تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟
شاید در نگاه اول، استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا یکسان بهنظر برسند؛ اما در عمل با یکدیگر کاملا تفاوت دارند. در این مقاله هر دو را برای شما توضیح میدهیم و سپس به مقایسه آنها میپردازیم.
فهرست مطالب
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا یعنی: تمام برنامهریزیها، دستورالعملها و روشهایی که باید در محتواهای خود آن را اعمال کنیم. به زبان سادهتر استراتژی محتوا به ما میگوید:
- مخاطب این محتوا چه کسانی هستند؟ چه کسانی باید این مقاله را بخوانند؟
- چرا باید این محتواها را دنبال کنند؟
- محتواهایی که تولید میکنیم باید کاربران را به سمت چه هدفی سوق دهد؟
- نیازهای کاربران چیست؟ کدام نیازها را باید در محتوا پوشش دهیم؟
- در تولید محتوا از چه فرمتهایی باید استفاده کنیم؟
- چگونه محتواها را باید منتشر کنیم؟
- چند نوع محتوا باید داشته باشیم؟
- لحن هر نوع محتوا باید چگونه باشد؟
- محتواهای تولید شده را باید کجا به اشتراک بگذاریم تا در دسترس مخاطب هدف باشد؟
در واقع استراتژی محتوا، نقشه راه کلی و دستورالعملها را برای ما تعریف میکند. اگر دوست دارید بیشتر دربارهی آن بدانید میتوانید استراتژی محتوا چیست را مطالعه کنید.
چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟
وجود یک نقشهراه برای محتوا بسیار ضروری است. اگر بیگدار به آب بزنیم و با سلیقه خودمان (و نه مشتریان) تولید محتوا کنیم، صرفا وقت خودمان را تلف کردهایم. ممکن است حتی بهترین محتوای ممکن را تولید کرده باشیم، اما اگر این محتوا نتواند نیاز کاربران را پوشش دهد یا اینکه به دست مخاطبان هدف نرسد، از اهداف کسبوکارمان دور میشویم.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا عبارت است از: همهی کارها و وظایفی که باعث میشود یک کاربر از طریق محتوا، به کسبوکار ما جذب شود، کمکم علاقهمند شود و در نهایت از ما خرید کند. به زبان سادهتر بازاریابی محتوا یعنی اینکه چطور از طریق محتوا، فروش ایجاد کنیم.
بازاریابی محتوا ممکن است از طریق فرمتها و کانالهای بازاریابی مختلف محتوایی صورت بگیرد:
- محتوای بلاگ
- محتوای شبکههای اجتماعی، نظیر اینستاگرام
- محتوای ایمیلها
- فرمت متنی، ویدیو، پادکست، اینفوگرافیک و غیره
چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟
بازاریابی محتوا، یک روش رایگان و اثربخش برای جذب کاربران و مشتریان جدید برای کسبوکارهاست. اگر فرایند بازاریابی محتوا را فقط در سئو (SEO) وبسایت در نظر بگیریم، میتوانیم با قرار گرفتن در نتایج اول گوگل، هر روز صدها و هزاران نفر را به سمت وبسایتمان جذب کنیم. اگر محتواهای ما برای کاربر مفید واقع شود، به احتمال زیاد نسبت به برند ما علاقهمند میشود و ممکن است از محصولات یا خدمات ما استفاده کند.
چند دلیل دیگر برای استفاده از بازاریابی محتوا:
- ایجاد اعتماد و اعتبار در میان کاربران
- افزایش آگاهی از برند
- افزایش ترافیک و فروش وبسایت یا شبکهاجتماعی
- جذب لیدهای بیشتر
- امکان جذب مشتریان جدید با هزینه بسیار کم
همچنین اگر تمایل دارید بیشتر در مورد بازاریابی محتوا بدانید بازاریابی محتوا چیست را مطالعه کنید.
مقایسه استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا – تفاوت آنها با یکدیگر
به اصل مطلب رسیدیم. با تعاریفی که از استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا ارائه کردیم احتمالا حالا میتوانید تفاوت آنها را حدس بزنید. اگر استراتژی محتوا را یک پیتزا تصور کنیم، میتوان گفت بازاریابی محتوا فقط یک تکه از آن پیتزاست. در واقع بازاریابی محتوا زیرمجموعهی استراتژی محتوا قرار میگیرد. در ادامه شباهتها و تفاوتهای آنها باهم را بررسی میکنیم.
شباهتهای استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا
- هم استراتژی محتوا و هم بازاریابی محتوا بر روی دستیابی به اهداف کسبوکار از طریق محتوا متمرکز هستند
- هر دو هدفمند هستند و یکی از اهداف آنها مشترک است: فروش بیشتر
- در هر دو فرایند تحقیق وجود دارد
- از فرمتهای مشابه محتوایی استفاده میکنند
تفاوتهای استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا
- استراتژی محتوا تلاش میکند تا تمامی محتواها در راستای اهداف کسبوکار حرکت کند اما بازاریابی محتوا صرفا روی بازاریابی و فروش متمرکز است
- رویکرد استراتژی محتوا، افزایش آگاهی و ارتباط بیشتر با مخاطبان است درصورتیکه رویکرد بازاریابی محتوا، جذب بیشتر کاربران با هدف فروش بیشتر محصول یا خدمات است
- متریکهای اندازهگیری آنها با هم متفاوت است: زمانی که در حال تدوین استراتژی محتوا هستیم به این فکر میکنیم که این محتوا چقدر برای کاربران ما ارزش ایجاد میکند؟ با استراتژی محتوای فعلی، چه تعداد از مشتریان به کسبوکار ما واقعا علاقهمند و وفادارند؟ اما در بازاریابی محتوا بیشتر از متریکهای میزان کلیک و نرخ تبدیل استفاده میکنیم.
نکته: با این توضیحات میتوان به این نکته پی برد که در ابتدا باید استراتژی محتوا را تدوین کنیم تا بتوانیم سراغ برنامهریزی بازاریابی محتوا برویم.
استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چطور از هم متمایز میشوند؟
اگر بخواهیم مطالب گفتهشده را جمعبندی کنیم و مقایسهی سادهای داشته باشیم، استراتژی محتوا هم روی افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش متمرکز است اما بازاریابی محتوا صرفا روی فروش بیشتر متمرکز است.
تقویم محتوا چیست و چه ارتباطی با بازاریابی محتوا دارد؟
یکی از کلماتی که در دنیای محتوا با آن برخورد میکنید، بلاشک تقویم محتوا است. شاید برای شما سوال ایجاد شود که تقویم محتوا چه ارتباطی با بازاریابی محتوا یا استراتژی محتوا دارد.
همانگونه در ابتدای مقاله هم گفتیم، برنامهریزی ما برای تولید و انتشار محتوا باید کاملا منظم و دقیق باشد؛ چرا که تولید محتوای نامنظم اغلب نتیجهای برای شما ایجاد نمیکند. تقویم محتوا دقیقا همین مسئله را برای ما حل میکند.
تقویم محتوا به ما میگوید:
- برای رسیدن به اهداف بازاریابی محتوا، مثلا به چه تعداد محتوا نیاز داریم؟
- نوع و فرمت محتوا چگونه باید باشد؟ آیا یک فرمت کافی است یا باید از چند فرمت استفاده کنیم؟
- چه کسانی مسئول تولید این محتوا هستند و وظیفهی هر شخص چیست؟ (برای مثال یکنفر مقاله مینویسد، شخص دیگری آن را ویراستاری میکند و شخص دیگری آن را برای سئو بهینه کرده و در سایت منتشر میکند)
- تاریخ انتشار هر محتوا چه زمانی است؟
- و مسائلی که به موارد گفته شده مربوط میشوند.
اگر نیازمند یک تقویم تولید محتوا حرفهای هستید میتوانید با استخدام دیجیتال مارکتینگ برای خود یک تیم تشکیل دهید تا کارهای مربوط به تولید محتوا را به حرفهایترین شکل ممکن انجام دهند.
استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا و تقویم محتوا در کنار یکدیگر!
ممکن است تا الان کمی گیج شده باشید، البته به شما هم حق میدهیم! ممکن است به خودتان بگویید که این مفاهیم چقدر با یکدیگر مشابه هستند. برای همین در این قسمت از مقاله قصد داریم خیلی ساده به شما توضیح دهیم این مفاهیم چطور با هم مرتبط میشوند و چگونه میتوان آنها را پیادهسازی کرد:
- در گام اول باید اهداف خود از تولید محتوا مشخص کنید: فرض میکنیم هدف شما این است که طریق محتوا برای وبسایتتان مشتریان بیشتر جذب کنید
- در گام دوم استراتژی محتوا را تدوین میکنیم: در این گام نیازها و علایق مشتریان هدفمان را بررسی میکنیم. همچنین بررسی میکنیم که قرار است چگونه با محتواهای خود به کاربران کمک کنیم (در این گام بیشترین کاری که انجام میشود تحقیق کردن است).
- در گام سوم، برنامه بازاریابی محتوا را از استراتژی محتوا استخراج میکنیم: برای مثال فرض میکنیم استراتژی محتوای ما این است که از ویدیو برای پروموت کردن محصول پرفروشمان استفاده کنیم. برنامه بازاریابی محتوایی ما میتواند اینگونه تعریف شود: راهاندازی یک کمپین ویدیو مارکتینگ با ۳ ویدیو که در آن محصول معرفی شده و در ویدیوی آخر با یک تخفیف ویژه آن را بهفروش میرسانیم.
- و در گام آخر تقویم محتوایی باید طراحی شود: اگر همان مثال گام قبل را بررسی کنیم، تقویم محتوای ما شامل این موارد خواهد بود:
- محتوای ۳ ویدیو چه باید باشد؟ طولانی باشند یا کوتاه؟
- لحن ویدیو باید رسمی باشد یا نیمهرسمی؟
- چه کسی مسئول ضبط ویدیو و تدوین آن است؟
- این ۳ ویدیو در کجا باید منتشر شود؟
- هر ویدیو در چه تاریخی باید منتشر شود؟
این یک مثال ساده از استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا و تقویم محتوایی بود که کنار یکدیگر میتوانند باعث رشد فروش یک محصول شوند.
[دنبال خدمات یا سایت تولید محتوا هستید؟ فریلنسرهای پونیشا آماده هستند تا در تمامی خدمات مربوط به تولید محتوا به شما کنند. کافیست پروژه خود را تعریف کنید تا بهترین فریلنسرهای پونیشا، برای شما پیشنهاداتشان را ارسال کنند]
جمع بندی
درک اهمیت تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا بسیار مهم است. شاید مشابه بهنظر برسند اما تفاوتهای جدی باهم دارند. اگر برنامه بازاریابی محتوا در راستای استراتژی محتوا نباشد ممکن است نتوانیم به اهداف بازاریابی خود، آنگونه تعیین کرده بودیم، برسیم. فراموش نکنید که هر جا در طول این مسیر به مشکل خوردید، فریلنسرهای پونیشا آماده هستند تا به شما کمک کنند.