skip to Main Content
معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی و کاربردهای آن ها

معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی و کاربردهای آن ها

کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر است؟ این سوال درست مانند این است که بپرسید کدام زبان رایج در بین مردم جهان، بهتر است؟ واقعیت این است که انتخاب زبان بستگی به این دارد که کجا هستید، چه می‌خواهید بکنید و به دنبال چه چیزی می‌گردید؟ زبان وسیله برقراری ارتباط است و زبان برنامه‌نویسی هم وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با کامپیوتر. برای اینکه بفهمیم برای کارهای مختلف، چه زبانی را در جهت برقراری ارتباط با کامپیوتر انتخاب کنیم، بهتر است یک سوال پایه‌ای را جواب دهیم: برنامه نویسی چیست؟

به زبان خیلی ساده، برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از دستوراتی است که برای یک سیستم نوشته می‌شود، تا آن سیستم دستورات را مطابق با خواست ما، یکی پس از دیگری اجرا کند. یک زبان برنامه‌نویسی لغات، دستورات و قوانینی را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد تا از طریق آن بتواند با کامپیوترها و سیستم‌ها صحبت کند. درست مشابه همان کاری که ما در زبان و هنگام صحبت کردن انجام می‌دهیم و با انتخاب واژگان و استفاده از دستور زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم.

انواع زبان های برنامه نویسی و سطوح آن ها

انواع زبان های برنامه نویسی و سطوح آن ها

برای رسیدن به زبانی که با مقصد و هدف ما هماهنگ باشد، ابتدا می‌باست زبان‌های برنامه‌نویسی را با دسته‌بندی‌های مختلف بشناسیم. در اینجا سه دسته‌بندی رایج در زبان‌های برنامه‌نویسی را بررسی می‌کنیم:

  • دسته‌بندی بر اساس کاربرد هر زبان
  • دسته‌بندی بر اساس حوزه استفاده
  • دسته‌بندی بر اساس سطح زبان برنامه‌نویسی

انواع کاربردهای زبان های برنامه‌نویسی

کاربرد استفاده و محل استفاده، در واقع به کدهایی برمی‌گردد که برنامه‌نویس از آن‌ها استفاده می‌کند. برخی از زبان‌ها مخصوص ویندوز است و برخی دیگر فقط در لینکوس کاربرد دارد. بعضی از زبان‌ها برای توسعه نرم‌افزارهای موبایل استفاده می‌شود و عده‌ای دیگر به درد توسعه وب می‌خورد. البته با پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات، امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد که دارای چندکاربرد باشند. اما در حالت کلی، می‌توان چهار کاربرد برای زبان‌های برنامه‌نویسی در نظر گرفت:

زبان های برنامه نویسی تحت دسکتاپ

این دسته از زبان‌ها برای توسعه نرم‌افزارهای تحت سیستم‌عامل‌های کامپیوتری مانند ویندوز، لینوکس یا مک کاربرد دارند.

زبان های برنامه نویسی تحت وب

برای توسعه وب و پیاده‌سازی سیستم‌های آنلاین از این دسته زبان‌ها استفاده می‌شود. این زبان‌ها به دو دسته فرانت‌اند (Front End) یا سمت کاربر و بک‌اند (Back End) یا سمت سرور تقسیم می‌شوند.

زبان های برنامه‌نویسی موبایل

این زبان‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها در دنیای امروزی شامل پلتفرم‌های اندروید و آی‌او‌اس است. بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل را در پونیشا بلاگ معرفی کرده‌ایم.

زبان های چندکاربردی

این دسته از زبان‌ها برای دو و یا هر سه کاربرد قبلی، قابلیت استفاده دارند.

انواع حوزه‌های کاربری زبان ها

انواع حوزه‌های کاربری زبان ها

این دسته‌بندی براساس حوزه اجرا یا استفاده از زبان برنامه‌نویسی ایجاد شده است. به این معنا که برخی از زبان‌ها فقط برای یک کار خاص استفاده می‌شوند. مثلا با زبان HTML فقط صفحات وب را ایجاد می‌کنند. اما برخی از زبان‌ها برای امور مختلفی کاربرد دارند، مثلا از پایتون برای تحیل داده، توسعه سمت سرور و سایر موارد استفاده می‌شود.

زبان های خاص‌دامنه

به این ترتیب زبان‌هایی که فقط برای یک هدف به وجود آمده‌اند را زبان‌های برنامه‌نویسی خاص‌منظوره یا خاص‌دامنه(Domain Specific) می‌نامند. زبان‌هایی مانند HTML برای شکل دادن به صفحات وب، SQL برای کار با پایگاه‌های داده و VHDL برای توصیف سخت‌افزار در این رده از زبان‌ها جا می‌گیرند.

زبان های همه منظوره

زبان‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان مجموعه‌ای متنوع از نرم‌افزارها را در زمینه‌های گوناگون نوشت، زبان‌های عام‌منظوره یا همه منظوره(General purpose) می‌نامند. زبان‌های معروف و پرکاربرد این گروه PHP، C، پایتون و جاوا هستند.

در یک جمله می‌توان گفت که زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره ساختار خاصی برای زمینه نرم‌افزاری خاصی نداشته ولی زبان‌های خاص‌منظوره برای استفاده در حوزه‌ای خاص کاربرد دارند.

سطوح زبان های برنامه نویسی

یک دسته‌بندی مهم‌ دیگر در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی، سطح‌بندی آن‌هاست. زبان‌ها به دو سطح اصلی تقسیم می‌شوند:

زبان‌های سطح پایین(Low Level)

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین یا Low-Level Programming Languages زبان‌هایی هستند که به سطح ماشین می‌چسبند و بسیار به آن نزدیک هستند. کدنویسی این زبان‌ها به صورت رشته‌های صفر و یک صورت می‌پذیرد. این زبان‌ها به سخت‌افزار نزدیک هستند و در نوشتن الگوریتم آن‌ها، آنچه که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، جزئیات سخت‌افزاری است. نحوه مدیریت حافظه، فراخوانی اطلاعات از پردازنده‌ها و نحوه مدیریت خانه‌های ذخیره‌سازی در CPU، مثال‌هایی هستند که درک این نوع از زبان‌ برنامه‌نویسی را برای شما ممکن می‌کنند.

ویژگی اصلی این نوع از زبان‌ها این است که برنامه‌نویس باید شبیه به ماشین‌ها فکر کند؛ بنابراین برنامه‌نویسی و درک الگوریتم این دست از برنامه‌ها سخت‌تر است. از سوی دیگر به این دلیل که تقریبا به طور مستقیم با کامپیوتر صحبت می‌کنیم، سرعت اجرای این برنامه‌ها به مراتب بالاتر از زبان‌های سطح بالاست. در مجموع ویژگی‌های مهم زبان‌های سطح پایین، عبارتند از:

  • عدم وجود قابلیت انتزاع (abstraction) در تحلیل و نوشتن برنامه‌ها
  • نزدیکی به زبان ماشین و درک سخت آن برای انسان
  • نیاز به مدیریت حافظه و مدیریت مستقیم پردازنده

زبان‌های سطح بالا(High Level)

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا یا High-level Programming Languages با استفاده از کلمات و علائم کدنویسی شده و برای انسان خواناتر هستند. در این زبان‌ها تفکرات مشابه به تفکر انسانی است، به نوعی که در برخی از این زبان‌های برنامه‌نویسی اگر کدها را جمله به جمله بخوانیم، گویی که با یک انسان دیگر صحبت می‌کنیم. این زبان‌ها به صورت مستقیم توسط ماشین درک نمی‌شوند بلکه کدنویسی‌ها باید به کدهای سطح پایین تبدیل شده و سپس روی ماشین اجرا شوند.

در زبان‌های سطح بالا صرفا آنچه که اهمیت دارد، الگوریتم و منطق برنامه‌نویسی است و مدیریت حافظه یا چگونگی اجرای کدها به برنامه‌نویس ارتباطی ندارد. در واقع برنامه‌نویسی با یک زبان سطح بالا و کدنویسی با آن به معنای پیاده‌سازی یک نرم‌افزار است و چگونگی پردازش آن اهمیتی ندارد. کدهای سطح بالا به سادگی درک می‌شوند، سرعت کدنویسی در این زبان‌ها بالاست و الگوریتم‌ها بدون توجه به جزئیات غیرضروری پیاده‌سازی می‌شوند. اما فرایند ترجمه کدها به کدهای سطح‌پایین و قابل درک برای ماشین، سرعت این زبان‌ها را نسبت به زبان‌های سطح پایین، کمتر می‌کند. در مجموع این ویژگی‌های مهم زبان‌های سطح بالا هستند:

  • قابلیت انتزاع یا تجرید بسیار بیشتری دارند
  • به زبان انسان نزدیک‌تر است و به طور مستقیم پردازش نمی‌شود
  • در این زبان‌ها به مدیریت حافظه و مدیریت مستقیم پردازنده نیازی نداریم.

بهترین زبان‌ برنامه‌نویسی برای بک اند سایت

بهترین زبان‌ برنامه‌نویسی برای بکند سایت

در ادامه این نوشته به سراغ بهترین‌ها می‌رویم. این را به یاد داشته باشید که هر ویترینی از بهترین‌ها دارای یک زمینه و عقبه‌ای است که از آن حمایت می‌کند و این عقبه دقیقا همان بکند سایت است. اما بک اند چیست؟ توسعه وب کار جذاب و پرطرفدار اما سختی است و برای ایجاد یک سایت جذاب نیاز به همکاری دو بخش مجزای فرانت اند و بکند است. فرانت اند زیبایی ظاهری سایت را برعهده دارد و بک اند عهده‌دار کارهای پشت صحنه وبسایت است. بک اند موتور متحرک یک سایت است که در زیر پوسته و ظاهری قرار گرفته که کاربر آن را نمی‌بیند. تنوع زبان برای برنامه‌نویسی سمت سرور باعث گسترش روزافزاون طراحی سایت شده است. زبان‌های متفاوتی بری طراحی بک اند وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه چند مورد از این زبان‌ها را بررسی می‌کنیم:

پی اچ پی (PHP)

نزدیک به ۷۹درصد از کل وب‌سایت‌های جهان با این زبان برنامه‌نویسی شده‌اند. پی اچ پی (PHP) برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و از آن زمان تاکنون، ابزارهای فراوانی را در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار می‌دهد. یکی از قابل توجه‌ترین مزایای آن، توانایی این زبان در تعامل آسان با بانک‌های اطلاعاتی است. ضمن اینکه PHP یک انتخاب خوب برای یادگیری زبان اول برنامه‌نویسی است. شرکت‌های معروف Facebook ، Lyft ، Viber  و بسیاری دیگر، از PHP استفاده می‌کنند. شما هم میتوانید در پونیشا پروژه‌ی پی اچ پی خود را ثبت کنید.

سی شارپ (#C)

سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا است و توسط مایکروسافت طراحی شده و بر روی فریمرک .NET اجرا می‌شود. این زبان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی از جهت یادگیری و قابلیت استفاده است و از آن در توسعه برنامه‌های موبایل، برنامه‌های دسکتاپ، ساخت بازی‌ها، توسعه وبسایت و سایر موارد استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگی مانند ANSYS ، Wells Fargo ،  Unitedhealth Group و بسیاری دیگر، از سی شارپ استفاده می‌کنند. شما نیز میتوانید در پونیشا پروژه‌ی سی شارپ خود را ثبت کنید.

ویژوال بیسیک

این زبان محصول شرکت مایکروسافت بوده و یک زبان برنامه‌نویسی چند پارادیمی محسوب می‌شود. این زبان به برنامه‌نویس امکان می‌دهد تا از یک رابط گرافیکی استفاده کند و از آن می‌توان به بهترین شکل برای ساختن برنامه‌هایی ساده، ایمن و شی‌گرا استفاده کرد. این زبان برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ، توسعه نرم‌افزار موبایل، توسعه وبسایت، ساخت بازی و … کاربرد دارد. شرکت‌هایی همچون Comcast ، USLI ، Gibson, Dunn & Crutcher و بسیاری دیگر، از ویژال بیسیک استفاده می‌کنند.

روبی (Ruby)

روبی یک زبان شی گرا است که در سال ۱۹۹۵ توسط Yukihiro Matsumoto که به Matz معروف است، طراحی و ساخته شد. این زبان به گونه‌ای طراحی شده که برنامه‌نویسان مبتدی به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند و در عین حال، به اندازه کافی قدرتمند است که برنامه‌نویسان حرفه‌ای، تمام ابزار مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند. این دوگانگی به ظاهر متناقض، حاصل طراحی شی‌گرای محض روبی و انتخاب دقیق Matz در استفاده از ابزار زبان‌های دیگر در برنامه خود است. شرکت‌های بزرگی نظیر Codecademy ، AngelList و RapGenius از روبی استفاده می‌کنند. شما نیز میتوانید در پونیشا پروژه‌ی روبی خود را ثبت کنید.

فریم‌ورک های محبوب توسعه بک اند

اگر نمی‌دانید فریمورک چیست، باید بگوییم که فریم‌ورک در واقع یک چارچوب برنامه‌نویسی است که شامل مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و قوانین است و این قدرت را به برنامه‌نویس می‌دهد تا با کدنویسی کمتر، بهترین نتیجه ممکن را به دست آورد. برای توسعه بکند، فریورک‌های قدرتمند و متنوعی وجود دارند که در اینجا با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

لاراول

 لاراول فریمورک توسعه وب است که با زبان PHP نوشته شده و دارای ساختار زبانی عالی است. در معماری خود از MVC استفاده می‌کند و تلاش دارد با کاهش کارهایی مانند تایید اعتبار، مسیریابی، نشست‌ها و ذخیره سازی که در اکثر پروژه‌های وب انجام می‌شود، توسعه وب را ساده‌تر کند. انتخاب این فریمورک برای توسعه وب، در بین برنامه‌نویسان رو به افزایش است و همین باعث شده که لاراول از انجمن‌های پشتیبان آنلاین خوبی برخوردار باشد که در صورت رخ دادن هرگونه مشکلی می‌تواند کمک حال بسیار خوبی برای توسعه دهندگان باشد. شما نیز میتوانید در پونیشا پروژه‌ی لاراول خود را ثبت کنید.

ای اس پی دات نت  (ASP.Net)

ASP.NET  یک فریمورک برنامه وب، ساخت مایکروسافت است که امکان طراحی وبسایت با استفاده از زبان‌های C#  ،  Visual Basic (VB) و … را به برنامه نویسان می‌دهد. دات نت در سال ۲۰۱۶ منبع باز شد. کدهای آن بسیار پایدار و قابل اعتماد است و این باعث شده که انتخابی محبوب برای برنامه نویسان باشد. شما نیز میتوانید در پونیشا پروژه‌‌ ای اس پی دات نت خود را ثبت کنید.

اکسپرس  (Express)

اکسپرس یک فریمورک سریع و محبوب از   Node.js است. اکسپرس به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین فریمورک‌های تحت وب است. این محبوبیت باعث استفاده شرکت‌های معتبری همچون  IBM،  Uber و بسیاری دیگر، از این فریمورک شده است.

این فریمورک برخی از ویژگی‌های اصلی‌اش را بدون مشاهده ویژگی‌های Node.js فراهم می‌کند و غیر همزمان، از عملکرد قوی Node.js بهره می‌برد. اکسپرس کاملا انعطاف پذیر است و از برنامه‌های کامل و همچنین REST API نیز پشتیبانی می‌کند. شاید بزرگترین اشکال در پروژه‌ی اکسپرس (حداقل برای مبتدیان) این واقعیت است که هیچ روش مشخصی برای انجام کارها وجود ندارد.

بهترین زبان‌ برنامه نویسی برای فرانت اند سایت

بهترین زبان‌ برنامه نویسی برای فرانت اند سایت

اگر کنجکاو هستید که بدایند فرانت اند چیست؟ ساده‌ترین پاسخ درباره فرانتند این است که به هر بخش قابل مشاهده از وبسایت یا نرم‌افزار توسط کاربران اطلاق می‌شود. فرانتند، کدهای غیرقابل فهم برای کاربران را به شکل ظاهری گرافیکی و بصری در می‌آورد تا کاربر بتواند از بخش‌های مختلف سایت استفاده کند. تمامی فرم‌های اطلاعات شامل صدا، تصویر، ویدیو و به صورت کلی هرچیزی که برای کاربر قابل درک باشد، در بخش فرانت اند تعیین می‌شود. فرانت اند به دو بخش اصلی طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. در بخش طراحی، طراحان با نرم‌افزارهای گرافیکی از جمله فتوشاپ، ادوبی ایکس دی، فیگما و… ظاهر سایت را طراحی می‌کنند. اما بخش توسعه کاربری، شامل پیاده‌سازی ظاهر سایت در قالب کدهای CSS, HTML و جاوااسکریپت است. کدهای نوشته شده در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می‌شوند.

امروزه برای برنامه‌نویسی فرانت اند، زبان‌های زیادی وجود دارد؛ اما سه زبان مهم و اصلی در این حوزه HTML،  CSS و جاوا اسکریپت هستند. با گذر زمان، هر یک از این زبان‌ها شامل نسخه‌های مختلف شدند، به عنوان مثال، تایپ اسکریپت، نسخه‌ بهبود یافته از جاوا اسکریپت است و از آن هنگام کدنویسی با برخی فریمورک‌ها مانند انگولار استفاده می‌شود، اما قالب اصلی هنوز همان سه زبان نام برده‌شده در بالا هستند. در ادامه مروری بر این سه زبان خواهیم داشت.

زبان  HTML

زبان HTML یک زبان برنامه‌نویسی نیست، بلکه یک زبان نشانه‌گذاری محسوب می‌شود که به عنوان هسته و بدنه اصلی صفحات وب به حساب می‌آید. منظور از زبان نشانه گذاری، این است که کد نوشته شده به زبان HTML مانند یک فایل متنی است که اجزای مختلف آن با تگ از هم جدا شده‌اند. به صورت کلی، از این زبان برای ایجاد ساختار صفحات وب استفاده می‌شود. شما میتوانید در پونیشا متخصص HTML خود را پیدا کنید.

زبان  CSS

زبان CSS (مخفف عبارت Cascading Style Sheets) برای شکل‌دهی به اجزای مختلف صفحات سایت مانند متن، تصویر، کادرها و… ساخته شده است. در حقیقت شما اجزا و المان‌های یک سایت یا برنامه را با HTML در صفحه‌ی خود قرار می‌دهید و با استفاده از CSS شکل و ظاهر آن المان‌ها را شخصی سازی می‌کنید. پس CSS به طراحان سایت کمک می‌کند که بدون محدودیت، خلاقیت‌های خود را در طراحی صفحات سایت پیاده‌سازی کنند. شما میتوانید در پونیشا متخصص CSS خود را پیدا کنید.

زبان برنامه نویسی  Javascript

این زبان برنامه نویسی در سمت کاربر پردازش می‌شود. برنامه نویس فرانت اند به کمک جاوا اسکریپت می‌تواند به پویانمایی صفحاتی که با HTML و CSS طراحی کرده است بپردازد. در حقیقت، شما با کمک جاوا اسکریپت می‌توانید به صفحات طراحی شده جان ببخشید. برای مثال اگر  روی یک دکمه‌ی ارسال کلیک کنید، این جاوا اسکریپت است که فرم را به سرور ارسال می‌کند.

نیاز است تا قبل از شروع یادگیری جاوا اسکریپت، به برخی از مفاهیم HTML و CSS مسلط باشید. جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سطح جهان است. از این زبان بیشتر در طراحی  فرانت اند استفاده می‌شد، اما با ظهور Node.js در چند سال گذشته، جاوا اسکریپت گزینه دیگری برای توسعه بک اند، محسوب می‌شود که این مسئله نشان‌دهنده اهمیت یادگیری زبان جاوا اسکریپت برای برنامه نویسان وب است. تمام طراحان وب در حوزه فرانت اند مطمئنا با جاوا اسکریپت اخت شده اند اما توسعه دهندگان در حوزه بک اند نیز بهتر است یادگیری جاوا اسکریپت را در برنامه‌های خود قرار دهند. شما میتوانید در پونیشا متخصص جاوا اسکریپت خود را پیدا کنید.

فریم ورک های محبوب توسعه فرانت اند

فریم‌ورک‌ها ابزارهای بسیار مهم و محبوب در فرآیند توسعه اپلیکیشن های وب و موبایل محسوب می‌شوند. برای مثال، فریم‌ورک‌ها مسئولیت عملکرد مستمر وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و نتفلیکیس را بر عهده دارند. فریم‌ورک‌ها متشکل از تعداد زیادی کامپوننت (Component) از پیش ساخته هستند که امکان توسعه و سفارشی سازی اپلیکیشن‌ها را در اختیار برنامه نویسان قرار خواهد داد.

فریمورک ری اکت React.js

فریم ورک React.js یک کتابخانه کامپوننت محور (Component-Based) جاوا اسکریپت محسوب می شود که به Syntax JSX مجهز است. این فریم ورک توسط یکی از مهندسین نرم افزار شرکت فیسبوک برای مقابله با مشکلات گسترش شبکه اپلیکیشن آن طراحی شد. این فریم ورک فرانت اند به صورت رسمی در سال ۲۰۱۱ در اپلیکیشن فیسبوک استفاده شد و دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک کتابخانه منبع باز در دسترس برنامه نویسان قرار گرفت.

یکی از مهم ترین خصوصیات فریم ورک React.js تعبیه یک DOM مجازی (مدل شی گرای سند) در آن است که به صورت اتصال داده یک طرفه (۱-way data binding) فعالیت می‌کند. به طور کلی فریم ورک React.js به لطف DOM مجازی، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. یادگیری این فریم ورک نیز در مقایسه با فریمورک‌های دیگر به خصوص Angular  برای برنامه نویسان آسان تر است.

فریم ورک React.js در کجا استفاده می شود؟

فریم ورک React.js بیشتر برای توسعه رابط کاربری (UI) وب اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای (SAP)  و نرم افزارهای موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که React یک کتابخانه است، شما برای توسعه اپلیکیشن‌های پیچیده باید از کتابخانه های دیگر نظیر Redux و React Router  در کنار آن استفاده کنید. اگر نمی‌دانید کتابخانه چیست، در پونیشا بلاگ، آن را توضیح داده‌ایم. علاوه بر این، با استفاده از پلتفرم React Native نیز می‌توانید اپلیکیشن‌های قدرتمند iOS و اندورید را برنامه نویسی کنید.

فریم ورک React.js به خاطر عملکرد سطح بالایی که دارد، برای اپلیکیشن‌هایی که همواره نیاز به آپدیت دارند، گزینه بسیاری مناسبی به شمار می‌رود؛ برای مثال اپلیکیشن اینستاگرام نیز همانند فیسبوک از این فریم ورک استفاده کرده است. علاوه بر این، کمپانی‌هایی نظیر نتفلیکس، نیویورک تایمز، یاهو، Dropbox، Paypal، پینترست، Uber و شرکت‌های بزرگ دیگری نیز از این فریم ورک در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

فریمورک انگولار (Angular)

فریمورک Angular از طرف زبان تایپ اسکریپت پشتیبانی می‌شود. کمپانی گوگل این فریمورک را به عنوان نسخه بروز رسانی شده Angular.js روانه بازار کرد. البته توجه به نیازهای مدرن‌تر، نظیر تحولات تکنولوژی نیز در توسعه این فریمورک دخیل بوده‌اند.

تیم گوگل فریم ورک انگولار را به صورت رسمی در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، البته در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، نسخه‌های آلفا و بتای این فریمورک در بازار وجود داشتند. انگولار یک فریمورک کامپوننت محور است که بر خلاف React.js به صورت اتصال داده دو طرفه (۲-way data binding) کار می‌کند. اگرچه این فریمورک جامعه کاربری بزرگ و مستندات (Documentation)  بی‌شماری دارد، اما فراگیری آن برای برنامه‌نویسان دشوار است؛ در حقیقت مستندات آن موجب سردرگمی بیشتر برنامه نویسان مبتدی می‌شود.

فریم ورک Angular در کجا استفاده می شود؟

انگولار با هدف توسعه اپلیکیشن‌های وب و موبایل طراحی شده است. در حقیقت این فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای (Single-page app) و چند صفحه‌ای (Multi-page app) مورد استفاده برنامه نویسان قرار می‌گیرد. گوگل در مورد اپلیکیشن‌های موبایل نیز یک پلتفرم Iconic متمرکز بر توسعه اپلیکیشن‌های بومی (Native app) و وب اپلیکیشن‌های پیش رونده (Progressive Web Applications) در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده است.

فریم ورک انگولار علاوه بر گوگل در پروژه هایی نظیر Microsoft Office Home، فوربس، Xbox، BMW و Santander Bank نیز استفاده شده است. شما میتوانید در پونیشا متخصص انگولار خود را پیدا کنید.

Vue.js

فریم ورک Vue.js نیز به تازگی در میان برنامه نویسان محبوبیت خاصی پیدا کرده است؛ البته این فریم ورک مانند موارد قبلی از طرف کمپانی های بزرگ پشتیبانی نمی‌شود و توسط یکی از اعضای تیم توسعه دهنده AngularJS به نام Evan You طراحی شده است.

درحقیقت Vue.js یک فریم ورک کامپوننت محور و دارای Visual DOM است که عملکرد پر سرعتی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد. وبسایت پونیشا نیز از این فریم‌ورک استفاده می‌کند. این فریمورک به صورت اتصال داده ۲ طرفه فعالیت می‌کند و در مقایسه با React و Angular حجم بسیار پایین‌تری دارد. علاوه بر این، می‌توان گفت Vue.js ساده‌ترین فریم ورک جاوا اسکریپت است و بهترین گزینه برای برنامه‌نویسان مبتدی به شمار می‌رود. شما میتوانید در پونیشا متخصص Vue.js خود را پیدا کنید.

فریم ورک Vue.js در کجا استفاده می شود؟

فریم ورک Vue.js در توسعه نرم افزارهای وب، موبایل و وب اپلیکیشن‌های پیش رونده (PWA) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریم ورک مانند React برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های برنامه‌نویسی مناسب است؛ به گونه‌ای که به خوبی از پس توسعه اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای و موارد پیچیده‌تر بر می‌آید. این فریمورک در اپلیکیشن‌های شیائومی، Alibaba، Gitlab، ۹gag و Reuters استفاده می‌شود.

بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن ها

بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن ها

اپلیکیشن‌‌ها بخشی جدایی‌نا‌پذیر از دنیای و زندگی امروز ما هستند. ما ساعات زیادی در طول روز را با گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های آن طی می‌کنیم. از صبح که با آلارم گوشی‌ها از خواب بیدار می‌شویم، تا شب که گوشی به دست به خواب می‌رویم. دنیای امروز ما بدون اینترنت و نرم‌افزارهای این چنینی رنگ و بویی ندارد و برای بخشیدن این رنگ‌وبو به زندگی روزمره، باید زبان برنامه‌نویسی این اپلیکیشن‌ها را بهتر بشناسیم.

همانطور که پیشتر گفتیم، بسیاری از زبان‌‌های برنامه‌نویسی اشاره شده در بالا را می‌توان برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها هم استفاده کرد؛ اما اگر منابع کافی در اختیار دارید، می‌توانید از این زبان‌های جداگانه استفاده‌کنید:

جاوا (Java)

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیاست و از آن برای تلفن‌های همراه، برنامه‌های دسکتاپ، طراحی وب، دستگاه‌های کارتخوان، خودپردازها و… استفاده می‌شود. ماشین مجازی جاوا، عامل محبوبیت آن است. این ماشین به مانند یک لایه میانی عمل می‌کند و می‌تواند کد را بر روی هر دستگاهی اجرا کند. هرچند جاوا، زبان آسانی برای شروع یادگیری نیست. شرکت‌هایی مانند Airbnb ، Uber ، Pinterest و … از جاوا استفاده می‌کنند.

از آنجا که خود سیستم عامل اندروید نیز توسط زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده است، یادگیری آن باعث می‌شود بتوانید هر نوع اپ (App) دلخواه اندرویدی را بنویسید. از کاربردهای زبان جاوا، می‌توان به برنامه نویسی اپلیکیشن، سرور وب، برنامه‌های علمی، بازی‌ها و وب سایت‌ها اشاره کرد. شما میتوانید در پونیشا برنامه‌نویس جاوا خود را پیدا کنید.

سوئیفت (swift)

سوئیفت یک زبان برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن چند شیوه‌ای برای توسعه Ios و Macos و تمام سیستم عامل‌های شرکت اپل است و برای برنامه نویسی اپلیکیشن‌های ios و مک کاربرد دارد.

این زبان برنامه‌نویسی، توسط کریس لاتنردر شرکت اپل (Apple) طراحی و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد تا جای objective-c را بگیرد. سوئیفت سرعت کدزنی برنامه‌نویسان را افزایش می‌دهد و با محیط جذاب خود، باعث راحتی آن‌ها شده و به نوعی از خستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر قابلیت‌های سوئیفت، ران‌تایم یا دیدن لحظه‌ای نتیجه است؛ یعنی دائما با نوشتن کدها می‌توانید نتیجه‌ی آن را ببینید. اما سوئیفت جنبه‌های منفی نیز دارد، یکی از آن‌ها یادگیری این زبان است. شما عملا با یک زبان کاملا جدید مواجه هستید و باید آن را فرا بگیرید. شما میتوانید در پونیشا برنامه‌نویس سوئیفت خود را پیدا کنید.

فریم‌ورک های محبوب توسعه اپلیکیشن ها

فریم‌ورک، مجموعه‌ای از توابع ساخته شده است که برای برنامه نویسان درطول برنامه نویسی مفید است. این موضوع مهم است که از توابع متنوعی در کدزنی خود استفاده کنید. این توابع کدزنی، پیاده سازی کدها را برای برنامه نویسان ساده می کند. در ادامه، تعدادی از فریمورک‌های محبوب برای توسعه اپ را معرفی کرده‌ایم.

فلاتر (Flutter)

Flutter فریمورکی متن باز از شرکت گوگل است که می‌توان از آن برای ساخت برنامه‌های زیبا استفاده کرد. در سال گذشته، این پلتفرم جایگاه سوم را به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های منبع باز توسط شرکت کنندگان در GitHub کسب کرد. Flutter با هر ابزار توسعه‌ای کار می‌کند و شامل پلاگین‌های ویرایشگر برای هر دو نرم افزار Visual Studio Code و IntelliJ / Android Studio است. شما میتوانید در پونیشا برنامه‌نویس فلاتر خود را پیدا کنید.

ری اکت نیتیو (React Native)

ری اکت نیتیو در سال ۲۰۱۵ توسط فیسبوک معرفی شد. توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از نوشتن کدهای جاوا اسکریپت برای دو پلتفرم Android و Ios با استفاده از این فریمورک، اپلیکیشن native بسازند. در نگاه اول شاید React Native بسیار شبیه به ReactJS  به نظر برسد، اما تفاوت‌هایی وجود دارد. ری اکت جی‌اس برای وب ساخته شده و اجزای داخلی آن از جنس ساختار‌‌های صفحات وب است، در حالی که در ری‌اکت نیتیو دیگر خبری از وب و مرورگر نیست، چون قرار است یک برنامه موبایل تولید کند. شما میتوانید در پونیشا برنامه‌نویس ری اکت نیتیو خود را پیدا کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای تحلیل داده و هوش مصنوعی

دنیای امروز بر پایه داده و اطلاعات است. ارزش بسیار بالای داده‌ها باعث شده تا متخصصین، پیوسته به دنبال یافتن روش‌های تخصصی جدیدتری برای تحلیل داده‌ها و استخراج اطلاعات از آن‌ها باشند. این روش‌ها اکثرا در جهت تبدیل داده‌ها به فرمت‌های قابل استفاده‌تر و مفهومی‌تر قدم برداشته‌اند. در واقع روند استخراج داده‌ها به برخی عوامل بستگی دارد که از مهمترین آن‌ها، می‌توان به وابستگی شدید آن به هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، سیستم پایگاه داده، تجزیه‌ و تحلیل و الگوریتم‌ها اشاره کرد.

ابزارهای داده کاوی از تکنیک‌های خاصی برای داده کاوی استفاده می‌کنند که اصلی‌ترین آن عبارت است از طبقه‌بندی، انجمن، خوشه بندی، رگرسیون و تشخیص آنومالی. این ابزارها بر اساس نوع و حجم داده قابل انتخاب است.

پایتون (Python)

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که در هر سیستم عاملی کاربرد دارد. پایتون ابزاری قدرتمند برای پردازش متن، اعداد، تصاویر، داده‌های علمی، علم داده و هوش مصنوعی است. از این زبان، روزانه در عملیات جستجوی گوگل، یوتیوب، سازمان هوانوردی ناسا و بورس نیویورک استفاده می‌شود و شرکت‌های معروفی مثل Uber، Pinterest، Mozilla، Quora، Netflix و بسیاری دیگر، از پایتون استفاده می‌کنند.

پایتون ابزار داده کاوی رایگانی است که به راحتی در رایانه شخصی شما بارگیری و مستقر می‌شود و غالباً با R مقایسه می‌شود. تعداد قابل توجهی از کاربران متوجه شده‌اند که جهت ساخت داده و انجام تجزیه و تحلیل وابستگی‌های بسیار پیچیده در عرض چند دقیقه، ابزاری مناسب و کارآمد برای داده کاوی است. شما میتوانید در پونیشا برنامه‌نویس پایتون خود را پیدا کنید.

نرم افزار تحلیل آماری   R

نرم افزار R یک نرم افزار آماری اوپن سورس است که بسیاری از آمارشناسان با استفاده از آن، بسیاری از تکنیک‌های آماری مدرن را اجرا می‌کنند. در حقیقت  Rیک ابزار استخراج داده پیشگام است که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که وظایف متفاوتی را فقط در یک بستر انجام دهد. توسعه دهندگان می‌توانند از R برای دستکاری داده‌ها استفاده کنند و مجموعه داده‌های عظیم چند متغیره را به سرعت قطع کنند، به این ترتیب فرمی را در نظر بگیرند که هضم و تحلیل آن دشوار است. علاوه بر این، تجسم داده‌ها نیز آسان می‌شود. این نرم افزار یکی از قوی‌ترین و به روزترین نرم افزارهای آماری است که از آن، در زمینه‌های مختلفی غیر از آمار نیز استفاده می‌شود. به دلیل رایگان بودن، بسیاری استفاده از این نرم افزار را به سایر نرم افزارها ترجیح می‌دهند. اما نکته‌ای وجود دارد: این نرم افزار حتی ساده‌ترین منوهای آماری را هم ندارد و تمامی امکانات آن از طریق دستورات و کدنویسی قابل استفاده است.

اس کیو ال (SQL)

شاید کمتر محلی را بتوان پیدا کرد که داده‌های زیادی در آن‌جا باشد و سر و کله یکی از ابزارهای SQL آنجا نباشد. انواع مختلفِ SQL و پیاده‌سازی‌های آن مانند SQL Server، MySQL، PostgreSQL و… به صورت تجاری و رایگان موجود است و توانایی ذخیره‌سازی و واکشی سریع داده‌ها را دارند.

بسیاری از داده‌های موجود در صنعت (که برای پردازش به آن‌ها نیاز است) در پایگاه‌داده‌های رابطه‌ای مبتنی بر SQL ذخیره شده‌اند. برای مثال بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس و… داده‌های خود را به صورت مستطیلی (Rectangular) در پایگاه‌داده‌هایی مانند SQL Server ذخیره می‌کنند و با اتصال نرم‌افزارهای خود به آن‌ها، تراکنش‌های مختلف را انجام داده و داده‌ها را در آن ذخیره می‌کنند. داده‌هایی که در این پایگاه‌داده‌ها ذخیره می‌شوند، قابلیت بازیابی سریع دارند و می‌توان از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کرد. شما میتوانید در پونیشا برنامه‌نویس SLQ خود را پیدا کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب و موبایل و فریمورک‌های محبوب آن‌ها را به شما معرفی کنیم. اما به طور کلی باید بگوییم که نمی‌توان یک زبان را به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی معرفی کرد و برای هر شرایط و نیازهای متفاوت، ممکن است یک زبان، بهترین بازدهی را داشته باشد.

همچنین برای انتخاب یک زبان برای توسعه وب یا اپلیکیشن خود، بهتر است به بازار کار و وجود توسعه دهنده برای آن زبان در ایران نیز اهمیت دهید، تا به مشکل بر نخورید. به عنوان مثال، طبق داده‌های پروژه‌های برنامه‌نویسی در پونیشا، تعداد برنامه‌نویسان متخصص گولنگ و Rust، نسیت به سایر زبان‌ها کمتر است.

 امیدواریم با خواندن این مقاله، با زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی آشنا شده باشید و بتوانید با خیال راحت به استخدام برنامه نویس برای پروژه‌های خود بپردازید.

۴.۴/۵ - (۱۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds