skip to Main Content
بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

بوت ‌استرپ (Bootstrap) ابزاری مشهور و پرکاربرد در طراحی ظاهر سایت است که اولین بار توسط جیکوب تورنتون و مارک اتو به عنوان فریم‌ورکی برای توییتر طراحی شد. بوت ‌استرپ در سال ۲۰۱۱ به صورت متن باز و رایگان در اختیار عموم قرار گرفت و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به سرعت مورد استقبال کاربران واقع شد.

بسیاری از مواقع، باید در استخدام برنامه‌ نویس، به تسلط وی بر بوت استرپ توجه کنید؛ چرا که این فریم‌ ورک، می‌تواند باعث کاهش زمان پروژه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. در این مقاله با پونیشا همراه باشید تا با کاربردهای این فریم‌ورک و مزایا و معایب استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

فریم ورک بوت استرپ به زبان ساده

فریم ورک بوت استرپ به زبان ساده

برای درک بهتر بوت استرپ، باید در ابتدا بدانید که فریم ورک چیست؟ چارچوب یا Framework ابزاری است که به برنامه‌نویسان امکان استفاده از کتابخانه‌هایی مانند جی‌کوئری (JQuery) و توابع از پیش تعیین شده را می‌دهد تا بتوانند به کمک آن‌ها در زمان کمتری پروژه خود را به اتمام برسانند. کاربرد فریم ورک، همچون کاربرد اسکلت برای بدن است و به توسعه‌دهنده سایت کمک می‌کند تا با نظمی مشخص و چارچوبی معین، کدنویسی کند؛ چرا که دیگر نیازی به نوشتن کدهای رایج نیست و طراح می‌تواند بهتر روی اهداف اصلی پروژه خود تمرکز کند.

بوت استرپ، فریم ورکی متن باز است که با زبان‎‎های مختلفی سازگار بوده و برای توسعه و طراحی سایت‌های ریسپانسیو (Responsive) استفاده می‌شود. با استفاده از این فریم ورک، دیگر نگرانی در مورد نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف نخواهید داشت و می‌توانید با استفاده از ابزارهای رایگان آن شامل دستورات CSS، توابع جاوا اسکریپت و HTML به طراحی قالبی مناسب برای سایت خود بپردازید. فریم ورک بوت استرپ می‌تواند ابزاری مناسب برای طراحی دکمه‌ها، تب‌ها، جداول، فرم‌ها، Dropdown (منوی کشویی)  و … باشد.

کاربردهای اصلی بوت استرپ

با استفاده از بوت استرپ می‌توان از طراحی‌های پیش‌فرض و کدهای آماده بهره گرفت تا فضای بین طراحی و کدنویسی کم شود. همچنین به کمک بوت استرپ می‌توان صفحات وب را توسعه داد و رنگ، فونت، قالب و سایز را در پروژه مشخص کرد. بوت استرپ یک فریم ورک مناسب برای طراحی سایت ریسپانسیو است؛ به این معنا که قالب سایت در نمایشگرهای مختلف به هم نمی‌ریزد.

بنابراین شما می‌توانید هم با سفارش پروژه بوت استرپ، پروژه‌های خود را به بهترین شکل پیش ببرید و هم با یادگیری برنامه نویسی بوت استرپ، در این زمینه درامد کسب کنید. در ادامه با برخی از کاربردها و امکانات این فریم ورک محبوب بیشتر آشنا می‌شویم:

آشنایی با کاربردهای بوت استرپ

ستون بندی

با استفاده از سیستم Grid یا ستون‌بندی بوت استرپ، صفحه شما به ۱۲ ستون اصلی تقسیم می‌شود و نحوه چینش محتوا بر اساس دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، تبلت و دسکتاپ قابل تنظیم خواهد بود. این ویژگی، مهم‌ترین قابلیت فریم ورک بوت استرپ در طراحی سایت‌هایی است که به خوبی با هر صفحه نمایشگری هماهنگ می‌شوند.

طراحی دکمه

با استفاده از فریم ورک بوت استرپ می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، دکمه‌های عملکردی و زیبا را طراحی کنید. شما می‌توانید استایل دکمه‌ها، اندازه آن‌ها و حالت فعال یا غیر فعال بودن آن‌ها را مشخص کنید.

منوی کشویی

از فریم ورک بوت استرپ می‌توانید برای طراحی منوی کشویی (DROPDOWN) استفاده کنید؛ بنابراین می‌توانید منوهای متنی قابل تغییر را در بخش پیوندها به صورت لیست نمایش دهید و برای آن‌ها سربرگ تعریف کنید.

مدال

Modal معمولاً به صورت پلاگین در بوت استرپ استفاده می‌شود و به پنجره‌هایی گفته می‌شود که به صورت پاپ آپ در سایت‌ها به نمایش در می‌آیند. با استفاده از بوت استرپ، می‌توان مدال‌های بسیار خوش‌ساختی را طراحی کرد.

لیبل گذاری

با استفاده از کلاس لیبل بوت استرپ، امکان ایجاد برچسب‌های کاربردی با ظاهری زیبا وجود دارد. در طراحی لیبل هم مانند طراحی دکمه، می‌توانید از کلاس‌های مختلف استفاده کنید تا هر برچسب، مفهوم به خصوصی را نمایش دهد.

نوار پیمایشی

طراحی Navbar یا همان نوار پیمایشی، یکی از قابلیت‌های برجسته فریم ورک بوت استرپ است. یک نوار پیمایش پیش‌فرض و استاندارد با استفاده از کد <“nav class=”navbar navbar-default”>  ایجاد می‌شود. به کمک استرپ بوک، نوار پیمایشی در صفحه‌نمایش دستگاه‌های مختلف به هم نمی‌ریزد و به صورت واکنش‌گرا عمل خواهد کرد.

در بوت استرپ از چه زبان هایی استفاده می شود؟

در بوت استرپ از چه زبان‌هایی استفاده می شود

فردی که قصد انجام پروژه بوت استرپ را دارد، باید با زبان‌های مورد استفاده در این فریم ورک آشنایی داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از زبان‌های مهم بوت استرپ می‌پردازیم:

جاوا اسکریپت (JavaScript)

اگر به برنامه‌نویسی و طراحی سایت علاقه داشته باشید، باید حتماً بدانید که جاوا اسکریپت چیست. جاوا اسکریپت (JS) یکی از رایج‌ترین زبان‌ها در برنامه‌نویسی برای ساخت صفحات تعامل‌پذیر است که سازگاری مناسبی با فریم ورک بوت استرپ دارد.

HTML (Hypertext Markup Language)

یکی دیگر از زبان‌های مورد استفاده در بوت استرپ، HTML است. زبان نشانه‌گذاری HTML به شما کمک می‌کند تا ساختار مشخصی برای صفحات وب ایجاد کنید. این زبان ساده، اسکلت اصلی سایت‌هاست و در صورت تسلط بر آن، یادگیری Bootstrap کار مشکلی نخواهد بود. HTML ظاهری برای نمایش ندارد و باید در کنار آن از CSS استفاده شود.

CSS (Cascading Style Sheets)

CSS مکملی برای HTML است و زبانی برای توصیف ظاهری صفحات وب مانند رنگ‌ها، فونت‌ها، منوی کشویی و… محسوب می‌شود. در مطلبی دیگر، مفصل توضیح داده‌ایم که CSS چیست. بوت استرپ پرکاربردترین فریم ورک برای CSS است و این دو در کنار یکدیگر، گزینه بسیار مناسبی جهت ایجاد صفحات ریسپانسیو (واکنش‌گرا) محسوب می‌شوند.

مزایای بوت استرپ

در ادامه به بیان برخی از شاخص‌ترین مزایای Bootstrap می‌پردازیم:

  • نصب و راه‌اندازی آن آسان است
  • مرورگرهای زیادی با آن سازگاری دارند
  • یک فریم متن باز، رایگان و در دسترس است
  • سیستم Grid در این فریم ورک در وضعیت مطلوبی قرار دارد
  • طراحان زیادی از آن استفاده می‌کنند و به این علت، اگر به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید از افراد زیادی مشاوره بگیرید
  • بوت استرپ مناسب‌ترین فریم ورک برای CSS است و از ناسازگاری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند
  • به علت وجود کدهای آماده، می‌توان در زمان و هزینه‌های انجام پروژه Bootstrap صرفه‌جویی کرد
  • با استفاده از Bootstrap می‌توان سایتی با ظاهر زیبا و کاربرپسند طراحی کرد
  • بوت استرپ برای طراحی سایت‌های ریسپانسیو مناسب است و چینش صفحه در دستگاه‌های مختلف به هم نمی‌ریزد
  • این فریم ورک برای تمامی انواع سایت‌ها از جمله سایت‌های فروشگاهی، خبری، شرکتی و… مناسب است
  • آموزش‌های زیادی برای این فریم ورک در دسترس است؛ بنابراین یادگیری آن آسان است

معایب بوت استرپ

حال به چند مورد از معایب Bootstrap اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از الگوهای آماده، مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ از طرفی باعث کاهش زمان انجام پروژه می‌شود و از سوی دیگر، ممکن است باعث کاهش خلاقیت در طراحی شود.
  • در صورتی که روی قالب‌های آماده Bootstrap شخصی‌سازی صورت نگیرد، سایت ایجاد شده ظاهری کسل‌کننده و تکراری پیدا می‎‌کند.
  • تغییر دادن طراحی‌های پیش‌فرض و بازنویسی فایل‌های بوت استرپ، نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد.
  • طرح‌های موجود در بوت استرپ کدهایی طولانی دارند و به همین خاطر، گاهاً خروجی‌های HTML بیشتر از حد نیاز خواهند بود.
  • اگر تمامی قسمت‌ها با بوت استرپ طراحی شوند، حجم سایت بیش از حد معمول زیاد می‌شود.

شما هم می‌توانید با یادگیری برنامه نویسی و فریمورک‌هایی مانند بوت استرپ به درامد برسید. پس اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید و دوست دارید از این روش به صورت فریلنسری کسب درآمد کنید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به صفحه آموزش برنامه نویسی مراجعه کنید.

سخن پایانی

استفاده از فریم ورک‌ها، انتخابی هوشمندانه جهت جلوگیری از دوباره‌نویسی کدها و صرفه‌جویی در وقت و زمان است. Bootstrap یکی از قدرتمندترین فریم ورک‌های حال حاضر به شمار می‌رود. مزایا و کاربردهای این فریم ورک محبوب در طراحی سایت و نرم‌افزارهای تحت وب بسیار زیاد است. به کمک بوت استرپ، می‌توان در زمان کوتاهی طراحی کاربر‌پسند و استاندارد داشت و این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه طراح پروژه و کارفرما می‌شود.

استفاده از این فریم ورک، انتخابی مناسب برای هماهنگی صفحات سایت در دستگاه‌های مختلف است و در این صورت، کاربران تجربه بهتری از سایت شما پیدا خواهند کرد. شما نیز اگر قصد استفاده از این فریم ورک را دارید می‌توانید پروژه خود را به فریلنسرهای ماهر پونیشا بسپارید.

سوالات متداول

بوت استرپ چیست؟

در این مقاله به این سوال که بوت استرپ چیست وچه کاربردی دارد جواب میدهیم. بوت ‌استرپ (Bootstrap) ابزاری مشهور و پرکاربرد در طراحی ظاهر سایت است.

کاربرد بوت استرپ چیست؟

با استفاده از بوت استرپ می‌توان از طراحی‌های پیش‌فرض و کدهای آماده بهره گرفت تا فضای بین طراحی و کدنویسی کم شود. همچنین به کمک بوت استرپ می‌توان صفحات وب را توسعه داد و رنگ، فونت، قالب و سایز را در پروژه مشخص کرد.

معایب و مزایای بوت استرپ چیست؟

در این مقاله به بیان برخی از شاخص‌ترین معایب و مزایای Bootstrap می‌پردازیم.

۴.۱/۵ - (۱۴ امتیاز)
دیدگاه‌ها
  1. سلام وقتتون بخیر. خیلی دقیق و کاربردی بود. ممنونم ازتون. فقط یه سوال اینکه در مورد بقیه ی فریم ورک ها هم مقاله دارید؟ مثلا انگولار؟ چون من دارم سعی میکنم حوزه ی تخصصمو عوض کنمو تو فریم ورک انگولار بیشتر کسب مهارت کنم.

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds