skip to Main Content
اپن کارت چیست؟ صفر تا صد آشنایی با OpenCart

اپن کارت چیست؟ صفر تا صد آشنایی با OpenCart

سیستم مدیریت محتوای اپن کارت (OpenCart)، یک پلتفرم رایگان و منبع باز تجارت الکترونیک است که فروش و خرید محصولات آنلاین را امکان‌پذیر می‌کند. این بدان معناست که در صورت استفاده از OpenCart، می‌توانید به منظور تغییر و سفارشی‌سازی فروشگاه آنلاین خود، به کد منبع دسترسی داشته باشید.

OpenCart توسط دانیل کر تاسیس شد و در حال حاضر، حدود ۳۰۰هزار وب‌سایت فعال از این CMS برای فروشگاه آنلاین خود استفاده می‌کنند. برای آشنایی هر چه بیشتر با OpenCart، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا بخوانید CMS  چیست، تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید و سپس در ادامه با ما همراه باشید تا درباره اپن کارت بیشتر بدانید.

اپن کارت (Opencart) چیست؟

همان‌طور که گفته شد، Opencart یک سیستم مدیریت فروشگاه آنلاین است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و پایگاه داده MySql ساخته شده است. Opencart یک چارچوب یک‌پارچه و سیستمی با گستره‌ای از عملکردهای اساسی فروشگاه خرید است و سازگاری مناسبی با سایت‌های وردپرسی دارد؛ اگر نمی‌دانید وردپرس چیست، می‌توانید درباره آن در پونیشا بلاگ مطالعه کنید.

به‌طور کلی، بهره‌مندی از محیط مناسب برای توسعه‌دهندگان، راه‌اندازی آسان و ماژول‌های کاملا رایگان، سبب شهرت و محبوبیت Opencart شده است.

ویژگی های اصلی اپن کارت

ویژگی های اوپن کارت

این محیط دارای ویژگی‌های بسیاری است که عملیات ضروری و اضافی یک پلتفرم تجارت الکترونیک را تامین می‌کنند. در ادامه، چند ویژگی اصلی OpenCart را بیان خواهیم کرد تا با کاربردها و گستره استفاده از اوپن کارت آشنا شوید.

برخورداری از داشبورد مدیریت

داشبورد مدیریت، اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد وب‌سایت شما از جمله دسترسی به سفارش‌ها، مشتریان، تجزیه‌وتحلیل‌های فروش و… را ارائه می‌کند.

دسترسی کاربر

کسب‌وکار شما می‌تواند کاربران OpenCart شما را بر اساس نقش‌ها متمایز کرده و این‌گونه، دسترسی تیم شما به وب‌سایت را تنظیم کند. این کار از فروشگاه تجارت الکترونیک شما محافظت می‌کند و با قابلیت کنترل اینکه چه کسی می‌تواند چه‌ چیزی را ویرایش کند، از حوادث ناگوار جلوگیری خواهد کرد.

درک تخفیف‌ها

OpenCart تاثیر کدهای تخفیف‌، کوپن‌ها و تخفیف‌های ویژه بر فروش شما و جذب مشتریان را درک می‌کند؛ به همین دلیل است که این سیستم، این ویژگی را برای بهتر کردن فروشگاه شما در خود گنجانده است.

محصولات و دسته‌بندی‌های نامحدود

ویژگی تعداد محصول نامحدود در اپن کارت، به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد تا تمام محصولات خود را به‌صورت آنلاین و بدون پرداخت هزینه اضافی بفروشید. علاوه‌بر این، OpenCart با اجازه‌دادن به کسب‌وکار شما برای دسته‌بندی و تخصیص محصولات در تعداد بی‌پایان، سازماندهی محصولات را راحت می‌کند.

ارائه دهندگان پرداخت

OpenCart تقریبا با تمام ارائه‌دهندگان پردازش پرداخت فعلی، بی‌آنکه هزینه تراکنش اضافی دریافت کند، کار می‌کند. به‌همین دلیل کسب‌وکار شما را در نحوه پردازش پرداخت‌ها منعطف‌تر جلوه خواهد داد.

سازگار با سئو

اپن کارت، تمام آن‌چه را که برای محتوای سئو شده مورد نیاز است، در خود دارد و اینگونه، فرایند ایجاد و مدیریت محتوا را ساده می‌کند و در عین‌ حال، اطمینان می‌دهد که طراحی سایت شما با بهترین و جدیدترین شیوه‌های سئو مطابقت دارد. علاوه‌بر این، OpenCart به‌طور پیش‌فرض، برای نمایش در انواع صفحه نمایش‌ها سازگار و ریسپانسیو است که استانداردهای سئویی سایت شما را ارتقا خواهد داد.

نصب، راه‌اندازی و استفاده از OpenCart

 راه‌اندازی و استفاده از OpenCart

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، OpenCart یک پلتفرم تجارت الکترونیک منبع باز است. این برنامه روی PHP اجرا می‌شود و برای درست کارکردن به یک پایگاه‌ داده و همچنین یک وب‌سرور نیاز دارد.

خوشبختانه، OpenCart می‌تواند به‌طور یکپارچه در هر دو سیستم‌عامل مبتنی‌بر ویندوز و یونیکس اجرا شود؛ بنابراین، برای کار با اپن کارت نیازی به تهیه یک کامپیوتر اختصاصی برای آن نیست. با این‌ حال، با یک کلیک، از نصب سریع برخوردار نخواهید شد؛ کاربران باید دانش قابل توجهی از این فناوری را داشته باشند و زمان و تلاش قابل توجهی را به گذراندن مرحله نصب اختصاص دهند. در صورتی ‌که اهل فناوری‌های کامپیوتری نیستید، استخدام یک توسعه‌دهنده برای انجام مراحل نصب و راه‌اندازی اولیه، می‌تواند یک گزینه عالی برای طراحی سایت با اپن کارت باشد.

با وجود آنکه OpenCart یک پلتفرم تجارت الکترونیک منبع باز است، استفاده از آن خیلی سخت و چالش‌برانگیز نیست. مطمئنا، اگر مهارت‌ و دانش فنی دارید، مدیریت برنامه برای شما بسیار ساده است؛ اما اگر در تجارت الکترونیک مبتدی هستید، باز هم نگران نباشید؛ چرا که OpenCart به دلیل کاربرپسندبودنش، حتی برای کاربران بی‌تجربه هم مناسب است.

قابل ذکر است که OpenCart یک رابط پنل مدیریت بسیار مدرن و آسان برای استفاده ارائه می‌دهد. در صفحه مدیریت، می‌توانید تمام وظایف اصلی خود نظیر مدیریت محصولات، نصب برنامه‌های افزودنی، انتخاب یک قالب جدید، نظارت بر فروش و گروه‌های مشتریان و حتی اجرای کمپین‌های بازاریابی را انجام دهید.

موارد مورد نیاز در استفاده از OpenCart و عملکرد آن

زمانی‌که صحبت از بررسی OpenCart می‌شود، اولین و مهم‌ترین بخش، عملکرد و موارد مورد نیاز برای آن‌ است؛ چرا که سرعت بارگذاری سایت، عامل مهمی است که بر کسب‌و‌کار آنلاین شما تأثیر می‌گذارد. اگر فروشگاه آنلاین به‌سرعت پاسخ ندهد، ممکن است تمام کارهای شما برای بازاریابی و رابط وب‌سایت کاملا از بین برود.

متاسفانه این یکی از ایرادات OpenCart است؛ این پلتفرم، دارای میانگین زمان بارگذاری ۸۳۱ میلی‌ثانیه است که بیش‌از ۱٫۶ برابر بیشتر از زمان پاسخ‌گویی ایده‌ال توصیه‌شده توسط گوگل است؛ این دلیلی است که کاربران OpenCart به گزینه‌هایی برای سرعت‌بخشیدن به سایت خود نیاز دارند. با این ‌حال، باید توجه داشت که سرعت سایت تا حدی به سرویس میزبانی مورد استفاده شما، کیفیت تصاویر محصولات شما و محتوایی که استفاده می‌شود، بستگی دارد؛ بنابراین، مطمئن شوید که فروشگاه خود را برای عملکرد بهتر بهینه کنید. به ‌یاد داشته باشید مهم‌ترین عامل مورد نیاز در زمان استفاده از OpenCart، حفظ سرعت بالای سایت است.

از سوی دیگر، به‌سبب نیاز به سرعت بالا در پاسخ‌گویی سایت، یک وب‌سایت تجارت الکترونیک در هنگ‌کنگ، تلاش‌های زیادی برای سرعت‌بخشیدن به زمان بارگذاری خود انجام داده است و در نهایت، چندین افزونه برای OpenCart اضافه شده است. به همین دلیل، برای دریافت عملکرد بهتر، شما به افزونه‌ها و ماژول‌های متعددی از OpenCart نیاز خواهید داشت که مخصوص بهینه‌سازی سرعت هستند.

مزایا و معایب OpenCart

استفاده از OpenCart  برای ارتقای سطح فروشگاه آنلاین، می‌تواند مزایای بسیاری را فراهم کند و در عین حال، معایبی نیز دارد. در ادامه، تمامی مزایا و معایب استفاده از OpenCart را آورده‌ایم.

مزایای اپن کارت

ابتدا به مزایای این CMS می‌پردازیم:

رایگان برای دانلود

اپن کارت رایگان است. بنابراین، تنها با هزینه‌های ناشی از میزبانی وب و افزونه‌های پولی اضافی، می‌توانید فروشگاه تجارت الکترونیک خود را بسیار مقرون‌به‌صرفه راه اندازی کنید.

مجهز بودن

همان‌طور که در بالا ذکر شد، OpenCart یک کسب‌وکار را برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود مجهز می‌کند. در واقع OpenCart به کسب‌‌وکارها اجازه می‌دهد تا فروشگاه آنلاین خود را به شیوه‌ای سریع و ساده توسعه دهند و در عین‌ حال، عملکرد لازم را حفظ کنند.

افزونه‌های فراوان

برای گسترش بیشتر و شخصی‌سازی فروشگاه آنلاین، OpenCart افزونه‌های متعددی را برای بهبود وب‌سایت استاندارد ارائه می‌دهد. برنامه‌های افزودنی می‌توانند طراحی و عملکرد پلتفرم تجارت الکترونیک را بهبود بخشند.

معایب اپن کارت

در کنار تمام مزایا، اپن کارت معایبی نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نیاز به دانش فنی

از مهم‌ترین معایب OpenCart، نیاز به مهارت و حرفه فنی است؛ از آن‌ جایی که OpenCart یک پلتفرم منبع باز است، (به این معنی که کد منبع برای دستکاری در دسترس است) نیاز به تخصص توسعه وب‌سایت برای بهبود مؤثر عملکرد آن است.

عملکرد محدود

علاوه ‌بر نیاز بالقوه توسعه‌دهندگان، برای به حداکثررساندن وب‌سایت OpenCart خود، باید افزونه‌های متعددی اضافه کنید. البته ممکن است برخی از برنامه‌های افزودنی با وب‌سایت شما کار نکنند یا ممکن است ترکیب‌های مختلف آن‌ها معیوب باشد. این امر سبب می‌شود تا زمان و منابع بسیاری برای آزمایش برنامه‌های افزودنی که شاید به‌درستی کار نکنند، صرف شوند؛ در نتیجه، مانع از پیشرفت کامل فروشگاه آنلاین شما خواهد شد و عملکرد آن را به‌ میزان قابل توجهی محدود می‌کند.

محدودیت مقیاس‌پذیری

علاوه ‌بر این معایب گفته‌شده، وب‌سایت OpenCart شما را از دستیابی به یک فروشگاه آنلاین بزرگ‌تر و پیچیده‌تر و رشد آن، باز می‌دارد. ناتوانی Opencart در پشتیبانی از عملکردهای سطح بالا به شیوه‌ای بدون عارضه، توانایی وب‌سایت را در مقیاس‌پذیری حتی با افزایش کسب‌وکار شما محدود می‌کند.

سخن پایانی

OpenCart یک پلتفرم ساده و مقرون‌به‌صرفه است و برای مشاغلی که قصد راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک خود را دارند، گزینه‌ای بسیار مناسب است. ویژگی‌های اپن کارت، فضایی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد یک فروشگاه آنلاین و آن‌چه را که کسب‌وکار شما برای موفقیت بدان نیاز دارد، تجهیز می‌کند.

اگر برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود با اپن کارت، به یک گروه متخصص نیاز دارید، کافی است پروژه طراحی سایت اپن کارت خود را در پونیشا ثبت کنید تا متخصصان با تجربه در این حوزه، آن را به انجام برسانند.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds