skip to Main Content
لاراول (Laravel) چیست؟

لاراول (Laravel) چیست؟

لاراول (Laravel) یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های PHP در جهان برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب از پروژه‌های کوچک تا بزرگ است و حتی به عنوان بهترین فریمورک PHP شناخته می‌شود. لاراول با توجه به عملکرد، ویژگی‌ها و مقیاس‌پذیری خود همیشه جزء انتخاب توسعه‌دهندگان حرفه‌ای است.

شما می‌توانید لاراول را آنقدر سریع سفارشی‌سازی کنید که بتوانید ساختار پروژه خود را برای برآورده کردن نیازهای برنامه وب خود بسازید. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از لاراول، یک کد واضح و گویا بنویسید. در این مطلب قصد داریم به بررسی لاراول و مزایای آن بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

فریم ورک لاراول چیست؟

فریم ورک لاراول

قبل از شناخت لاراول بهتر است بدانید PHP چیست؟ PHP یک زبان برنامه‌نویسی مربوط به وب است که بین زبان‌های برنامه‌نویسی، به دلیل قدرت و انعطاف‌پذیری بالا در دنیای وب تقریباً بی‌رقیب است. اما دلیل این ادعا چیست؟ جالب است بدانید که بیش از ۸۰% وب‌سایت‌های جهان از زبان برنامه‌نویسی PHP برای توسعه خود استفاده کرده‌اند.

همچنین برخی پلتفرم‌های قدرت‌مند نظیر وردپرس و جوملا نیز بر پایه این زبان طراحی شده‌اند. در کنار زبان برنامه‌نویسی PHP مفهومی به نام فریمورک (Framework) نیز به وجود آمده است. اما فریمورک چیست؟ فریم‌ورک‌ها چارچوبی برای برنامه‌نویسی ساده‌تر و منعطف‌تر برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کنند.

فریم‌ورک یک چهارچوب نرم‌افزاری است که توسعه‌هنده (developer) آن را فراخوانی کرده و از آن استفاده می‌کند. فریم‌ورک برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها، استاندارد‌ها، طراحی الگوها و قوانین کدنویسی است که در بستر یک چارچوب نرم‌‌افزاری در اختیار توسعه‌‌دهندگان و برنامه‌‌نویسان قرار می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است که برای زبان‌های برنامه‌نویسی‌ مختلف، فریم‌ورک‌های متعددی توسعه داده شده است.

لاراول یک فریم‌ورک PHP منبع باز بوده که قوی و قابل درک است و قابلیت توسعه سریع و امن اپلیکیشن‌های مدرن را به بهترین شکل دارد. لاراول از الگوی طراحی مدل-نما-کنترلر پیروی می‌کند، از اجزای موجود فریم‌ورک‌های مختلف استفاده مجدد کرده و به ایجاد یک برنامه تحت وب کمک می‌کند. یک برنامه وب که براساس لاراول طراحی شده، بسیار ساختارمند است.

لاراول مجموعه‌ای غنی از عملکردها را ارائه می‌دهد که ویژگی‌های اساسی چارچوب‌های PHP مانند CodeIgniter، Yii و سایر زبان‌های برنامه نویسی مانند Ruby on Rails را در خود جای داده است. همچنین لاراول دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های بسیار کاربردی است که سرعت توسعه وب را افزایش می‌دهد.

اگر با Core PHP و Advanced PHP آشنا هستید، لاراول کار شما را آسان تر می‌کند. اگر قصد دارید یک وب‌سایت را از ابتدا برنامه نویسی کنید، با استفاده از لاراول بسیار در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد. علاوه‌براین، یک وب‌سایت ساخته شده توسط لاراول امنیت بالایی دارد.

لاراول چگونه کار را اینقدر آسان می‌کند؟

همانطور که اشاره شد، لاراول باعث صرفه جویی در زمان استخدام برنامه نویس php می‌شود. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

احراز هویت ساده

لاراول به پیاده سازی احراز هویت به روشی ساده کمک خواهد کرد.

ارائه یک API تمیز

چارچوب لاراول از طریق کتابخانه‌های شبکه، یک API تمیز برای کاربران فراهم می‌کند.

پشتیبانی از پوشش گسترده

 پشتیبانی از پوشش گسترده به این معنی است که لاراول از فرآیند ارسال اعلان‌ها از طریق کانال‌های تحویل متعددی پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از پشتیبان های کش

لاراول با پشتیبان های کش مانند Redis سازگار است.

ثبت پروژه پونیشا

قابلیت‌های لاراول چیست؟

لاراول دارای قابلیت‌های متعددی است. در ادامه هر کدام از قابلیت‌های این فریم‌ورک را بررسی خواهیم کرد.

آزمایش پذیری

لاراول شامل ویژگی‌ها و امکاناتی است که آزمایش کردن موارد مختلف و ضروری را ممکن می‌سازد. این ویژگی به حفظ کد مطابق با الزاماتی که وجود دارد، کمک خواهد کرد.

مسیریابی

لاراول یک رویکرد انعطاف‌پذیر برای تعریف مسیرها در برنامه وب به کاربر ارائه می‌دهد. مسیریابی به مقیاس بهتر برنامه کمک می‌کند و عملکرد آن را افزایش می‌دهد.

مدیریت پیکربندی

یک برنامه وب که با استفاده از لاراول طراحی شده است، در محیط‌های مختلف اجرا می‌شود. به این معنی که تغییر مداوم در پیکربندی آن وجود خواهد داشت. لاراول یک رویکرد ثابت برای مدیریت پیکربندی به روشی کارآمد ارائه خواهد داد.

پشتیبانی از پایگاه داده‌های مختلف

لاراول از ۴ پایگاه داده MySQL، SQLServer، PostgreSQL و SQLLite پشتیبانی می‌کند که با توجه به گستردگی و همه‌گیری این پایگاه داده‌ها، تقریبا پاسخگوی تمامی نیازهای کاربر در این زمینه است.

طرحواره ساز

Schema Builder تعاریف پایگاه داده و طرحواره را در کد PHP حفظ می‌کند. همچنین یک مسیر از تغییرات با توجه به انتقال پایگاه داده را ایجاد خواهد کرد.

سیستم امنیتی بسیار بالا

از مزایای بسیار مهم فریم‌ورک لاراول، استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته به منظور جلوگیری از حمله‌های نفوذ و درخواست‌های تقلبی است. لاراول به دلیل استفاده از CSRF Token از تمامی حملات XSS و CSRF جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد امنیتی و راحتی کدنویسی می‌شود.

صف‌ها

تعریف صف در لاراول، به شما این امکان را می‌دهد تا در انجام اموری که زمان زیادی نیاز دارند وقفه ایجاد کنید و در خصوص زمان انجام آن، بعداً تصمیم‌گیری کنید. لاراول دارای یک API متمرکز برای مدیریت صف است.

موتور قالب

لاراول از موتور Blade Template استفاده می‌کند. اما این موتور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ این موتور یک زبان قالب سبک است که برای طراحی بلوک‌های سلسله مراتبی و طرح‌بندی با بلوک‌های از پیش تعریف‌شده که شامل محتوای پویاست، استفاده می‌شود.

پست الکترونیک

لاراول شامل یک کلاس ایمیل است که امکان ارسال پیام‌های الکترونیکی با محتوای غنی و پیوست‌های مختلف در برنامه وب را ممکن می‌سازد.

احراز هویت

احراز هویت کاربر یک ویژگی رایج در برنامه‌های کاربردی وب است. لاراول طراحی احراز هویت را آسان می‌کند. زیرا شامل ویژگی‌هایی مانند ثبت نام، فراموشی رمز عبور و ارسال یادآوری رمز عبور است.

ردیس

لاراول از Redis برای اتصال به یک جلسه موجود و کش همه‌منظوره استفاده می‌کند.

رویداد و Command Bus

لاراول ۵٫۱ شامل Command Bus است که به اجرای دستورات و ارسال رویدادها به روشی ساده کمک می‌کند. دستورات در لاراول مطابق با چرخه عمر برنامه عمل خواهند کرد.

شخصی سازی

با برنامه‌نویسی و طراحی صفحات وب با لاراول، می‌توانید یک طراحی منحصربه‌فرد و کاملاً شخصی داشته باشید که وب‌سایت شما را از رقبا متمایز می‌کند.

مزایای لاراول چیست؟

مزایای لاراول

پیش‌تر با امکانات و ویژگی‌های فوق‌العاده لاراول آشنا شدید. این فریم‌ورک برای یک توسعه‌دهنده وب می‌تواند بسیار کاربردی باشد و زمان تحویل پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هر کدام از این ویژگی‌ها به نوعی جزء مزایای این فریم‌ورک محسوب می‌شوند. بنابراین استفاده از لاراول همیشه جزء انتخاب‌های برنامه‌نویسان است. در ادامه از برخی از مزایای فریم ورک لاراول نام برده‌ایم.

  • استفاده از معماری  MVC
  • متن باز بودن (Open Source)
  • یادگیری آسان
  • افزایش سرعت توسعه پروژه
  • امنیت بالا
  • به‌روزرسانی آسان
  • آسان‌تر کردن اعمالی همچون احراز هویت(Authentication) ، مسیریابی (Routing) و Cache
  • استفاده از  Remote Component
  • افزایش چشمگیر سرعت کدنویسی
  • توسعه برنامه بدون به خطر افتادن قابلیت‌ها و کدهای قبلی برنامه
  • محدود کردن Eloquent با استفاده از دستوراتی ساده
  • قابلیت اجرای آزمایش‌‌های متعدد مانند Unit Testing با استفاده از دستوراتی ساده
  • قابلیت دسترسی آسان به Database توسط Migration ها
  • خط فرمان فوق‌العاده  Artisan
  • قابلیت ایجاد Package‌های مختلف
  • استفاده از خصوصیت  auto-loading
  • استفاده کردن از موتور Template Blade

جمع بندی

در این مطلب از پونیشا بلاگ، دریافتید که لاراول چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر می‌خواهید پروژه خود را با لاراول اجرا کنید، می‌توانید برای استخدام برنامه نویس لاراول از سایت پونیشا کمک بگیرید و با ثبت پروژه، متخصص مورد نظر خود را در این پلتفرم پیدا کنید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds