skip to Main Content
طراحی سایت چیست و چه مراحلی دارد؟ چگونه طراح سایت شویم؟

طراحی سایت چیست و چه مراحلی دارد؟ چگونه طراح سایت شویم؟

طراحی سایت به مجموعه فرایندها و اقداماتی گفته می‌شود که باعث می‌شود صفحات یک وب‌سایت به بهترین شکل برای کاربر قابل مشاهده باشد. این فرایند مجموعه‌ای از اقدامات فنی و ظاهری است. در این مقاله به ابعاد مختلف آن می‌پردازیم، با پونیشا همراه باشید!

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت، هنر برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی و مجموعه اقداماتی است که برای نمایش صفحات یک سایت انجام می‌شود. برای طراحی یک وبسایت، روش‌های مختلفی وجود دارد. یک سایت را می‌توان با به کارگیری زبان‌های برنامه نویسی و یا با کمک سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، طراحی و راه‌اندازی کرد.

فرایند طراحی وب‌سایت، با توجه به روش انتخابی کارفرما، می‌تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد و این مورد بستگی به نوع سایت دارد. پس با توجه به نوع سایت، روش طراحی سایت و همچنین میزان تجربه و مهارت فرد طراح، مدت زمان طراحی می‌تواند متفاوت باشد.

یک مانیتور که در صفحه آن المان‌های چندرسانه‌ای و فنی یک وب‌سایت را نشان می‌دهد

طراحی سایت از عناصر مختلفی تشکیل می‌شود که برخی از آن‌ها مربوط به نمای ظاهری و برخی دیگر مربوط به موارد فنی وب‌سایت هستند.

حالا بیایید به یک سوال رایج بپردازیم:‌ چرا امروزه کسب‌وکارها برای حضور در فضای اینترنت به سایت احتیاج دارند؟ مگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام کافی نیستند‍؟

چرا به سایت نیاز داریم!

امروزه کسی منکر این نیست که شبکه‌های اجتماعی به‌طرز چشم‌گیری در صنعت کسب‌وکارهای آنلاین از کوچک تا بزرگ تحول ایجاد کرده است. با این وجود ممکن است از خودتان بپرسید آیا واقعاً کسب‌وکار من به یک سایت نیاز دارد؟

یک مرد در حال فکر کردن در کنار یک مانیتور که در آن تصویر یک سایت است و علامت سوال بالای آن است

جالب است که بدانید که بر طبق یک آمار، بیش از ۷۰ درصد از مردم، قبل از خرید حضوری درباره برند مورد نظر خود به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. بنابراین اگر امروز کسب‌وکار شما در گوگل حضور نداشته باشد، هر روزه تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. در ادامه نیز به بررسی دلایل لزوم طراحی وب‌سایت برای کسب‌وکارها پرداخته‌ایم:

دلیل اول: درآمد کسب‌وکار شما به طرز حیرت‌آوری افزایش پیدا می‌کند

یک مرد لپ تاپ به دست که کنار آن یک لپ تاپ بزرگتر قرار گرفته است و روی لپ تاپ چندین سکه قرار گرفته و بالای آن یک موشک در حال پرواز

امروزه مردم قسمت قابل توجهی از زمانشان را در اینترنت صرف می‌کنند و عواملی مثل اینترنت پرسرعت، گسترش روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین بحران کووید ۱۹ باعث شد تا مردم تمایل داشته باشند محصولات مورد نظرشان را فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند تا فروشگاه‌های حضوری.

پس هر چقدر هم که درآمد فروشگاه یا کسب‌وکار فیزیکی شما زیاد باشد، داشتن یک وب‌سایت می‌تواند این درآمد را بیشتر کند. طبیعتاً مشاغلی که سایت ندارند، این فرصت بزرگ و رو به رشد را از دست خواهند داد. [فروشگاه فیزیکی دارید؟ با خدمات طراحی سایت فروشگاهی می‌توانید محصولاتتان را به تمام مشتریان در سراسر کشور ارائه کنید]

دلیل دوم: از رقبای خود متمایز می‌شوید و از آن‌ها پیشی خواهید گرفت

بررسی وضعیت رقبا همواره یکی از استراتژی‌های مهم در کسب‌وکارها بوده است. با طراحی یک سایت خوب برای کسب‌وکار خود، علاوه بر این که همواره وضعیت رقبای خود را بررسی می‌کنید، می‌توانید ضمن نیازسنجی از مخاطبان و کاربران آنلاین، با ایجاد مزیت رقابتی، نسبت به رقبای خود در جایگاه بهتری قرار بگیرید. برای مثال، تولید محتوای با کیفیت و پاسخ دهی سریع به سوالات مشتریان می‌تواند نوعی مزیت برای شما باشد.

دلیل سوم: انتظارات مشتریان رفع می‌شود

با افزایش کاربرد اینترنت و فضای دیجیتالی در زندگی مردم، جستجوی آنلاین درباره انواع کسب‌وکارها نیز افزایش پیدا کرده است. مخاطبان انتظار دارند که شما در فضای آنلاین حضور داشته باشید. به جرأت می‌توان گفت حضور شما در فضای آنلاین، از طریق یک وب‌سایت علاوه بر این که شما را حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد، اعتبار شما را نیز در چشم مخاطبان افزایش داده و باعث می‌شود راحت‌تر به شما اعتماد کنند.

علاوه بر این، از طریق وب‌سایت، شما با مخاطبان خود تعامل بیشتری خواهد داشت و می‌توانید به سوالات آن‌ها پاسخ دهید.

دلیل چهارم: برندینگ و اعتبار کسب‌وکار شما بیشتر می‌شود

داشتن یک سایت را می‌توان از موثرترین راه‌ها برای شناخته شدن یک برند دانست. در واقع سایت شما پلتفرمی برای معرفی شما به مشتریان است تا درک آن‌ها از کسب‌وکار شما افزایش یابد. بدون سایت، کسب‌وکار شما عملاً برای افراد نامرئی خواهد بود.

بنابراین اگر به دنبال شناخته شدن هستید، هر چه سریع‌تر سایت خود را راه‌اندازی کنید. برای سفارش طراحی سایت نیز می‌توانید با خیال راحت، پروژه خود را به فریلنسرهای پونیشا بسپارید که از صفر تا صد آن را برایتان راه‌اندازی کنند.

دلیل پنجم: در وقت و زمان‌ شما و تیم‌تان صرفه‌جویی می‌شود

یک ساعت بزرگ که یک تیم چند نفره کنار آن هستند. دو نفر روی هستند، دو نفر در چپ و راست ساعت و یک نفر روی آن نشسته است

یکی از مهم‌ترین کارها در مدیریت یک کسب‌وکار، برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و احتمالی است. با داشتن یک سایت، شما می‌توانید ضمن تعامل بیشتر با آن‌ها، به راحتی به سوالات رایج و متداول آن‌ها پاسخ دهید و زمان خود و تیم‌تان را به بهترین شکل مدیریت کنید.

سایت مانند یک فروشگاه باز ۲۴ ساعته است که هر لحظه مخاطب می‌تواند از محصولات یا خدمات شما دیدن کند و حتی خریدش را انجام دهد، آن‌هم موقعی که شما در خواب هستید نیز این اتفاق رخ خواهد داد، چه چیزی از این بهتر؟

داشتن سایت چه سودی دارد؟

پیش‌ از این به دلایل و اهمیت طراحی سایت برای کسب‌وکارها پرداختیم؛ اما حالا می‌خواهیم به‌شکل عمیق‌تری به سودها و مزیت‌های طراحی سایت بپردازیم. باید به شما بگوییم که طراحی سایت مزیت‌هایی دارد که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت:

مزیت اول: امکان راه‌اندازی کسب‌وکار بدون نیاز به مکان حضوری

اگر بخواهید یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، یکی از سنگین‌های هزینه‌های شما، هزینه‌های مربوط به خرید یا رهن یک مکان تجاری برای کسب‌وکار شماست. واقعیت این است که بسیاری از افراد در ابتدای کار خود سرمایه کافی برای خرید یا رهن یک مکان تجاری ندارند.

اما طراحی وب‌سایت صدها برابر از داشتن یک مکان حضوری ارزان‌تر برای شما تمام می‌شود. از این رو می‌تواند هم برای کسب‌وکارهای کوچک و خانگی و هم برای کسب‌وکارهای بزرگ توجیه داشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است سرویس‌دهی یک فروشگاه حضوری در ابعاد یک شهر یا یک منطقه محدود می‌شود اما یک وب‌سایت در کنار سرویس پست می‌تواند در دسترس همه‌ی مشتریان شهرها و استان‌ها باشد.

مزیت دوم: زیباسازی کردن ویترین سایت، آسان و کم هزینه است

در یک فروشگاه حضوری، برای انجام کوچک‌ترین تغییرات در ظاهر و دکوراسیون لازم است هزینه‌های قابل توجهی انجام دهید و معمولا انجام این تغییرات زمان‌بر است. برای مثال تعویض یک کاغذ دیواری ساده می‌تواند دردسرهای زیادی برای شما ایجاد کند!

اما امروزه با توجه به تکامل سرویس‌های طراحی سایت، زیباسازی و توسعه یک وب‌سایت به مراتب کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر شده است.

مزیت سوم: یک سایت، می‌تواند کسب‌وکار شما را هوشمند کند

یک لپ تاپ بزرگ که سمت راست آن یک زن لپ تاپ بدست نشسته است و در سمت یک بازوی مکانیکی همراه سه چرخ دنده قرار گرفته است

سایت در هوشمندسازی کسب‌وکار شما اثر مستقیم دارد. برای مثال می‌توانید تعیین کنید اگر کاربری بیشتر از ۵ دقیقه در وب‌سایت شما باقی ماند، یک کد تخفیف اختصاصی به او نمایش داده شود و این فرایند را شما یک‌بار برای همیشه انجام خواهید داد.

مزیت چهارم: تبلیغات ارزان‌تر نسبت به تبلیغات شهری

شما می‌توانید با صرف ۵ میلیون تومان بودجه، وب‌سایت خود را به صدها هزار کاربر نشان دهید. در مقابل اگر بخواهید یک تبلیغ بیلبوردی کوچک انجام دهید، شاید لازم باشد ماهانه ۵۰ میلیون تومان صرف اجاره بیلبورد کنید. آن‌هم در حالتی که ممکن است بازدهی لازم را برای شما ایجاد نکند!

مراحل طراحی سایت چیست؟

تا اینجا به مفهوم طراحی سایت چیست؟ پرداختیم و مزایای آن را نیز برای شما شرح دادیم. اگر به طراحی سایت برای کسب‌وکارتان علاقه‌مند شدید و می‌خواهید از مراحل آن آگاه شوید، ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

یک فرایند متوالی که طراحی سایت را از مرحله طراحی روی کاغذ تا طراحی در نرم افزار و نمایش وب سایت در مرورگر لپ تاپ نشان می‌دهد

بسته به ابعاد هر کسب‌وکاری، مراحل طراحی سایت می‌تواند متفاوت باشد اما به‌صورت کلی فرایند راه‌اندازی سایت تا درآمدزایی در ۶ مرحله انجام می‌شود:

مرحله ۱: بررسی هدفتان از طراحی سایت و نحوه درآمدزایی

در اولین قدم باید هدفتان را از طراحی سایت مشخص کنید. برای مثال صرفا می‌خواهید اعتبار کسب‌وکار خودتان را بیشتر کنید یا اینکه قصد دارید در کنار آن محصول یا خدماتتان را بفروشید؟ مدل طراحی سایت شما کاملا به بوم کسب‌وکار شما (Business Model Canvas) بستگی دارد. برای مثال استراتژی برخی از کسب‌وکارها این است که از وب‌سایت برای جذب مشتریان حضوری خود استفاده کنند.

اگر برای طراحی سایت دلایل محکمی نداشته باشید، در میانه مسیر ممکن است ناامید شوید؛ پس به‌اندازه‌ی لازم، تحقیق و بررسی انجام دهید.

مرحله ۲: انتخاب روش طراحی سایت

در قدم بعد، باید تعیین کنیم که سایت چگونه و توسط چه کسی باید طراحی شود که در اینجا با ۳ انتخاب مواجه هستیم:

طراحی توسط خودتان: شما می‌توانید صفر تا صد طراحی سایت را خودتان یاد بگیرید و انجام دهید که البته در این مسیر با چالش‌های فراوانی مواجه خواهید شد.

مزایا: هزینه کمتر برای طراحی سایت – امکان ایجاد تغییر در وب‌سایت بدون واسطه

معایب: لازم است زمان زیادی صرف یادگیری شود – احتمال مواجه شدن با مشکلات فنی متعدد – نیازمند سعی و خطا

طراحی توسط شرکت‌های طراحی سایت: راه دیگر، واگذاری آن به شرکت‌های طراحی سایت است.

مزایا: تحویل گرفتن سایت در زمان کوتاه – طراحی حرفه‌ای

معایب: هزینه بسیار بالاتر نسبت به روش‌های دیگر

طراحی توسط فریلنسرهای طراحی سایت: همچنین می‌توانید این امر را به فریلنسرهای پونیشا که طراحی سایت حرفه‌ای هستند واگذار کنید.

مزایا: تحویل گرفتن سایت در زمان کوتاه – طراحی حرفه‌ای – هزینه‌ی کمتر نسبت به شرکت‌ها

مرحله ۳: برنامه‌ریزی

یک تیم سه نفره که در حال برنامه ریزی و انجام پروژه به شکل کانبان هستند

پس از انتخاب روش طراحی سایت، نوبت به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای انجام اقدامات لازم است.

در مرحله‌ی برنامه‌ریزی معمولا این موارد در نظر گرفته می‌شود:

  • برنامه‌ریزی برای نحوه ایجاد برندینگ در وب‌سایت
  • انتخاب دامنه وب‌سایت (آدرس وب‌سایت)
  • انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا زبان کدنویسی وب‌سایت
  • بررسی صفحات مورد نیاز و امکانات خاصی که مدنظر دارید در وب‌سایتتان وجود داشته باشد.
  • برنامه‌ریزی برای تولید محتوا، تبلیغات و جذب مشتری

اگر طراحی سایت را به شرکت‌ یا فریلنسر واگذار کنید، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی از طرف آن‌ها انجام خواهد شد.

مرحله ۴: اجرا و پیاده‌سازی

مهم‌ترین نکته در این مرحله این است بلافاصله برنامه خود را اجرایی کنید و در آن تعلل نکنید. برخی از افراد در تله کمال‌گرایی می‌افتند و شاید ۶ ماه را صرف فکر کردن برای انتخاب دامنه وب‌سایت کنند. پس کمال‌گرایی را کنار بگذارید و از همان ابتدا به‌دنبال یک وب‌سایت بی‌نقص نباشید. در طی زمان می‌توانید ایرادات و نقص‌ها را برطرف کنید.

مرحله ۵: ایجاد نمونه اولیه وب‌سایت، بازخوردگیری و بهبود

پس از اینکه نمونه اولیه وب‌سایت آماده شد، آن را به مشتریان و کارمندان خود نشان دهید و سعی کنید از آن‌ها بازخورد بگیرید. در این مرحله بسیاری از نقص‌ها و مشکلات وب‌سایت مشخص خواهد شد. پس از دریافت بازخوردهای لازم، سعی کنید ایرادات را برطرف کنید و آن را بهبود دهید. البته مجددا تاکید می‌کنیم در تله کمال گرایی قرار نگیرید!

مرحله ۶: سئو، تبلیغات آنلاین و جذب مشتری

یک تیم سه نفره که به کلمه سئو اشاره می‌کنند که در کنار کلمه چند چرخ دنده و نمادهای آماری قرار گرفته است

حالا وب‌سایت شما آماده‌ی بهره‌برداری است! جذب مشتری از طریق وب‌سایت داستان بسیار درازی دارد اما سعی می‌کنیم خیلی خلاصه به آن اشاره کنیم. به‌طور کلی جذب مشتری برای وب‌سایت به دو طریق رایگان و پولی اتفاق می‌افتد.

جذب مشتری به شکل رایگان: رایج‌ترین اقدام برای جذب مشتری رایگان، سئو کردن وب‌سایت است. منظور از سئو، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. بهینه‌سازی سایت از نظر سئو باعث می‌شود به‌شکل‌ رایگان از گوگل، کاربرهای هدفمند جذب کنیم. شما می‌توانید با استخدام سئو کار این کار را انجام دهید.

جذب مشتری به شکل پولی: با صرف هزینه می‌توانید از اولین روزی که سایتتان طراحی می‌شود، جذب مشتری را آغاز کنید. برای این کار می‌توانید به گوگل مبلغی پرداخت کنید تا با توجه به جستجوهای کاربران، شما را در نتایج برتر گوگل نشان دهد. البته راه دیگر این است که در سایت‌های دیگر تبلیغ خودتان را به‌شکل‌های مختلف نشان دهید.

چگونه طراح سایت شویم؟

طراحی سایت یکی از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار است. بر اساس آمارهای گرفته شده، طراح سایت در خارج ایران به‌طور میانگین ۵۷ هزار دلار در سال درآمد دارد. ازین رو افراد زیادی به این حیطه علاقه‌مند هستند.

اگر تصمیم دارید طراح سایت شوید لازم است مهارت‌ها و تخصص‌های مختلفی یاد بگیرید و چالش‌های فراوانی را حل کنید، در ادامه یک نقشه راه برای طراح سایت شدن به شما ارائه می‌کنیم:

قدم ۱: مشخص کنید می‌خواهید با کدنویسی وب‌سایت طراحی کنید یا بدون کدنویسی؟

امروزه می‌توان سایت را هم با کدنویسی و هم بدون کدنویسی طراحی کرد که هر کدام مزیت‌ها و معایب خودش را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

طراحی سایت با کدنویسی:

تصویر وکتور از یک صفحه وب که اطراف آن کلمه UI, UX , JAVA است

در طراحی سایت با کدنویسی با دو مفهوم بک اند و فرانت اند مواجه هستیم. کد نویسی بک اند زیربنا و ساختار وب‌سایت را آماده می‌کند و کد نویسی فرانت اند، نمای ظاهری وب‌سایت را می‌سازد. به‌همین منظور باید مهارت کدنویسی بک اند و فرانت اند را یاد بگیرید. برای آشنایی بیشتر با این دو مورد می‌توانید مقاله بک اند چیست و فرانت اند چیست را مطالعه کنید.

مزایا طراحی سایت با کدنویسی: درآمد بسیار بالا – مناسب برای توسعه پروژه‌های بزرگ

معایب طراحی سایت با کدنویسی: نیاز داشتن به دانش کدنویسی – نیازمند سعی و خطا و تجربه فراوان

طراحی سایت بدون کدنویسی:

برای طراحی سایت همچنین می‌توانید از ابزارهای و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نظیر وردپرس استفاده کنید. با استفاده از این روش‌ می‌توانید در کمتر از یک ساعت، یک وب‌سایت با نمای ظاهری زیبا طراحی کنید.

مزایا طراحی سایت بدون کدنویسی: راه‌اندازی سریع وب‌سایت – ایجاد قابلیت‌های پیشرفته به‌کمک افزونه‌ها با چند کلیک – مدیریت راحت توسط افراد دیگر

معایب طراحی سایت با کدنویسی: درآمد کمتر نسبت به برنامه‌نویس‌ها – مناسب نبودن برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده

[طراحی سایت با وردپرس یک انتخاب عالی برای کسب‌وکارها در شروع است، با استخدام طراح سایت وردپرس، این کار را به یک فرد حرفه‌ای واگذار کنید]

قدم ۲: یادگیری HTML و CSS

فرقی نمی‌کند بخواهید طراحی سایت را با کدنویسی انجام دهید یا بدون کدنویسی، در هر صورت به درک کدنویسی HTML و CSS نیاز پیدا می‌کنید که البته یادگیری آن بسیار راحت‌تر از زبان‌ برنامه‌نویسی php است.

اچ‌تی‌ام‌ال (HTML): اسکلت‌

بندی و چارچوب یک وب‌سایت را طراحی می‌کند و این کار از طریق تگ‌ها صورت می‌گیرد. در محتوای html چیست به تشریح آن پرداخته‌ایم.

سی‌اس‌اس (CSS): اگر html را چارچوب یک ساختمان در نظر بگیریم، CSS نمای ظاهری ساختمان را برای ما آماده می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: css چیست

ثبت پروژه پونیشا

قدم ۳: ایجاد چند نمونه‌کار حرفه‌ای و کسب تجربه

پس از یادگیری مهارت‌‌های لازم، نوبت این است که چند نمونه‌کار حرفه‌ای ایجاد کنید. در اینجا پیشنهاد می‌کنیم که از بهترین وب‌سایت‌های موجود الگو بگیرید تا در زمان کوتاهی تجربه‌ کافی کسب کنید.

قدم ۴: انجام پروژه طراحی سایت

زمانی که نمونه‌کارهای خودتان را آماده کردید، با افراد مختلف وارد مذاکره شوید تا برای آن‌ها سایت طراحی کنید. همچنین می‌توانید برای جذب پروژه از سرویس پونیشا استفاده کنید.

در ابتدای کار پیشنهاد می‌کنیم سراغ پروژه‌های ارزان‌ بروید چرا که ریسک و استرس کمتری برای شما ایجاد می‌کند. رفته‌ رفته در این مسیر حرفه‌ای خواهید شد و با اعتمادبه‌نفس می‌توانید پروژه‌های بزرگ‌تر را انجام دهید.

وظایف طراح سایت چیست؟

وظایف یک طراح سایت، چیزی فراتر از طراحی چند صفحه است. یک طراح سایت علاوه بر دانش کدنویسی باید در زمینه برندینگ، مارکتینگ و پشتیبانی دانش کافی داشته باشد. در ادامه به ۱۵ وظیفه اصلی یک طراحی سایت به شکل مختصر اشاره می‌کنیم:

تصویر وکتور از گانت چارت و یک دستی که در حال علامت گذاری هفته‌ها است

۱- تحقیق و مطالعه در رفتار کاربران، علایق و نیازهای آن‌ها

۲- انجام تحقیقات بازار و مطالعه در مورد رقبا و استراتژی‌های آن‌ها در طراحی سایت

۳- طرح‌بندی کلی و اسکلت‌بندی روی کاغذ یا نرم‌افزار

۴- طراحی وایرفریم (wireframe) و المان‌ها در صفحات سایت در Adobe XD یا فیگما

۵- ایجاد برندینگ وب‌سایت: لوگو، رنگ‌بندی سایت (کالر پلت) و فونت‌های وب‌سایت

۶- ثبت دامنه (آدرس وب‌سایت)

۷- خرید هاست یا سرور

۸- راه‌اندازی هسته وب‌سایت از طریق کدنویسی یا سیستم‌های مدیریت محتوای آماده (CMS) نظیر وردپرس

۹- بهینه‌سازی عکس‌ها، قالب‌دهی و استفاده از عکس‌های مناسب

۱۰- قرار دادن محتوای جذاب در صفحات مهم سایت (مانند صفحه اصلی) طوری که مخاطبان را جذب کند که البته با سفارش تولید محتوا نیز می‌توان این کار را برون‌سپاری کرد

۱۱- ایجاد و فعالسازی افزونه‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز وب‌سایت کارفرما

۱۲- ارائه و بازخورد گرفتن از کارفرما برای بهبود وب‌سایت

۱۳- اتصال سیستم‌های آنالیز و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس جهت پیدا کردن نقص‌ها و مشکلات وب‌سایت

۱۴- راهنمایی به کارفرما برای نحوه بازاریابی و جذب مشتری برای وب‌سایت

۱۵- پشتیبانی وب‌سایت برای برطرف کردن مشکلات فنی

انواع طراحی سایت کدامند؟

زمانی که نوبت به طراحی سایت می‌رسد، علاوه بر مباحث زیبایی شناسی، طراحی بهینه، به گونه‌ای که کاربر بتواند تعامل خوبی با سایت داشته باشد نیز مهم است. یک سایت را تصور کنید طراحی زیبایی دارد اما در جذب مخاطب چندان موفق نیست. به نظر شما این کاربردی است؟ طراحی و ایجاد سایت از نظر فنی به دو شکل انجام می‌گیرد:

سایت‌های استاتیک

سایت‌های استاتیک با استفاده از کدنویسی با زبان‌های برنامه‌نویسی آماده می‌شوند و معمولاً طراحی آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود. برای طراحی این سایت‌ها، کد HTML و CSS به کار برده می‌شود و این کدها در یک سرور ذخیره می‌شوند.

در این نوع از سایت‌ها باید برای به روز رسانی، به دانش طراحی وب مسلط بود. این یعنی برای ایجاد کوچکترین طرح در سایت باید از یک طراح سایت کمک گرفت.

اصلی‌ترین کاربرد سایت‌های استاتیک برای سایت‌های شخصی است که نیازی به تغییر محتوا در بلندمدت ندارند.

سایت‌های داینامیک

یک سایت داینامیک یا پویا، سایتی است که مدیر محتوا می‌تواند بدون نیاز به داشتن دانش طراحی وب، محتوای آن را به روز کند.

این سایت‌ها معمولاً با انواع پنل‌های مدیریت محتوا طراحی می‌شوند و به دلیل پویایی و به روز بودن، جایگاه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کنند. البته برای پروژه‌های بزرگ ممکن است به استخدام برنامه نویسی نیاز پیدا کنید.

در سایت داینامیک با توجه به اینکه مدیریت در یک پنل مشخص انجام می‌شود، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، امکان مدیریت همزمان چند نفر وجود دارد. طراحی و ایجاد سایت‌های داینامیک بر مردم پرهزینه‌تر است اما پشتیبانی و نگهداری از آن‌ها نسبت به سایت‌های استاتیک ارزان‌تر است.

معرفی چند ابزار طراحی سایت

اگرچه فرآیند طراحی سایت به تخصص و تجربه بالایی احتیاج دارد، اما امروزه ابزارهای فراوانی طراحی شده‌اند که به شما کمک می‌کنند با تخصص کمتر، یک سایت عالی داشته باشید. بسیاری از این ابزارها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب چند مورد از این ابزارها و نرم افزارها را به شما معرفی خواهیم کرد:

ابزار Google Web Designer

Google Web Designer یک ابزار رایگان طراحی صفحه وب است که امکان  ایجاد طرح‌های تعاملی و جذاب مبتنی بر HTML5 را برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید مطمئن باشید که طرح‌های شما در هر دیوایسی، از دسکتاپ گرفته تا گوشی‌های هوشمند، قابل اجرا خواهد بود.

با به کارگیری Google Web Designer می‌توانید به راحتی HTML، CSS و جاوا اسکریپت را ویرایش کنید.

ابزار bootstrap

بوت استرپ یک ابزار پرسرعت است که توسط مارک اتو و جا کوپتر کنون طراحی شده است و کاربرد آن ایجاد صفحات وب و همچنین طراحی نرم افزارها است.

به بیانی دیگر، بوت استرپ فضایی ایجاد می‌کند تا توسعه‌دهندگان وب بتوانند دستورات HTML ،css و javascript را وارد کنند و به طراحی سایت بپردازند. علاوه بر این، بوت استرپ مجموعه‌ای از کدهای آماده را به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ در نتیجه آن‌ها می‌توانند به سادگی طراحی مورد نیاز خود را از کتابخانه موجود در آن انتخاب کنند. در مقاله bootstrap چیست بیشتر در مورد آن توضیح داده‌ایم.

ابزار Invision Studio

InVision Studio یکی دیگر از نرم افزارهای نمونه سازی است که به طراحان وب اجازه می‎دهد تا اید‌های خود را عملی کنند و نحوه تعامل کاربران با آن‌ها را آزمایش کنند. InVision Studio با ایجاد یکپارچگی بین عناصر تشکیل دهنده سایت، بستری را برای آزمایش UX و UI برای شما فراهم می‌کند.

ابزار figma

فیگما در درجه اول، یک ابزار و نرم افزار طراحی وب آنلاین است که به شما امکان می دهد طراحی خود را نمونه‌سازی و ویرایش کنید. با استفاده از فیگما می‌توانید نمونه‌های اولیه ایجاد شده از طراحی خود را به راحتی با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

Figma یک نرم افزار عالی برای طراحی UX و UI است که بر روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابلیت اجرا دارد و برای استفاده از آن، هم سایت و هم اپلیکیشن در دسترس است. فراموش نکنید که در ایران برای استفاده از این ابزار حتماً باید از فیلترشکن استفاده کنید. این ابزارهای کاربردهای فراوانی دارد که در مقاله فیگما چیست به آن پرداخته‌ایم.

ابزار WordPress

وردپرس (WordPress)، بی‌اغراق شناخته‌شده‌ترین و یکی از بهترین ابزارهای طراحی سایت بدون یک خط کدنویسی است. تعداد بالایی از وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی با وردپرس ساخته شده‌اند؛ چرا که طراحی سایت با آن ساده و مدیریتش راحت است. در کنار آن می‌توانید با چند کلیک، افزونه‌ها و قابلیت‌های پیشرفته به وب‌سایت خود اضافه کنید.

خوشبختانه استفاده از وردپرس در سراسر دنیا رایگان است و صرفا ممکن است برای قالب‌های و افزونه‌های حرفه‌ای هزینه پرداخت کنید.

عناصر کلیدی طراحی سایت چیست؟

تصویر گرافیکی یک مرد و زن که در حال قرار دادن المان های سایت روی وب‌سایت

یک سایت خوب، سایتی است که بین ویژگی‌های ظاهری و عملکردی آن یک بالانس و تعادل برقرار باشد. اگر وب‌سایت شما زیبا و شکیل باشد اما نتواند نیاز کاربران را برطرف کند، زیبایی وب‌سایت نمی‌تواند مشکلات فنی و عملکردی را جبران کند. بنابراین وب‌سایت شامل دو عنصر کلیدی است: عنصر زیبایی بصری و عنصر عملکرد و کاربرد.

عناصر ظاهری

برخی از عناصر ظاهری شامل موارد زیر است:

  • لوگو
  • فونت‌ها
  • رنگ‌ها
  • اشکال
  • چیدمان
  • آیکون‌ها
  • تصاویر
  • ویدیوها

عناصر عملکردی

در کنار عناصر ظاهری، برخی از عناصر عملکردی شامل موارد زیر است:

  • ناوبری و سهولت جابه‌جایی میان صفحات وب‌سایت
  • تجربه‌کاربری و بهینه‌سازی تعامل کاربر با وب‌سایت
  • بهینه‌بودن سرعت وب‌سایت
  • بهینه‌بودن کدنویسی وب‌سایت طوری که هم برای کاربر و برای گوگل بهینه باشد
  • واکنش‌گرا بودن و بهینه بودن با دستگاه‌های مختلف

پونیشا، در مسیر ناهموار طراحی سایت همراه شماست!

حالا که با طراحی سایت آشنا شدید، مهم‌ترین مسئله قدم بعدی شماست. مهم نیست هدفتان این باشد که بخواهید طراحی سایت را به افراد متخصص واگذار کنید یا اینکه بخواهید به‌عنوان طراح سایت، پروژه جذب کنید، در هر صورت پونیشا همراه شماست!

کارفرمایان می‌توانند در پونیشا پروژه خودشان را ثبت کنند و از بهترین متخصص‌ها برای طراحی سایت خود کمک بگیرند و همچنین شما به عنوان طراح سایت می‌توانید به کارفرماها پیشنهادهایتان را ارسال کرده و کسب درآمد کنید!

منابع: HotJar | simplilearn

۴.۶/۵ - (۱۵ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds