لوگو تصویری چیست؟ آشنایی با انواع لوگو تصویری
لوگوها انواع مختلفی دارند و در این مقاله بهطور جامع به بررسی لوگو تصویری و انواع آن میپردازیم. هر نوع لوگو، مزایا و معایب خاص خودش را دارد اما یکی پرطرفدارترین مدل لوگوها، لوگوی تصویری یا پیکتوریال است.
اگر میخواهید با این سبک لوگو آشنا شوید و از آن برای طراحی لوگوی خود استفاده کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.
فهرست مطالب
- لوگو تصویری چیست؟
- تاریخچه و سیر تکاملی لوگو تصویری
- انواع لوگو تصویری
- نمونه لوگو تصویری از برندهای مشهور
- چرا از لوگو تصویری استفاده کنیم؟
- مزایای استفاده از لوگو تصویری؟
- معایب استفاده از لوگو تصویری
- نکات مهم در طراحی لوگو تصویری
- طراحی لوگو تصویری با هوش مصنوعی
- سفارش طراحی لوگو تصویری
- نمونه لوگو تصویری طراحی شده توسط فریلنسرهای پونیشا
- جمع بندی
لوگو تصویری چیست؟
لوگوی تصویری همانطور که گفتیم یکی انواع لوگو است و به آن لوگوی پیکتوریال (Pictorial) و پیکتوگرام (Pictogram) نیز گفته میشود. مهمترین فاکتوری که این نوع لوگو را از بقیه لوگوها متمایز میکند، داشتن یک المان تصویری است.
بنابراین میتوانیم بگوییم لوگوی تصویری، لوگویی است که مهمترین شاخصهی آن یک المان مبتنی بر تصویر است.
تاریخچه و سیر تکاملی لوگو تصویری
لوگو تصویری تاریخچه جالبی دارد و احتمالا برای شما باورنکردنی است اگر بگوییم که قدمت آن به هزاران سال پیش بر میگردد. غارنشینان از المانهای تصویری برای جهتیابی و درک مکانها استفاده میکردند.
یا در مثال دیگر در دوره مصر باستان از هیروگلیف برای نشان دادن اشیا، مفاهیم و افراد استفاده میشد که نمونهای از هیروگلیف را در تصویر زیر میبینید:
در ادامه، تاریخچه استفاده از لوگو تصویری را بهصورت خلاصه بازگو میکنیم:
- استفاده از تصویر به عنوان نمادی برای نشان دادن یک کسبوکار یا ایده به دوران باستان باز میگردد. در مصر، یونان و روم باستان، از نمادها و تصاویر برای نشان دادن الههها، پادشاهان و شهرها استفاده میشد.
- در قرون وسطی، از نشانهای صنفی برای نشان دادن نوع کار یک فرد یا صنف استفاده میشد. این نشانها اغلب تصاویری ساده و قابل تشخیص بوده و برای اکثر افراد بهراحتی قابل فهم بودند.
- در دوران رنسانس، استفاده از تصاویر به منظور بهرهگیری در تبلیغات و برندسازی افزایش یافت. چاپخانهها امکان تولید انبوه تصاویر را فراهم کردند و این امر باعث شد که استفاده از تصاویر در برندسازی به امری رایج تبدیل شود. در این دوره، بازرگانان برای شناسایی کالاهای خود از علائم استفاده میکردند.
- در قرن نوزدهم، انقلاب صنعتی باعث افزایش تعداد شرکتها و برندها شد. در این میان، استفاده از لوگو تصویری به عنوان راهی برای متمایز شدن از رقبا اهمیت پیدا کرد.
- در قرن بیستم و بیستویکم، طراحی گرافیک به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شد و طراحان گرافیک حرفهای در طراحی لوگوها نقش داشتند. در این دوره زمانی، لوگوهای تصویری بهسمت مینیمالشدن گرایش پیدا کردند.
حالا که با تاریخچه لوگو تصویری آشنا شدید بیایید به بررسی انواع لوگو تصویری بپردازیم.
انواع لوگو تصویری
لوگو تصویری، زیرشاخهها و سبکهای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها به همراه مثال از هر کدام میپردازیم:
۱- لوگوی الهام گرفته از یک تصویر یا شی واقعی
در این سبک از طراحی لوگو تصویری، از یک المان واقعی الهام گرفته میشود. برای مثال میتواند تصویر حیوان، یک کتاب، چوب، درخت و غیره باشد. برای مثال اگر یک کتابفروشی دارید، لوگوی شما میتواند از یک تصویر یک کتاب الهام گرفته شود.
این سبک طراحی لوگو باعث میشود یک لوگوی واقعگرایانه داشته باشیم. در واقع المان استفاده شده در این سبک طراحی، نشان دهنده و معرفی کننده محصولات یا خدمات کسبوکار شماست.
مزایا لوگو الهام گرفته از تصویر واقعی:
- جذابیت بصری: به دلیل استفاده کردن از تصاویر واضح، توجه مخاطب را به خود جلب میکنند.
- سریعا قابل تشخیص است: به دلیل استفاده از یک شی واقعی، به راحتی قابل فهم و تشخیص هستند.
- قابلیت انتقال مفاهیم پیچیده: میتوانند مفاهیم پیچیده را به طور بصری و ساده بیان کنند.
معایب لوگو الهام گرفته از تصویر واقعی:
- پیچیدگی طراحی: طراحی لوگو حرفهای با این سبک نیازمند مهارت بالایی است و هر کسی از عهده طراحی آن برنمیآید
- هزینه طراحی: هزینه طراحی آنها ممکن است از سایر سبکها گرانتر باشد.
یک نمونه لوگو تصویری از یک ببر الهام گرفته از تصویر واقعی:
– لوگوی انتزاعی (Abstract logo)
لوگوهای انتزاعی نوعی از لوگوهای تصویری است که به جای استفاده از تصاویر واقعی، از اشکال هندسی، خطوط و رنگها برای ایجاد یک لوگو منحصربهفرد و خلاقانه استفاده میشود.
معمولا لوگوهای انتزاعی بهشکل برداری (وکتوری) طراحی میشوند. مزیت این سبک نسبت به سایر سبکها، منحصربهفرد بودن آن است. لوگوی سایپا، یک نمونه ایرانی لوگو انتزاعی است.
مزایای استفاده از لوگوهای انتزاعی:
- خاص بودن: استفاده از اشکال هندسی و بهره نبردن از تصاویر واقعی، باعث میشود از سایر لوگوی برندها متمایز شود
- ماندگاری: به دلیل ساده بودنش، به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار میشود.
- طراحی وکتوری: به دلیل طراحی وکتوری آن میتوان در اندازههای مختلف از آن استفاده کرد و برای چاپ آن روی اقلام تبلیغاتی مختلف به مسئلهای بر نخواهید خورد.
- خلاقیت: طراحان آزادی عمل بیشتری برای خلق شکلی منحصربهفرد و متناسب با برند دارند.
معایب استفاده از لوگوهای انتزاعی:
- اگر طراحی آن کمی پیچیده شود، ممکن است فهم آن دشوار شود
- ممکن است پیام برند بهدرستی منتقل نشود و نیاز به توضیح داشته باشد
- برای برخی از برندها که نیاز به انتقال مفاهیم پیچیده دارند، ممکن است مناسب نباشد
چند نمونه لوگو انتزاعی:
– لوگو تصویری مسکات (Mascot logo)
لوگو مسکات نوعی از لوگوهای تصویری است که از یک شخصیت کارتونی یا انیمیشنی برای نشان دادن برند استفاده میشود. این شخصیت میتواند انسان، حیوان، موجودات خیالی یا اشیا جاندار باشد.
یک نمونه معروف از این سبک لوگو که همهی ما آن را میشناسیم، لوگوی مرورگر فایرفاکس بوده که در طراحی لوگوی آن از تصویر یک روباه استفاده شده است.
مزایای استفاده از لوگو مسکات:
- جذابیت بصری بالا: این نوع لوگوها به دلیل استفاده از شخصیتهای دوستداشتنی، توجه مخاطبان را به خود جلب میکنند.
- قابلیت انتقال مفاهیم پیچیده: میتوانند مفاهیم پیچیده را به طور بصری و ساده بیان کنند.
- ایجاد حس همدلی: مخاطب میتواند با شخصیت لوگو ارتباط برقرار کرده و احساس همدلی با برند پیدا کند.
- ماندگاری در ذهن: به دلیل جذابیت بصری بالا و استفاده از شخصیتهای دوستداشتنی، به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار میشوند.
معایب استفاده از لوگو مسکات:
- پیچیدگی طراحی و هزینه بالا: طراحی لوگو به این سبک ممکن است از سایر انواع لوگوها دشوارتر و گرانتر باشد.
- احتمال کلیشهای شدن: اگر به درستی طراحی نشود، ممکن است کلیشهای و غیر جذاب به نظر برسد.
چند نمونه لوگو مسکات:
– لوگو تصویری سمبلیک یا نمادین (Symbolic logo)
لوگو سمبلیک یا نمادین یک دسته از لوگو تصویری بوده و مهمترین مشخصه آن استفاده از نماد تصویری است.
معمولا نمادهای استفاده شده در یک سبک، پیام و هدف برند را منتقل میکنند. برای مثال یک سالن آرایشی زنانه که خدمات کاشت و ترمیم ناخن را ارائه میدهد میتواند از نماد ناخن در طراحی لوگو استفاده کند. معروفترین لوگو از این سبک، سیب گاز زده لوگو شرکت اپل است.
مزایای استفاده از لوگوهای نمادین:
- بهراحتی قابل فهم و تشخیص هستند و برای همین راحتتر در ذهن مخاطب ماندگار میشوند.
- بدون نیاز به توضیح یا ترجمه، برای مخاطبان در سراسر جهان میتواند قابل فهم باشد، ازینرو برای گسترش فعالیت در سطح بینالمللی مناسب هستند.
- به دلیل استفاده از نمادهای مرتبط، مخاطب با دیدن لوگو، برند شما در ذهنش تداعی میشود.
- بهدلیل استفاده از تصاویر و المانهای واقعی، برند شما قابل اعتمادتر به نظر میرسد.
معایب استفاده از لوگوهای نمادین:
- شباهت به سایر برندها: ممکن است به دلیل استفاده از نمادهای رایج، شبیه به لوگوهای دیگر برندها شود.
- ممکن است برای برخی از برندها که محصولات شناخته شده ندارند مناسب نباشد چرا که این سبک لوگو نمیتواند مفهوم موارد پیچیده را بهخوبی منتقل کند.
نمونه لوگو تصویری از برندهای مشهور
در اینجا لیستی از برندهایی که لوگو تصویری دارند را برای شما آوردهایم و به تحلیل مختصر هر کدام میپردازیم:
- اپل:
- تحلیل: سیب گاز زده نمادی از دانش، نوآوری و خلاقیت است. سادگی و منحصربهفرد بودن این لوگو، آن را به یکی از شناخته شدهترین لوگوها در جهان تبدیل کرده است (البته نباید از کیفیت محصولات و قدرت برندینگ این شرکت غافل شویم).
- نایک:
- نوع لوگو: انتزاعی
- تصویر: علامت تیک
- تحلیل: علامت تیک نمادی از پیروزی، موفقیت و حرکت رو به جلو است. این لوگو به دلیل سادگی و پویایی، خیلی زود در ذهن مخاطب ماندگار میشود.
- اینستاگرام:
- نوع لوگو: الهام گرفته از تصویر واقعی
- تصویر: دوربین عکاسی
- تحلیل: دوربین عکاسی در لوگوی اینستاگرام نشان دهنده یک شبکهاجتماعی مبتنی بر تصویر است.
- توییتر:
- نوع لوگو: سمبلیک
- تصویر: پرندهای در حال پرواز
- تحلیل: پرنده نمادی از ارتباط آزاد است. این لوگو به دلیل سادگی و پویایی، به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار میشود و حس سریع بودن و پویایی را به مخاطب القا میکند.
- فایرفاکس:
- نوع لوگو: مسکات
- تصویر: تصویر روباه و کرهزمین
- تحلیل: در لوگوی فایرفاکس، روباه نماد هوش و ذکاوت کاربران و کره زمین نماد استفاده جهانی از این مرورگر است.
چرا از لوگو تصویری استفاده کنیم؟
همین ابتدا بگذارید شما را با یک حقیقت حیرتآور مواجه کنیم: یک عکس ۶۰ هزار برابر سریع از متن پردازش میشود! این حقیقت بهتنهایی کافی است تا بهجای استفاده از لوگوهای نوشتاری، از لوگوهای تصویری استفاده کنیم (البته انتخاب سبک لوگو سلیقهای نیست و نیاز به بررسی و تحقیق دارد).
مزایای استفاده از لوگو تصویری؟
استفاده از لوگو تصویری مزیتهای مهمی دارد که در ادامه برخی از آنها را برای شما ارائه میکنیم:
- خیلی سریع جلب توجه میکند:
لوگوهای تصویری بهدلیل استفاده از المانهای تصویری و رنگی، به سرعت توجه مخاطب را جلب میکنند. شما رقیبان زیادی دارید و استفاده از هر ابزاری برای جلب توجه بیشتر مخاطب، یک فرصت است.
- در ذهن مخاطب ماندگار میشود:
تصاویر همیشه خیلی بهتر و خیلی سریعتر در حافظه ثبت میشوند. یک لوگوی تصویری ساده و زیبا، به برند شما هویت بصری قوی میبخشد و در ذهن مخاطب حک میشود.
- حس وفاداری ایجاد میکند:
بسیاری از افراد میتوانند با المانها ارتباط حسی و عاطفی برقرار کنند چرا که هر المان میتواند یک معنی خاص برای هر شخص داشته باشد. برای مثال تصویر شیر، نماد قدرت و شجاعت است.
همچنین لوگو تصویری میتواند با شعار برند شما و حتی محصولات شما مرتبط شود. بسیاری از مردم بهمحض مشاهده لوگو اپل بهیاد لوکس بودن و نوآور بودن محصولات این شرکت میافتند.
بنابراین لوگو تصویری میتواند حس وفاداری در مخاطب ایجاد کند. این مزیت به تنهایی برای انتخاب لوگو تصویری کافی است!
- در میان لوگو رقبا، لوگوی شما متمایز میشود:
یک لوگوی تصویری منحصربهفرد، برند شما را از رقبا متمایز میکنند. البته متمایز بودن یک لوگو تصویری بستگی به مهارت طراح دارد چرا که ممکن است در صورت استفاده از نمادهای عمومی، لوگوی شما شبیه به سایرین شود.
- حس اعتماد و صمیمیت ایجاد میکند:
یک لوگو تصویری حرفهای و باکیفیت، حس اعتماد و اعتبار را به مخاطب القا میکنند. این مسئله به خصوص برای کسبوکارها نوپا که جلب اعتماد مشتریان برای آنها در اولویت است میتواند یک مزیت کوچک محسوب شود.
- نیازمند ترجمه نیست و برای همهی مخاطبان در دنیا قابل فهم است:
لوگوهای تصویری، فارغ از زبان و فرهنگ، قابل فهم هستند و نیازی به ترجمه و توضیح ندارند. اگر قصد دارید کسبوکار خود را در سطح بینالمللی گسترش دهید، پیشنهاد میکنیم که از این سبک لوگو استفاده کنید.
معایب استفاده از لوگو تصویری
۱. پیام برند ممکن است بهدرستی منتقل نشود:
المان تصویری بهکار رفته در لوگوی تصویری ممکن است پیام برند شما را بهدرستی منتقل نکند، بهخصوص اگر حوزه کاری شما بسیار پیچیده باشد یا اینکه مهارت طراح لوگو پایین باشد و نتواند این عمل را بهدرستی انجام دهد.
۲. طراحی لوگو تصویری به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد:
طراحی یک لوگو تصویری که بتواند در عین سادگی، برند شما را معرفی کند، کار سادهای نیست و هر طراحی از عهده آن برنمیآید.
۳. هزینه طراحی لوگو تصویری نسبتا بالا است:
طراحی لوگو تصویری پیچیدگی بیشتری نسبت به لوگو نوشتاری دارد و نیازمند این است که برای طراحی آن، سراغ یک طراح لوگو خبره در این زمینه بروید. برای همین هزینه طراحی یک لوگوی تصویری حرفهای نسبت به سایر لوگوها بیشتر است.
۴. انعطاف پذیری کمتری دارد:
لوگوهای تصویری (بجز مدل انتزاعی) معمولا بر اساس پیکسل طراحی میشوند و وکتوری نیستند. برای همین نمیتوان بهسادگی از آنها در ابعادهای بسیار بزرگ استفاده کرد.
نکات مهم در طراحی لوگو تصویری
هر مدل طراحی لوگو، ریزهکاریهای خودش را دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید خودتان لوگو تصویری طراحی کنید به نکاتی که در ادامه گفته میشود توجه کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید:
۱. ساده بودن لوگوی تصویری بسیار مهم است
لوگو تصویری میتواند بهعنوان یک شمشیر دولبه عمل کند. اگر ساده باشد، در ذهن مخاطب ماندگار میشود اما اگر آن لوگو، طراحی بسیار پیچیده و شلوغی داشته باشد، تاثیر معکوس خواهد داشت. برای همین لوگو تصویری باید تا حد امکان ساده طراحی شود.
۲. نشاندهنده شعار برند، حوزه فعالیت یا محصولات شما باشد
المانی که برای لوگو تصویری خود انتخاب میکند باید نمایانگر برند و محصولات شما باشد. یعنی بهشکلی بتواند محصولاتتان را معرفی کند. لوگو تصویری نباید بهگونهای باشد که افراد برای درک مفهوم آن نیاز به توضیح داشته باشند.
۳. لوگو تصویری باید منحصربهفرد شود
شما تنها برندی نیستید که از لوگو تصویری برای کار خود استفاده میکنید. کسبوکارهای دیگر نیز ممکن است از المانی مشابه به شما در لوگوی خود استفاده کنند. بنابراین باید دقت کافی را داشته باشید تا لوگوی شما در عین سادگی، از لوگوی رقبا متمایز دیده شود.
۴. انتخاب رنگ مناسب برای لوگو تصویری
در انتخاب رنگ برای لوگو تصویری بهشکل سلیقهای عمل نکنید؛ بلکه ابتدا با درک روانشناسی رنگها، آگاهی از علایق مخاطب و پیام برندتان سعی کنید رنگ مناسب برای لوگوی خودتان را انتخاب کنید.
۵. لوگو تصویری را در ابعاد بسیار بزرگ خروجی بگیرید
لوگو تصویری باید انعطافپذیر باشد یعنی بتوان از آن در ابعاد مختلف استفاده کرد. مسلما ابعاد لوگو برای یک کارت ویزیت و یک بیلبورد بزرگ کاملا متفاوت است. اگر لوگو را در ابعاد بزرگ خروجی بگیرید، با مشکل افت کیفیت برای چاپ در اندازههای بزرگ مواجه نخواهید شد.
۶. پس از طراحی لوگو تصویری از دیگران بازخورد بگیرید
بازخورد گرفتن از دیگران، بهاندازه طراحی خود لوگو مهم است. پس از طراحی، آن را به سایرین نشان دهید بدون اینکه نامی از حوزه فعالیت ببرید. ببینید آیا دیگران نیز بهسادگی متوجه پیام آن لوگو میشوند یا خیر؟
طراحی لوگو تصویری با هوش مصنوعی
یکی از سریعترین راهها برای طراحی یک لوگو تصویری استفاده از هوش مصنوعی است. شما میتوانید با استفاده از پرامپتهای دقیق برای خود یک لوگو تصویری طراحی کنید.
مزایای طراحی لوگو تصویری با هوش مصنوعی:
- خروجی گرفتن در زمان کوتاه
- امکان طراحی حرفهای لوگو با استفاده از پرامپهای دقیق
معایب طراحی لوگو تصویری با هوش مصنوعی
- نیازمند دانش پرامپتنویسی
- امکان نداشتن خروجی گرفتن در ابعاد مختلف
- ممکن است لوگوی شما حرفهای نشود و نمونه مشابه آن وجود داشته باشد.
چطور با هوش مصنوعی لوگو تصویری طراحی کنیم؟
برای طراحی لوگو تصویری با هوش مصنوعی میتوانید از ابزارهای Dall-E، Microsoft Copilot و میدجرنی استفاده استفاده کنید. در مقاله طراحی لوگو با هوش مصنوعی بیشتر به این موضوع پرداختهایم.
سفارش طراحی لوگو تصویری
برای لوگو تصویری گزینههای مختلفی برای طراحی آن در اختیار دارید. پیشنهاد ما این است که اگر میخواهید یک لوگو تصویری حرفهای داشته باشید بهتر است این کار را به یک طراح لوگو حرفهای برونسپاری کنید.
با استفاده از خدمات طراحی لوگو پونیشا، میتوانید از برترین طراحان لوگو فریلنسر پونیشا برای طراحی لوگو خودتان استفاده کنید.
شما در پونیشا میتوانید نمونهکارهای هر طراح را بررسی کرده و از هر کدام که لوگوهایش بیشتر مورد پسندتان بود، وارد همکاری شوید.
نمونه لوگو تصویری طراحی شده توسط فریلنسرهای پونیشا
در این بخش از مقاله، نمونههایی از لوگوهای تصویری طراحی شده توسط فریلنسرهای پونیشا را برایتان آوردهایم:
جمع بندی
در این مقاله بهبررسی مفهوم و انواع لوگو تصویری پرداختیم و مزایا و معایب آن را نیز شرح دادیم.
لوگو تصویری نسبت به سایر سبکهای طراحی لوگو، پیچیدگی بسیار بیشتری دارد، ازاینرو پیشنهاد میکنیم طراحی آن را به یک گرافیست حرفهای واگذار کنید. گرافیستهای فریلنسر پونیشا آماده هستند تا به شما در این امر کمک کنند.