skip to Main Content
لایت هاوس گوگل (Google Lighthouse) چیست؟

لایت هاوس گوگل (Google Lighthouse) چیست؟

با اینکه کلیات همیشه مهم است اما گاهی پرداختن به جزئیات می‌تواند در بازاریابی دیجیتال، اهمیتی دوچندان داشته باشد، این جزئیات حتی در سایت شما هم نقش مهمی بازی می‌کنند. فرض کنید که می‌خواهید از یک فروشگاه لباس خرید کنید، با اینکه لباسی که در نهایت به دست شما می‌رسد کیفیت خوبی دارد و از آن راضی هستید، اما به هیچ وجه از زمان ارسال، نوع پرداخت یا حتی از برخوردی که با شما شده راضی نبوده‌اید. اینجاست که جزئیات ناخوشایند می‌تواند باعث شود تا دیگر از آن فروشگاه خرید نکنید. اما وقتی حرف از سایت و اپلیکیشن یک کسب و کار پیش میاید، از کجا باید متوجه کمبود در برخی از این جزئیات شویم؟ اینجا است که لایت هاوس گوگل (Google Lighthouse) به کمک شما می‌آید.

لایت هاوس گوگل چیست؟

لایت هاوس گوگل می‌تواند نظر گوگل را درباره جزئیات سایت شما به‌ شما بگوید تا بتوانید سایت و اپلیکیشن خود را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید. در واقع هدف از ایجاد گوگل لایت هاوس این است تا شما بهترین نسخه سایت یا اپلیکیشن خود را در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید تا با داشتن تجربه کاربری مناسب، شما را بر رقبایتان ترجیح دهند. به زبان ساده لایت هاوس گوگل یک آزمون برای بهینه‌سازی سایت است که در کل ۷۵ فاکتور متفاوت را در سایت شما ارزیابی می‌کند.

به چه روش هایی می‌توان از لایت هاوس استفاده کرد؟

چند روش برای استفاده از لایت هاوس وجود دارد که در ادامه ساده‌ترین این روش‌‍‌ها را مرحله به مرحله برایتان شرح می‌دهیم.

روش اول: تول باکس  (Tool Box)لایت هاوس

  • گوگل کروم را نصب کنید
  • از فیلترشکن استفاده کنید
  • در کروم URL مورد نظرتان را وارد کنید
  • وارد Dev Tools  مرورگر کروم شوید
  • بر روی تب امتیازبندی یا Audits  کلیک کنید
  • در سمت چپ صفحه امتیازبندی ظاهر می‌شود
  • در سمت راست می‌توانید پنل کاربری Dev Tools ای که لایت هاوس شما بر روی آن فعال است را ببینید
  • گزینه perform an audit را انتخاب کنید
  • لیست موضوعات قابل بررسی برای شما به نمایش درمی‌آید، تمام گزینه‌ها را فعال کنید
  • بر روی گزینه Run Audit  کلیک کنید و می‌توانید نتایج گزارش را پس از یک دقیقه ببینید

روش دوم: مرورگر کروم

  • کروم را نصب کنید
  • کلید F12 را بزنید
  • روی وبسایت راست کلیک کنید و گزینه inspect را انتخاب کنید
  • تب لایت هاوس را در نوار ابزار پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید تا باز شود
  • گزینه Generate Report را انتخاب کنید، بعد از چند دقیقه گزارش شما حاضر می‌شود

لایت هاوس چه قابلیت‌ها و کاربردهایی دارد؟

کاربردهای لایت هاوس

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که لایت‌هاوس گوگل دقیقا چه مواردی را بررسی و آنالیز می‌کند؟ لایت هاوس یک سایت را در بخش‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد.  این سنجش عموما در حوزه‌های سئو، تجربه یا رابط کاربری یا همان UX، امنیت و عملکرد، و ارتقا و بهینه‌سازی سایت و اپلیکیشن است.

دسترسی

این آزمون با بررسی صفحات سایت اطمینان حاصل می‌کند که Header صفحه شما همچنان پابرجاست و به خوبی عمل می‌کند. در واقع این آزمون قابل دسترس بودن صفحه سایت شما را در هر شرایطی می‌سنجد. این سنجش می‌تواند بر روی رنگ‌های اصلی سایت نیز انجام شود تا میزان خوانایی نوشته‌های آن به خوبی مشخص شود.

سئو

برای بررسی سئو یک سایت، لایت هاوس گزینه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به وضعیت ایندکس صفحه، توضیحات متا، عناوین صفحه، ارزیابی فونت و همچنین تناسب آن با دستگاه‌های دیگری مثل تبلت‌ها و گوشی‌های همراه، ارزیابی متون توصیفی لینک‌ها و موارد دیگری مثل پروتکل‌ HTTP، ارزیابی Hreflang  و rel canonical و در نهایت ارزیابی دسترسی پلاگین‌های مرورگر به صفحات سایت اشاره کرد. بررسی این موارد برای افرادی که خدمات سئو را ارائه می‌دهند، بسیار کاربردی است. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید سئو چیست، به مقاله پونیشا درباره این موضوع سر بزنید.

وب اپلیکیشن پیش‌رونده

بررسی Progress Web App  یا وب اپلیکیشن پیش رونده این امکان را به شما می‌دهد تا از عملکرد مناسب سایت خود به صورت آفلاین و آنلاین اطمینان حاصل کنید. به این معنا که در صورت استفاده آفلاین یا در صورت ضعیف بودن اینترنت همچنان عملکرد وبسایت شما مناسب است.

امنیت

با آنکه لایت هاوس امنیت سایت را به صورت عمومی بررسی می‌کند، اما می‌تواند مواردی که باعث آسیب‌پذیری امنیت سایت شما می‌شود را به‌خوبی مشخص کند تا این مشکلات و موارد را حل کنید.

تجربه کاربری

لایت هاوس گوگل توانست دری تازه به روی تجربه کاربری بهتر باز کند، در واقع اصلی‌ترین هدف لایت هاوس گوگل این است که در کنار سرعت بخشیدن به سایت شما بتواند به مخاطب بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه کند. همین امر باعث شده تا لایت هاوس تمرکز زیادی را بر روی UX Signals  داشته باشد.

کلام آخر

اهمیت به جزئیات و برطرف کردن تمام ایراد‌های یک سایت می‌تواند به داشتن تجربه‌کاربری بهتری بیانجامد. با استفاده از لایت هاوس گوگل می‌توانید سایت و اپلیکیشن‌تان را هدفمند جلو برده و در کنار بهینه‌سازی محتوا­­­ی سایت، مخاطبانتان را در سایت خود نگاه دارید و آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. خوشبختانه پونیشا با ارائه خدمات سئو و تولید محتوای درجه یک توانسته به بسیاری از کسب و کار‌ها کمک فراوانی کند. پس پیشنهاد می‌کنیم از این خدمات استفاده کنید و با بررسی گزارش‌های لایت هاوس، نتیجه کار را ارزیابی کنید.

۱.۴/۵ - (۳۳۸ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds