازی به صرف وقت و انرژی برای درک عملکرد یک تابع یا مولفه جدید ندارند و این باعث می‌شود تا کار با انگولار در پروژه‌های بعدی راحت‌تر باشد و سریع‌تر انجام شود.

معایب زبان برنامه‌نویسی انگولار

در کنار مزایای انگولار این زبان معایبی نیز دارد که معمولاً برای کسانی که تازه ‌وارد کار برنامه‌نویسی شده‌اند، چالش‌برانگیز خواهد بود. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتشار نسخه‌های زیاد

اگرچه ارائه آپدیت نسخه‌های زبان برنامه‌نویسی مزیت محسوب می‌شود، اما باید در نظر گرفت که با هر نسخه جدید تفاوت‌هایی ایجاد می‌شود. انگولار کار خود را با نسخه Angular JS شروع کرد و اکنون به Angular13 رسیده است. انتشار نسخه‌های زیاد ممکن است برای برخی توسعه‌دهندگان موجب سردرگمی شود و آن‌ها نتوانند با تغییرات جدید خود را سازگار کنند و همین امر موجب شود تا از محبوبیت این زبان بکاهد.

همه چیز در یک سند قرار دارد

یکی از معایب انگولار این است که راهنمایی دقیق و مفصلی ندارد و در واقع همه آنچه لازم است تا برنامه‌نویس از این زبان بداند در یک سند Documentation)) جمع شده است.

نیاز به دانش پیشین

برای برنامه‌نویسی با انگولار نیاز به دانش پیشین است و اضافه کردن کتابخانه برای شخص سوم با پیچیدگی‌هایی همراه است؛ بنابراین این زبان را حداقل برای تازه‌کاران کمی سخت و دشوار می‌کند و ممکن است افراد تازه‌کار را در انجام پروژه‌های شما دچار چالش کند؛ بنابراین به افراد با تجربه اعتماد کنید.

کاربرد زبان برنامه‌نویسی انگولار

این حقیقتی است که امروزه در بازار رقابت نه تنها کیفیت کار مهم است که اصول زیبایی و ظاهری برنامه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. در اینجاست که کاربرد زبان انگولار مشخص می‌شود. این زبان با قالب و شکل‌های زیبایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، دست شما را برای انتخاب قالب زیباتر باز می‌گذارد و امکان انتخاب‌های بیشتر را به شما می‌دهد.

دو فاکتور طلایی همچون سرعت و کیفیت در ارائه خدمات همیشه حرف اول را می‌زند که در این زمینه هم زبان برنامه‌نویسی انگولار حرفی برای گفتن دارد؛ چرا که به‌واسطه مولتی پلتفرم بودن آن هم‌زمان می‌توان با کامپیوتر، موبایل و وب طراحی انجام داد.

اگر از بُعد زمانی بخواهیم بررسی کنیم، استفاده از فریم‌ورک‌ها زمان زیادی نیست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. فریم‌ورک‌ها در سال‌های اخیر در میان برنامه‌نویسان بسیار محبوب شده اند؛ چراکه علی‌رغم کتابخانه‌ها که اسناد و راهنمایی ندارد، فریم‌ورک‌های جاوااسکریپتی مانند انگولار، کدنویسی را آسان‌تر کرده است و باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر پروژه را پیش ببرند.

فریم‌ورک‌ها حالت حمایتی و پشتیبانی دارند و همین امر باعث آسان‌تر شدن کار برنامه‌نویسی می‌شوند؛ اگرچه هستند افرادی که به‌جای استفاده از فریم‌ورک، همچنان بر حسب عادت ترجیح می‌دهند تا از لایبرری‌ها استفاده کنند. برای اینکه بهتر بدانید لایبرری چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به آن را در پونیشا بلاگ مطالعه کنید.

زبان انگولار برای چه کسانی مفید است؟

شما با زبان انگولار برای نوشتن یک نرم‌افزار ساده نیاز به کدنویسی‌های بسیار زیادی دارید. نباید فراموش کرد که این کدنویسی زیاد، فقط برای شروع کار است. در واقع، با کمک سرویس‌ها شما می‌توانید نرم‌افزار را بوت‌استرپ کنید؛ به این معنا که شما سریع‌تر خواهید توانست از ویژگی‌های توسعه بهره ببرید و پس از مقداردهی اولیه، بسیاری از کدنویسی‌ها خودکار انجام خواهد شد؛ بنابراین زبان انگولار برای کسانی که می‌خواهند کدنویسی کوتاه را تجربه کنند، جالب به نظر می‌رسد.

انگولار می‌تواند با ابزارهای طراحی و فریم‌ورک‌های متفاوت سینک شود. بنابراین انگولار برای کسانی که انعطاف‌پذیری زبان‌های برنامه‌نویسی برایشان اهمیت دارد، زبان مناسبی است.

کلام آخر

در نهایت می‌توان گفت انگولار زبانی چالشی است که با ارائه نسخه‌های متعدد از آن و کدنویسی بسیار زیاد شاید کار را برای مبتدیان سخت کند. با بیان مزایای این زبان سعی کردیم نشان دهیم با وجود سخت بودن انگولار ارزش استفاده دارد. اگر پس از خواندن این مقاله سؤالی در خصوص زبان برنامه‌نویسی انگولار دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما تجربه و تخصص خود شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند. همچنین می‌توانید با ثبت پروژه خود در پونیشا، انجام پروژه انگولار خود را به فریلنسرهای ماهر این پلتفرم بسپارید.

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds