skip to Main Content
SQL چیست؟

SQL چیست؟

در دهه ۱۹۷۰، برنامه‌نویسان کامپیوتر، شروع به توسعه یک روش استاندارد برای دستکاری پایگاه‌های داده کردند و در نتیجه این تحقیقات، SQL خلق شد. جامعه دیجیتال، اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شاهد عرضه تعدادی از محصولات کامپیوتری مبتنی‌بر SQL بود. در واقع، SQL زمانی محبوبیت پیدا کرد که موسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) اولین استاندارد SQL را در سال ۱۹۸۶ پذیرفت؛ در ادامه، کار روی پایگاه‌های داده منجربه بهبود در SQL شد و آن را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های پایگاه داده موجود تبدیل کرد.

برخی از شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری، مانند Microsoft Corporation و Oracle Corporation، نسخه‌های خود را از SQL تولید کردند و در این میان، نسخه منبع باز MySQL، بسیار محبوب شد. در مطلب پیش رو، به صورت پایه‌ای و کامل، خواهیم گفت SQL چیست و امیدواریم که این توضیحات، تمام سوالات و چالش‌های ذهنی شما را پاسخ دهد. اما برای آگاهی کامل از SQL، خوب است ابتدا بدانید که پایگاه داده یا دیتابیس چیست.

منظور از دیتابیس یا پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده مجموعه‌ای سازمان‌یافته از اطلاعات یا داده‌های ساختاریافته است که معمولا به‌صورت الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می‌شوند. یک پایگاه داده معمولا توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) کنترل می‌شود. داده‌ها و DBMS، در کنار یکدیگر و همراه با برنامه‌های کاربردی مرتبط با آن‌ها، به‌عنوان یک سیستم پایگاه داده نامیده می‌شوند.

داده‌های موجود در رایج‌ترین انواع پایگاه‌های داده که امروزه در حال استفاده هستند، معمولا در ردیف‌ها و ستون‌ها در مجموعه‌ای از جداول مدل‌سازی می‌شوند تا پردازش و تحلیل داده‌ها کارآمد باشد. پس‌از آن، داده‌ها را می‌توان به‌راحتی قابل دسترس، مدیریت، اصلاح، به‌روزرسانی، کنترل و سازمان‌دهی کرد. جالب توجه است که اکثر پایگاه‌های داده از زبان تحلیلی_ساختاری SQL برای نوشتن و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند.

هرآنچه باید از SQL بدانید

SQL یک زبان تحلیلی ساختاریافته و در واقع یک زبان کامپیوتری است که برای استخراج اطلاعات از پایگاه‌های داده طراحی شده است. SQL در معنا، مخفف‌شده عبارت Structured Query Language است که در فارسی به «زبان پرس‌وجوی ساختاریافته» معنا می‌شود.

SQL با ارائه راهی برای برنامه‌نویسان و سایر کاربران رایانه، به منظور دریافت اطلاعات مورد نظر از پایگاه داده با استفاده از چیزی شبیه به زبان انگلیسی معمولی کار می‌کند. در ساده‌ترین سطح و معنا، SQL فقط از چند دستور تشکیل شده است؛ Select که داده‌ها را دریافت می‌کند، Insert که داده‌ها را به پایگاه داده می‌افزاید،Update  که اطلاعات را تغییر می‌دهد و Delete که اطلاعات را حذف می‌کند. با ‌این حال، دستورات دیگری هم برای ایجاد، اصلاح و مدیریت پایگاه داده وجود دارند.

SQL در همه چیز از پایگاه داده‌های دولتی گرفته تا سایت‌های تجارت الکترونیک و مدیریت کسب‌وکار و نرم‌افزارهای بازاریابی، مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای این منظور، خوب است ابتدا بدانید CRM چیست و با مفهوم آن آشنا شوید.

مزایای استفاده از پرس‌وجوی ساختاریافته (SQL)

مزایای آموزش و یادگیری SQL  قابل توجه است. گستره استفاده از SQL در چند سال گذشته روند افزایشی فوق‌العاده‌ای داشته است و این روند قرار است ادامه یابد؛ چرا که سازمان‌ها نیاز بیشتری به جمع‌آوری داده‌ها و ذخیره آن‌ها دارند؛ بنابراین مهارت‌های SQL در بازار کار بسیار متفاوت و گسترده است و یادگیری آن برای تمام مهندسان کامپیوتر امری ضروری به‌حساب می‌آید. مزایای یادگیری SQL عبارتند از:

زبان استاندارد

اولین استاندارد برای SQL در سال ۱۹۸۶ توسط موسسه ملی استاندارد آمریکا و سازمان استاندارد بین‌المللی در سال ۱۹۸۷ به‌دست آمد و آخرین بخش استاندارد آن زبان در سال ۲۰۱۱ ساخته شد.

قابل حمل

SQL روی مین‌فریم‌ها، رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ، سرورها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شود؛ همچنین در سیستم‌های محلی، اینترانت و اینترنت هم از قابلیت اجرا برخوردار است. همچنین پایگاه‌های داده با استفاده از SQL را می‌توان از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کرد.

منبع باز

پایگاه‌های داده رایگان MySQL، MariaDB و PostGres را که زیرمجموعه‌ای از پایگاه‌های داده SQL هستند، می‌توان با هزینه کم و با جوامع بزرگ پشت آن‌ها مورد استفاده قرار داد.

یادگیری و درک آسان

SQL عمدتا از عبارات انگلیسی ساده‌ای تشکیل شده است که همین امر، یادگیری و نوشتن پرس‌و‌جوهای SQL را آسان می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی

 SQL می‌تواند توسط برنامه‌نویسانی که برنامه‌های کاربردی را با استفاده از پایگاه‌های داده می نویسند، مورد استفاده قرار گیرد. با بازدید از پونیشا، می‌توانید فریلنسرهای زیادی را پیدا کنید که به انجام پروژه SQL مشغول هستند.

زبان کامل برای پایگاه ‌داده

 SQL برای ایجاد پایگاه داده و مدیریت امنیت پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در‌حالی که کاربرد اصلی آن برای به‌روزرسانی، بازیابی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها با چندین کاربر است.

نمایش داده های چندگانه

کاربران مختلف پایگاه داده می‌توانند توسط SQL، دیدگاه‌های متفاوتی از ساختار و محتوای پایگاه داده داشته باشند.

زبان کلاینت و سرور

SQL برای اتصال کلاینت‌ها و سرور هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از این جهت هم مهندسان کامپیوتر را پشتیبانی خواهد کرد.

استفاده از اینترنت سه لایه

SQL را می‌توان در معماری اینترنت سه‌لایه هم استفاده کرد. این نوع معماری شامل یک کلاینت، سرور برنامه و یک پایگاه داده است.

بازار کار خوب

بسیاری از مشاغل از جمله پشتیبانی فناوری اطلاعات، توسعه وب و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های تجاری نیاز به مهارت در SQL دارند، جامعه افراد متخصص در این زمینه نیز تقریبا بزرگ است و می‌توان برای انجام پروژه خود، متخصصان و فریلنسرهای ماهر را در پلتفرم‌هایی مانند پونیشا پیدا کنید.

انواع دستورات در SQL

دستورات در پرس‌وجوی ساختاریافته (SQL) متناسب با عملکردها و تاثیرگذاری‌ها متفاوت خواهند بود و انواع مختلفی دارند. در ادامه، دو نوع از مهم‌ترین دستورات SQL  که به‌سبب کاربرد گسترده از اهمیت و شهرت بالاتری برخوردار هستند را توضیح خواهیم داد.

دستورات DDL

مجموعه دستوراتی که ساختار پایگاه داده را نشانه می‌گیرند و مستقیما بر آن تاثیر می‌گذارند، دستورات DDL نام دارند. این دستورات تنها در ساختار پایگاه داده موثر هستند و محتوای آن را در بر نخواهند گرفت. به عنوان نمونه، دستور مبتنی‌بر حذف یا خلق یک جدول، می‌تواند از مجموعه دستورات DDL به‌حساب آید.

دستورات DML

پس‌از تغییر ساختار پایگاه داده و تاثیر بر آن، نوبت به تغییرات محتوایی آن می‌رسد. درصورتی که بخواهید محتوای پایگاه داده را تغییر دهید یا بر آن تاثیر بگذارید، باید به‌سراغ مجموعه دستورات DML بروید. به‌عنوان یک نمونه از این دستورات، می‌توان به جایگذاری، به‌روزرسانی و حذف داده‌ها از یک جدول اشاره داشت.

یک توسعه‌دهنده SQL چه کاری انجام می دهد؟

یک فرد در جایگاه توسعه‌دهنده SQL می‌تواند در حوزه‌های بسیاری از جمله تحلیل داده‌ها، بازاریابان و تحلیل‌گران کسب‌وکار، مدیریت، توسعه‌دهنده پایگاه داده و… فعالیت داشته باشد.

لازم به‌ذکر است که با گسترش محبوبیت SQL و افزایش عملکردهای آن، امروزه در صنعت شاهد استفاده گسترده از این زبان پرس‌وجوی ساختار یافته خواهید بود. جالب است بدانید تمام خدمات بانکی  که در سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی از آن‌ها استفاده می‌کنید، مبتنی‌بر SQL هستند. به‌طور کلی، یک توسعه‌دهنده SQL می‌تواند در بهبود خدمات یک سایت و کسب‌وکار، فردی کمک‌کننده باشد و در پیشرفت علم مهندسی کامپیوتر، نقشی اساسی را بر عهده گیرد.

وظایف شخصی در جایگاه شغلی توسعه‌دهنده SQL، مدیریت و نگهداری از داده‌ها و اطلاعات و همچنین همسان‌سازی آن‌ها با نیازهای تجارتی یک سازمان است. باید بدانید که توسعه‌دهنده SQL علاوه‌بر تسلط کامل بر آن، باید بر تمامی نرم‌افزارهای پایگاه داده مانند محصولات و نرم‌افزارهای مایکروسافت و اوراکل، اشراف داشته باشد. اگر بخواهیم وظایف یک توسعه‌دهنده SQL را دسته‌بندی کنیم، می‌توان این‌گونه بیان کرد که فرد توسعه‌دهنده SQL، مسئول خلق و ایجاد سیستم‌های پایگاه داده است تا بتوان به‌وسیله آن، اطلاعات و داده‌های تجاری یک کسب‌وکار را ذخیره و سازمان‌دهی کرد؛ همچنین وی وظیفه کنترل داده‌ها از طریق حذف، ویرایش و به‌روزرسانی آن‌ها را بر عهده دارد. آگاهی در مورد فناوری‌های همسو و سازگار با SQL هم از دیگر وظایف توسعه‌دهنده SQL است؛ چرا که در هنگام دستوردهی SQL، باید با تصمیمات درست و آگاهانه کار را پیش برد. در نهایت، فرد توسعه‌دهنده SQL باید تمامی کدها را اشکال‌زدایی کند و برای ارائه دستورات، راه حل‌های بهینه‌شده ارائه دهد.

سخن پایانی

فناوری SQL یک دنیای گسترده و عظیم است و حجم اطلاعات و داده‌های آن در تمامی سازمان‌ها، تجارت‌ها و کسب‌وکارها کمک‌کننده خواهد بود. به‌همین دلیل، توسعه‌دهنده SQL در بازار کار می‌تواند با مزایا و درآمدهای بسیاری مواجه باشد.  شما نیز می‌توانید برای سفارش پروژه برنامه ‌نویسی و برون‌سپاری پروژه‌های خود در این زمینه و زمینه‌های مرتبط، از فریلنسرهای پونیشا کمک بگیرید. کافی است همین حالا پروژه خود را در پونیشا ثبت کنید.

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds