skip to Main Content
نرم افزار Audacity چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار Audacity چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم ‌افزار Audacity یکی از نرم‌افزارهایی است که برای ویرایش فایل‌های‌ صوتی از آن استفاده می‌شود و یک نرم‌افزار رایگان اوپن سورس است که همه کاربران می‌توانند از آن به صورت رایگان استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم بگوییم نرم افزار آداسیتی چیست و در خصوص این نرم‌افزار اطلاعات بیشتری را به شما ارائه کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

اداسیتی (Audacity) چیست؟

برای پاسخ به این سوال، بهتر است کمی به گذشته این نرم‌افزار نگاه کنیم. اداسیتی ابتدا یک پروژه دانشجویی بود. دومینیک مازونی (Dominic Mazzoni) که اکنون در گوگل کار می‌کند، در سال ۲۰۰۲ برنامه‌ای برای ویرایش فایل صوتی نوشت که امروزه به عنوان اداسیتی شناخته می‌شود.

از آن زمان به بعد، این برنامه سیر تکاملی بسیار خوبی را طی کرد و اکنون طرفداران بسیاری دارد. امروزه بسیاری افراد برای ویرایش فایل‌های صوتی، میکس و مستر موسیقی و تولید انواع پادکست، از آن استفاده می‌کنند. البته برای این‌که از این نرم‌افزار ساده و رایگان خروجی بهتری داشته باشید، بهتر است کار را به متخصصانی بسپارید که می‌توانند با این نرم‌افزار حرفه‌ای‌تر کار کنند.

ویژگی ها و امکانات Audacity

ویژگی های نرم افزار audacity

تا اینجا متوجه شدیم نرم افزار Audacity چیست. حال به بررسی ویژگی‌ها و امکانات آن می‌رسیم و در ادامه به مهم‌ترین موارد آن اشاره می‌کنیم.

حجم پایین

اولین ویژگی این نرم‌افزار حجم پایین آن است. نسخه ویندوز نرم‌افزار اداسیتی تنها ۲۷ مگابایت و نسخه مک آن تنها ۳۸ مگابایت حجم دارد. این حجم پایین باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید آن را دانلود و از آن استفاده نمایید.

رایگان بودن

این نرم‌افزار کاملاً رایگان است و به همین دلیل، نیازی به پرداخت پول برای خرید آن نیست. همچنین برای ایرانیان که خرید نسخه‌های قانونی نرم‌افزارها سخت است و مجبور به کرک کردن آن هستند، این مشکل دیگر وجود ندارد. تنها لازم است که این نرم‌افزار را دانلود و سپس آن را نصب کنید.

محیط ساده

محیط ساده و جالب آن باعث می‌شود تا افراد بسیار زیادی بتوانند بدون گذراندن دوره‌های آموزشی بتوانند برای ساخت و ویرایش فایل صوتی یا تولید پادکست و موسیقی از آن استفاده کنند.

ضبط صدا با کیفیت بالا

این نرم‌افزار می‌تواند صدا را در بهترین کیفیت ممکن ضبط کند. در این نرم‌افزار ضبط صدا در ۱۶ کانال به صورت هم‌زمان است.

پشتیبانی از چندین زبان

نرم‌افزار اداسیتی از ۲۰ زبان پشتیبانی می‌کند و افراد می‌توانند با توجه به نیاز و دانش خود، زبان مورد نظر را انتخاب کنند.

امکان پخش، ذخیره و ویرایش فرمت‌های گوناگون

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان فایل‌هایی با فرمت wma، mp3، ogg، Flac، Mp2، Wav و Aiff را پخش، ویرایش و ذخیره کرد. همین عامل دست فرد را برای استفاده از فرمت‌های مختلف با حجم‌های متفاوت باز می‌گذارد.

سایر ویژگی‌های این نرم افزار عبارت‌اند از:

  • وجود ۴ نوار ابزار کاربردی برای تدوین، ویرایش و ضبط صدا
  • قابلیت شناسایی سخت‌افزارهای مربوط به ورودی یا خروجی صدا
  • تنظیم صدای ورودی میکروفن
  • قابلیت تغییر سرعت پخش آهنگ
  • پشتیبانی از فایل‌های طولانی، سنگین و حجیم
  • ایجاد و پشتیبانی از افکت‌های صوتی
  • پشتیبانی از افزونه‌های Nyquist
  • پشتیبانی از افزونه‌های LADSPA
  • ویژگی کات، کپی و پیست اصوات گوناگون
  • پشتیبانی از حالت‌های MULTI-CHANNEL

کاربردهای Audacity

از بهترین ویژگی‌ها و کاربردهای این برنامه که باعث شده علاقه‌مندان بسیاری داشته باشند، این است که می‌توان با آن، حتی پروژه‌های پیچیده و بزرگ را نیز انجام داد. همین را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این برنامه دانست.

قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های مختلف نیز باعث شده تا بتوان کارهای متفاوتی مانند ضبط پادکست یا میکس و مستر یک فایل موسیقی را توسط این نرم‌افزار انجام داد. اگر بخواهیم مهم‌ترین کاربردهای اداسیتی را به صورت خلاصه بگوییم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ضبط و ویرایش فایل صوتی
  • تولید پادکست
  • میکس و مستر موسیقی
  • حذف صداهای اضافه
  • حذف صدای خواننده از فایل
  • کاهش نویز
  • گرفتن خروجی در فرمت‌های مختلف

مزایا و معایب آداسیتی نسبت به نرم افزارهای مشابه

علاوه بر ادایسیتی، نرم‌افزارهایی همچون اف ال استودیو، کیوبیس و ادوبی ادیشن نیز وجود دارند که عملکردهای مشابهی با آداسیتی دارند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که اف ال استودیو و ادوبی آدیشن چیست و چه کاربردها، مزایا و معایبی دارد.

نکته اول این است که این نرم‌افزارها رایگان نیستند و برخی نمی‌توانند آن‌ها را دانلود کنند. همچنین برخی دوست ندارند از ورژن‌های کرک شده نرم‌افزارها استفاده کنند. نکته دوم این است که کار کردن با نرم‌افزار اداسیتی، به دلیل محیط کاربری بسیار ساده آن، آسان‌تر است و همین نکته باعث می‌شود تا بسیاری افراد، مخصوصاً کسانی که تجربه بسیار بالایی ندارند، بتوانند از این نرم‌افزار استفاده کنند.

به طور کلی باید بگوییم که این نرم‌افزار شبیه یک برنامه آموزشی برای تازه‌کاران و یک برنامه سبک برای کسانی است که به سیستم‌های قوی دسترسی ندارند. البته در عملکرد، نمی‌توان این نرم‌افزار را با نرم‌افزارهای بسیار قوی مانند ادوبی ادیشن مقایسه کرد.

فایل‌های تولیدشده توسط این نرم‌افزار، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما حرفه‌ای‌ها به دلیل امکانات و بسیاری مسائل دیگر، همچنان به استفاده از برنامه‌های حرفه‌ای، قوی‌تر و بهتر علاقه دارند.

نتیجه گیری

نرم افزار Audacity را باید یک نرم‌افزار تولید و ویرایش فایل صوتی دانست که همه افراد با کمی تمرین می‌توانند از آن استفاده کنند. سادگی، حجم پایین و محیط ساده از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‎افزار است که باعث شده طرفداران بسیاری پیدا کند.

همچنین اگر تجربه و مهارت کار کردن با این نرم افزار را ندارید، بهتر است بدانید که بسیاری افراد وجود دارند که کار با این نرم‌افزار و بسیاری نرم‌افزارهای دیگر را به صورت حرفه‌ای بلد هستند و شما می‌توانید در سایت پونیشا، پروژه‌های خود را به آن‌ها بسپارید.

۳/۵ - (۳ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds