skip to Main Content
تفاوت محتوا و محتوی چیست؟

تفاوت محتوا و محتوی چیست؟

محتوی و محتوا به یک شکل تلفظ می‌شوند و به همین دلیل نیز افراد زیادی این دو لغت را به جای هم استفاده می‌کنند. اما از آن‌جایی‌که محتوی و محتوا از نظر معنایی با هم فرق دارند استفاده کردن از آن‌ها به جای هم درست نیست و مفهوم متن را تغییر می‌دهد. محتوا به معنای مضمون سخن و محتوی نیز به معنای ظرفی است که محتوا را در بر می‌گیرد. برای جلب توجه مخاطبان باید محتوای با کیفیت را در محتوی مناسب ارائه دهید.

محتوی یا محتوا؟ هریک از این کلمات دارای معنی و مفهوم مختلفی است و با توجه به جمله‌ای که در آن قرار می‌گیرد باید از گزینه درست استفاده شود. افراد زیادی گمان می‌کنند که این دو واژه از لحاظ معنایی تفاوتی با هم ندارند و تفاوت آ‌ن‌ها تنها در شکل ظاهری و املای این لغات است. اما در این نوشته می‌خواهیم توضیح دهیم که چرا استفاده از محتوی و محتوا به جای هم اشتباه است در صورتی که هر دوی آن‌ها به یک شکل تلفظ می‌شوند.

تعریف محتوی و محتوا

برای انتخاب گزینه مناسب بین محتوی یا محتوا باید معنای هریک از این کلمات را بدانیم. لغت محتوی در فرهنگ لغت عمید به معنای دربرگیرنده یا چیزی که چیز دیگری را در بر دارد معنا شده است. این واژه در فرهنگ لغت دهخدا به از هر سوی به چیزی فراز آینده و فراگیرنده معنا شده است. در واقع محتوی در برگیرنده مفهوم و محتوا است. محتوا در فرهنگ لغات عمید به چیزی که درون چیزی دیگر قرار دارد و مضمون سخن معنا شده است. بنابراین محتوی ظرفی است که محتوا را در خود جای می‌دهد.

تولید محتوا این روزها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و اغلب افراد ارزش محتوای با کیفیت و جذاب در جلب توجه مخاطب و افزایش فروش و سود یک کسب و کار را به خوبی می‌دانند. برای داشتن یک محتوای با کیفیت باید اصول خاصی رعایت شود و تمامی متن نوشته شده عاری از ایراد و اشکال املایی، نگارشی و مفهومی باشد. با توجه به اهمیت تولید محتوای با کیفیت برای پیشرفت هر کسب و کاری استفاده از خدمات تولید محتوا که توسط کارشناسان ماهر و با تجربه در این زمینه ارائه می‌شود راه بسیار مناسب و به صرفه‌ای به نظر می‌رسد.

محتوی درست است یا محتوا؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد شما می‌دانید با توجه به منظوری که در نظر دارید باید از  محتوی یا محتوا استفاده کنید. برای مثال رسانه و اینترنت محتوی هستند و محتواهای مختلفی را در بر می‌گیرند. این محتواها ممکن است از نوع متنی، صوتی، تصویری، گرافیکی، ویدیویی و غیره باشند. انتخاب درست محتوی و محتوا در دیده شدن و توانایی جلب توجه مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد. به یاد داشته باشید اگر یک محتوای خوب و جذاب در محتوی نامناسبی قرار بگیرد نمی‌تواند توجه مخاطبان را جلب کنید. همچنین در صورتی که محتوی مناسب باشد اما محتوا کیفیت خوبی نداشته باشد مخاطب را به خود جذب نخواهد کرد. برای مثال اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام محتوی هستند و شما می‌توانید از آن‌های استفاده کرده و محتوای خود را در آن‌ها منتشر کنید. اولین و یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در این زمینه باید بردارید یافتن ایده‌ برای تولید محتوا است.

چند کاغذ رنگی به دیوار چسبیده است که روی سه تا از آن‌ها کلمه محتوا به انگلیسی نوشته شده و روی دوتا از آن‌ها ایموجی خنده و روی یکی از آن‌ها تاج کشیده شده است. بررسی مهم‌ترین نکات در تولید محتوا

بررسی مهم‌ترین نکات در تولید محتوا

یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین نوع محتوا، محتوای متنی است. در تولید محتوای متنی، توجه به برخی نکات کلیدی می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت و جذابیت محتوا به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

مخاطب خود را به درستی بشناسید

آگاهی از مخاطب از عوامل حیاتی در تولید محتوای متنی موفق است. درک دقیق از نیازها و تمایلات مخاطبان، امکان ارائه محتواهایی را فراهم می‌کند که به طور مستقیم با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و در نتیجه موجب افزایش تعامل و ارتباط مؤثر با مخاطبان می‌شود.

با در نظر گرفتن مشکلات، علایق و نیازهای واقعی مخاطبان، می‌توان محتواهایی را ارائه داد که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات جدید و مفید را فرا بگیرند و با محتوا به طور فعال درگیر شوند. این آگاهی به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا محتواها را هدفمند، شخصی‌سازی شده و جذاب تر ارائه دهند، که در نتیجه باعث افزایش تعامل با مخاطبان و ایجاد ارتباط مداوم و مؤثرتر می‌شود. در نهایت، آگاهی کامل از مخاطبان نه تنها به تولید محتوای متنی با کیفیت بالاتر کمک می‌کند، بلکه در تبدیل مخاطبان به مشتریان و هواداران وفادار نیز نقش بسزایی دارد.

ثبت پروژه پونیشا

زبان محتوا باید ساده و قابل فهم باشد

استفاده از زبان ساده و قابل فهم در تولید محتوای متنی، اهمیت بسیاری دارد. زبان ساده و روان، مخاطبان را به راحتی و با سرعت بیشتری به محتوا جذب و امکان درک و فهم مفهوم‌ مورد نظر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. با استفاده از جملات کوتاه و واضح، اصطلاحات ساده و اجتناب از زبان تخصصی و پیچیده، محتوا قابل فهم تر می‌شود. استفاده از کلمات درست مانند محتوی یا محتوا با توجه به مفهومی که در ذهن دارید نیز می‌تواند به درک بهتر مطلب کمک زیادی کند.

این روش، به مخاطبان اعتماد به نفس داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با خواندن آسان و فهمیدن محتوا، به سرعت به نتیجه‌گیری و ارزیابی محتوا بپردازند. همچنین، زبان ساده و قابل فهم، محتوا را برای گروه‌های مختلف مخاطبان مفید و قابل استفاده می‌کند. به طور کلی، استفاده از زبان ساده و قابل فهم در تولید محتوای متنی، باعث افزایش خوانندگان، تعامل بیشتر و انتقال بهتر مفاهیم می‌شود. همچنین برای موفقیت محتوا باید بدانید تقویم محتوا چیست و در انتشار محتواهای خود به این نکته توجه داشته باشید.

ساختار محتوای متنی باید به چه شکلی باشد؟

ساختار منسجم در تولید محتوای متنی، اهمیت زیادی دارد. یک ساختار منسجم و سازماندهی شده، به مخاطبان کمک می‌کند تا محتوا را به راحتی متوجه شوند. با استفاده از ترتیب منطقی و سلسله‌مراتبی در ارائه محتوا، خوانندگان می‌توانند به سادگی اطلاعات را درک کنند و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

ساختار منسجم می‌تواند به خوانندگان در حفظ تمرکز و توجه کمک کند و همچنین به تولیدکنندگان محتوا کمک کند تا ایده‌ها و اطلاعات خود را به صورت روان و قابل فهم به مخاطبان انتقال دهند و محتوایشان را به شکلی که جذاب و قابل توجه باشد، سازماندهی کنند.

در محتوای متنی از منابع قابل اعتماد استفاده کنید

استناد به منابع قابل اعتماد در تولید محتوای متنی، اهمیت زیادی دارد. ارائه اطلاعات و داده‌های موثق و قابل اعتماد به خوانندگان، سبب اعتماد سازی می‌شود. تولیدکنندگان محتوا با استناد به منابع معتبر، نشان می‌دهند که ادعاها و تحلیل‌های خود را بر پایه آمارها، تحقیقات و تجربیات قابل اعتماد بنا نهاده‌اند.

به این ترتیب خوانندگان اطمینان پیدا می‌کنند که محتوا مبتنی بر اطلاعات واقعی و به روز است و به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری بر اساس اطلاعات قابل اعتماد بگیرند. این موضوع نشان می‌دهد که تولیدکننده محتوا در فرآیند تولید محتوا به تحقیق و تحلیل دقت و توجه ویژه‌ای داشته است.

دستی با گچ در حال نوشتن کلمه انگلیسی محتوا روی یک تخته سیاه است و اطراف این کلمه ساعت، تعدادی نمودار، لامپ، تلفن، نامه، ترازو و غیره کشیده شده است.

اهمیت توجه به بازخورد و ویرایش در تولید محتوای متنی

توجه به بازخورد و ویرایش در تولید محتوای متنی، اهمیت فراوانی دارد. در حین فرآیند نوشتن، گرفتن بازخورد از افراد دیگر و ویرایش محتوا، بهبود کیفیت و اثربخشی آن را تضمین می‌کند. گرفتن بازخورد از خوانندگان، همکاران یا ویراستاران، نظرات سازنده‌ای را می‌تواند فراهم کند. این بازخورد‌ها می‌توانند به تشخیص نقاط قوت و ضعف محتوا کمک کرده و راهکارهایی برای بهبود ارائه دهند.

همچنین، ویرایش محتوا باعث اصلاح اشتباهات املایی، دستوری، نحوی و ساختاری می‌شود و بهبود قابل توجهی در قابلیت خواندن و فهم محتوا به ارمغان می‌آورد.  ویراستار متن ماهر و با تجربه می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند. در نتیجه، استفاده از بازخورد و ویرایش در تولید محتوای متنی، کیفیت و اعتبار محتوا را ارتقا می‌دهد و به تولیدکننده محتوا کمک می‌کند تا یک محتوای بهتر و جذاب‌تر ارائه دهد.

اهمیت کیفیت محتوا و انتخاب محتوی مناسب

در این نوشته توضیحات کاملی در مورد مفهوم محتوا و محتوی ارائه شد. با توجه به این توضیحات متوجه می‌شوید که با توجه به مفهوم مورد نظر خود باید از محتوی یا محتوا استفاده کنید. همان‌طور که توضیح دادیم ارائه محتوای با کیفیت و جذاب در محتوی مناسب سبب جلب توجه مخاطبان می‌شود.

همچنین در این نوشته نکاتی را برای داشتن یک محتوای جذاب بیان و بررسی کردیم. این نکات مهم در تولید محتوای متنی می‌توانند به شما کمک کنند تا محتوای جذاب، قابل فهم و ارزشمندی را برای مخاطبان خود ایجاد کنید. کارشناسانی که به صورت فریلنسر با مجموعه پونیشا همکاری دارند می‌توانند به شما در تولید محتواهای جذاب و با کیفیت کمک کنند.

۲/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds