skip to Main Content
طراحی سایت با هوش مصنوعی + راهنمای قدم به قدم

طراحی سایت با هوش مصنوعی + راهنمای قدم به قدم

به دنبال طراحی سایت با هوش مصنوعی هستید؟ در این مقاله جامع، بهترین سرویس‌های طراحی سایت با هوش مصنوعی را به شما معرفی خواهیم کرد و در کنار آن در مورد مزایا و معایب این سرویس‌ها نیز باهم گفت‌وگو خواهیم کرد.

تب و تاب هوش مصنوعی از سال ۲۰۲۲ آغاز شد. جایی که معرفی یک ابزار هوش مصنوعی باعث تحولات و تغییرات شگرفی در تمامی عرصه‌ها به‌وجود آورد.

۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ ابزار هوش مصنوعی ChatGPT توسط کمپانی OpenAI معرفی شد و با معرفی این ابزار، کم کم هوش مصنوعی در تمامی حوزه‌ها ورود کرد؛ طوری که تصور می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از مشاغل امروزی جای خود را به هوش مصنوعی خواهند داد. در این مقاله می‌خواهیم صرفا می‌خواهیم درباره‌ی طراحی سایت با هوش مصنوعی صحبت کنیم.

آیا طراحی سایت با هوش مصنوعی امکان‌ پذیر است؟

هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارها را بدون دخالت انسان انجام دهد. برای مثال می‌توانید از ChatGPT‌ بخواهید تا برایتان یک مقاله بنویسید. اما آیا این موضوع برای طراحی سایت هم صدق می‌کند؟ در جواب این سوال هم باید بگوییم بله و هم خیر! دلیل آن را در ادامه متوجه خواهید شد.

ما به‌ ۲ صورت متفاوت می‌توانیم از هوش مصنوعی در طراحی سایت استفاده کنیم

  • حالت اول (اتوماتیک): در این حالت کل فرایند ساختن و توسعه وب‌سایت را به هوش مصنوعی می‌سپاریم و ما کمترین دخالت را در طراحی آن داریم.
  • حالت دوم (نیمه اتوماتیک): در این حالت سایت را خودمان می‌سازیم یا با سفارش سایت به شخص دیگری واگذار می‌کنیم اما از امکانات و قابلیت‌های هوش مصنوعی در آن استفاده می‌کنیم.

در حالت اول (اتوماتیک)، سایت‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا برای شما یک سایت بسازند که این مورد مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در لحظه‌ای که این مقاله نگارش می‌شود هیچ ابزاری برای طراحی سایت با هوش مصنوعی فارسی و ایرانی فعلا وجود ندارد. بنابراین این ابزارها صرفا زمانی کاربرد دارند که قصد داشته باشید یک وب‌سایت به زبان انگلیسی، اسپانیایی و… داشته باشید. در ادامه به‌صورت مفصل‌تر مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

یک فردی که در حال دیزاین سایت است.

مزایای طراحی سایت با هوش مصنوعی

  • امکان توسعه وب‌سایت سریع: سرویس‌های هوش مصنوعی می‌توانند سریع‌تر از آنچه که تصورش را می‌کنید یک وب‌سایت برای شما ایجاد کند. علت آن این است که بسیاری از کارها را نظیر ساخت صفحات، طراحی و دیزاین و برنامه‌نویسی آن کاملا توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.
  • می‌تواند برای برخی از کسب‌وکارها مقرون‌به‌صرفه باشد: برای برخی از کسب‌و کارها استخدام یک برنامه‌نویس فرانت‌اند و بک‌اند می‌تواند گران تمام شود. استفاده از این سرویس‌ها می‌تواند یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه برای کسب‌وکارهایی با بودجه کم باشد.
  • ظاهر کاربر پسند: اغلب سایت‌سازهای مبتنی بر هوش مصنوعی رابط کاربری زیبایی دارند؛ بنابراین حتی اگر هیچ تجربه‌ای در طراحی وب سایت نداشته باشید، می‌توانید به کمک هوش مصنوعی، یک وب‌سایت زیبا بسازید
  • آماده شدن وب‌سایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن: طراحی وب‌سایت شما در چند دقیقه اتفاق می‌افتد و در زمان کوتاهی آماده تحویل می‌شود. همچنین شما می‌توانید از طریق داشبورد آن سرویس، تغییرات لازم را انجام دهید.

معایب طراحی سایت با هوش مصنوعی

  • هیچ کدام از سرویس‌های موجود کاملا رایگان نیستند و حتی برای برخی از سرویس‌ها لازم است ماهانه ۳۰ الی ۴۰ دلار در ماه هزینه کنید. بنابراین استفاده از این سرویس‌ها برای کاربران ایرانی توجیه چندانی ندارد.
  • تقریبا هیچ کدام از این سرویس‌ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و شما با مشکل چپ‌چین بودن وب‌سایت مواجه خواهید بود. همچنین دسترسی به فونت‌های فارسی ندارید.
  • این سرویس‌ها متن‌باز (open source) نیستند و اگر روزی قصد توسعه وب‌سایت را داشته باشید، نمی‌توانید این کار را انجام دهید.
  • برای ثبت دامنه لازم است مبلغ بیشتری نسبت به هزینه‌های معمول پرداخت کنید.
  • دسترسی شما به هاستینگ محدود است و نمی‌توانید از سرویس‌های CDN‌ ایرانی استفاده کنید. همچنین اگر روزی تصمیم داشته باشید هاست خود را تغییر دهید با پیچیدگی‌های زیادی مواجه خواهید بود، ممکن است چنین قابلیتی در آن سرویس وجود نداشته باشد.
  • این سرویس‌ها برای ایجاد وب‌سایت در سریع‌ترین زمان طراحی شده‌اند اما اغلب آن‌ها امکانات شخصی‌سازی محدودی دارند. بسیاری از کسب‌وکارها نیاز دارند ظاهر وب‌سایتشان خاص و منحصربه‌فرد نسبت به رقبا باشد اما سرویس‌های طراحی سایت با هوش مصنوعی نمی‌توانند خروجی‌های حیرت‌‌آور ایجاد کنند.
  • این سرویس‌ها نمی‌توانند به درگاه‌های پرداخت ایرانی متصل شوند؛ بنابراین نمی‌توانید یک فروشگاه اینترنتی برای فروش محصول در ایران ایجاد کنید.

با توجه به توضیحات ارائه شده، استفاده از سرویس‌های طراحی سایت با هوش مصنوعی فقط یک توجیه دارد: زمانی که مخاطب شما، انگلیسی زبان است و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان، یک وب‌سایت زیبا بسازید و به امکانات خیلی خاص نیاز ندارید.

با دانستن معایب طراحی سایت با هوش مصنوعی، احتمالا از این کار منصرف شده‌اید. البته نگران نباشید! ما راه‌های بهتر و جایگزین را نیز در ادامه مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین سرویس‌های طراحی سایت با هوش مصنوعی

حالا که با مزایا و معایب این سرویس‌ها آشنا شدید، در ادامه این مقاله بهترین سایت‌سازهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به شما معرفی خواهیم کرد:

Wix ADI: ابزار طراحی سایت با هوش مصنوعی

صفحه اصلی وب‌سایت Wix.com

سرویس Wix ADI یک سایت‌ساز مبتنی بر هوش مصنوعی است و برای کاربرانی که با مسائل فنی آشنایی ندارند یک انتخاب ایده‌آل است، برای مثال می‌توانید نوع کسب‌وکارتان را انتخاب کنید (مثلا رستوران) و این سرویس به‌صورت خودکار صفحات مورد نیاز شما را می‌سازد و همچنین به‌شما کمک می‌کند تا صفحات جذابی را نیز طراحی کنید.

مزایای سرویس Wix:

  • کاربری بسیار آسانی دارد: هوش مصنوعی این وب‌سایت چند سوال ساده از شما می‌پرسد و بر اساس پاسخ‌های شما، طراحی وب‌سایتتان انجام می‌شود.
  • سرعت عمل بالاتر نسبت به سایر سرویس‌ها: این سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکرد سریع‌تری نسبت به رقبای خود دارد.
  • یک گزینه عالی برای مبتدیان است: Wix ADI این قابلیت را به افراد می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان یک وب‌سایت ایجاد کنند بدون اینکه هیچ دانش فنی در زمینه طراحی وب سایت داشته باشند.
  • برند شناخته شده: Wix یک پلتفرم طراحی سایت شناخته شده و باسابقه است؛ بنابراین راحت‌تر می‌توانید به این سرویس اعتماد کنیم.

معایب سرویس Wix:

  • محدودیت ابزارهای هوش مصنوعی در پلن پایه: این سرویس ابزارهایی برای تولید متن، کد و تصویر بر اساس هوش مصنوعی دارد. منتها این قابلیت‌ها صرفا در پلن تجاری آن وجود دارد و برای دسترسی به آن باید مبلغ بیشتری هزینه کنید.
  • تنوع پایین قالب‌ها: در این سرویس تعداد قالب‌ها کم است و بهتر بود برای هر حوزه‌ یا صنعت کاری یک قالب‌های بیشتری در نظر گرفته میشد.

قیمت سرویس Wix

هزینه راه‌اندازی وب‌سایت در این سرویس با ۱۶ دلار در ماه آغاز می‌شود. برای دسترسی به امکانات بیشتر تجاری نظیر تحلیل و آنالیز، بازاریابی و… بسته به پلن انتخابی شما باید ۲۷ الی ۱۵۹ دلار در ماه هزینه کنید.

Hostinger: طراحی سایت با هوش مصنوعی در ۵۷ ثانیه!

به جرئت می‌توانیم بگوییم، این هیجان‌انگیزترین سرویسی بود که تابحال دیده بودیم. ما یک تایمر گذاشتیم و وارد فرایند طراحی وب‌سایت شدیم، کل فرایند ساختن وب‌سایت از انتخاب نام و حوزه کاری سایت تا تحویل آن تنها ۵۷ ثانیه طول کشید! همچنین خروجی کار شگفت‌انگیز بود.

خروجی وب‌سایت پونیشا از سایت Hostinger

این وب‌سایت حوزه کاری انتخابی ما را به درستی تشخیص داد و متناسب با آن محتوای سایت را بر اساس هوش مصنوعی تولید کرد. این وب‌سایت از تکنولوژی هوش مصنوعی مولد و ChatGPT برای تولید محتوا و دیزاین صفحات استفاده می‌کند. در واقع می‌توان گفت که بر اساس هوش مصنوعی، صفحات لازم تولید می‌شود و محتوای آن صفحه نیز توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود. البته شما می‌توانید در صورت نیاز صفحات بیشتری نیز اضافه کنید.

مزایای سرویس Hostinger:

  • سرعت بسیار بالا: تنها در کمتر از ۱ دقیقه می‌توانید یک وب‌سایت کامل با محتوای آماده شده توسط هوش مصنوعی داشته باشید.
  • قابلیت طراحی با درگ اند دراپ: برای طراحی سایت نیازی به دانش کدنویسی ندارید و درگ اند دراپ می‌توانید المان‌های مورد نیاز خود را ایجاد کنید
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی: با استفاده از هوش مصنوعی، محتوای مورد نیاز صفحات شما تولید می‌شود و این ابزار در بطن این سرویس وجود دارد.
  • امکان طراحی لوگو با هوش مصنوعی: به‌کمک این سرویس می‌توانید برای خود یک لوگو با هوش مصنوعی طراحی کنید
  • قابلیت‌های سئو مبتنی بر هوش مصنوعی: این سرویس ابزارهایی دارد که به شما کمک می‌کند تا سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.
  • تنوع بالای قالب‌ها: این سرویس بیش از ۱۰۰ قالب از پیش ساخته شده دارد.

معایب سرویس Hostinger:

  • بیش از حد ساده‌ بودن قالب‌ها: خروجی وب‌سایت شما طرح و ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و به خروجی سایر سایت‌سازها شبیه است.
  • قابلیت‌های هوش مصنوعی محدود: درصورتی‌که از پلن‌های پایه استفاده کنید می‌توانید از هوش مصنوعی به‌صورت رایگان استفاده کنید؛ اما برای دسترسی به امکانات بیشتر هوش مصنوعی باید پلن‌های گران‌تر را خریداری کنید.

قیمت سرویس Hostinger

هزینه هاست + قابلیت راه‌اندازی وب‌سایت به کمک هوش مصنوعی از ۱۱.۹۹ دلار در ماه شروع می‌شود. همچنین شما می‌توانید در ارزان‌ترین پلن تا ۱۰۰ وب‌سایت را میزبانی کنید.

۱۰web: یک سایت ساز هوش مصنوعی فوق‌العاده

سرویس ۱۰web، یک سایت ساز هوش مصنوعی فوق العاده است که می‌تواند با وردپرس هماهنگ شود. اگر می‌خواهید یک سایت وردپرسی با هوش مصنوعی ایجاد کنید این ابزار با قابلیت‌های فراوان به شما کمک می‌کند از جمله:

  • تولید صفحات بر اساس هوش مصنوعی
  • تولید محتوای صفحات بر اساس هوش مصنوعی
  • و…

خروجی وب‌سایت پونیشا از سایت 10web

یکی از قابلیت‌های هیجان انگیز این سرویس این است که شما می‌توانید هر صفحه آدرس وب را در این سرویس قرار دهید تا آن را به یک صفحه وردپرس تبدیل کند!

مزایای سرویس ۱۰Web:

  • کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی است:‌ شما از طراحی صفحات گرفته تا محتوا و تصویرها را می‌توانید به هوش مصنوعی این ابزار بسپارید.
  • برای وردپرس بهینه شده است: ازآنجایی‌که این سرویس برای وردپرس ساخته شده، به‌شکل ساده‌تری می‌توانید آن را توسعه دهید و با محدودیت‌های کمتری مواجه می‌شوید
  • با افزونه المنتور وردپرس هماهنگ می‌شود: این سرویس برپایه افزونه المنتور بوده و این افزونه نیز برای بسیاری از کاربران یک ابزار شناخته شده و محبوب است. برای همین کار کردن با آن می‌تواند برای بسیاری از کاربران آسان باشد.

معایب سرویس ۱۰Web:

  • کمتر شدن دسترسی شما برای شخصی‌سازی سایت وردپرسی:‌ سرویس ۱۰web، به‌صورت کامل، ستاپ و مدیریت سایت را انجام می‌دهد و برای همین دسترسی‌ها و امکانات شما کمتر از زمانی می‌شود که کنترل کامل یک سایت وردپرسی را به‌عهده دارید.

۱۰web برای کسانی که می‌خواهند امکانات وردپرس را در کنار هوش مصنوعی داشته باشند، بهترین گزینه است. البته که باید به محدودیت آن نیز توجه لازم را داشته باشید.

قیمت سرویس ۱۰Web:

هزینه استفاده از این سرویس از ۲۵ دلار در ماه شروع می‌شود. البته برای دسترسی به امکانات بیشتر نظیر امکانات فروشگاهی و سازمانی باید ۴۰ الی ۶۰ دلار در ماه هزینه کنید.

ابزارهای کمکی هوش مصنوعی در طراحی سایت

تا اینجا سرویس‌هایی را به شما معرفی کردیم که ۰ تا ۱۰۰ طراحی وب‌سایت را خودشان انجام می‌دهند که البته کاربران ایرانی برای استفاده از آن‌ها با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستند. در ادامه مقاله قصد داریم ابزارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که بدون هیچ محدودیتی می‌توانید در طراحی سایت خودتان از آن استفاده کنید.

۱- ابزار پیشنهاد دامنه بر اساس هوش مصنوعی – Domainwheel

وقتی که تصمیم می‌گیریم سایت خودمان را راه‌اندازی کنیم با یک مرحله سخت مواجه می‌شویم: انتخاب نام دامنه. اگر از قبل به فکر انتخاب دامنه نبوده باشیم، اوضاع کمی سخت‌تر می‌شود. از یک طرف باید یک دامنه کوتاه، جذاب و ماندگار استفاده کنیم و از طرفی نباید این دامنه قبلا توسط کسی ثبت شده باشد.

ابزار پیشنهاد دهنده نام دامنه سایت

اینجاست که ابزار domainwheel.com به کمک ما می‌آید. کافیست کلمه کلیدی مدنظرمان را در باکس مورد نظر سرچ کنیم تا با انبوهی از پیشنهادات جذاب مواجه شویم.

۲- ابزار هوش مصنوعی المنتور

المنتور در حال حاضر محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین صفحه‌ساز وردپرس بوده و در بیشتر از ۱۰ میلیون سایت، فعال است. اخیرا افزونه‌ای برای المنتور ساخته شده است که یکی از کاربردهای آن امکان تولید محتوا از طریق خود افزونه است. برخی از کاربردهای این افزونه عبارت است از:

  • ایجاد تصاویر بر اساس هوش مصنوعی
  • ایجاد css اختصاصی
  • ایجاد محتوای یونیک بر اساس هوش مصنوعی

در تصویر زیر، یک نمونه محتوای تولید شده توسط این افزونه را مشاهده ‌می‌کنید:

نمونه محتوای تولید شده با هوش مصنوعی المنتور

۳- ChatGPT: محبوب‌ترین ابزار هوش مصنوعی در دنیا

ابزار ChatGPT، محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ابزار هوش مصنوعی در دنیاست. شما می‌توانید از این چت‌بات، به‌شکل‌های گوناگونی در طراحی سایت کمک بگیرید. می‌توانید سوالاتتان را از ChatGPT بپرسید تا به‌شکل جامع شما را راهنمایی کند.

ChatGPT چه کاربردهایی در طراحی سایت دارد:

  • راهنمایی در مورد انتخاب نام دامنه
  • راهنمایی در مورد انتخاب پلتفرم مناسب طراحی سایت متناسب با پروژه شما
  • راهنمایی در مورد نحوه دیزاین سایت متناسب با کاربران شما
  • دستیار کاربردی برای کدنویسی در سایت (مناسب برای برنامه‌نویسان)
  • راهنمایی در مورد رابط کاربری و تجربه کاربری
  • و…

البته پیشنهاد می‌کنیم برای هر مورد از پراپمت‌های آماده‌ نیز استفاده کنید تا سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

همچنین به‌کمک ChatGPT‌ می‌توانید برای وب‌سایت خود محتوا آماده کنید. البته محتواهای تولید شده توسط این سرویس، بی‌عیب و نقص نیست و صرفا می‌تواند نقش دستیار را بازی کند.

فراموش نکنید که برای سئو وب‌سایت و کسب نتایج برتر در گوگل نیاز به محتواهای حرفه‌ای‌تر دارید، دراین‌صورت پیشنهاد می‌کنیم با سفارش تولید محتوا فرایند تولید محتوای بهینه‌شده برای سئو را به فریلنسرهای پونیشا برون‌سپاری کنید.

ثبت پروژه پونیشا

ارائه قابلیت‌های ویژه به کاربران سایت از طریق هوش مصنوعی

یکی از قابلیت‌های جذابی که از طریق هوش مصنوعی می‌توان به کاربران ارائه داد، راهنمایی در مورد انتخاب محصول است.

تصور کنید یک فروشگاه آنلاین موبایل داریم، ما می‌توانیم با استخدام برنامه نویس یک قابلیت در سایت طراحی کنیم تا به کاربران پیشنهاد دهد چه گوشی برای آن‌ها مناسب است. مثلا کاربر به هوش مصنوعی می‌گوید باتری گوشی و دوربین برایش در اولویت است، هوش مصنوعی با توجه به درخواست‌های کاربر و لیست محصولات ما، بهترین پیشنهاد را ارائه می‌کند.

این مثال، یکی از قابلیت‌های جذابی است که منجر به افزایش فروش وب‌سایت می‌شود. شما می‌توانید ایده‌های جذاب‌تری را نیز در سایت خود پیاده کنید که البته نیاز به برنامه‌نویس برای پیاده‌سازی آن‌ها دارید.

سوالات متداول

آیا هوش مصنوعی می‌تواند همه‌ی کارهای مربوط به طراحی سایت را انجام دهد؟

خیر! هوش مصنوعی می‌تواند در موارد فراوانی به ما کمک کند اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان همه‌ی کارها را به هوش مصنوعی سپرد.

پس از راه‌اندازی وب‌سایت، مسلما ایجاد فروش و تجاری‌سازی آن مهم‌ترین مسئله برای شما می‌شود و اینجا جایی است که برای نمایش دادن وب‌سایت در گوگل به خدمات سئو نیاز پیدا می‌کنید. سئو یک برنامه جامع و پیچیده است که در حال حاضر هیچ هوش مصنوعی نمی‌تواند کاملا از عهده آن بر بیاید.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگاه طراحان سایت را تصاحب کند؟

در حال حاضر با قاطعیت کامل می‌توانیم بگوییم خیر. از یک طرف سرویس‌های خارجی برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست و طرفی خود ارائه‌دهنده‌های سرویس طراحی سایت با هوش مصنوعی محدودیت‌های فراوانی دارند. درحال‌حاضر هوش مصنوعی نمی‌تواند سایتی را به‌ما تحویل دهد که ۱۰۰ درصد مناسب کاربران ما باشد.

پیشنهاد پونیشا به شما

اگر می‌خواهید نهایت استفاده را از هوش مصنوعی در طراحی سایت بکار ببرید بدون اینکه با محدودیتی در ایران مواجه شوید، ۲ پیشنهاد برای شما داریم:

  • اگر بودجه محدودی دارید، یک وب‌سایت با وردپرس راه‌اندازی کنید و با افزونه‌های هوش مصنوعی نظیر المنتور از قابلیت‌های هوش مصنوعی در وب‌سایت استفاده کنید
  • اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، از یک برنامه نویس فریلنسری بخواهید تا یک وب‌سایت اختصاصی با قابلیت‌های جذاب هوش مصنوعی برای شما طراحی و کدنویسی کند که برای این مورد می‌توانید از برنامه‌نویس‌های پونیشا استفاده کنید

کلام آخر

در این مقاله جامع، در مورد طراحی سایت با هوش مصنوعی صحبت کردیم و آن‌را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. در حال حاضر نمی‌توان از سرویس‌های هوش مصنوعی خارجی برای طراحی سایت استفاده کرد، جدا از محدودیت‌های فنی، هیچ‌کدام از آن‌ها قابلیت اتصال به درگاه‌های پرداخت ایرانی را ندارند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم خودتان یک وب‌سایت ایجاد کنید و در آن از هوش مصنوعی استفاده کنید. فریلنسرهای پونیشا می‌توانند برای پیاده‌سازی این مورد به شما کمک کنند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds