skip to Main Content
تقویم محتوا چیست؟ نحوه ساخت یک Content Calendar

تقویم محتوا چیست؟ نحوه ساخت یک Content Calendar

انجام هر کاری با برنامه‌ریزی، منظم‌تر، بهتر و دقیق‌تر صورت خواهد گرفت. در تولید محتوا نیز این موضوع صادق است. زمانی که یک نویسنده می‌خواهد برای وبسایت و حتی شبکه‌های اجتماعی محتوا خلق کند، بهتر است یک برنامه زمان‌بندی شده مناسب برای انتشار مطالب داشته باشد.

بهره‌مندی از تقویم محتوا به نویسندگان کمک می‌کند تا مطالب خود را بهتر بنویسند، کمتر دچار سردرگمی شوند و با این که شاید باورش کمی سخت باشد، اما نتایج بهتری در ایندکس مطالب و رتبه بندی در نتایج کسب کنند.

یکی از مهم ترین مراحلی که بعد از تدوین استراتژی محتوا کمک می کند کارها بصورت عملی تر انجام شوند، کمک گرفتن از تقویم محتواست. اگر می‌خواهید بدانید تقویم محتوا چیست و چه کاربردی دارد، این مقاله برای شما نوشته شده است.

تقویم محتوا یا Content Calendar چیست؟

تقویم محتوا یا content calendar چیست

Content Calendar که در زبان فارسی به تقویم محتوا شناخته می‌شود، ابزاری است که به نویسندگان در مسیر تولید مطالب مختلف کمک می‌کند. در واقع با استفاده از این ابزار، نویسنده می‌تواند زمان محتوایی را که باید در سایت، شبکه‌های اجتماعی یا سایر کانال‌ها منتشر کند، شناسایی کند. اگر شما نویسنده باشید، کافی است که به Content Calendar خود رجوع کنید تا بدانید در روز کنونی، چه محتوایی باید ارائه دهید. اجازه دهید ساده‌تر این ابزار را توصیف کنیم. به کمک این تقویم، کسب‌وکارها تعیین می‌کنند که در هر روز از ماه چه محتوایی تولید شود، چه کسی محتوا را بنویسد، در سایت، شبکه‌های اجتماعی یا کدام کانال مطالب منتشر شود و اصلا محتوا پیرامون چه موضوعی باشد.

آیا اصلا استفاده از تقویم محتوا لازم است؟

برخی از افراد با تقویم محتوا آشنایی دارند، اما در برنامه‌های بازاریابی و تولید محتوای خود از آن استفاده نمی‌کنند. بدون شک استفاده از این ابزار در برنامه‌های بازاریابی محتوا ضروری است، چرا که نداشتن تقویم مناسب می‌تواند ضمن گمراهی نویسندگان، مشکلات زیادی نیز برای وبسایت شما ایجاد کند. اگر هنوز برای شروع محتوانویسی از تقویم‌ها استفاده نمی‌کنید، در ادامه بررسی می‌کنیم که ضرورت استفاده از تقویم محتوا چیست؟ اگر شما ادمین پیج اینستاگرام یا مدیر محتوایی وبسایت‌تان هستید دانستن این دلایل کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر تیم تان را به استفاده از تقویم محتوایی اصولی تشویق کنید.

موضوعات مهم را فراموش نمی کنید

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که تقویم محتوایی برای سئو سایت خواهد داشت، این است که می‌توانید تمام موضوعاتی که می‌خواهید را پوشش دهید. تصور کنید بدون داشتن یک برنامه جامع، بخواهید نوشتن را شروع کنید. قطعا بخشی از مطالب مورد نیاز شما به دست فراموشی سپرده خواهند شد. در این شرایط، برخورداری از یک برنامه مدون یا همان Content Calendar از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

از انتشار محتوای تکراری جلوگیری می کنید

یکی از مشکلاتی که پس از تولید محتوای وبسایت‌ها ایجاد می‌شود، Duplicate Content یا محتوای تکراری است. محتواهای تکراری زمانی ایجاد می‌شوند که راجع به یک مفهوم، چندین موضوع نوشته باشید. پرهیز از انتشار مطالب تکراری غیر قابل انکار است، مگر این که از تقویم‌های محتوایی استفاده کرده باشید. در واقع داشتن یک تقویم، علاوه بر این که باعث می‌شود تمامی مطالب حوزه خود را پوشش دهید، کمک می‌کند مطالب تکراری را نیز شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری کنید.

محتوای شما سریع تر ایندکس می شود

بهترین و جالب‌ترین چیزی که ساخت تقویم محتوایی را مهم کرده، برگرفته از الگوریتم‌های گوگل برای ایندکس کردن صفحات سایت‌ها است. شاید بسیاری از افراد ندانند هرچه محتواهای منظم‌تری از لحاظ بازه‌های زمانی منتشر کنند، گوگل زودتر آن‌ها را ایندکس می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر یک روز در میان، پستی منتشر کنید یا هر هفته راس ساعت ۲ یک مقاله به سایت خود اضافه کنید، خزنده‌ها این الگو را تشخیص داده و در دفعات بعد، در این بازه‌های زمانی به سایت شما مراجعه خواهند کرد تا محتواهای جدید را ایندکس کنند. داشتن یک تقویم محتوای حرفه‌ای، بصورت غیر مستقیم تاثیر زیادی روی سئو سایت‌تان خواهد داشت.

به تولید محتوای خود نظم می بخشید

داشتن تقویم، به نویسندگان کمک می‌کند تا وظایف خود در هر روز را بدانند و طبق آن، کار خود را آغاز کنند. داشتن پیش زمینه از فعالیت روزانه و انسجام محتواها کمک خواهد کرد تا تیم تولید محتوا، با دقت و کیفیت بهتری مطالب و موضوعات مورد نیاز را آماده کند. به این ترتیب می‌توانید فعالیت‌های تیم محتوانویسی خود را نیز سر و سامان دهید و آن‌ها را از سردرگمی خارج کنید.

بین اعضای تیم تولید محتوا هماهنگی ایجاد می کنید

اگر همچنان می‌خواهید بدانید ضرورت استفاده از تقویم محتوا چیست، باید بدانید استفاده از این ابزار، علاوه‌بر موارد گفته شده، باعث خواهد شد تا بین اعضای تیم محتوانویسی، هماهنگی ایجاد شود. به این ترتیب، هر نویسنده می‌‌داند چه وظیفه‌ای بر عهده دارد و چه کارهایی باید انجام دهد. این موضوع به خصوص در سایت‌هایی که نیاز به تولید محتوا زیادی دارند، بسیار حائز اهمیت است.

کاربردهای اصلی تقویم محتوا که باید از آن استفاده کنید

کاربرد های اصلی تقویم محتوا

شاید برداشت بسیاری از افراد از تقویم محتوا، تنها به کاربردهای داخل سایت ختم شود. با این حال، استفاده از Content Calendar کاربردهای گسترده‌تری دارد. در واقع این ابزار در هر جایی می‌تواند کمک حال نویسندگان باشد، چه نویسنده محتوای سایت باشید، چه بخواهید محتوای سایت را آپدیت کنید و چه حتی عضو تیم تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی باشید، در انجام کارهای زیر، به تقویم محتوا احتیاج خواهید داشت.

برای محتوا سایت تقویم ایجاد کنید

یکی از مهمترین کاربردهایی که تقویم‌های محتوا دارند، برنامه‌ریزی برای انتشار مقالات و محتواهای سایت است. همانطور که می‌دانید، وبسایت‌ها نیاز دارند تا به صورت دوره‌ای محتوا تولید کنند. هر چه نظم و کیفیت تولید محتوای وبسایت‌ها بیشتر باشد، احتمال موفقیت کسب‌وکار بیشتر است. هدف اصلی هر کسب‌وکاری برای ساخت تقویم، باید داشتن یک دیدگاه کلی از زمان انتشار محتواهای سایت باشد.

زمان محتوای تبلیغاتی را تعیین کنید

یکی دیگر از مواردی که باید در تهیه تقویم به آن توجه کنید، زمان دقیق انتشار رپورتاژ، لینک سازی و در مجموع، زمان آغاز کمپین دریافت بک لینک است. این موضوع بسیار مهم است چرا که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کسب‌وکار شما را متحول کند.

زمان آپدیت محتوا را در تقویم مشخص کنید

اگر می‌خواهید بدانید کاربرد دیگر تقویم محتوا چیست، در جواب باید بگویم این تقویم ها می‌توانند راهنمای خوبی در به‌روزرسانی محتواها باشند. شاید از اهمیت به روز رسانی محتوا باخبر نباشید، یا اطلاعات کمی در این باره داشته باشید، اما جالب است بدانید که آپدیت کردن مطالب قدیمی، یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش رتبه سایت است. زمانی که پای افزایش رتبه در میان باشد، حتما باید برای آن برنامه ریزی خوبی در تقویم خود انجام دهید.

تقویم را برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی شخصی سازی کنید

در کنار ایجاد یک تقویم جهت تولید محتوا سایت، باید زمان و شرایط و نحوه تولید محتوای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز در آن ثبت شود. فراموش نکنید شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و فیسبوک می‌توانند یک سیگنال مفید برای برند شما باشند. مخصوصا اگر به تازگی کسب‌وکار خود را در بستر وب شروع کرده باشید، حتما باید روی تولید محتوا در این شبکه‌ها به‌خوبی کار کنید. در چنین مواقعی باید بخشی از تقویم خود را به محتواهای سایر رسانه‌ها اختصاص دهید.

مخاطبان اصلی تقویم محتوایی چه کسانی هستند؟

مخاطبان تقویم محتوایی
  • ادمین پیج اینستاگرام
  • کارشناس سئو وبسایت
  • کارشناس محتوا یا نویسنده محتوای سایت
  • گرافیست‌ها و طراحان عکس و بنرهای سایت و شبکه های اجتماعی
  • کپی رایتر تیم
  • مسئول تولید ویدئو تیم

آیتم های مهم در یک تقویم محتوا

اکنون که می‌دانید تقویم محتوا چیست و چه اهمیتی دارد، شاید یک سوال مهمتر برای‌تان مطرح شده باشد. این که در یک تقویم محتوا باید چه آیتم‌هایی را وارد کنیم؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که درون چنین تقویمی باید چه مواردی را مشخص کنیم:

  • عنوان محتوا
  • زمان انتشار
  • نویسنده محتوا
  • محل انتشار (سایت، توییتر، اینستاگرام …)
  • نوع محتوا (تصویری، آموزشی، پست، استوری …)

نحوه ساخت تقویم محتوا

نحوه تدوین تقویم محتوا

اگرچه نمونه تقویم محتوا زیادی را می‌توانید با جستجویی ساده پیدا کنید، ولی با داشتن دانش ساخت تقویم محتوا، می‌توانید به سلیقه خود و بصورت شخصی‌سازی شده، یک تقویم محتوای حرفه‌ای بسازید.

اکنون شاید شما متوجه شده باشید که تقویم محتوا چیست اما به احتمال زیاد ندانید که چگونه باید چنین تقویمی را ایجاد کنید. در ادامه با ارائه یک راهنمای کلی، شما را برای ساختن چنین تقویمی کمک خواهیم کرد. البته این روش می‌تواند بسته به نیاز و حتی سلیقه و خلاقیت شما تغییر کند. شما می‌توانید برای ساختContent Calendar مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک لیست از ایده‌هایی که در زمینه کاری کسب‌وکار خود دارید، تهیه کنید.
  2. موضوع هر محتوا را مشخص کنید. اگر محتوای شما قرار است در سایت منتشر شود، باید کلمات کلیدی و بسیاری از موارد دیگر را مشخص کنید. همچنین برای محتواهای اینستاگرام باید از تولید محتواهای مشابه پشت سر هم پرهیز کنید و به تنوع دسته بندی‌ها توجه کنید.
  3. در این مرحله باید مسئولیت هر یک از اعضای تیم تولید محتوا را مشخص کنید. مدیر محتوا، نویسنده، متخصص سئو، گرافیست، ویراستار و سایر افراد، مسئولیت کدام بخش‌ها را بر عهده خواهند داشت؟
  4. تقویم خود را روی یک ابزار دیجیتال پیاده سازی کنید. (اکسل، گوگل شیت، گوگل کلندر، ترلو، تسکولو و …)
  5. اطلاعات جمع آوری شده را در تقویم خود وارد کنید.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد نمی‌دانند تقویم محتوا چیست. استفاده از تقویم‌ برای تیم تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ مزایای زیادی دارد. این ابزار کمک می‌کند تا تیم به صورت منظم و هماهنگ با هم کار کند و تولید محتوا، کیفیت بالایی داشته باشد. همچنین تجربیات نشان می‌دهد استفاده از Content Calendar علاوه‌بر این که به پوشش تمامی محتواها کمک می‌کند از ایجاد محتوای تکراری نیز جلوگیری می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از این ابزار در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.

۳.۳/۵ - (۶ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds