skip to Main Content
کسب درآمد از همکاری در فروش اینستاگرام چگونه است؟‌

کسب درآمد از همکاری در فروش اینستاگرام چگونه است؟‌

در لحظه‌ای که این مقاله نگارش می‌شود، گفته می‌شود بیشتر از ۵۰ میلیون کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام وجود دارد! در واقع با فرصتی برای کسب درآمد از اینستاگرام مواجه هستیم که تاکنون وجود نداشته است.

روش‌ها و متدهای متعددی برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

یکی از روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام این است که خودتان، از یک تامین کننده، محصول تهیه کنید و سعی کنید آن را با تبلیغات و بازاریابی گسترده بفروشید. مزیت این روش این است که سود قابل توجهی نصیبتان می‌شود اما عیب آن این است که شما درگیر مسائل مختلفی خواهید شد از جمله:

  • لزوم مذاکره کردن با تامین‌کننده‌های مختلف
  • نیاز داشتن به تیم برای پردازش کردن سفارش‌ها
  • نیاز داشتن به سرمایه اولیه برای تامین محصولات
  • نیاز داشتن به بودجه کافی برای تبلیغات و بازاریابی
  • درگیر شدن با کارهای مختلف مثل نارضایتی مشتریان، بازگشت محصولات و پرشدن زمان شما
  • چانه‌زنی با مشتریان و مسائل مربوط به آن
  • و…

با گفتن این موارد قصد نداریم به شما بگوییم که تامین‌کردن، فروش و ارسال محصول از طریق اینستاگرام کار اشتباهی است! بلکه باید آگاه باشید که برای داشتن بیشترین سود، باید با این مسائل کنار بیایید و برای آن‌ها راه‌حل داشته باشید.

روش ساده‌تری برای کسب‌ درآمد از اینستاگرام وجود دارد و آن همکاری در فروش است و این کار برای کسانی که تیم یا سرمایه قابل توجهی ندارند، می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد.

همکاری در فروش اینستاگرام چیست؟

تصویر لوگوی اینستاگرام که عبارت همکاری در فروش اینستاگرام روی آن نوشته شده است

به‌صورت‌کلی همکاری در فروش یعنی اینکه شما محصول یا خدمات دیگران را می‌فروشید و در ازای آن درصدی از مبلغ محصول را به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کنید.

این روش کسب درآمد، محدود به اینستاگرام نیست؛ بلکه شما می‌توانید محصول کارفرما را به روش‌های متعددی بفروشید؛ چرا که کارفرما فقط یک چیز از شما می‌خواهد: فروش محصولاتش. اینکه شما از چه روشی استفاده می‌کنید معمولا برای کارفرما مهم نیست.

اما چرا برای همکاری در فروش، اینستاگرام را انتخاب کنیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، ده‌ها میلیون کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام وجود دارد. بنابراین اگر کارتان را درست و اصولی انجام دهید می‌توانید با اینستاگرام درآمد بالایی برای خودتان ایجاد کنید.

مزایا و معایب همکاری در فروش اینستاگرام

در روش همکاری در فروش، شرایط کار به‌نسبت آسان‌تر از تامین محصول و فروش آن است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب همکاری در فروش اینستاگرام می‌پردازیم.

مزایا:

  • پردازش سفارش‌ها و ارسال‌ محصولات را کارفرما انجام می‌دهد
  • لازم نیست برای شروع کار سرمایه‌ای داشته باشید
  • می‌توانید با کارفرماهای مختلف همکاری کنید و از جاهای مختلف درآمد داشته باشید
  • به تیم بزرگی نیاز پیدا نمی‌کنید
  • مسئولیت رسیدگی به نارضایتی مشتریان به‌عهده کارفرماست و از جهت، کار کردن برای شما ساده‌تر می‌شود

معایب

  • سودی که نصیب شما می‌شود در واقع درصدی است از مبلغ محصول، بنابراین در روش همکاری در فروش، سود کمتری به ازای فروش هر محصول نصیبتان می‌شود
  • اگر کارفرما یا سایتی که با آن کار می‌کنید، محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت بفروشد، منجر به کاهش اعتبار شما در میان مخاطبانتان می‌شود
  • رقابت نسبتا زیاد در این حوزه: کارفرما ممکن است با افراد مختلف همکاری کند، در این‌صورت وارد رقابت با سایرین می‌شوید
  • کنترل نداشتن روی قیمت‌گذاری محصولات: قیمت، فاکتوری است که مستقیما روی فروش محصول اثر می‌گذارد. در روش همکاری در فروش تقریبا کنترلی برای تغییر قیمت محصولات ندارید.

پیشنهاد پونیشا چیست: آیا این کار را انجام دهیم؟

همه‌چیز به شرایط شما بستگی دارد. اگر به تولید محتوا علاقه دارید و این توانایی را در خود می‌بینید که می‌توانید مخاطبان زیادی جذب کنید، بله! انجام این کار را به شما پیشنهاد می‌دهیم، به‌خصوص اگر سرمایه زیادی در اختیار ندارید.

چگونه همکاری در فروش اینستاگرام انجام دهیم؟‌ راهنمای قدم به قدم

حالا که تصمیم خودتان را گرفته‌اید، در ادامه به‌صورت مفصل به شما توضیح می‌دهیم چطور می‌توانید این کار را انجام دهید.

تصویر یک انیمیشن که یک مانیتور و دو مرد در حال دست دادن به هم هستن

قدم ۱: انتخاب روش کسب درآمد از طریق همکاری در فروش

در روش همکاری در فروش ما می‌توانیم به ۳ روش مختلف کسب درآمد کنیم. در ابتدا باید بررسی کنید کدام روش برای شما مناسب‌تر است:

روش ۱: راه‌اندازی پیج، تولید محتوا و فروش مستقیم محصول از طریق پیج خودتان

در این روش، همه‌ی کارهای مربوط به تولید محتوا و بازاریابی را خودتان انجام می‌دهید و فروش نیز توسط پیجی که شما می‌سازید اتفاق می‌افتد.

مزیت این روش این است که می‌توانید ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کنید و فروش‌ محصول نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد اما عیب آن نیز همین است! ممکن است پروسه متقاعدسازی مشتریان برای شما زمان‌بر و خسته‌کننده شود. در این روش صرفا ارسال محصول به‌عهده کارفرماست. همچنین این روش مزیت دیگری نیز دارد: شما می‌توانید با کارفرماهای مختلف در حوزه‌های مختلف همکاری کنید و وابسته به‌یک وب‌سایت یا کارفرما نمی‌شوید.

یک مثال عملی از این روش این است که برای بوتیک‌های شهر خودتان مذاکره کنید، سپس برای آن‌ها پیج‌ اینستاگرام راه‌اندازی کنید و همکاری در فروش لباس اینستاگرام انجام دهید.

روش ۲: راه‌اندازی پیج، تولید محتوا و قرار دادن لینک محصول در استوری و بایو

در این روش مهم‌ترین وظیفه شما تولید محتوای جذابی است که فالوورهای زیادی را جذب کند. در این روش بر خلاف روش قبل، پروسه متقاعدسازی توسط کارفرما انجام می‌شود. یک نمونه خیلی رایج از این روش این است که مثلا محصولات موجود در دیجی‌کالا را نقد و بررسی کنیم، سپس لینک همکاری در فروش خود را در استوری یا بایو پیج قرار دهیم. هر کس که از طریق لینک شما خرید انجام دهد، به شما کمیسیون تعلق می‌گیرد. در این روش باید در انتخاب وب‌سایتی با آن کار می‌کنید دقت کنید. همکاری در فروش با وب‌سایت‌های کمتر شناخته شده ممکن است نتایج قابل قبولی برای شما رقم نزند. انتخاب سایت دیجی‌کالا می‌تواند یک پیشنهاد کم‌ریسک و مطمئن باشد.

روش ۳: قرار دادن لینک همکاری در فروش بدون راه‌اندازی پیج!

اگر نمی‌خواهید زحمت‌های تولید محتوا را به جان بخرید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. در این روش مبلغی را به اینفلوئنسرها می‌دهیم تا محصول مورد نظر را تبلیغ کنند و لینک همکاری در فروش خودمان را در آن استوری قرار دهند. در این روش به بودجه تبلیغاتی کافی نیاز پیدا می‌کنید. این روش پرریسک است و انتخاب اشتباه محصول و اینفلوئنسر ممکن است برای شما گران تمام شود.

انتخاب روش کسب درآمد کاملا به شما شرایط شما بستگی دارد و نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. مزایا و معایب هر روش را کاملا بررسی کنید و سپس انتخاب کنید.

تصویر انیمیشن از یک مردی که پشت لپ تاپ قرار دارد و در حال فکر کردن به افزایش درآمد است.

قدم ۲: انتخاب کارفرما و محصولات

در قدم بعد، باید انتخاب کنید با چه وب‌سایت یا کارفرمایی قصد دارید وارد همکاری شوید. در اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

  • از وب‌سایت‌های شناخته‌شده و معتبر مانند دیجی‌کالا استفاده کنید.
  • به سابقه و عملکرد وب‌سایت دقت کنید: آیا مشتریان از محصولات و تحویل کالاها راضی هستند؟
  • اگر قصد دارید با کارفرما مانند یک دندان‌پزشک کار کنید، اولویت را با کسانی قرار دهید که در شهر شما هستند و محصول یا خدمات باکیفیتی دارند.

پس از انتخاب کارفرما یا وب‌سایت برای همکاری در فروش نوبت انتخاب محصولات می‌رسد. یک فروشگاه ممکن است حدود ۱۰۰ محصول مختلف داشته باشد، برای همین باید یک استراتژی داشته باشید که از بین همه‌ی محصولات می‌خواهید کدام یک از آن‌ها را بفروشید. اگر قصد داشته باشید مستقیما محصول را از طریق پیج بفروشید، شاید تصمیم بگیرید برای همه‌ی محصولات کارفرما تولید محتوا کنید.

پیشنهاد پونیشا به شما: یکی از پرسودترین و کم‌ریسک‌ترین استراتژی‌ها این است که صرفا روی پرفروش‌ترین و پرسودترین محصولات تمرکز کنید. با این استراتژی می‌توانید درآمد زیادی در زمان کوتاه ایجاد کنید.

تصویر انیمیشن مردی که در حال آماده سازی و دیزاین استک

قدم ۳: آماده‌سازی پیج کاری

پیج کاری برخلاف پیج شخصی، ظرافت‌های بسیار بیشتری دارد. در پیج شخصی نیازی نیست استراتژی یا زمان‌بندی انتشار محتوا داشته باشیم. در اینجا به چند نکته مهم برای آماده‌سازی پیج کاری خودتان اشاره می‌کنیم:

  • طراحی تقویم محتوایی برای انتشار پست و استوری
  • داشتن برنامه جامع برای بازاریابی محصولات
  • توجه به اصول گرافیک در پست، استوری، هایلایت‌ها
  • داشتن یک عکس پروفایل کاری حرفه‌ای

ساختن یک پیج کاری نکات بسیار بیشتری دارد که در مقاله نکات ساخت پیج کاری در اینستاگرام به‌صورت مفصل آن را توضیح داده‌ایم.

تصویر یک دست که در حال برنامه ریزی محتوایی است.

قدم ۴: برنامه‌ریزی و اجرای منظم تولید محتوا

به مهم‌ترین قدم رسیدیم. میزان درآمد شما در روش همکاری فروش اینستاگرام بستگی به اجرای صحیح این قدم دارد. حقیقت این است که هر چقدر فالوورهای فعال بیشتری داشته باشید، درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. برای داشتن فالوورهای زیاد باید به شکل منظم، محتوای جذاب منتشر کنید. برای اینکه بیشتر با مقوله‌ی تولید محتوا آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله تولید محتوا در اینستاگرام را مطالعه کنید.

پیشنهاد پونیشا به شما: سعی کنید محتوای ویدیویی تولید کنید، محتوای ویدیویی جذابیت بصری بسیار بیشتری نسبت به عکس و متن دارد و می‌توان مشتریان بیشتری را برای خرید محصول یا خدمات ترغیب کرد.

البته تولید محتوا یکی از روش‌های جذب فالوور است. در مقاله افزایش فالوور اینستاگرام روش‌های دیگر آن را توضیح داده‌ایم.

قدم ۵: بازنگری و بهبود بر اساس آمار و ارقام

تصویری که چند آمار از Discovery اینستاگرام نشان می‌دهد

در مسیر تولید محتوا باید مرتبا از افراد بازخورد بگیریم و به تناسب آن تغییراتی در روند کاری خود ایجاد کنیم. شاید در طول مسیر متوجه شوید کاربران به ویدیوها و نقد و بررسی‌های طولانی ری‌اکشن بیشتری می‌دهند یا برعکس، ممکن است ویدیوهای کوتاه یک دقیقه‌ای برای آن‌ها جذاب‌تر باشد.

در ابتدای کار استراتژی‌ها و متدهای مختلف تولید محتوا را امتحان کنید، سپس آمار و ارقام را تحلیل و بررسی کرده و بر اساس آن عملکرد کاری خودتان را تغییر دهید.

برای مثال می‌توانید این موارد را بررسی کنید:

  • کدام یک از پست‌ها یا ریلزها فالوورهای بیشتری جذب کردند؟
  • کدام سبک از استوری‌ها تعامل بیشتری ایجاد کردند؟
  • پست‌هایی که لایک و کامنت زیادی می‌گیرند چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • در فروش چه محصولاتی موفق‌تر عمل کردید؟
  • و…

این تحلیل‌ها بخشی از فرایند بازاریابی شماست. برای اینکه در بازاریابی اینستاگرام حرفه‌ای شوید پیشنهاد می‌کنیم تکنیک‌های بازاریابی در اینستاگرام را مطالعه کنید.

فوت کوزه‌گری در همکاری در فروش اینستاگرام

به قسمت ارزشمند مقاله رسیدید. دانستن نکاتی که در ادامه خواهد گفته شد می‌تواند تغییر شگرفی در میزان درآمد شما ایجاد کند:

  • کارفرماهای پر درآمد را انتخاب کنید

هر چقدر درآمد کارفرما بیشتر باشد، درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. ممکن است حتی درصد کمیسیون شما ۲ درصد باشد! اما زمانی که در مورد محصولات و خدمات بالای ۱ میلیارد تومان صحبت می‌کنیم درآمد شما از فروش هر محصول ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

  • سراغ حوزه‌های پر درآمد گران قیمت بروید

محصولات صنعتی، حوزه‌های پزشکی، زیبایی و دندانپزشکی، کدنویسی اختصاصی، دوره‌های آموزشی گران قیمت، حوزه‌های ساخت و ساز و فروش املاک می‌تواند جز انتخاب‌های ایده‌آل باشند.

  • روی محصولات گران قیمت‌تر و با حاشیه سود بالا تمرکز کنید

ممکن است فروش یک محصول بالا باشد اما به‌دلیل ارزان بودن آن، سود زیادی نصیبتان نشود. پیشنهاد ما این است که صرفا روی محصولات گران قیمت، پرفروش و با حاشیه سود بالا تمرکز کنید. لازم نیست همه‌ی وقتتان را صرف همه‌ی محصولات و خدمات یک وب‌سایت یا کارفرما کنید.

آیا می‌توان همکاری در فروش اینستاگرام را برون‌سپاری کرد؟

تصویر یک مرد که دارد کارش را به شکل غیر حضوری برون سپاری می‌کند

در جواب باید بگوییم بله! با استخدام ادمین غیر حضوری می‌توانید فرایند همکاری در فروش را کاملا برون‌سپاری کنید و شما صرفا روی انتخاب محصولات تمرکز می‌کنید. در استخدام ادمین اینستاگرام باید حساسیت زیادی به‌خرج دهید؛ عملکرد و کیفیت کار ادمین، مستقیما روی میزان درآمد شما اثرگذار است.

جمع بندی

همکاری در فروش در اینستاگرام پتانسیل بالایی دارد، هر روز کاربران زیادی وقت خود را در این شبکه اجتماعی صرف می‌کنند. از این پتانسیل استفاده کنید و بدون داشتن محصول، برای خودتان درآمد ایجاد کنید. هرجا که به مشکل یا مسئله خوردید می‌توانید از فریلنسرهای پونیشا استفاده کنید تا راه را برای شما هموار کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds