skip to Main Content
پرکاربردترین اصطلاحات اینستاگرام که باید بدانید + توضیحات

پرکاربردترین اصطلاحات اینستاگرام که باید بدانید + توضیحات

اینستاگرام (Instagram) یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در کل دنیا است و دلیل این محبوبیت هم کاملاً واضح است. این اپلیکیشن ظاهری زیبا و کاربرپسند دارد و ماهیت بصری آن باعث می‌شود تا بتوان به‌راحتی از آن برای الهام‌گرفتن و پیگیری فعالیت‌های دوستان و آشنایان استفاده کرد؛ اما اگر تازه‌کار هستید، باید با تعدادی از اصطلاحات اینستاگرام و معنی آن‌ها که شاید تا به حال با آن‌ها برخورد نکرده‌اید، آشنا شوید. در این مطلب به برخی از پرکاربردترین اصطلاحات اینستاگرام، معنی و توضیحات آن‌ها می‌پردازیم تا با اصطلاحات رایج این پلتفرم اجتماعی محبوب بیش‌تر آشنا شوید.

پرکاربردترین اصطلاحات اینستاگرام

فردی در حال نگاه کردن به گوشی و لایک کردن پست اینستاگرام

برای اینکه بتوانید به سرعت استفاده از اینستاگرام را شروع کنید، فهرستی از تمام اصطلاحات اینستاگرام که باید بدانید را گردآوری کرده‌ایم که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

اصطلاحات پروفایل اینستاگرام

اسکرین شات از یک پروفایل در اینستاگرام

Username یا نام پروفایل

این شناسه منحصر بفرد شما در پلتفرم اینستاگرام است که با نماد “@” پیش از آن نمایش داده می‌شود (به عنوان مثال: “@Your_User_Name”). انتخاب نام کاربری مناسب که به خوبی معرف فعالیت و هویت شما در این پلتفرم باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. شایان ذکر است امکان تغییر نام کاربری به سادگی وجود ندارد، بنابراین در انتخاب خود دقت کافی داشته باشید. برای مثال اگر یک قناد هستید، “@Sweet_Confectionary” می‌تواند یک نام کاربری مناسب برای شما باشد.

تصویر پروفایل: تصویر پروفایل، اولین تصویری است که مخاطبین هنگام بازدید از صفحه شما با آن مواجه می‌شوند. لذا انتخاب تصویری با کیفیت بالا، واضح و معرف شما یا برندتان، امری ضروری است. با توجه به کوچک بودن اندازه تصویر پروفایل، توصیه می‌شود از تصویری از نمای نزدیک که به خوبی قابل تشخیص باشد استفاده کنید.

بخش Bio

بخش Bio فضایی است برای معرفی اجمالی خود یا کسب و کارتان. این بخش با محدودیت ۱۵۰ کاراکتری، فرصتی است تا با استفاده از کلیدواژه‌های مناسب، به توصیف ماهیت فعالیت خود بپردازید. درج علایق و زمینه‌های کاری و همچنین فراخوان به عمل (مانند دعوت به بازدید از وبسایت) نیز در این بخش مرسوم است. استفاده از ایموجی می‌تواند موجب افزایش جذابیت بیوگرافی شما شود. همچنین امکان تگ کردن حساب‌های کاربری مرتبط نیز در این بخش وجود دارد

دنبال کنندگان یا follower

دنبال کنندگان، افرادی هستند که با دنبال کردن صفحه شما، تمایل خود را به مشاهده پست‌های منتشر شده توسط شما اعلام می‌کنند. بدیهی است که افزایش تعداد دنبال کنندگان، منجر به گسترش دامنه مخاطبان و ارتقای سطح تعامل در صفحه شما می‌گردد.

دنبال شوندگان یا following

دنبال شوندگان، حساب‌های کاربری دیگری هستند که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید. بدین ترتیب، پست‌های منتشر شده توسط این حساب‌ها در صفحه اصلی (Feed) اینستاگرام شما به نمایش در خواهد آمد. انتخاب دنبال شوندگان بر اساس علایق و زمینه‌های کاری شما، موجب شخصی سازی هرچه بهتر تجربه کاربری شما در بستر اینستاگرام و دسترسی به محتوای مفید و جذاب می‌گردد.

دسته بندی پروفایل یا profile category

بر اساس اهداف و ماهیت فعالیت خود در اینستاگرام، می‌توانید یکی از سه دسته بندی “Personal Account”، “Business Account” یا “Creator Account” را انتخاب نمایید. حساب شخصی یا Personal، گزینه پیش فرض در این پلتفرم است. حساب‌های تجاری یا Business، امکاناتی نظیر درج اطلاعات تماس، دسترسی به آمار و تحلیل‌های صفحه و همچنین اجرای تبلیغات را در اختیار صاحبان مشاغل و کسب و کارها قرار می‌دهد. حساب‌های سازنده یا Creator  نیز به طور ویژه برای افراد و شخصیت‌های تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) طراحی شده است و امکاناتی را برای همکاری با برندها و دسترسی به اطلاعات دقیق تری از مخاطبان در اختیار این دسته از کاربران قرار می‌دهد.

اصطلاحات استوری اینستاگرام

تصویر بخش استوری اینستاگرام

استوری (Story)

مجموعه‌ای از عکس‌ها یا ویدیوهای کوتاه در اینستاگرام است که پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند، مگر اینکه به‌عنوان هایلایت (highlight) ذخیره شوند. استوری‌ها به ترتیب زمانی در بالای فید اینستاگرام نمایش داده می‌شوند. کاربران می‌توانند متن، نقاشی، استیکر و سایر عناصر تعاملی را به استوری‌های خود اضافه کنند.

  • قابلیت‌های استوری:
    • اضافه کردن متن، نقاشی و ایموجی به استوری‌ها برای جذاب‌تر شدن آن‌ها
    • استفاده از فیلترها و افکت‌های متنوع برای ایجاد تنوع و خلاقیت
    • برگزاری نظرسنجی و سوالات برای تعامل با فالوورها و دریافت نظرات آن‌ها
    • درج لینک به وب‌سایت یا سایر شبکه‌های اجتماعی برای هدایت ترافیک
    • هایلایت کردن استوری‌ها برای ذخیره دائمی آن‌ها در پروفایل شما و دسترسی آسان‌تر

هایلایت (Highlight)

مجموعه‌ای سازمان‌دهی‌شده از استوری‌ها است که می‌توانید آن‌ها را به پروفایل خود پین کنید. هایلایت‌ها مانند استوری‌ها بعد از ۲۴ ساعت ناپدید نخواهند شد و می‌توانند راهی عالی برای نمایش اطلاعات مهم یا محتوای گذشته باشند. شما می‌توانید برای هایلایت‌های خود کاور و عنوان اضافه کنید.

استیکر (Sticker)

استیکرهای تعاملی زیادی وجود دارند که می‌توانید به استوری‌های خود اضافه کنید، از جمله استیکرهای مکان، نظرسنجی، سؤال و شمارش معکوس. استیکرها می‌توانند به استوری‌های شما سرگرمی و تعامل اضافه کنند.

لایو (Live video)

می‌توانید از طریق استوری‌های اینستاگرام ویدیو لایو را برای دنبال‌کنندگان خود پخش کنید. ویدیوهای لایو راهی بسیار عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود در زمان واقعی هستند.

قابلیت Swipe Up

این ویژگی به شما امکان می‌دهد پیوندی را در استوری خود قرار دهید تا بینندگان با کشیدن انگشت خود به سمت بالا از آن بازدید کنند. می‌توانید از Swipe Up برای هدایت افراد به وب‌سایت، پست وبلاگ یا قطعه دیگری از محتوا استفاده کنید. (این قابلیت فقط برای حساب‌هایی با ۱۰,۰۰۰ دنبال‌کننده یا بیشتر در دسترس است)

تعامل استوری‌ها (Story engagement)

این به نحوه تعامل بینندگان با استوری‌های شما اشاره دارد. تعامل می‌تواند شامل مواردی مانند تعداد بازدیدها، ریپلای‌ها(ارسال پاسخ)، اشتراک‌گذاری‌ها و ضربه زدن روی استیکرها باشد.

اصطلاحات پست اینستاگرام

طرح گرافیکی از یک مرد در قاب پست اینستاگرام

فید (Feed)

فید صفحه‌ی اصلی شخصی شما در اینستاگرام است، جایی که پست‌های تمام حساب‌هایی را که دنبال می‌کنید مشاهده می‌کنید. این صفحه مانند یک صفحه خبری شخصی‌سازی‌شده با عکس و ویدیو است.

پست (Post)

پست، عنصر اصلی و محتوای بصری قابل اشتراک‌گذاری در صفحه‌ی فید اینستاگرام شماست.

  • انواع پست‌ها:
    • پست‌های عادی: پست‌های عادی، عکس‌ها یا ویدئوهایی هستند که به صورت دائمی در پروفایل شما باقی می‌مانند.
    • لایو: با استفاده از قابلیت لایو، می‌توانید به صورت زنده با فالوورهای خودتان ارتباط برقرار کنید و به گفتگو و تعامل با آن‌ها بپردازید و پس از سیو کردن لایو آن را به صورت پست به اشتراک بگذارید.
    • ریلز (reels): ریلز اینستاگرام ویدیوها کوتاه و سرگرم‌کننده هستند. ریلزها می توانند تا ۶۰ ثانیه طول داشته باشند و با استفاده از افکت‌هایی مانند صداگذاری، موسیقی و متن روی ویدیو ساخته می‌شوند. اینستاگرام یک تب اختصاصی برای کاربران برای پیدا کردن و تماشای ریلز دارد. همچنین در صورتی که دنبال کننده حساب کاربری باشند، ریلز در فید کاربر نیز نمایش داده می‌شود.
    • پست اسلایدی یا carousel: کروسل گروهی از عکس‌ها یا ویدیوهایی است که به عنوان یک پست واحد در فید به اشتراک گذاشته می‌شوند. carouselها می‌توانند شامل حداکثر ۱۰ عکس و ویدیو باشند و با کشیدن به سمت چپ (در اپلیکیشن موبایل) یا کلیک کردن (روی دسکتاپ) مشاهده می‌شوند.

کپشن (Caption): کپشن را می‌توان داستان پست شما در نظر گرفت. این همان بخش متنی است که می‌توانید جزئیات، زمینه یا یک فراخوان به عمل (CTA) را به عکس یا ویدیوی خود اضافه کنید. از کپشن برای موارد زیر استفاده کنید:

  • توصیف آنچه در پست در حال رخ دادن است
  • به اشتراک گذاشتن یک حکایت خنده‌دار یا داستان شخصی
  • پرسیدن سوالی برای برانگیختن گفتگو
  • تشویق بازدیدکنندگان برای بازدید از وب‌سایت شما یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعی
  • درج هشتگ‌های مرتبط

هشتگ (#)

هشتگ‌ها مانند کلمات کلیدی برای اینستاگرام عمل می‌کنند. آن‌ها با نماد “#” شروع می‌شوند و پست شما را بر اساس موضوع خاصی دسته‌بندی می‌کنند. استفاده از هشتگ‌های مرتبط به افرادی که شما را دنبال نمی‌کنند کمک می‌کند تا محتوای شما را کشف کنند. در مورد هشتگ‌های محبوب مرتبط با موضوع پست خود تحقیق کنید، اما از استفاده بیش از حد یا هشتگ‌های نا مرتبط خودداری کنید.

ثبت پروژه پونیشا

فیلتر (Filter)

قدرت یک فیلتر خوب را دست کم نگیرید! اینستاگرام انواع فیلترهای داخلی را ارائه می‌دهد که می‌تواند ظاهر و حس عکس‌ها یا ویدیوهای شما را بهبود بخشد.

لایک (Like)

لایک، نماد جهانی قدردانی در اینستاگرام است! دوبار ضربه زدن روی یک عکس یا ویدیو ساده‌ترین راه برای نشان دادن این است که پست کسی را دوست دارید. لایک‌ها به تعامل کلی پست کمک می‌کنند.

کامنت (Comment)

بخش کامنت همان بخشی است که گفتگوها و نظرات کاربران را نمایش می‌دهد. کامنت‌ها به شما امکان می‌دهند پیام‌‌ها و نظرات خود را در پست‌های افراد دیگر بگذارید. از کامنت‌ها برای موارد زیر استفاده کنید:

  • به اشتراک گذاشتن افکار خود در مورد پست
  • پرسیدن سوالات
  • تمجید از سازنده
  • شروع صحبت با سایر بینندگان

اکسپلور (Explore)

ممکن است احساس کنید که تمام محتواهایی که در فید شما وجود دارد را دیده‌اید و نیاز به مشاهده محتوای جدید دارید. تب اکسپلور دروازه‌ی شما به سوی محتوای جدید است. در اینجا، اینستاگرام پست‌هایی را از حساب‌هایی که دنبال نمی‌کنید، اما ممکن است بر اساس فعالیت و حساب‌های دنبال‌شده‌ی شما برایتان جالب باشد، مدیریت می‌کند. این یک راه فوق‌العاده برای کشف محتوای جدید و افراد خلاق است.

تعامل (Engagement)

تعامل به کل میزان تعاملی که پست شما دریافت می‌کند اشاره دارد. تعامل تنها شامل لایک کردن نمی‌شود. تعامل شامل تمام راه‌هایی است که افراد با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند، از جمله لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و ذخیره سازی. هر چه تعامل شما بیشتر باشد، پست‌های شما در اینستاگرام بیش‌تر دیده می‌شوند.

سایر اصطلاحات پرکاربرد اینستاگرام

طرح گرافیکی یک دختر در کنار لوگوی اینستاگرام

پیام‌های دایرکت یا DM

این قابلیت، پلتفرم پیام‌رسانی داخلی اینستاگرام است. شما می‌توانید آیکون هواپیما که نشان‌دهنده‌ی این بخش است، را در سراسر برنامه پیدا کنید. از طریق پیام‌های دایرکت اینستاگرام می‌توانید برای دوستان خود پیام ارسال کنید، تصویری از گالری خود به اشتراک بگذارید، عکس یا ویدیویی با امکان ناپدید شدن بعد از مدت زمان مشخص بفرستید و حتی یک تماس ویدیویی گروهی را آغاز کنید.

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام آنچه را که در فید خانه‌ی خود می‌بینید، کنترل می‌کند. هدف اصلی آن نمایش محتوای مرتبط با علایق شماست. ترکیبی از پست‌های افرادی که دنبال می‌کنید و محتوای پیشنهادی از حساب‌هایی را مشاهده خواهید کرد که شاید قبلاً آن‌ها را ندیده باشید.

ربات‌های اینستاگرام

ربات‌های اینستاگرام پروفایل‌های خودکاری هستند که به طور ضعیفی خود را به عنوان انسان جا می‌زنند. اما گاهی اوقات، حتی پروفایل‌های معتبر برای جلب توجه شما از اتوماسیون استفاده می‌کنند. اگر با نظرات تصادفی در مورد پست‌های خود یا انبوهی از لایک‌ها چند ثانیه پس از ارسال یک تصویر مواجه شدید، احتمالاً یک ربات در این فرآیند دخیل بوده است.

بهترین کار این است که ربات‌ها را نادیده بگیرید. اگر آن‌ها در حال ارسال اسپم یا محتوای نامناسب هستند، می‌توانید آن‌ها را ریپورت کرده و مسدود کنید.

بی‌صدا کردن (Mute)

ممکن است نخواهید برخی عکس‌ها و پست‌های اکانت بخصوصی را مشاهده کنید، اما آنفالو یا بلاک کردن آن‌ها برایتان چندان ساده نباشد. در این شرایط می‌توانید استفاده از دکمه mute را امتحان کنید.

شما می‌توانید هم استوری و هم پست‌ها را از یک پروفایل در اینستاگرام بی‌صدا کنید. پروفایل آن‌ها همچنان برای مشاهده و برقراری ارتباط در دسترس شما قرار دارد. اما پست‌ها و استوری‌های آن‌ها دیگر در فید شما نمایش داده نخواهند شد.

مسدود یا بلاک کردن (Block)

وقتی کسی را در اینستاگرام مسدود می‌کنید، دیگر نمی‌تواند پست‌ها، استوری‌ها یا فعالیت‌های شما را ببیند.

ریپورت کردن (Report)

هر زمان که پست یا محتوایی نامناسب را در اینستاگرام مشاهده کردید، می‌توانید با استفاده از این قابلیت آن را گزارش دهید. مواردی که باید آن‌ها را گزارش دهید می‌تواند یک کامنت تهدیدآمیز یا صفحه‌ای باشد که در حال کلاهبرداری از کاربران است.

برای پروفایل‌ها، روی سه نقطه در بالا سمت راست کلیک کنید و ریپورت (Report) را انتخاب کنید. برای ریپورت کردن یک کامنت، آن را به سمت چپ بکشید و دیالوگ باکس با علامت تعجب را انتخاب کنید. اینستاگرام گزارش شما را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

Business Profile

اینستاگرام یک راه ساده برای تغییر از پروفایل شخصی یا Personal به پروفایل کسب‌وکار یا Business ارائه می‌دهد. حتی برای استفاده از پروفایل کسب‌وکار نیازی به ثبت رسمی کسب‌وکار ندارید. و تبدیل شدن به یک پروفایل کسب‌وکار مزایای زیادی دارد.

شما به دکمه‌های اقدام (Call to Action) در بخش بایو (Bio) دسترسی پیدا می‌کنید و همچنین بینش‌های دقیقی از دنبال‌کنندگان خود به دست می‌آورید.

تحلیل‌ها (Insights)

پس از تبدیل شدن به یک پروفایل Business، دکمه‌ی Insights را در نوار ابزار بالای پروفایل خود خواهید دید. روی آن ضربه بزنید و حجم زیادی از اطلاعات مفید پیدا خواهید کرد. متوجه خواهید شد که تفکیک سنی و جنسیتی دنبال‌کنندگان شما چیست، و همچنین بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام برای حداکثر تعامل را خواهید فهمید.

این بخش تحلیل‌های بسیار کاربردی از تعامل‌ها و بازخوردهای فالوورهای پیج را به شما ارائه می‌کند.

آرشیو کردن (Archive)

اگر می‌خواهید پستی را از فید اینستاگرام خود پنهان کنید، نیازی به حذف دائمی آن ندارید. در عوض، می‌توانید آن را آرشیو کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد در صورت تمایل در آینده آن را بازیابی کنید. پس از رفتن به یک پست، روی نماد سه نقطه کلیک کنید و گزینه (Archive) را از منوی کشویی انتخاب کنید.

جمع‌بندی

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، اصطلاحات و عبارات خاص خود را دارد که برای برقراری ارتباط موثر با کاربران و ناوبری در برنامه ضروری است. در این مطلب، به برخی از پرکاربردترین اصطلاحات اینستاگرام که باید بدانید پرداختیم و آن‌ها را به اختصار مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

مزایای دانستن اصطلاحات رایج اینستاگرام چیست؟

درک اصطلاحات اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا به راحتی در این پلتفرم پیمایش کنید، به طور مؤثر با دیگران تعامل داشته باشید و به طور بالقوه مخاطبان خود را افزایش دهید.

 آیا بین هشتگ و کلیدواژه تفاوتی وجود دارد؟

بله. هشتگ‌ها (#) به کاربران برای کشف محتوا با موضوعات خاص کمک می‌کنند، در حالی که کلیدواژه‌ها اصطلاحات کلی‌ای هستند که در کپشن‌ها برای قابلیت جستجو استفاده می‌شوند.

 تفاوت بین استوری و پست چیست؟

پست‌ها اجزای دائمی در صفحه پروفایل شما هستند، در حالی که استوری‌ها محتوای ناپایداری هستند که پس از ۲۴ ساعت (مگر اینکه به هایلایت اضافه شوند) ناپدید می‌شوند.

منبع: rivalq | MUO | DavidArkinConsulting

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds