Desktop Image
skip to Main Content
CTA چیست؟ هر آنچه باید درباره کال تو اکشن بدانید

CTA چیست؟ هر آنچه باید درباره کال تو اکشن بدانید

شاید زمانیکه در سایت‌ها، خبرنامه‌های ایمیلی، بروشور‌ها، سایت­‌ها و اپلیکیشن‌­های مختلف گشت‌وگذار می‌کنید، با دکمه‌های CTA مواجه شده باشید؛ دکمه‌هایی که شما را به انجام عملی تشویق می‌کنند و هر چند کوچک، اما جایگاه مهمی در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ دارند؛ چراکه می‌توانند تعامل لازم با مخاطبان را برای شما به عنوان صاحب کسب و کار به وجود بیاورند. در واقع CTA به عنوان دریچه‌ای برای بهبود نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این معنا که با استفاده از دکمه کال تو اکشن، می‌توان مخاطب را در قیف بازاریابی به مشتری تبدیل کرد و نرخ این تبدیل را بالا برد. در ادامه قصد داریم شما را کمی بیشتر با این مفهوم کلیدی آشنا کنیم.

CTA چیست؟

CTA یا همان عبارت Call To Action در واقع دکمه‌ای برای فراخواندن مخاطب به انجام اقدام یا عملی است، اما فراخوان به انجام چه عملی؟ فرض کنید که شما بودجه، زمان و انرژی فراوانی را صرف می‌کنید تا مطالبی آموزنده، جدید و مفید در اختیار کاربر خود قرار دهید و در این کار نیز موفق می‌شوید، مخاطبان شما به سایت شما می‌آیند و مطالبتان را می‌خوانند. اما پس از آن چه می‌شود؟ مسلما شما دلتان نمی­خواهد که پس از خواندن مطالب مخاطبان صفحه را بدون انجام کاری ترک کنند! درست است؟ این عمل می‌تواند دانلود مقاله­‌ای باشد که تازه خواندن آن را تمام کرده‌اند و دلشان می‌خواهد آن را برای دسترسی بیشتر دانلود کرده و داشته باشند، یا آنکه خریداری یک محصول، شرکت در نظرسنجی، پر کردن یک فرم یا حتی بازدید از بخش دیگری در وبسایت باشد. اینجاست که CTA ها به کمک شما می‌آیند تا مخاطب را در سایت شما نگه دارند و آن‌ها را ترغیب کنند تا کار بیشتری در سایت شما انجام دهند و اطلاعات بیشتری کسب کند.

هدف استفاده از دکمه CTA چیست؟

هدف استفاده از دکمه CTA

در پس استفاده از CTA اهداف اصلی و فرعی فراوانی وجود دارد. از افزایش تعامل و فروش، تغییر نگرش کاربران، برندسازی، افزایش فالوور و موارد بسیار دیگر گرفته تا افزایش نرخ بازدید سایت و ترافیک. اما عموما استفاده از CTAها با دو هدف اصلی انجام می‌شود. اولین هدف، هدایت و مسیر دادن به مخاطبانی است که هنوز تصمیم نگرفته‌اند و به اصطلاح دو به شک مانده‌اند، یا مخاطبانی که در مرحله جستجو و تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول یا خدمات خاصی هستند. هدف دوم، گرفتن عمل یا اکشن از مخاطبان قبل از ترک سایت یا اپلیکیشن شماست. زمانیکه مخاطب بدون انجام عمل خاصی صفحه شما را ترک می‌کند، به این معناست که قیف فروش شما تکمیل نشده و مشتری بالقوه‌ای را از دست داده‌اید.

کاربرد CTA

این امر بر هیچکس پوشیده نیست که امروزه صبر کاربران کم شده و رقابت میان کسب و کارها هم شدیدتر! گذشته از این‌ها، با توجه به حجم زیادی از استراتژی‌ها و فناوری‌های جدید، برتری در چنین رقابت‌هایی سخت و نفسگیر هم می‌شود. بنابراین خیلی سخت‌تر از گذشته می‌توان به اهداف بازاریابی دست یافت و مشتریان بالقوه جدیدی را به سمت و سوی خود جلب کرد. شاید یکی از مهمترین قدم‌های جذب مشتری جدید، جلب توجه آن‌ها باشد؛ CTAها دقیقا به همین منظور طراحی شده‌اند. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ زمانی که شما بتوانید یک مشتری بالقوه را برای مدت بیشتری در فضای سایت خود نگه دارید، در واقع شانس خود را برای تبدیل او به یک مشتری بالفعل بالاتر برده‌اید.

در واقع شما بازدید کننده سایت خود را مجبور می‌کنید تا به جای آنکه زمان خود را در سایت‌های مختلف سپری کند، در سایت شما و بخش‌های مختلف آن بگذراند. تماس با ما، فرم ثبت اطلاعات، معرفی محصولات و خدمات، عضویت یا ثبت نام در سایت، مشاهده یا دانلود ویدئو، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، تخفیف یا حراج، اعلام رویداد‌های آتی، تنها بخش کوچکی از کاربری‌های متنوع دکمه کال تو اکشن یا دعوت و فراخوان به عمل است.

تست A/B برای سنجش عملکرد CTA

تست A/B برای سنجش عملکرد CTA

تست  A/B یا همان Splitting Testing می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق رفتارشناسی مخاطب بتوانید بهترین CTAها را انتخاب کرده و رابطه و تجربه کاربری مناسبی را برای وبسایت خود انتخاب کنید. زمانیکه شما بتوانید تجربه کاربری خوبی برای مخاطبانتان رقم بزنید، می‌توانید از فروش و سود بیشتر خود اطمینان حاصل کنید. فرض کنید که فروشگاهی دارید و مشتریان زیادی هر روزه به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند. اگر در چند برخورد اولتان با مشتریان به نوعی تجربه خوبی به آن‌ها ندهید و فروشگاه را بدون خرید ترک کنند، قطعا سعی می‌کنید تا در دفعات بعدی، رفتار اشتباه را اصلاح کرده و تجربه کاربری خوبی را برای مشتریانتان رقم بزنید. تست A/B درست همین وظیفه را بر عهده دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا ترافیک سایت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

با استفاده از این روش می‌توانید دو نوع یا دو نسخه از CTAهای خود را به صورت همزمان با یکدیگر مقایسه کنید. اما این مقایسه چه فایده‌ای می‌توان برای شما داشته باشد؟ از طریق این مقایسه شما می‌توانید بهترین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین را تعیین و تدوین کنید. اما روش کار این تست چطور است. شما دو نسخه متفاوت از یک صفحه مشترک را طراحی می‌کنید و در یک بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روزه آن‌ها را به صورت رندوم به مخاطبان مختلف نشان می‌دهید. به این معنا که هر مخاطب تنها با یکی از این دو صفحه رو به رو می‌شود. در نهایت با مقایسه عملکرد دو نسخه می‌توانید نسخه نهایی را بر اساس ویژگی‌های صفحه با نرخ تعامل بالاتر انتخاب کنید. این آزمایش به شما کمک می‌ند تا با انجام مداوم اصلاحات کوچک، تجربه‌ کاربری بی نقصی را برای مخاطبین خود فراهم کرده تا در نهایت فروش و سود خود را افزایش دهید.

رابطه تست A/B و دکمه CTA

همانطور که گفتیم، انجام تست A/B می‌تواند به شما در اصلاح جزئیات کمک کند. یکی از این جزئیات، اصلاح و بهینه‌سازی دکمه کال تو اکشن است. در واقع شما با انجام این تست می‌توانید متوجه شوید که مخاطبین شما به کدام CTAها واکنش بهتری نشان داده و تعامل بیشتری با آن‌ها داشته‌اند. همینطور انجام این تست کمک می‌کند که در آینده طراحی‌های بهینه‌تر و مطابق با تجربه کاربری بهتری برای دکمه‌های CTA خود داشته باشید. اما چطور این کار را انجام می‌دهیم؟ مخاطبین شما می‌توانند ری_اکشن‌های متفاوتی به CTAهای شما نشان دهند، این واکنش‌ها می‌توانند مثبت یا حتی منفی باشند. انجام این تست می‌تواند میزان موفقیت یا عدم موفقیت CTAهای شما را سنجیده و با استفاده از نتایج آن به راحتی دکمه‌های کال تو اکشن خود را بهینه کنید.

در طراحی دکمه CTA چه پارامتر‌هایی باید رعایت شود؟

در طراحی دکمه CTA چه پارامتر‌هایی باید رعایت شود

عوامل مختلفی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید CTAهای موثرتری داشته باشید. این عوامل عبارتند از:

اندازه

برخی گمان می‌کنند که هرچه دکمه‌ CTA بزرگ‌تر باشد بهتر است و CTA های کوچک قابل مشاهده نیستند. این در حالی است که ابعاد و اندازه‌های CTA شما می‌بایست بر اساس المان‌ها و عناصر وبسایت شما طراحی شوند. اگر المان‌های وبسایت شما بزرگ و قابل مشاهده باشند می‌توانید بر این اساس در طراحی CTA هم ابعاد بزرگتری را در نظر داشته باشید.

کنتراست و تضاد

رنگ‌های متضاد و ایجاد کنتراست رنگی میان دکمه CTA و دیگر المان‌ها و رنگ‌های وبسایت می‌تواند در بیشتر دیده شدن آن کمک فراوانی کند. هرچه از رنگ‌های شادتری استفاده کنید، دکمه CTA را قابل مشاهده‌تر کرده‌اید.

فضا و جای گذاری

شاید جایگذاری دکمه CTA پر اهمیت‌ترین نکته در مورد طراحی آن باشد. شما با استفاده از تحلیل رفتار کاربران در سایت‌تان و پیدا کردن فضاهایی با بیشترین بازدید می‌توانید CTA را در نقاطی قرار دهید که چشم مخاطبان‌تان را بیشتر به خود جلب می‌کند.

پیام مناسب

CTA می‌بایست پیامی کوتاه، مختصر و مفید و در عین حال جذاب را به مخاطبان ارائه دهد. کپی رایتینگ متن دکمه کال تو اکشن باید هیجان‌انگیز باشد و بتواند کنجکاوی مخاطبان را برانگیزد.

طراحی برای دستگاه‌های مختلف

شاید شما بهترین دکمه CTA را برای وبسایت خود طراحی کرده و جایگذاری کنید. اما اگر همان سایت را در دستگاه دیگری مثل تلفن همراه یا  تبلت باز کنید در جایی اشتباه قرار بگیرد، بنابراین فراموش نکنید که دکمه CTA را متناسب با تمامی دستگاه‌های الکترونیکی طراحی و اجرا کنید.

کلام آخر

دکمه‌های CTA با تمام کوچکی خود می‌توانند تاثیر زیادی بر روی جذب مخاطب و مشتریان جدید داشته و تعامل لازم با آنان را برای شما به وجود بیاورند. اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که CTA ها تنها بخشی از کار اصلی شما هستند و قبل از هرچیز می‌بایست محتوایی با کیفیت برای مخاطبان خود تهیه کنید. خوشبختانه پونیشا این امکان را فراهم کرده تا خدمات تولید محتوا خود را با کمک از بهترین تولیدکننده‌گان محتوا تولید و به مخاطبان خود ارائه دهید.

۴.۵/۵ - (۱۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

© تمام حقوق برای پونیشا محفوظ است.

Back To Top

This will close in 0 seconds