skip to Main Content
لینک بیلدینگ (Link Building) چیست؟

لینک بیلدینگ (Link Building) چیست؟

در سئو کردن یک وب‌سایت، لینک بیلدینگ نقش مهمی در هدایت ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، به سایت دارد. وقتی که لینک سازی با پایه‌های فنی سئو، سئوی داخلی خوب، محتوای باکیفیت و تجربه کاربری خوب ترکیب شود، می‌تواند در ایجاد ترافیک بیشتر، به خصوص در کلمات کلیدی رقابتی، بسیار مؤثر باشد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی لینک بیلدینگ بپردازیم و بررسی خواهیم کرد که تاثیر آن بر سئو چیست؟ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

لینک بیلدینگ چیست؟

قبل از هر چیز باید بگوییم  که به طور کلی لینک بیلدینگ چیست؟ لینک بیلدینگ یا لینک سازی، همانطور که از نامش مشخص است، مربوط به ساخت لینک‌های متعدد و مرتبط در راستای بهتر دیده شدن وب سایت است؛ به بیان دیگر، می‌توان گفت لینک سازی، ستون هر استراتژی سئو است که مبتنی بر ایجاد شبکه‌ای از لینک‌ها در سراسر صفحات شما است تا بهبود و کیفیت محتوای خود را در یک زمینه خاص به گوگل نشان دهید.

این روزها لینک بیلدینگ بیشتر شبیه بازاریابی است و سازمان‌هایی که این امر را درک می‌کنند، معمولاً کسانی هستند که در درازمدت سود بیشتری می‌برند. البته فاکتورهای بسیار بیشتری برای دیده شدن محصول یا خدمات شما علاوه‌بر لینک بیلدینگ وجود دارد. اما این تکنیک یکی از ستون‌های سئوی سایت است. اما بیایید ببینیم سئو چیست؟

ارتباط لینک بیلدینگ با سئو

تاثیر لینک بیلدینگ بر سئو

سئو در واقع به بهینه‌سازی محتوای یک سایت برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ گفته می‌شود. سئو خود به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می‌شود. در ادامه  و برای شناخت بهتر لینک بیلدینگ، باید بدانیم سئو داخلی و سئو خارجی چیست.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی همانطور که از نامش مشخص است به هر فعالیت و اقدامی گفته می‌شود که داخل سایت انجام می‌شود تا رتبه سایت بهبود پیدا کند. همانطور که اشاره شد، سئو باعث افزایش رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود. پس لینک سازی داخلی در جهت سئو داخلی انجام می‌شود.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در خارج از سایت شما اتفاق می‌افتد تا رتبه‌بندی سایت شما را افزایش دهد. این فعالیت‌ها شامل لینک‌ها، استراتژی‌های مربوط شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر، بازاریابی تاثیرگذار در راستای هدف و موارد دیگر می‌شود. لینک سازی خارجی نیز از تکنیک‌های سئوی خارجی است.

لینک بیلدینگ چه تاثیری بر سئو دارد؟

لینک بیلدینگ فرآیند به دست آوردن هایپرلینک از وب سایت‌های دیگر به وب سایت شماست. هایپرلینک‌ها راهی برای کاربران است تا بتوانند بین صفحات مختلف در سراسر وب جابه‌جا شوند. موتورهای جستجو از این لینک‌ها برای خزیدن یا به اصطلاح کراول کردن در وب استفاده می‌کنند. آنها لینک‌های بین صفحات جداگانه در وب سایت شما را بررسی و ثبت می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که همه لینک‌ها عمداً توسط کارشناس سئو ساخته نمی‌شوند. بسیاری از آنها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. برای مثال، روزنامه نگاری که یک خبر را پوشش می‌دهد و آن را به یک منبع لینک می‌دهد یا به طور مثال وبلاگ نویسی که آنقدر عاشق دستگاه قهوه ساز جدید خود است که به خرده فروشی که آن را به آنها فروخته است، پیوند یا لینک می‌دهد.

به دست آوردن لینک‌هایی که ناخواسته ایجاد شده‌اند، نیز بسیار در لینک بیلدینگ تأثیر دارد. بنابراین در طول زمان همین لینک‌هایی که با هدف خاصی ایجاد نشده‌اند به سئوی سایت شما کمک خواهد کرد. البته در مواردی ممکن است به ضرر سایت شما هم تمام شوند!

در کنار این رویکرد بلندمدت، می‌توانید طیف وسیعی از تکنیک‌های لینک‌سازی را نیز به کار بگیرید. این لینک بیلدینگ‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا قدرت سایت خود را افزایش دهید و شانس خود را برای رتبه‌بندی خوب در گوگل و دریافت ترافیک از جستجوی کاربران افزایش دهید.

لینک بیلدینگ چگونه می‌تواند برای کسب و کارها مفید باشد؟

لینک بیلدینگ بدون شک برای کسب‌وکارهای آنلاین دارای سایت، بسیار مفید است. زیرا می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی و ترافیک بیشتر از جستجوی کاربران کمک کند. همچنین دارای طیف وسیعی از مزایای دیگر است که می‌تواند در راستای بهبود درآمدزایی شما کار کند.

بسیاری از اوقات، لینک سازی برای یک صفحه یا یک محصول باعث دیده شدن کل کسب‌وکار شما و درنتیجه فروش محصولات دیگر می‌شود. این یکی از نکاتی است که در نهایت منجر به رشد کار شما خواهد شد.

البته باید بدانید که همه این تکنیک‌ها زمانی نتیجه مثبت و خوبی خواهد داشت که محتوایی که تولید می‌کنید، مفید باشد. محتوای باکیفیت همیشه ترافیک سایت را بالا خواهد برد، هرچند این موضوع به زمان نیاز داشته باشد. بنابراین لینک بیلدینگ هم‌سو با محتوای باکیفیت، می‌تواند باعث دیده شدن کسب‌وکار شما شود. البته در اینجا منظور از کسب‌وکار می‌تواند صرفاً وب‌سایت شخصی شما نیز باشد.

بنابر آنچه گفته شد، لینک بیلدینگ نه به عنوان یک فعالیت مستقل، بلکه به عنوان چیزی که به سایر بخش‌های وب‌سایت شما اضافه می‌شود می‌تواند مفید باشد.

انواع بک لینک (فالو – نوفالو -)

پیش از آن که انواع بک لینک را بررسی کنیم باید به این سؤال پاسخ دهیم که به طور کلی بک لینک به چه معناست.

Backlink یک لینک است که به‌واسطه آن کاربر از یک صفحه به صفحه دیگری فرستاده می‌شود. این توضیح، ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان بک لینک را با آن معرفی کرد. در ادامه انواع بک لینک را مقایسه خواهیم کرد.

دو نوع از مهم‌ترین بک لینک‌ها شامل بک لینک nofollow و dofollow می‌شود. یکی دیگر از عواملی که گوگل هنگام تجزیه و تحلیل لینک‌ها در یک صفحه ارزیابی می‌کند، ویژگی nofollow است. هنگامی که در کد لینک قرار می‌گیرد، خزنده موتورهای جستجوگر می‌دانند که نباید این صفحه را جزء بک لینک‌های سایت شما به حساب آورند. این بدان معنی است که لینک‌های نوفالو تأثیری در سئو سایت شما نخواهند داشت.

معمولاً به صورت پیش فرض همه لینک‌ها از نوع فالو هستند اما زمانی که قصد دارید یک لینک به سایت شما آسیب نزند، می‌توانید آن را نوفالو کنید. لازم به ذکر است که تشخیص این موضوع با کارشناس سئو است. این برچسب یا همان تگ نوفالو، معمولاً در لینک‌های رسانه‌های اجتماعی یا بخش مربوط به نظرات کاربران یک وبلاگ استفاده می‌شود.

شما نیز می‌توانید برای سئو کردن وب سایت خود، از خدمات سئو که فریلنسرهای پونیشا ارائه می‌دهند، بهره ببرید و پروژه‌ی سئوی خود را به آن‌ها بسپارید.

انکرتکست چیست؟

مورد دیگری که باید در ساخت بک لینک به آن توجه کنید، انکرتکست است که می‌توانید نقش مهمی در استراتژی لینک سازی شما داشته باشد. اگر با معنی Anchor text آشنایی ندارید، این گونه تصور کنید که انکر تکست همان متنی است که با کلیک روی آن وارد یک سایت دیگری خواهید شد. برای مثال در لینک پونیشا، با کلیک روی واژه پونیشا وارد صفحه اول سایت ما خواهید شد و “پونیشا” انکرتکست این لینک خواهد بود.

انواع روش‌های لینک سازی

انواع روش های لینک سازی

لینک سازی به دو دسته کلی، یعنی لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم می‌شود که در معرفی سئوی داخلی و خارجی، به آن اشاره کردیم. لینک سازی داخلی میان صفحات یک وب سایت ارتباط هدفمند برقرار خواهد کرد. اما در لینک‌سازی خارجی، از دامنه‌های دیگر به سایت مرجع لینک داده شده یا به اصطلاح بک لینک ساخته می‌شود.

جمع بندی

همانطور که خواندید، لینک بیلدینگ یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که باید برای موفقیت سئوی وبسایت خود، در سایتتان پیاده‌سازی کنید. این کار علاوه بر کمک به دیده شدن وب سایت شما، می‌تواند درآمدزایی زیادی برای شما داشته باشد. مخصوصاً اگر در وب سایت خود محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهید.

درواقع هرچه ترافیک و ورودی وب سایت شما بیشتر باشد، احتمال افزایش فروش و درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. در نهایت نیز در نظر داشته باشید که لینک بیلدینگ باید با استراتژی و هدف مشخص و زیر نظر کارشناس سئو انجام شود تا بهترین نتایج برای سایت شما حاصل شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها
  1. بسیار عالی. ممنون میشم مقالات و توضیحات بیشتری در مورد بک لینک و همچنین سئو در قسمت لینک دهی مخصوصا استفاده از پلاگین های کاربردی در قسمت لینک سازی رو ارائه بدید تو سایت

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds