Desktop Image
skip to Main Content
۵۰ سوال که بايد قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسيم (بریف طراحی لوگو)

۵۰ سوال که بايد قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسيم (بریف طراحی لوگو)

اگر شما نیز از فریلنسرهای فعال در حوزه طراحی لوگو هستید، قبل از اينکه بریف طراحی لوگو را برای هر مشتری آماده کرده و شروع به طراحی کنيد، بايد درک درستی از کار داشته باشيد. اين بدان معناست که بايد سوالات بسياری برای استخراج اطلاعات کافی از مشتری بپرسيد. اين کار به شما کمک می‌کند راه را برای رسيدن به نتيجه‌ی دلخواه هموار کنید و رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان خود برقرار کنيد که منجر به همکاری در کارهای بيشتری شود. اما باید چه سوالاتی از مشتری بپرسیم؟

سوالات پيشنهادی ما که در ادامه بیان می‌کنیم، تمام زمينه‌ها را پوشش داده و کمک می‌کنند سوابق مشتری، مخاطب هدف او، نقاط قوت و ضعف و اهدافش را بشناسيد، يعنی هرچيزی که براي جلب رضايت او نياز داريد را با سوالاتی مشخص به دست خواهید آورد و می‌توانید از آن‌ها برای تهیه بریف لوگو و در نهایت طراحی لوگوی حرفه‌ای استفاده کنید. اما قبل از آن بیایید با ماهیت بریف طراحی لوگو آشنا شویم.

بریف طراحی لوگو چیست؟

بریف یا Brief طراحی لوگو، خلاصه‌ای فهرست‌وار از جزئیاتی است که باید در طراحی یک لوگو مورد نظر قرار بگیرد. بیریف لوگو، می‌تواند توسط کارفرما به طراح داده شود و یا طراح با طرح پرسش‌هایی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، آن را تدوین کند. اطلاعاتی که در باید در بریف قرار گیرد می‌تواند شامل حوزه فعالیت برند، سبک لوگوی پیشنهادی، رنگ‌های مورد نظر، بودجه، مدت زمان طراحی و … باشد. نوشتن یک بریف دقیق قبل از شروع طراحی، امکان رضایت پس از طراحی را بالا برده و میزان ادیت‌های مورد نیاز را به حداقل می‌رساند. بهترین روش کسب اطلاعات مورد نظر در بریف، پرسش است.

در ادامه ۵۰ سوالی را که قبل از طراحی لوگو بايد از مشتری بپرسيد، برايتان آورده‌ايم. مشخصا نيازی نيست تک تک اين سوالات را بپرسيد، بنابراين از اين فهرست به عنوان يک راهنما استفاده کنيد تا پروژه طراحی لوگو خود را به بهترین نحو، به انجام برسانید.

درباره اطلاعات اولیه شرکت بپرسید

قبل از هرچیز، باید بدانید ماهیت شرکت یا کسب و کاری که برای آن لوگو تهیه می‌کنید چیست. برای کسب اطلاعات از تاریخچه و کاری که شرکت انجام می‌دهد، می‌توانید سوالات زیر را مطرح کنید.

  1. نام شرکت/سازمان/محصول/خدمت شما چيست؟
  2. چند سال از تاسيس شرکت شما می‌گذرد؟
  3. آیا ممکن است کسب و کار خود را توصيف کنيد؟
  4. دليل تاسيس شرکت و انگيزه‌ی شما در اين کار چه بوده است؟
  5. اگر مي‌خواستيد کسب و کارتان را در يک کلمه توصيف کنيد، چه می‌گفتيد و چرا؟
  6. رقبای اصلی شما کدامند؟
  7. چه چيزی شرکت شما را از رقبا متمايز می‌کند؟
  8. رقبای شما چطور بازاريابی می‌کنند؟
  9. چه محصولات يا خدماتی ارائه می‌دهيد؟
  10. اندازه‌ی شرکت شما چقدر است؟ (تعداد کارکنان؟ درآمد؟)
  11. نقاط قوت شرکت شما چيست؟
  12. نقاط ضعفتان چيست؟
  13. اهداف بلندمدت شرکت چه هستند؟ شرکت خود را در ۵ سال آينده چطور ارزيابی می‌کنيد؟ در ۱۰ سال و ۳۰ سال آينده چطور؟
طراحی لوگو

مخاطبان هدف را در بریف لوگو در نظر بگیرید

شناخت مخاطبان هدف، تاثیر زیادی در بخش‌های مختلف طراحی لوگو خواهد داشت و کار شما را هموار خواهد کرد. شناخت نوع کاربران هدف، برای انتخاب رنگ لوگو نیز شما را راهنمایی خواهد کرد.

  1. اصلی ترين مخاطب هدف شما کيست؟
  2. رنج سنی مخاطب هدف چند سال است؟
  3. اکثريت آنها مرد هستند يا زن؟
  4. اکثريت مخاطبان شما کجا زندگی می‌کنند؟
  5. متوسط درآمد خانوار مخاطبان هدف چقدر است؟
  6. بازار جديدی وجود دارد که بخواهيد در آن وارد شويد؟ اگر هست، چه بازاری است و چرا؟
  7. اگر مشتريان شما بخواهند شرکت‌تان را در يک کلمه توصيف کنند، آن کلمه چيست و چرا؟
  8. مشتريان شما چطور از وجود شرکت‌تان مطلع می‌شوند؟
  9. چطور با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنيد

سوالاتی در مورد برندینگ بیان کنید

کسب و کارها معمولا، قواعد و قوانین مشخصی برای نحوه نمایش هویت برند خود به مخاطبان دارند و شما نیز باید این دستورالعمل‌ها در تهیه بریف طراحی لوگوی خود رعایت کنید. در این خصوص می‌توانید سوالات زیر را مطرح کنید.

  1. ارزش‌ها و/يا بيانيه ماموريت شرکت شما چه هستند؟
  2. لوگوی کنونی شما چگونه است؟
  3. چه چيزهايی را در مورد لوگوی خود دوست داريد و چه چيزهايی را نه؟
  4. چرا می‌خواهيد لوگوی خود را تغيير دهيد؟ می‌خواهيد لوگوی جديد چه کاری انجام دهد؟
  5. آیا یک شعار تبليغاتی که با لوگوی شما همراه باشد، داريد؟
  6. زمانيکه به لوگو و برند خود نگاه می‌کنيد، چه کلماتی احساس شما را توصيف می‌کند؟
  7. سه ويژگی که می‌خواهيد هنگام نگاه کردن به برند شما به ذهن مخاطب القا شود چه هستند؟
  8. کداميک از اين کلمات بيشتر با برند شما همخوانی دارند، سنتی يا مدرن؟
  9. کداميک از اين کلمات بيشتر با برند شما همخوانی دارند، دوستانه يا رسمی؟
  10. کداميک از اين کلمات بيشتر با برند شما همخوانی دارند، گرانقيمت يا مقرون به صرفه؟
  11. کداميک از اين کلمات بيشتر با برند شما همخوانی دارند، مصرف کننده يا تجاری؟
  12. چرا برند شما در حال حاضر از اين فونت، رنگ و … استفاده کرده است؟

ترجيحات مشتری در مورد لوگو را جویا شوید

سلیقه مشتری نیز اهمیت زیادی در طراحی شما و رضایت او از طرح شما خواهد داشت. بنابراین باید سعی کنید، در عین رعایت اصول طراحی لوگو، سلیقه مشتری را نیز در تهیه بریف طراحی لوگو نظر بگیرید. سوالات زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

  1. چه رنگ‌ها يا چه نوع پالت رنگی را می‌پسنديد؟
  2. لوگو بيشتر در کجا استفاده می‌شود؟ پرينت، وب…؟
  3. چه اجزايی از لوگوی کنونی را می‌خواهيد حفظ کنيد و چرا؟
  4. به نظر شما، ویژگی های یک لوگوی خوب و موفق چيست؟
  5. آیا محدوديتی در طراحی لوگو وجود دارد که بايد درنظر بگيريد؟
  6. چيزی هست که بايد در لوگو لحاظ شود، مثل بخشی از لوگوی کنونی، کلمات يا آيکون‌ها؟
  7. کداميک از لوگوهای ديگر را دوست داريد و چرا؟
  8. آیا لوگويی وجود دارد که اصلا دوست نداشته باشيد؟ دليل آن چيست؟

درباره بودجه و بازه زمانی سوال بپرسید

بودجه و بازه زمانی طراحی لوگو

بودجه‌ای که شرکت برای طراحی لوگو در نظر گرفته، زمانی که انتظار دارد لوگو را از شما تحویل بگیرد و به طور کلی نوع مدیریت کسب و کار، در تهیه بریف طراحی لوگو و قیمت گذاری لوگو تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین باید این سوالات را نیز مد نظر قرار دهید.

  1. براي طراحی لوگوی جديد، چه بودجه‌ای در نظر داريد؟
  2. چه مفاهيم و اصلاحاتی را تمايل داريد ببينيد؟
  3. آیا مهلت معينی تعيين کرده‌ايد؟ تصميم گيرندگان داخلی اين پروژه چه کسانی خواهند بود؟ بازخورد و تائيديه می‌دهند؟ (به مشتری تاکيد کنيد که هرچه تصميم گيرنده کمتر باشد، بهتر است)
  4. آیا شخص ديگری هم در پروژه سهيم است؟ پيمانکار طرف سوم يا سازمان/فريلنسر ديگری؟
  5. هر چند وقت يکبار، برای بررسی پیشرفت پروژه باهم ملاقات خواهید کرد؟
  6. آیا موضوع ديگری هست که بخواهيد اضافه کنيد و ما به آن اشاره نکرده باشيم؟
  7. نهايتا، می‌خواهيد نتيجه‌ی نهايی چه چيزی ارائه دهد و چه اطلاعاتی را در بر داشته باشد؟

جمع بندی

طراحی یک لوگوی یونیک و حرفه‌ای از نیازهای اساسی هر کسب و کاری است و اگر شما این مسئولیت را بر عهده می‌گیرید، حتما باید با انواع لوگوها آشنایی داشته باشید تا طراحی را به بهترین نحو انجام دهید. علاوه بر این، باید با نیازهای مخاطب خود آشنایی کامل داشته باشید و آن‌ها را در بریف طراحی لوگوی خود در نظر بگیرید. از همین رو، در این مقاله سوالاتی را بیان کردیم که پرسیدن آن‌ها از کارفرما، قبل از شروع طراحی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و بتوانید بهترین نتیجه را به آن‌ها ارائه دهید. هنگامی که برای پروژه های لوگو در پونیشا، پیشنهاد ارسال می‌کنید، می‌توانید این سوالات را از کارفرمایان بپرسید. اگر سوالات دیگری نیز در نظر دارید که می‌توانند در این مسیر مفید باشند، آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر می‌خواهید طراحی لوگوی خود را به فریلنسرها بسپارید، می‌توانید به راحتی پروژه خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر، پیشنهادات و بریف لوگو را برای شما ارسال کنند.

۴.۷/۵ - (۱۴ امتیاز)
دیدگاه‌ها
  1. سپاس از زحمات با ارزش شما
    واقعامطالب، مفید و کاربردی هستند.
    پرتوان باشید.

  2. سلام تشکر میکنم بخاطر مطلب کامل و ساده نویسی در سایت پونیشا

    1. سلام مهدی عزیز. خوشحالیم که خوشتون اومده و براتون مفید بوده.

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

© تمام حقوق برای پونیشا محفوظ است.

Back To Top

This will close in 0 seconds