skip to Main Content
بیگ بلو باتن (BigBlueButton) چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

با ادامه‌دار شدن همه‌گیری کرونا و گسترش روزافزون استفاده از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های آموزش مجازی برای کارگاه‌ها، وبینارها، کنفرانس‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، هر پلتفرمی سعی در ارائه نسخه کامل‌تری نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارد تا نیازهای واقعی معلمان و مدرسان را مانند دنیای واقعی برآورده کنند؛ بیگ‌بلوباتن (BigBlueButton) از این ‌دسته برنامه‌های آموزشی است که توانسته نسبت به رقبای خود یک سر و گردن بالاتر باشد. در ادامه این مقاله از پونیشا بلاگ، می‌خواهیم بررسی کنیم که بیگ بلو باتن چیست و استفاده از آن، چه کاربرد و مزایایی دارد. پس با ما همراه باشید.

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) چیست؟

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) چیست؟

BigBlueButton، یک نرم افزار متن باز(Open Source) است که برای برگزاری کنفرانس‌های ویدئویی، کلاس‌های آنلاین و جلسات غیرحضوری طراحی شده است. اگر می‌خواهید کنترل کاملی روی آموزش مجازی خود داشته باشید، نصب بیگ بلو باتن (BBB) را که امکان فارسی‌سازی هم دارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

امکانات داخلی این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً شرایط کلاس را برای شاگرد و معلم (در هر سطحی) فراهم می‌کند. از اشتراک‌گذاری صدا، ویدیو، چت و صفحه پشتیبانی گرفته تا امکاناتی همچون نظرسنجی، ارائه اسلاید با کنترل‌هایی برای نوشتن بر وایت برد و … همگی با این نرم‌افزار قابل اجرا هستند.

۶ مزیت استفاده از پلتفرم بیگ بلو باتن

 مزایای استفاده از این پلتفرم زیاد است؛ به‌طوری‌که می‌تواند معلمان بسیاری را مجاب کند تا این بستر را برای آموزش مجازی خود انتخاب کنند. محیط کاربری ساده، پشتیبانی از زبان فارسی، مصرف اینترنت نیم‌بها (داخلی) و داشتن ظرفیتی بالای ۱۰۰ نفر در هر کلاس از مزایای این پلتفرم محسوب می‌شود؛ اما در ادامه لازم است به چند مورد دیگر از مزایای کاربردی این پلتفرم نیز اشاره داشته باشیم:

امکان تدریس به چند روش آنلاین

آنچه این پلتفرم آموزشی را نسبت به سایر پلتفرم‌ها مجزا می‌کند، تدریس در آن به چندین روش است؛ به این معنا که امکان تدریس آنلاین خصوصی (تک به تک)، همکاری گروهی (چند به چند)، کلاس‌های آنلاین (تک به چند) وجود دارد.

امکان ضبط جلسات و بررسی مجدد آن ها

در این پلتفرم کاربردی آموزش مجازی، امکان ضبط محتوا، پخش و به‌اشتراک‌گذاری آن نیز وجود دارد؛ بنابراین اگرچه بیگ‌بلوباتن برای یادگیری آنلاین طراحی شده است، اما امکان استفاده از آن به صورت آفلاین هم برای افراد فراهم است.

پشتیبانی از اغلب زبان‌های بین‌المللی

یکی از نشانه‌های قوی بودن یک پلتفرم، امکان استفاده حداکثری آن در سطح بین‌المللی است تا در صورت وجود کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی بین‌المللی، امکان استفاده از آن پلتفرم برای افراد فراهم باشد. در اینجا هم برگ برنده در دست بیگ‌بلوباتن است. این پلتفرم آموزشی، یک پلتفرم جهانی محسوب می‌شود؛ چراکه از ۶۵ زبان دنیا پشتیبانی می‌کند که زبان فارسی نیز یکی از آن‌ها است.

امکان ارسال عکس به صورت نامحدود

در این پلتفرم این امکان وجود دارد که عکس‌ها و مطالب به صورت نامحدود توسط مدرس برای شاگردان یا برعکس، به اشتراک گذاشته شود.

نمایش استاندارد پلتفرم در موبایل

یکی از مسائلی که برای افراد در آموزش‌های مجازی مهم است، نمایش پلتفرم‌ها در هر سیستم است. برخی از پلتفرم‌ها، در گوشی‌های موبایل تصویر را کامل نشان نمی‌دهند یا فقط به صورت افقی نشان می‌دهند و مشکلاتی ازاین‌دست که باعث کلافگی شاگرد و استاد خواهد شد. اما بیگ بلو باتن به نحوی طراحی شده است که این مشکلات در آن برطرف شده است و استفاده از آن در گوشی موبایل هم به راحتی امکان‌پذیر است.

استفاده از وایت برد

فضای آموزش مجازی به خودی خود، شاید برای دانش‌آموزان یا بهتر بگوییم هر شاگردی که قصد آموزش در این بستر را داشته باشد، به دلیل نبود امکانات آموزش حضوری، کمی کسل‌کننده باشد؛ اما پلتفرم BBB، با فراهم کردن فضایی همچون کلاس سعی کرده است این مشکل را به حداقل برساند.

 از جمله امکانات فضای کلاس این پلتفرم می‌توان به استفاده از قلم نوری و تخته هوشمند اشاره کرد. استفاده از این امکان با موبایل و کامپیوتر برای افراد امکان‌پذیر است. شاید بتوان گفت این یکی از ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد بیگ‌بلوباتن است که در سایر پلتفرم‌ها وجود ندارد.

ویژگی های اصلی بیگ بلو باتن

ویژگی های بیگ بلو باتن

شناخت ویژگی‌های این پلتفرم به معلمان کمک می‌کند تا با امکانات موجود در پلتفرم آشنا شده و بهترین آموزش را به دانش‌آموزان ارائه دهند. در ادامه به چند موردی که بیشتر مورد استفاده معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، اشاره خواهیم کرد:

هزینه

این پلتفرم اپن‌سورس است؛ بنابراین نیاز به خرید اشتراک نیست و هزینه استفاده از آن برای افراد رایگان است.

محیط نرم افزاری

 این پلتفرم محیط کاربری بسیار ساده و زیبایی دارد و اگر بخواهیم دقیق بگوییم نسبت به برخی از پلتفرم‌ها قوی‌تر است؛ اما نسبت به پلتفرمی همچون ادوبی کانکت از انعطاف و امکانات کمتری برخوردار است.

حداکثر تعداد افراد در یک کلاس

حداکثر افرادی که می‌توانند در این پلتفرم در یک کلاس به صورت هم‌زمان شرکت کنند، ۱۰۰ نفر است. در حالی که پلتفرمی چون GC Conference تعداد ۴۰ نفر در هر کلاس و ادوبی کانکت ۵۰۰ نفر را مورد پذیرش قرار می‌دهد.۱۰۰ نفر در هر کلاس عددی قابل قبول است.

امکان اشتراک‌گذاری

یکی از مزایای این پلتفرم، امکان اشتراک‌گذاری فایل (به صورت پاورپوینت، PDF، عکس و…) و امکان دانلود آن‌ها به صورت آفلاین است. علاوه بر آن، امکان اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش هم وجود دارد.

شیوه استفاده از پلتفرم بیگ‌بلوباتن

حال که با مزایای استفاده از بیگ‌بلوباتن آشنا شدیم، بیایید کمی امکانات عملی این پلتفرم را بررسی کنیم تا با قابلیت‌های آن بیشتر آشنا شویم.

میکروفون یا تنها شنونده

بنا به موقعیت شما (معلم یا شاگرد) در هنگام ورود به پلتفرم، از شما سؤال می‌شود که می‌خواهید تنها شنونده باشید یا  میکروفون شما هم فعال شود و درصورتی‌که میکروفون فعال شود، علاوه بر شنیدن صدای کاربران، صدای شما هم در کلاس پخش خواهد شد.

پیام ها

در قسمت سمت راست، کاربران می‌توانند به‌عنوان گفتگوی عمومی، گفتگوهای خود را در این قسمت وارد کنند. تفاوت آن با قسمت یادداشت این است که معمولاً دانش‌آموزان در این قسمت به گفتگو و پرسش‌وپاسخ می‌پردازند و در قسمت یادداشت، معلم معمولاً نکات ضروری را می‌نویسد.

کاربران

در قسمت سمت راست و پایین صفحه، اسامی تمام افراد حاضر در کلاس مشخص می‌شود که در کنار تمام اسامی، سمت معلم با آیکونی به شکل مربع مشخص می‌شود و سمت دانش‌آموزان با آیکون دایره به نمایش گذاشته می‌شود.

در قسمت کاربران چندین قسمت وجود دارد که متناسب با هر موقعیت می‌توان هر یک از آن‌ها را مورد استفاده قرار داد: بستن صدای تمام کاربران، بستن صدای تمام کاربران به جز ارائه‌کننده، قفل کردن همه کاربران، شروع گفتگوی خصوصی، تغییر نقش به ارائه‌کننده، قفل کردن کاربر و حذف کاربر.

قسمت وایت برد

از جالب‌ترین بخش‌های این پلتفرم قسمت تخته سفید آن است که حالت کلاس‌های حضوری را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند. در قسمت سمت چپ، این تخته تعبیه شده است و معلم می‌تواند با موس بر روی تخته مطالب را بنویسد. درصورتی‌که کار با موس برای افراد سخت باشد، مدرس می‌تواند از قسمت ابزارها، بر روی تخته تایپ کند.

در این قسمت اندازه، فونت و رنگ نوشته قابلیت تغییر دارد. نکته دیگر این است که فقط معلم می‌تواند بر روی تخته یادداشت کند و دانش‌آموزان قابلیت استفاده از تخته را ندارند؛ مگر اینکه حالت چندکاربره وایت برد فعال شود. همچنین این امکان وجود دارد که وقتی  تخته پر شد، به صورت اسلایدبندی، گزینه بعدی را بزنید تا مجدداً امکان نوشتن برایتان فراهم شود.

خطاهای ایجاد شده در بیگ بلو باتن

همه ما تا کنون با نرم‌افزار یا پلتفرمی که مرتبط با فضای آموزش مجازی بوده است، سروکار داشته‌ایم و خود به تجربه دیده‌ایم که هیچ‌کدام از آن‌ها بدون عیب نیستند و حتماً نواقصی دارند، با این تفاوت که این نواقص در بعضی کمتر و در بعضی بیشتر دیده می‌شود؛ اما هر پلتفرم، خطاهای رایج‌تری را نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارد. در اینجا لازم است به چند مورد از خطاهای رایج در پلتفرم بیگ‌بلوباتن هم اشاره کنیم:

خطای اتصال (خطای ۱۰۰۷)

این خطا رایج‌ترین خطا در این پلتفرم است. در اکثر موارد، مشکل از نحوه اتصال کاربران به این پلتفرم است نه ایراد از نرم‌افزار. معمولاً برای رفع این مشکل توصیه می‌شود:

  • در هنگام اتصال، وی‌پی‌ان یا فیلترشکن‌های خود را خاموش کنید.
  • اگر با مرورگر خود چند صفحه را باز کرده‌اید، آن‌ها را ببندید.
  • اگر با گوشی وارد شده‌اید، یک بار گوشی را خاموش و روشن کنید.
  • در هنگام ورود، زمانی که سؤال می‌شود اجازه دسترسی به دوربین و میکروفون را دارید، اکثر کاربران  در مواجه با این سؤال Block را می‌زنند و همین امر باعث اختلال در اتصال می‌شود؛ بنابراین از بالای صفحه باید به‌جای Block، گزینه Allow را بزنید.

انتقال با خطا مواجه شد (خطای ۱۰۰۸)

این خطا زمانی پیش می‌آید که دستگاه امکان انتقال صدا را ندارد. برای رفع این مشکل، معمولاً توصیه می‌شود که:

  • از هندزفری استفاده شود.
  • کاربران یک بار از محیط خارج شده و مجدداً وارد شوند.
  • فقط میکروفون فردی که در حال صحبت است، روشن باشد و سایرین قطع باشند تا مشکل انتقال صدا پیش نیاید.
  • با وجود انتشار نامحدود عکس و تصویر، پیشنهاد می‌شود بیشتر از سه عکس هم‌زمان منتشر نشود.

راه‌اندازی بیگ‌بلوباتن

درست است که این پلتفرم آموزش مجازی، به صورت اوپن‌سورس و رایگان عرضه می‌شود، اما برای خرید سرورهای آن نیاز به خرید اشتراک است. همچنین اگر راه‌اندازی این پلتفرم برایتان پیچیده است، تخصص و تجربه ما در زمینه خدمات راه‌اندازی بیگ‌بلوباتن، بستری را برای شما فراهم می‌کند تا با هزینه کمتر، شیوه آموزش مجازی خود را ارتقاء بخشید.

کلام آخر

پلتفرم آموزش مجازی بیگ‌بلوباتن، از پلتفرم‌های قابل قبولی است که کار با آن نه به‌سختی ادوب کانکت و نه به‌سادگی GC Conference است و با ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سعی کرده است محیطی مشابه کلاس‌های حضوری را برای افراد طراحی کند. این پلتفرم محدودیت‌های اشتراک‌گذاری و ارسال و دانلود فایل‌ها را ندارد و از همه مهم‌تر دارای شبیه‌ساز وایت‌برد کلاس‌های حضوری است که معمولاً برای دانش‌آموزان مدارس گزینه بسیار جالبی است. علاوه بر این، این پلتفرم امکان رأی‌گیری و نظرسنجی را هم به کاربران خود می‌دهد. 

شما باتوجه‌به نیازهای آموزشی خود، برای آگاه شدن و کسب اطلاع از پلتفرم بیگ‌بلوباتن و هر آنچه مرتبط به آن است، می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا از جزئیات اشتراک آن مطلع شوید و با هزینه‌ای مناسب، کیفیت آموزش مجازی خود را ارتقا بخشید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds