skip to Main Content
آموزش صفر تا صد ادمین اینستاگرام [رایگان + کاربردی]

آموزش صفر تا صد ادمین اینستاگرام [رایگان + کاربردی]

به دنبال یک آموزش جامع و کامل برای آموزش صفر تا صد ادمین اینستاگرام هستید؟ اگر می‌خواهید با ذهنیت‌ها و مهارت‌های یک ادمین پردرآمد آشنا شوید دراین‌صورت این مقاله برای شماست.

امروزه اینستاگرام به یک اپ جدانشدنی از انسان‌ها تبدیل شده است و هر روزه افراد زیادی وقت خودشان را در این شبکه‌اجتماعی صرف می‌کنند.

طبیعتا کسب‌وکارها هم در جایی‌ بیشتر فعال هستند که کاربران در آن حضور دارند. بعد از وقوع کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای فیزیکی به سمت آنلاین شدن حرکت کردند تا بتوانند از این فضای ایجاد شده به نفع خودشان استفاده کنند.

امروز کسب‌وکارها نیاز دارند شخصی تحت عنوان ادمین بتواند پیج اینستاگرام آن‌ها را مدیریت کند و از عهده این‌کارها برآید:

  • تولید محتوا جذاب برای پیج
  • تبلیغ در پیج‌های دیگر و مدیریت تبلیغات
  • رسیدگی به کامنت‌ها و دایرکت‌ها
  • و در نهایت دیده شدن و افزایش فروش

بنابراین هر کسب‌وکار، مهم نیست بزرگ باشد یا کوچک، به یک ادمین حرفه‌ای نیاز دارد. اما دریغ از یک ادمین متخصص! کسب‌وکارها شاید روزانه ۱۰ رزومه از افراد مختلف برای ادمینی دریافت کنند اما بسیاری از افراد به‌دلیل نداشتن سواد و تخصص کافی در این زمینه، رزومه آن‌ها رد می‌شود.

بنابراین با افزایش مهارت‌هایتان هم می‌توانید شانس همکاری خودتان را با مجموعه‌های بزرگ‌تر بالاتر ببرید و هم می‌توانید حقوق بیشتری را از کارفرمایان درخواست کنید.

همچنین تبدیل شدن به یک ادمین حرفه‌ای اینستاگرام یک مزیت دیگر نیز برای شما دارد: شما پس از مدتی می‌توانید کسب‌وکار خودتان را در اینستاگرام راه‌اندازی کنید! با تجربه‌ای که از همکاری کردن با پیج‌های مختلف بدست می‌آورید می‌توانید از این فرصت برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان نیز استفاده کنید.

برای همین در این مقاله سعی می‌کنیم، هرآنچه که برای تبدیل شدن به یک ادمین حرفه‌ای اینستاگرام نیاز دارید را به شما ارائه کنیم. بی‌اغراق شاید این مقاله بهترین آموزش رایگان ادمین اینستاگرام برای شما باشد.

این مقاله به چند بخش تقسیم شده است:

ابتدا به ذهنیت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک ادمین حرفه‌ای می‌پردازیم و سپس درباره‌ی مهارت‌های ادمین، روتین روزانه ادمین و سبک زندگی ادمین اینستاگرام نیز صحبت می‌کنیم.

  بخش اول: ذهنیت‌های لازم برای تبدیل شدن به ادمین اینستاگرام

ذهنیت‌ها، رفتارهای انسان را می‌سازند و داشتن یک ذهنیت غلط ممکن است باعث عدم موفقیت ما در این زمینه بشود. شاید هر کسی بتواند مهارت‌های یک ادمین اینستاگرام را مدت کوتاهی یاد بگیرد اما در نهایت این ذهنیت‌های صحیح است که ما را به نتیجه دلخواهمان می‌رساند.

در ادامه به مهم‌ترین ذهنیت‌ها برای تبدیل شدن به یک ادمین حرفه‌ای اینستاگرام می‌پردازیم:

یک نفر که آمارهای پیج اینستاگرامش را مشاهده می‌کند

۱- کارفرما فقط به یک علت به شما پول می‌دهد: دیده شدن و افزایش فروش

مهم‌ترین هدف کارفرما از استخدام ادمین این است که شما با مهارت‌هایتان باعث دیده شدن و افزایش فروش محصولاتش شوید.

اگر شما صدها مهارت در زمینه‌های مختلف داشته باشید اما نتوانید باعث افزایش فروش شوید، طولی نخواهد کشید که کارفرما قراردادش را با شما فسخ می‌کند.

بنابراین باید ذهنیت‌تان این باشد که علت ادمین بودن من: این است که باعث افزایش فروش می‌شوم حتی اگر کار من، به‌سادگی پاسخ دادن به چند دایرکت باشد.

۲- تجاری‌سازی، مهم‌ترین توانایی است که باید داشته باشید

هیچ یک از اقدامات شما به‌عنوان ادمین نباید بدون هدف باشد. تک‌تک اقدام‌های شما باید یک دلیل و منطق تجاری داشته باشد.

شاید برای افزایش درآمد خود تصمیم بگیرید به‌صورت همزمان با چند پیج همکاری کنید، دراین‌صورت باید صرفا روی اقداماتی تمرکز کنید که منجر به افزایش فروش می‌شوند.

پست و استوری‌هایی که برای یک کسب‌وکار تولید می‌کنید باید بر اساس یک استراتژی و هدف باشند و نباید وقت خودتان را با انجام کارهای متفرقه تلف کنید.

۳- شما باید یک آچار فرانسه باشید!

ادمین آچار فرانسه یعنی شخصی که از پس از هر کاری برمی‌آید و مهارت‌های زیادی را بلد است. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تمایلی به استخدام ده‌ها ادمین اینستاگرام ندارند بلکه آن‌ها به‌دنبال فردی هستند که به‌تنهایی می‌تواند کار ده نفر را باکیفیت خوب انجام دهد.

آچار فرانسه با لوگوی اینستاگرام

اجازه دهید یک مثال برای شما بزنیم تا این مسئله برای شما واضح‌تر شود:

تصور کنید یک کارفرما مدیریت تبلیغات را خودش انجام می‌دهد و شما صرفا تولید محتوای پیج را انجام می‌دهید. حالا ممکن است سر کارفرما شلوغ شود و بخواهد مدیریت تبلیغات را نیز به شما واگذار کند.

شما هیچ وقت نباید به کارفرما بگویید: «من مدیریت تبلیغات را بلد نیستم. یا خودتان انجام دهید یا به‌شخص دیگری واگذار کنید». گفتن این جمله به کارفرما باعث می‌شود امکان افزایش حقوق شما بسیار پایین بیاید.

اگر واقعا مهارتی را بلد نیستید، به‌جای بهانه‌آوردن سعی کنید آن مهارت را یاد بگیرید. در بخش دوم مقاله لیست مهارت‌های لازم را به شما معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین سعی کنید همه‌ی آن‌ها را در برنامه‌ی یادگیری خود قرار دهید.

۴- توانایی حل مسئله، قدرت شما نسبت به سایرین است

در مدیریت یک پیج اینستاگرام ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهد و افراد در زمان مواجه با یک مشکل، به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول از آن مسئله فرار می‌کنند و آن را گردن شخص دیگری می‌اندازند و دسته دوم سعی می‌کنند به هر طریق ممکنی، مسئله به‌وجود آمده را حل کنند.

برخی از مسائلی که به‌عنوان یک ادمین ممکن است با آن‌ها برخورد کنید:

  • تبلیغ کرده‌اید اما بازدهی لازم را ایجاد نکرده است
  • امنیت پیج به‌خطر افتاده است یا شخصی به آن نفوذ کرده است
  • محدود شدن پیج توسط خود اینستاگرام یا بسته‌شدن پیج به‌صورت کامل
  • حجم دایرکت‌ها و کامنت‌ها بسیار زیاد شده و شما با حالت فعلی نمی‌توانید به همه‌ی آن‌ها پاسخ دهید
  • و…

بنابراین شما باید هر اتفاقی آماده باشید. حل مسئله یک مهارت است و شما با پرسیدن سوالات مناسب و پیدا کردن راه‌حل‌های دقیق می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید.

۵- نظم، نظم و نظم

نظم داشتن در انجام فعالیت‌هایتان برای کارفرما بسیار مهم است. انتشار نامنظم محتوا، آن‌تایم نبودن و دقت نداشتن به جزییات کوچک از جمله مواردی است که همکاری شما را کوتاه‌مدت می‌کند.

برخی از کارفرمایان، به‌شدت نسبت به جزئیات حساس‌اند و حتی به زمان حاضر شدنتان در جلسه آنلاین توجه می‌کنند. اگر با کارفرما به‌شکل دورکاری همکاری می‌کنید اهمیت نظم دوچندان می‌شود.

۶- برای رسیدن به نتایج بزرگ، صبر داشتن به تنهایی کافی نیست!

وقتی که برای کارفرما یک پیج را از صفر راه‌اندازی می‌کنید، پس از انجام اقدامات لازم، صبر داشتن برای مشاهده نتایج لازم است اما به‌تنهایی کافی نیست.
در کنار صبر شما باید توانایی بازنگری و بهبود مستمر داشته باشید. ممکن است ۳ ماه به‌صورت مداوم تولید محتوا کنید اما تعامل کافی از سمت فالوورها نبینید یا فروش آن‌چنان زیادی ایجاد نشود.

برای همین شما باید به‌شکل ماهانه بر روی عملکرد خود بازنگری کنید:

  • آیا به اهداف تعیین شده در ماه رسیدید؟ (افزایش فالوور – فروش – نرخ تعامل و…)
  • اگر به هدفتان نرسیدید علت آن چه بوده است؟
  • برای بهبود شرایط چه کارهایی می‌توانید دهید؟ (شاید یکی از راهکارها این باشد که از یک مشاور حرفه‌ای اینستاگرام کمک بگیرید)
  • چه درس‌هایی را یاد گرفتید؟ سعی کنید این موارد را در ماه‌های آتی به‌خاطر بسپارید

از طرفی صبور بودن و ناامید نشدن در طول مسیر بسیار مهم است؛ مخصوصا اگر به‌تازگی ادمین یک پیج شده‌اید و تجربه‌ای از قبل ندارید.

پیشنهاد پونیشا برای ادمین‌های تازه کار: سعی کنید با ادمین‌های حرفه‌ای شبکه‌سازی کرده و از تجربه آن‌ها استفاده کنید تا حین مواجهه با مسائل مختلف از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید.

 بخش دوم: ۱۳ مهارت‌ ضروری ادمین اینستاگرام – آموزش صفر تا صد ادمین اینستاگرام

در این قسمت از آموزش ادمین اینستا، مهم‌ترین مهارت‌های یک ادمین حرفه‌ای را به شما ارائه می‌کنیم.

حالا که ذهنیت‌های لازم را بدست آوردید، با کسب مهارت‌هایی که در ادامه گفته می‌شود می‌توانید شانس خودتان را برای کسب بیشترین درآمد افزایش دهید.

۱- مهارت برنامه‌ریزی بلندمدت و استراتژیک

پس از شروع همکاری با کارفرما، اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین یک برنامه‌ریزی بلند است. این برنامه‌ریزی معین می‌کند:

  • استراتژی تولید محتوا چگونه باید باشد؟
  • لحن محتوا باید رسمی باشد یا صمیمی؟
  • در هفته چه تعداد پست و استوری باید منتشر شود؟
  • تعامل ما با مخاطبان باید چگونه باشد؟
  • دید ما نسبت به رقبا و همکاران چیست؟
  • و…

شخصی که در حال برنامه‌ریزی با نمودار است

در واقع مهارت برنامه‌ریزی استراتژیک به اقدامات یک ادمین جهت می‌دهد. اگر این برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، احتمال انجام کارهای بی‌فایده و متفرقه بیشتر شده و سبب بی‌نظمی در پیج می‌شود.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • کتاب‌های مربوط به برنامه‌ریزی استراتژیک را مطالعه کنید
  • در خصوص استراتژی اینستاگرام در اینترنت تحقیق کنید
  • اگر بی‌تجربه هستید از مشاوران حرفه‌ای اینستاگرام راهنمایی بگیرید
  • یک استراتژی را تعیین کرده و به تناسب نتایج آن، اصلاحات لازم را انجام دهید

وقتی که برای ۵ پیج مختلف برنامه‌ریزی استراتژیک انجام دهید، پس از مدتی در این مهارت حرفه‌ای خواهید شد.

۲- مهارت تولید محتوای حرفه‌ای

مهارت تولید محتوا، مهم‌ترین مهارت یک ادمین است و حکم مرگ و زندگی را برای شما دارد. اگر درست انجامش دهید و باعث رشد پیج یک کسب‌وکار شوید، همکاری شما با کارفرما ادامه‌دار خواهد بود و احتمال افزایش حقوق شما نیز بالا می‌رود.

اگر اشتباه انجامش دهید و در بازه ۳ ماهه تا ۶ ماهه، نتایج مناسبی را از طریق محتوا رقم نزنید به احتمال زیاد همکاری شما با کارفرما ادامه‌دار نخواهد بود.

مهارت تولید محتوا در اصل، تشکیل شده از چند مهارت مختلف است:

  • توانایی ایده‌یابی برای موضوع پست‌ها، استوری‌ها و ریلزها
  • توانایی تولید پست‌های تصویری (اسلایدی)
  • مهارت ضبط ویدیو (در صورت دسترسی حضوری به کارفرما)
  • مهارت تدوین ویدیو

برای تقویت ایده‌یابی می‌توانید از بهترین رقبا الگو بگیرید و سعی کنید محتواهایی، جذاب‌تر و بهتر تولید کنید. البته ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

و برای یادگیری مهارت تولید پست اسلایدی و ویدیو هم می‌توانید یک دوره حرفه‌ای آموزش تولید محتوا ببینید. البته در یوتیوب آموزش‌های رایگان زیادی در این زمینه وجود دارد.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • از آموزش‌های رایگان در یوتیوب استفاده کنید
  • یک یا چند دوره حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا ببینید
  • از هوش مصنوعی کمک بگیرید
  • از رقبا الگو بگیرید
  • سعی کنید هر محتوایی که تولید می‌کنید، از محتواهای قبلی کمتر بهتر باشد

هزینه کردن برای یادگیری این مهارت، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است. کارفرمایان زمانی که ببینید کیفیت محتوای تولید شده توسط شما نسبت به سایرین بهتر است، خیلی راحت‌تر با شما وارد همکاری می‌شوند.

ثبت پروژه پونیشا

۳- مهارت خلق محتوای وایرال

محتوای وایرال یا ویروسی به محتوایی گفته می‌شود که خیلی سریع در میان مردم دست‌به‌دست می‌شود. در واقع مردم، به‌دلیل جذابیت این نوع محتوا، آن را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.

گاهی اوقات یک ویدیوی وایرال می‌تواند به‌اندازه صدها میلیون صرف بودجه برای تبلیغات، بازدهی داشته باشد.

اگر شما به‌عنوان یک ادمین این مهارت را داشته باشید، نه تنها نسبت به سایرین متمایز می‌شوید بلکه می‌توانید دستاوردهایتان را در رزومه خود قرار دهید تا احتمال همکاری شما با کارفرماهای بزرگ‌تر نیز بالاتر برود.

چطور در اینستاگرام ویدیوی ویروسی بسازیم؟

یک ویدیو وایرال در اینستاگرام، ترکیبی از خلاقیت، استراتژی و کمی هم البته شانس است. در ادامه نکاتی را به شما می‌گوییم که شانس وایرال شدن ویدیو شما را بالاتر می‌برد:

۱. موضوعات داغ و ترند را انتخاب کنید:

به موضوعات و چالش‌های ترند در اینستاگرام توجه کنید. ببینید مردم به چه چیزی علاقه‌مند هستند و بیشتر روی چه محتواهایی کامنت می‌گذارند. استفاده از صداها و آهنگ‌های ترند نیز می‌تواند به دیده شدن بیشتر ویدیوی شما کمک کند.

۲. روی جذاب بودن ویدیو برای کاربر تمرکز کنید:

مطمئن شوید ویدیوی شما در زمان کوتاهی توجه کاربر را به خود جلب می‌کند و به اندازه کافی برای آن‌ها سرگرم کننده است.

همچنین فیلمبرداری باکیفیت، نورپردازی مناسب، صداگذاری خوب و تدوین تمیز همگی در جلب توجه مخاطب تاثیرگذار هستند. فراموش نکنید که با همین گوشی که دست شماست هم می‌توانید ویدیوهای باکیفیت و جذاب بسازید.

۳.  کوتاه نگهش دارید:

ما در عصر حواس‌پرتی زندگی می‌کنیم و مردم تمایل زیادی به دیدن ویدیوهای طولانی ندارند. سعی کنید ویدیوی خود را کوتاه و سرگرم کننده بسازید. اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که ویدیوهای طولانی‌تر را نیز آپلود کنید اما ویدیوهای کوتاه‌تر، مخصوصا برای بخش ریلز، بازدهی بیشتری دارند.

همچنین استفاده عناصر طنز و هیجان، امکان وایرال شدن ویدیو را بالاتر می‌برد.

۴.  تیتر و کاور ویدیو را جذاب کنید:

اولین چیزی که مخاطب می‌بیند، تیتر (کپشن) و کاور ویدیو است. پس برای نوشتن یک تیتر جذاب و گیرا که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد وقت بگذارید. همچنین از یک کاور زیبا و مرتبط با موضوع ویدیو استفاده کنید.

۵.  از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید:

هشتگ‌ها به بیشتر دیده شدن ویدیوی شما کمک می‌کنند. از هشتگ‌های مرتبط با موضوع ویدیو و ترندهای روز استفاده کنید اما زیاده‌روی نکنید! استفاده از هشتگ‌های زیاد و نامرتبط می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

۶.  در زمان مناسب آن را منتشر کنید

اینکه چه زمانی ویدیوی خود را پست کنید اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در ساعاتی که مخاطبان شما بیشتر آنلاین هستند، ویدیو را منتشر کنید. به بخش Insights در اینستاگرام مراجعه کنید تا ببینید مخاطبان شما معمولا چه ساعاتی فعال‌تر هستند.

۷. ویدیوهایی که قبلا وایرال شده‌اند را مهندسی معکوس کنید:

همیشه بین ویدیوهای وایرال ویژگی‌های مشترکی وجود دارد. ویدیوهای وایرال شده در گذشته را بررسی کرده و سعی کنید وجه اشتراک آن‌ها را پیدا کنید. همچنین از این کار می‌توانید برای ایده‌گرفتن محتوای خود نیز استفاده کنید.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • از نکات گفته شده استفاده کنید و به‌صورت مداوم تمرین کنید
  • کتاب مسری اثر جونا برگر را مطالعه کنید

۴- تسلط بر نرم‌افزارهای تولید محتوا (موبایل و کامپیوتر)

هر چقدر به نرم‌افزارهای بیشتری برای تولید محتوا تسلط داشته باشید، خروجی محتواهای شما هم بهتر خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید به نرم‌افزارهای تولید محتوا مسلط شوید.

شخصی که در حال ادیت ویدیو با کامپیوتر است

برخی از نرم‌افزارهای ادیت ویدیو با موبایل:

  • کاین مستر
  • اینشات
  • وی‌ان
  • کپ‌کات

برخی از نرم‌افزارهای ادیت و تولید تصاویر با موبایل:

  • PicsArt
  • panoslice
  • canva
  • Pixlr
  • SnapSeed
  • lightroom

برخی از نرم‌افزارهای ادیت ویدیو با کامپیوتر:

  • Adobe premiere
  • Final cut pro
  • Filmora
  • Camtasia

برخی از نرم‌افزارهای ادیت و تولید تصاویر با کامپیوتر:

  • Adobe photoshop
  • lightroom
  • canva

این موارد برخی از معروف‌ترین نرم‌افزارها در زمینه تولید محتوا هستند. نکته طلایی این است که برای کارفرما معمولا مهم نیست شما از چه نرم‌افزاری برای تولید محتوا استفاده می‌کنید. او در نهایت، خروجی کار شما را ملاک قضاوت قرار می‌دهد. اما تسلط داشتن به نرم‌افزارهای متعدد مهارت شما را در تولید محتوا بالاتر می‌برد.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • نرم‌افزارهای مختلف تولید محتوا را نصب کنید
  • سعی کنید به‌شکل عملی چند محتوا با هر کدام بسازید
  • هرجا به مشکل خوردید از آموزش‌های موجود در اینترنت استفاده کنید

۵- آشنایی کامل با الگوریتم‌های اینستاگرام و اصول هشتگ گذاری

الگوریتم‌های اینستاگرام تعیین می‌کنند که محتوای شما در اکسپلور برود یا خیر. اگر تعامل افراد با محتوای شما مطابق الگوریتم‌های اینستاگرام باشد، محتواهای شما به افرادی بیشتری توسط اینستاگرام نمایش داده می‌شود پس سعی کنید در مورد الگوریتم‌های اینستاگرام تحقیق کنید.

لوگو سه بعدی اینستاگرام

در اینجا نمی‌خواهیم لیست کامل الگوریتم‌ها را برای شما تشریح کنیم اما می‌توان همه‌ی آن‌ها را در یک پاراگراف خلاصه کرد:

طبق الگوریتم‌های اینستاگرام، محتواهای شما زمانی به سایرین نشان داده می‌شود که کاربران در زمان انتشار محتوا، بیشترین تعامل ممکن را با آن داشته باشند.

فرض می‌کنیم شما همیشه در ۱۰ دقیقه ابتدایی پس انتشار ویدیو، به‌طور میانگین ۱۰ کامنت از فالوورها دریافت می‌کنید اما پس از انتشار یک ویدیو تعداد کامنت‌ها به ۷۰ مورد می‌رسد. اینستاگرام متوجه می‌شود که این محتوا برای کاربران جذاب‌ بوده و آن را به افراد دیگر نیز نشان می‌دهد (نشان دادن پست یا ریلز شما در اکسپلور به افراد علاقه‌مند به موضوع پیج شما).

استفاده از هشتگ‌ها نیز اصول خاص خودش را دارد. مهم‌ترین نکته در استفاده از آن‌ها، استفاده از هشتگ‌های مرتبط است. هشتگ‌های نامرتبط، تعامل مناسبی برای پیج شما ایجاد نمی‌کند.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • در مورد الگوریتم‌های اینستاگرام مطالعه کنید
  • برای استفاده از هشتگ‌ها از راهنمایی‌های کارشناسان سوشال مدیا بهره ببرید
  • سعی و خطا کردن در استفاده از هشتگ‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی را نصیبتان کند.

۶- مهارت ساختن تقویم محتوا

تقویم محتوا، به فرآیند تولید و انتشار محتوا نظم می‌دهد. تقویم محتوا به‌صورت خلاصه به ما می‌گوید:

  • چه تعداد پست و استوری در ماه یا هفته باید منتشر شود؟
  • چه کسی مسئول ضبط ویدیو است و تدوینگر آن کیست؟ (ادمین و تدوینگر می‌توانند به‌صورت تیمی در کنار هم کار کنند)
  • تاریخ انتشار هر محتوا چه زمانی است؟
  • چه نوع محتوا و در چه فرمتی باید تولید شود؟
  • عنوان و کپشن هر محتوا چیست؟

تقویم محتوا می‌تواند هم به شکل هفتگی و هم به‌شکل ماهیانه تنظیم شود. نکته مهم این است که شما باید در هر دوره، نتایج تقویم محتوای خود را ارزیابی کرده و سعی کنید در دوره بعدی آن را بهبود دهید.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • چند نمونه تقویم تولید محتوا دانلود کنید و از آن الگو بگیرید
  • در مورد نحوه تنظیم یک تقویم محتوای حرفه‌ای مطالعه کنید
  • یک تقویم محتوا بسازید و سعی کنید در هر دوره آن را بهبود دهید

۷- مهارت کپی‌رایتینگ (تبلیغ نویسی)

کپی‌رایتینگ به توانایی نوشتن محتوای ترغیب کننده و متقاعدکننده گفته می‌شود. این مهارت در بسیاری از زمینه‌ها به کمک شما می‌آید و بازدهی محتوا و تبلیغات شما را به‌طرز محسوسی افزایش می‌دهد.

برای مثال می‌توانید از کپی‌رایتینگ در این زمینه‌ها استفاده کنید:

  • نوشتن کپشنی که بتواند افراد را ترغیب به مطالعه آن کند
  • نوشتن تیتر محتوا به‌گونه‌ای که برای کاربران بسیار جذاب بوده طوری که نتوانند آن‌را نادیده بگیرند
  • نوشتن سناریو ویدیویی معرفی یک محصول یا خدمات طوری که کاربران برای خرید ترغیب شوند
  • جذاب نوشتن و جذاب معرفی کردن آفرها و تخفیف‌های ویژه
  • نوشتن سناریو ویدیو تبلیغاتی و هر نوع محتوای دیگر با هدف تبلیغ

یادگیری مهارت کپی‌رایتینگ یا تبلیغ نویسی به ادمین‌ها کمک می‌کند تا بازدهی محتواهایشان شدیدا بیشتر شود. بنابراین به‌سادگی از این مهارت مفید نگذرید.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • در مورد اصول و فرمول‌های کپی‌رایتینگ مطالعه کنید
  • با توجه به فرمول‌های کپی‌رایتینگ سعی کنید متن تبلیغاتی بنویسید
  • محتواها و تبلیغاتی که برای شما ترغیب کننده هستند را مهندسی معکوس کنید
  • دوره آموزشی کپی‌رایتینگ ببینید
  • برای نحوه طراحی آفرهای ویژه پیشنهاد می‌کنیم یک دوره بازاریابی ببینید

۸- مهارت مدیریت تبلیغات

کارفرمایان به‌صورت ماهانه بودجه‌ای برای تبلیغات پیج خود اختصاص می‌دهند و معمولا خودشان مدیریت تبلیغات را انجام می‌دهند یا به شخص دیگری واگذار می‌کنند؛ چرا که ادمین‌های کمی این مهارت مهم را بلدند.

اگر شما به عنوان ادمین پیج، این مهارت را بلد باشید و به خوبی انجام دهید، کارفرما از خوشحالی به خودش می‌بالد! شما با این توانایی می‌توانید بودجه صرف شده برای تبلیغات را چند برابر کنید.

علت اینکه افراد کمی این مهارت را بلدند این است که یادگیری این مهارت با ریسک‌های فراوانی همراه است به‌خصوص زمانی که برای اولین بار تبلیغ می‌کنید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید.

راه یادگیری این مهارت این است که سعی کنید در ابتدا با بودجه‌های پایین و به‌شکل‌های مختلف تبلیغ کنید تا اصول اولیه آن را یاد بگیرید. مهارت مدیریت تبلیغات معمولا با سعی و خطای فراوان بدست می‌آید.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • سناریوهای مختلف تبلیغاتی بسازید و سپس بررسی کنید کدام مورد بازدهی بیشتری برای شما داشت
  • در پیج‌هایی که مورد علاقه مخاطبان شماست با بودجه‌های کم تبلیغ کنید و سپس نتایج را از هر پیج آنالیز کنید
  • با اینفلونسرهای حوزه‌ی کاری خودتان وارد همکاری شوید
  • یک فایل اکسل درست کنید و نتایج هر تبلیغ را بازدهی کنید. در یک ستون آدرس پیج را بنویسید، در ستون دیگر، میزان هزینه‌ای که تبلیغ کردید و در ستون دیگر، تعداد فالووری که از سمت آن پیج برای شما ایجاد شد. انجام این کار، اطلاعات ارزشمندی را نصیبتان می‌کند.
  • با انجام کارهای گفته شده، پس از مدتی در این مهارت نیز حرفه‌ای خواهید شد و به‌راحتی می‌توانید با بودجه‌های سنگین‌تر تبلیغ کنید

توانایی طراحی‌ کمپین‌های تبلیغاتی و کمپین‌های فروش ویژه می‌تواند در کنار مدیریت تبلیغات، بیشترین فالوور و بیشترین فروش ممکن را برای پیج کارفرما رقم بزند. این مهارت از جمله مهارت‌هایی است که خیلی سریع، شما را نسبت به سایرین متمایز می‌کند.

۹- توانایی افزایش امنیت پیج اینستاگرام

افزایش امنیت پیج اینستاگرام کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اما سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند تبعات بسیاری بدی برای شما داشته باشد. فراموش نکنید که فروش همه‌چیز نیست و اعتبار کارفرما و پیج کاری او نیز بسیار مهم است.

بنابراین پس از دست گرفتن پیج کارفرما، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، افزایش امنیت پیج است.

در ادامه به چند راهکار برای افزایش امنیت پیج اینستاگرام می‌پردازیم:

  • یک پسورد ۳۰ کاراکتری حاوی عدد، حروف کوچک و بزرگ و کاراکترهایی مانند $-#-*-& در پسورد استفاده کنید (پیشنهاد می‌کنیم تولید پسورد را با نرم‌افزار مدیریت پسورد انجام دهید)
  • پسورد را در یک نرم افزار مدیریت پسورد ذخیره کنید و به‌هیچ‌عنوان پسورد را روی کاغذ، دفتر، یادداشت موبایل و… ننویسید. نرم‌افزار پیشنهادی ما برای مدیریت پسورد، Bitwarden بوده و برای تمامی سیستم‌عامل‌ها دردسترس است.
  • احراز هویت دو عاملی را فعال کنید (هم از طریق شماره موبایل و هم از طریق نرم‌افزارهای Authenticator)
  • ثبت شماره موبایل و ثبت ایمیل معتبر با پسورد طولانی
  • چک کردن Login Activity به‌شکل دوره‌ای

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • جستجو و تحقیق در مورد روش‌های افزایش امنیت پیج اینستاگرام
  • اعمال تنظیمات لازم که برخی از آن‌ها در بالا گفته شد

۱۰- تسلط بر ابزارها و قابلیت‌های اتوماتیک‌سازی اینستاگرام

ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند برخی از وظایف ادمین را ساده‌تر کنند. استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت شما شود و این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به‌صورت همزمان چند پیج را مدیریت کنید

برای مثال پاسخگویی به دایرکت‌ها از جمله وظایف روزانه ادمین اینستاگرام است. گاهی‌اوقات تعداد دایرکت‌ها بسیار زیاد است و معمولا سوالات مخاطبان تکراری است.

  • اینستاگرام قابلیتی تحت عنوان «Frequently Asked Questions» را در اختیار کسب‌وکارها برای پاسخ‌گویی به سوالات متداول قرار داده است و کاربران می‌توانند پاسخ سوالاتشان را با یک کلیک دریافت کنند.
  • قابلیت جالب دیگر «Saved Replies» است که از طریق آن می‌توانید پاسخ‌های آماده تولید کنید و با یک کلیک به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • همچنین ابزارهایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید انتشار پست را به‌صورت زمان‌بندی شده انجام دهید.

اینستاگرام Frequently Asked Questions قابلیت

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • بررسی و تحقیق در مورد انواع ابزارهای اتوماتیک‌سازی اینستاگرام
  • استفاده آزمایشی از ابزارهای مختلف و بررسی عملکرد آن‌ها

۱۱- مهارت خلاقیت در تولید محتوا و تبلیغات

در کنار بهره‌گیری از محتواهای رقبا سعی کنید از خلاقیت خودتان برای تولید محتوا و تبلیغات استفاده کنید. گاهی وقت‌ها یک خلاقیت شما آنقدر بازدهی مثبت دارد که حتی رقبا سعی می‌کنند از شما تقلید کنند.

همیشه خلاقیت‌هایی در نوشتن کپشن و استوری‌ها داشته باشید. نبود خلاقیت باعث می‌شود محتواها برای کاربران تکراری شود و دیگر جذابیتی برای آن‌ها نخواهد داشت.

استفاده از جلسات طوفان فکری یکی از روش‌های تقویت خلاقیت در تولید محتواست. یک کاغذ و قلم بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه به‌صورت پیوسته ایده‌های خلاقانه را برای تولید محتوا بنویسید.

در چه چیزهایی می‌توان خلاقیت به‌کار برد:

  • در فرمت محتوا
  • در لحن محتوا
  • نوشتن کپشن، استوری و بیو پیج
  • تولید محتواهای تبلیغاتی
  • و…

البته باید این نکته مهم را به‌خاطر داشته باشید که خلاقیت شما باید در چارچوب برندینگ و استراتژی محتوایی کارفرما باشد. گاهی اوقات خلاقیت داشتن ممکن است ریسک زیادی برای کارفرما ایجاد کند. بنابراین سعی کنید خلاقیت خود را در قالب یک چارچوب جلو ببرید.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • بررسی محتواهای خلاقانه موجود در وب و ایده‌گرفتن از آن‌ها
  • انجام جلسات طوفان فکری همراه با تیم محتوا و کارفرما

۱۲- مهارت آنالیز و تحلیل

شما به‌عنوان ادمین اینستاگرام باید به‌صورت دوره‌ای آنالیزهای مختلفی انجام دهید.

هدف از آنالیز و تحلیل، کاهش تولید محتواهای کم‌بازده و افزایش تولید محتواهایی است که بیشترین حجم از فالوور و تعامل را ایجاد کرده‌اند.

مواردی که به‌صورت هفتگی و ماهانه باید آنالیز و تحلیل شوند:

  • میزان فالوورهای جذب شده در هر دوره زمانی: تعداد فالورها نسبت به دوره قبل کاهش پیدا کرده است یا افزایش؟ علت آن چه‌چیزی می‌تواند باشد؟
  • کدام از پست‌ها و استوری‌ها بیشترین فالوور و تعامل را ایجاد کردند؟
  • از بین تبلیغات انجام شده، چه محتوایی بیشترین فالوور را جذب کرده و علت آن چه بوده است؟
  • کدام پست‌ها و ریلزها به اکسپلور رفتند؟ ویژگی مشترک آن‌ها چه بوده است؟
  • کدام نوع محتواها کمترین بازدهی را داشتند؟ این محتواها را باید شناسایی کرده و انتشار آن‌ها را متوقف کنید
  • و…

همچنین مهارت آنالیز و تحلیل به‌شدت برای مدیریت تبلیغات حیاتی است. با داشتن این مهارت، هزینه‌های تبلیغات در بهینه‌ترین حالت ممکن خواهد بود.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • موارد گفته شده را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید و سعی کنید علت آن‌ها را نیز درک کنید
  • در مورد «data driven marketing» تحقیق کنید

۱۳- مهارت مذاکره

مذاکره، مهارتی است که میزان حقوق و دریافتی شما را مشخص می‌کند. مهم نیست یک ادمین تازه‌کار هستید یا سال‌ها در این کار تجربه دارید؛ اگر مذاکره کردن بلد نباشید، حقوق پرداختی شما کمتر از مبلغی خواهد بود که واقعا لیاقت شماست.

دو مرد روبروی هم که دست می‌دهند و لبخند زده‌اند

بنابراین یادگیری این مهارت برای استفاده هنگام عقد قرارداد بسیار مهم است. البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود، اگر در این مهارت حرفه‌ای باشید می‌توانید دستاورد خودتان را به کارفرما نشان دهید و به‌تناسب آن درخواست افزایش حقوق دهید.

جای دیگری که مهارت مذاکره برای شما مفید خواهد بود، مذاکره کردن با مشتریان پیج است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا کاربران را در زمان کوتاهی به خریدار تبدیل کنید.

چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟ برای یادگیری این مهارت می‌توانید:

  • در مورد مذاکره شغلی و مذاکره برای افزایش حقوق تحقیق کنید.
  • چند کتاب در مورد مذاکره بخوانید. البته گذراندن یک دوره حرفه‌ای در زمینه مذاکره می‌تواند یک راه میانبر به‌جای خواندن چند کتاب باشد.

آیا لازم است تمامی مهارت‌های گفته شده را یاد بگیرم؟

خیر. لازم نیست تمامی مهارت‌ها را بلد باشید تا کارتان را به‌عنوان یک ادمین شروع کنید. اما تفاوت یک ادمین با حقوق ۵ میلیون و یا حقوق خیلی بالا در ماه، در میزان توانایی‌های آن‌هاست.

طبیعی است که یک ادمین متخصص‌ و حرفه‌ای‌، درآمد بیشتری نسبت به همکاران خودش داشته باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید به‌عنوان یک ادمین اینستاگرام دستاوردهای بزرگی برای کارفرمایان بسازید و بیشترین درآمد ممکن را ایجاد کنید لازم است مهارت‌های گفته شده را یاد بگیرید.

برای یادگیری مهارت‌ها از کجا شروع کنم؟

این مورد بستگی به مهارت‌های فعلی شما دارد. برای مثال اگر در تولید محتوا حرفه‌ای هستید، روی مهارت کپی‌رایتینگ، مدیریت تبلیغات و آنالیز و تحلیل متمرکز شوید. اما اگر تولید محتوا بلد نیستید ابتدا سعی کنید به نرم‌افزارهای تولید محتوا مسلط شوید.

بنابراین از لیست مهارت‌ها، مواردی که برای شما اولویت دارند و در آن‌ها نیز ضعیف هستید را انتخاب کنید و سعی کنید روی آن‌ها مسلط شوید.

[برای پیج خودتان نیاز به ادمین دارید؟ با استخدام ادمین حرفه‌ای می‌توانید فروش و درآمدتان را بیشتر کنید.]

 بخش سوم: روتین روزانه یک ادمین اینستاگرام – آموزش ادمین اینستا

در این بخش از آموزش رایگان ادمین اینستاگرام به‌صورت مختصر به وظایف روزانه یک ادمین اینستاگرام می‌پردازیم.

یک ادمین اینستاگرام وظایف متعددی را باید در طول روز انجام دهد اما مهم‌ترین مواردی که در روتین روزانه شما باشند عبارتند از:

  • تولید پست، استوری و ریلز طبق تقویم محتوای از قبل طراحی شده
  • تعامل با فالوورها و مخاطبین هدف در پیج رقبا
  • آنالیز و تحلیل رقبا
  • آنالیز و تحلیل تبلیغات
  • پاسخ‌گویی به کامنت‌ها و دایرکت‌ها
  • بررسی ترندهای روز در اینستاگرام برای ایده‌گیری تولید محتوا
  • ایجاد تعامل با مخاطبان از طریق نظرسنجی، نظرخواهی، ایجاد چالش و مسابقه و سایر المان‌های تعاملی قابل استفاده در استوری‌

به‌طورکلی مهم‌ترین دغدغه ادمین در طول روز افزایش تعامل و فالوور است که نتیجه آن فروش و درآمد بیشتر برای کارفرما خواهد بود. البته‌ روش‌های گوناگونی برای افزایش فالوور وجود دارد که در مقاله افزایش فالور به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

بخش چهارم: روش‌های افزایش درآمد ادمین اینستاگرام

در این قسمت از آموزش صفر تا صد ادمین اینستاگرام به روش‌های افزایش درآمد برای یک ادمین می‌پردازیم. اگر می‌خواهید زیر یک‌سال درآمد ماهیانه خودتان را افزایش دهید از نکات زیر استفاده کنید:

۱. روی تبلیغات با بیشترین بازدهی تمرکز کنید:

تولید محتوا و جذب فالوور به‌شکل طبیعی معمولا زمانبر است و برخی از کارفرمایان می‌خواهند در زمان کوتاهی از طریق تبلیغات فروش ایجاد کنند.

هر چقدر توانایی بیشتری در زمینه‌ی مدیریت تبلیغات داشته باشید و بتوانید با کمترین مبالغ، بیشترین فالوور ممکن را ایجاد کنید، درآمد شما هم بیشتر خواهد بود.

۲. در یک حیطه به شکل تخصصی کار کنید:

به‌جای کار کردن با پیج‌ها در زمینه‌های مختلف، صرفا روی یک حیطه کار کنید و سعی کنید در آن زمینه متخصص شوید. برخی از کارفرمایان هنگام مصاحبه شغلی از شما می‌پرسند آیا تجربه کافی در زمینه کاری او دارید یا خیر؟

اگر به شکل تخصصی در حیطه او کار کرده باشید، دست شما پر خواهد بود و می‌توانید با ارائه نمونه‌کارهای گذشته، کارفرما را برای پرداخت حقوق مناسب قانع کنید.

برخی از حیطه‌ها پیچیدگی بیشتری دارند و به طبع آن ادمین بودن برای این پیج‌ها درآمد بیشتری برای شما رقم خواهد زد:

  • حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی و دارویی
  • حوزه املاک
  • حوزه‌های ساخت‌وساز
  • محصولات صنعتی
  • خدمات و کالاها در حوزه B2B

۳. برای خود رزومه عالی بسازید و با پیج‌های بزرگ‌تر مذاکره کنید:

اگر هیچ تجربه‌ای در این زمینه ادمین بودن ندارید، احتمالا حقوق دریافتی شما در ماه‌های اول پایین خواهد بود. اگر بتوانید در طول زمان برای خودتان دستاوردهای خوب بسازید می‌توانید با پیج‌ها و کارفرمایان بزرگ‌تر همکاری کنید.

رزومه، نمونه‌کارها و دستاوردهایتان نشان دهنده توانایی شماست و این توانایی در طول زمان بدست می‌آید. اگر صبور باشید و به موارد گفته شده عمل کنید، قطعا موفق خواهید بود!

  بخش پنجم: نکات سبک زندگی برای ادمین اینستاگرام

تا قبل از این به آموزش صفر تا صد ادمین اینستاگرام پرداختیم. حالا می‌خواهیم به مواردی بپردازیم که کمتر جایی آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

یک ادمین حرفه‌ای اینستاگرام توجه ویژه‌ای به سبک زندگی خود دارد و می‌تواند بین زندگی شغلی و زندگی شخصی خودش تفکیک ایجاد کند.

آرم ممنوع بودن استفاده از موبایل که روی زمین رنگ شده است

بدترین سناریو ممکن این است که در یک مهمانی خانوادگی یا دوستانه مشغول پاسخگویی به کامنت‌ها و دایرکت‌ها باشید. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن چنین اتفاقی از این نکات استفاده کنید:

داشتن ساعات مشخص برای انجام فعالیت‌ها

اینستاگرام مناسب‌ترین فضا برای بهم خوردن تمرکز شماست! بنابراین باید توجه کنید نباید حین انتشار محتوا مشغول کارهای دیگر مثل پاسخگویی به دایرکت‌ها شوید بلکه:

  • یک ساعت کاری برای خود تعریف کنید (نیازمند هماهنگی با کارفرما)
  • یک زمان مشخص برای تولید و انتشار محتوا در نظر بگیرید
  • و همچنین یک زمان معین برای پاسخ‌گویی به دایرکت‌ها و کامنت‌ها تعیین کنید
  • پس از اتمام ساعت کاری خود، به‌هیچ‌وجه از اینستاگرام استفاده نکنید

داشتن خط قرمز برای مکان‌ها و شرایط خاص

بجز شرایط اضطراری، در مهمانی‌ها و شرایط مشابه از اینستاگرام استفاده نکنید. همچنین روی تخت خواب از اینستاگرام استفاده نکنید. این کار شدیدا به کیفیت خواب شما آسیب می‌زند.

بنابراین برای خودتان مشخص کنید چه جاهایی نباید از اینستاگرام استفاده کنید.

بعضی وقت‌ها اپ اینستاگرام را از گوشی خود پاک کنید یا از حساب کاربری خود خارج شوید!

هیچ‌کس انکار نمی‌کند که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی اعتیادآور بوده و ممکن است باعث مختل شدن انجام فعالیت‌های روزمره شود.

اگر اینستاگرام مرتبا تمرکز شما را بهم می‌زند و باعث می‌شود ساعات طولانی وقتتان را در آن صرف کنید، می‌توانید هنگام اتمام کار از حساب کاربری خود خارج شوید.

همچنین سعی کنید تا جای ممکن پیج‌های زیادی را فالو نکنید، با فالو کردن پیج‌های متعدد و دنبال کردن محتواهای آن‌ها، وقتتان بیهوده تلف خواهد شد و انجام کارهای مهم‌تر نیز به تعویق می‌افتد.

سخن پایانی

امروزه ادمینی اینستاگرام تبدیل به یک شغل پرطرفدار شده است. برای تبدیل شدن به یک ادمین موفق لازم است ذهنیت‌های درست داشته باشید و همزمان مهارت‌های لازم را یاد بگیرید تا به خواسته‌ی نهایی خود برسید.

پس از یادگیری مهارت‌های لازم، برای گرفتن پروژه می‌توانید در پونیشا یک پروفایل حرفه‌ای بسازید و با قراردادن نمونه‌کارها و رزومه‌ی خود، پروژه‌های بی‌نظیر بگیرید.

 

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds