skip to Main Content
درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ نحوه گرفتن درگاه پرداخت

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ نحوه گرفتن درگاه پرداخت

درگاه پرداخت اینترنتی، سامانه‌ای امن و آنلاین است که به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی این امکان را می‌دهد تا از مشتریان خود به‌صورت آنلاین و از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب، وجه دریافت کنند. این سامانه در واقع واسطه‌ای بین وب‌سایت یا اپلیکیشن فروشنده و بانک صادر کننده کارت مشتری است که با رمزنگاری اطلاعات و برقراری ارتباط امن، تراکنش‌های آنلاین را با سرعت و دقت بالا انجام می‌دهد. در ادامه این متن درمورد درگاه پرداخت و نحوه گرفتن آن بیشتر می‌گوییم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درگاه پرداخت اینترنتی چطور کار میکند؟

زمانی که قصد خرید محصول یا خدمتی را به صورت آنلاین دارید، باید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) اقدام کنید. درواقع درگاه پرداخت این امکان را فراهم می‌کند تا کسب‌وکارها، هزینه محصول را از پایانه‌‌های بانکی دریافت نمایند. این کار به وسیله شماره کارت، رمز دوم، ۲ cvv و تاریخ انقضای کارت مشتری و بدون مراجعه به بانک و به صورت آنلاین انجام می‌پذیرد.

از آنجایی که درگاه‌های پرداخت اینترنتی در معاملات بین مشتری‌ها و صاحبان کسب‌وکار نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اطلاعات حساس و جزئیات پرداخت مثل شماره کارت اعتباری را رمزگذاری کرده تا امنیت تبادل اطلاعات بین مشتری، پذیرنده و بانک پردازشگر تضمین شود این اطلاعات نیز در سرور امن سوئیچ‌‌ها ذخیره می‌شوند. درگاه‌های پرداخت اینترنتی، آسان‌ترین و بهترین روش برای دریافت هزینه کالاهای فروخته شده است.

یک نفر پشت لپ تاپ در حال استفاده از درگاه پرداخت است

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

درگاه پرداخت اینترنتی، ابزاری امن و آسان برای دریافت وجه از مشتریان در وب‌سایت یا اپلیکیشن شماست و همانطور که قبل‌تر هم گفته شد، با استفاده از این درگاه، می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری، هزینه کالاها یا خدمات خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی، فرآیندی ساده است که می‌توانید در چند مرحله انجام دهید:

مرحله اول: انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)

شرکت‌های مختلفی در ایران خدمات پرداخت اینترنتی و  طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را ارائه می‌دهند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. قبل از انتخاب PSP، لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  • مجوز فعالیت: شرکت PSP باید از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز داشته باشد.
  • سابقه فعالیت: سابقه فعالیت شرکت PSP و رضایت مشتریان، می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت خدمات آن شرکت باشد.
  • کارمزد: کارمزد تراکنش‌ها در شرکت‌های مختلف PSP متفاوت است.
  • خدمات و امکانات: تنوع خدمات و امکانات ارائه شده توسط شرکت PSP، می‌تواند در انتخاب شما مؤثر باشد.

مرحله دوم: ثبت نام در سامانه PSP

پس از انتخاب شرکت PSP، در سامانه آن شرکت ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام، باید اطلاعات شخصی و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

مرحله سوم: دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، لازم است نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) دریافت کنید. اینماد نشان‌دهنده هویت و صلاحیت کسب و کار شماست. برای دریافت اینماد، باید به سایت enamad.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید.

مرحله چهارم: فعال سازی درگاه پرداخت

پس از دریافت اینماد، شرکت PSP درگاه پرداخت شما را فعال می‌کند. برای فعال سازی درگاه، باید اطلاعات وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را به شرکت PSP ارائه دهید.

یک نفر پشت لپ تاپ در حال دریافت درگاه پرداخت است

انواع درگاه پرداخت اینترنتی؛ مستقیم و واسط

پرداخت اینترنتی به دو صورت انجام می‌شود؛ به صورت مستقیم و واسط. ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (Payment Service Provider) که به اختصار به آن PSP می‌گویند، شرکت‌های بزرگ حوزه مالی و بانکی هستند که مجموعه‌ای از خدمات پرداخت اینترنتی را به کسب‌وکارهای آنلاین و کاربران وب‌سرویس‌ها ارائه می‌دهند. یکی از خدمات ارائه دهنده آنها درگاه پرداخت مستقیم است.

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم:

در درگاه پرداخت مستقیم، مشتری پس از تکمیل سبد و وارد کردن مشخصات خود، در مرحله نهایی که پرداخت تسویه حساب است، به درگاه پرداخت بانکی متصل می‌‌شود. این نوع درگاه پرداخت به‌صورت مستقیم به بانک متصل است مثل درگاه پرداخت بانک ملت، درگاه پرداخت پارسیان، درگاه پرداخت بانک ملی، درگاه پرداخت بانک سامان و… .

پس از پرداخت توسط مشتری، مبلغ به‌طور مستقیم به حساب بانکی که فروشنده در آن حساب دارد، منتقل خواهد شد و در آخر و بعد از تکمیل خرید توسط مشتری، به سایت پذیرنده هدایت می‌شود. این نکته را بدانید که از صاحب سایت بابت داشتن درگاه، کارمزدی کسر نمی‌شود ولی وب‌سایت باید به‎‌‌طور کامل راه‌اندازی شود و فرد موردنظر باید دارای مجوز معتبر حقیقی و حقوقی برای کسب‌وکار خود باشد. همچنین تمام قوانین تجارت الکترونیک باید در سایت رعایت شده و نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد.

ثبت پروژه پونیشا

درگاه پرداخت اینترنتی واسط:

درگاه پرداخت واسط نیز روندی مشابه درگاه پرداخت مستقیم دارد، اما مدارک لازم جهت دریافت درگاه واسط کمتر بوده و فعالسازی این درگاه‌ها از درگاه‌های مستقیم سریع‌تر است. این را نیز باید بدانید که در درگاه‌های پرداخت واسط مبلغی به‌عنوان کارمزد از هر خرید کسر می‌شود و مابقی آن به حساب پذیرنده واریز خواهد شد. برای انجام تراکنش خرید، هر درگاه واسط باید از یک PSP سرویس‌های پرداخت را دریافت کرده و از آنها جهت ارائه خدمات به پذیرندگان خود استفاده کند. از آنجایی که فعالیت درگاه‌های پرداخت مستقیم زیر نظر مستقیم شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) است، امنیت اطلاعات کارت مشتریان توسط ناظران بررسی می‌شود و هیچ ردی از اطلاعات حساس کارت و حساب مشتری در این سیستم‌ها وجود نخواهد داشت. شاپرک، شبکه‌ای است که تمامی ارائه‌‌دهندگان خدمات پرداخت و پایانه‌های فروش آنها، با مدیریت و نظارت متمرکز، کارایی و امنیت شبکه پرداخت کارت را ارتقا می‌بخشد.

نکات مهم در انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

  1. امنیت: امنیت مهم‌ترین فاکتور در انتخاب درگاه پرداخت است. حتما از معتبر بودن شرکت PSP و استفاده از پروتکل‌های امنیتی در درگاه پرداخت اطمینان حاصل کنید.
  2. هزینه: تعرفه‌های ارائه درگاه پرداخت توسط شرکت‌های مختلف متفاوت است. قبل از انتخاب درگاه، تعرفه‌های شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.
  3. خدمات پشتیبانی: خدمات پشتیبانی قوی و پاسخگویی سریع به مشکلات احتمالی، از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب درگاه پرداخت است.

قابلیت‌ها و امکانات: درگاه‌های پرداخت مختلف، قابلیت‌ها و امکانات متنوعی ارائه می‌کنند. شما می‌توانید بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را مناسب با نیازهای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

 استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی چه مزایایی دارد؟

  • با استفاده از درگاه پرداخت، مشتریان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک یا فروشگاه، به‌صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هزینه خرید خود را پرداخت کنند.
  • درگاه‌های پرداخت امن از پروتکل‌های امنیتی پیشرفته برای رمزنگاری اطلاعات کارت بانکی مشتریان استفاده می‌کنند و از این طریق، امنیت تراکنش‌های آنلاین را تضمین می‌کنند.
  • وجود درگاه پرداخت معتبر در یک وب‌سایت یا اپلیکیشن، به جلب اعتماد مشتریان و افزایش فروش آنلاین کمک می‌کند.
  • استفاده از درگاه پرداخت، هزینه‌های مربوط به چاپ و توزیع فاکتور، استخدام نیروی انسانی برای دریافت وجه و… را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
  • صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با استفاده از پنل مدیریت درگاه پرداخت، به اطلاعات تراکنش‌ها، گزارش‌ها و آمار مربوط به فروش خود دسترسی داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی درگاه پرداخت اینترنتی و نحوه گرفتن این درگاه پرداختیم، شما با استخدام برنامه نویس php و غیره می‌توانید سایت فروش حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کرده و درگاه پرداخت مورد نظرتان را در آن قرار دهید.

کارشناسانی که به صورت فریلنسر در مجموعه پونیشا فعالیت دارند، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. می‌توانید نمونه کارهای موجود در پونیشا را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به بودجه خود و آنچه که مدنظرتان است، کارشناس خود را انتخاب نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds