skip to Main Content
دورکاری چیست؟ تفاوت دورکاری با فریلنسینگ چیست؟

دورکاری چیست؟ تفاوت دورکاری با فریلنسینگ چیست؟

امروزه با گسترش بسترهایی که برقراری ارتباط بین افراد را آسان می‌کند، نوع جدیدی از مشاغل تحت عنوان دورکاری شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین این بسترها شبکه جهانی اینترنت و بعد از آن برنامه‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر ارتباط مانند شبکه‌های اجتماعی است. مشاغل دورکاری دارای مزایا و معایب مختلفی برای کارفرما و فرد دورکار هستند. البته مزایای آن بسیار بیش از معایب و مشکلات است. از طرفی ابزارهایی برای دورکاری وجود دارد که امکان انجام این نوع همکاری بین کارفرما و فرد دورکار را فراهم می‌کند. از جمله این ابزارها می‌توان به مایکروسافت تیم، گوگل درایو و ترلو اشاره کرد.

ما در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که دورکاری یا کار در منزل چیست و در مورد انواع، مزایا و معایب، ویژگی‌ها، تاثیر کرونا و ابزارهای آن صحبت کنیم. از طرفی روش پیدا کردن مشاغل ریموت را به شما معرفی کنیم. همچنین تفاوت‌های یک دورکار با یک فریلنسر را در این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

شروع دورکاری

دورکاری (Remote) زمانی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد. برخی از شرکت‌ها تا قبل از کرونا هیچ علاقه‌ای به ارتباط به صورت دورکاری با کارمندان خود نداشتند و شاید حتی نمی‌دانستند دقیقا شرایط دورکاری چیست. اما با گسترش این بیماری خطرناک ترجیح دادند برای حفظ سلامتی خودشان هم که شده همکاری با کارمندان به صورت دورکاری را تجربه کنند. البته این تجربه در اکثر موارد نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت. در واقع شرکت‌ها متوجه شدند که دورکاری نه تنها موجب کاهش بازدهی کارکنان نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات بازدهی بیشتری هم دارد. با این حال هنوز شرکت‌های زیادی هستند که فعالیت به صورت حضوری را نسبت به دورکاری ترجیح می‌دهند که دلایل مختلفی برای انتخاب خود دارند.

به عنوان یک توضیح کلی در مورد کار از راه دور، می‌توان گفت هر شغلی که خروجی آن فایلی باشد که قابلیت انتقال بر بستر اینترنت را داشته باشد، می‌تواند به صورت دورکاری انجام شود. از جمله این مشاغل می‌توان به برنامه‌نویسی، تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیکی و … اشاره کرد. البته برخی از سازمان‌ها دارای سیستم اتوماسیون اداری هستند. در نتیجه کارمندان آنها می‌توانند وظایف خود را در منزل و از راه دور انجام دهند. برخی از مشاغل نیز هستند که تنها از طریق تلفن انجام می‌شوند.

دورکاری یعنی چه؟

دورکاری (Teleworking) به معنای کار کردن در مکانی دور از محل کار به کمک ابزارهای ارتباطی مانند تلفن و اینترنت است. یکی از رایج‌ترین نمونه‌های دورکاری به کمک تلفن، بازاریابی تلفنی است. البته امروزه منظور از دورکاری، بیشتر مشاغل اینترنتی است. این مشاغل را می‌توان در هر مکانی مانند منزل، کتابخانه، کافی‌شاپ و… با اتصال به اینترنت انجام داد.

دورکاری یعنی چه؟

برخی دورکاری را کار در منزل یا کار ریموت یعنی کار از راه دور نیز می‌نامند. آنچه در کار کردن به صورت ریموت اهمیت دارد این است که کارکنان بدون آنکه هر روز در یک ساعت مشخص وارد یک دفتر رسمی شوند بتوانند وظایف خود را به دور از محل کار به درستی انجام دهند.

دورکاری

تفاوت فریلنسینگ با دورکاری

دورکاری انواع مختلفی دارد که یکی از آنها فریلنسینگ است. با این حال عده زیادی هستند که بین این دو تفاوت قائل می‌شوند. به همین دلیل ما در این بخش از مطلب به تفاوت دورکاری و فریلنسینگ می‌پردازیم؛ اما قبل از آن لازم است بدانید فریلنسر کیست.

در فریلنسینگ، معمولا همکاری بین کارفرما و کارکنان به شکل پروژه‌ای انجام می‌شود. در این نوع دورکاری، کارکنان می‌توانند به صورت همزمان در انجام چند پروژه شرکت کنند. در این حالت معمولا قراردادی بین طرفین به‌صورت مجازی بسته می‌شود. اما فرد از حقوق و مزایای کار ثابت مانند پاداش به مناسبت‌های مختلف بهره نمی‌برد. مهم‌ترین مزیت فریلنسینگ، آزادی عمل بیشتر است. البته یک زمان مشخص برای تحویل پروژه در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه فرد باید با مدیریت صحیح زمان خود، پروژه را در موعد مقرر تحویل دهد.

مهم‌ترین تفاوت دورکاری و فریلنسینگ از لحاظ نوع همکاری کارکنان با کارفرما و ساعاتی است که کارکنان برای انجام کارهای خود در نظر می‌گیرند. دورکاری تقریبا مانند کار ثابت حضوری است با این تفاوت که در منزل یا مکان دیگری خارج از محیط رسمی کار انجام می‌شود. در این حالت یک قرارداد بین شرکت و کارکنان بسته می‌شود و کارکنان به عنوان کارمندان شرکت محسوب می‌شوند. اما در فریلنسینگ، فرد یک کار به صورت پروژه‌ای از کارفرما دریافت می‌کند و باید زمان و هزینه‌های خود را برای انجام آن مدیریت کند. همچنین می‌تواند همزمان در انجام چند پروژه شرکت کند.

انواع دورکاری

تا به اینجا دریافتیم که دورکاری چیست. دورکاری انواه مختلفی دارد و معمولا دسته‌بندی‌های مختلفی برای دورکاری در نظر گرفته می‌شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها به صورت زیر است.

دورکاری تمام وقت یا دورکاری کامل

در این حالت فرد به عنوان یک کارمند به صورت تمام وقت در خانه برای یک شرکت کار می‌کند. این فرد از حقوق و مزایای یک کارمند عادی بهره‌مند می‌شود و تنها تفاوتی که با کارمند حضوری دارد، عدم برخورداری از تجهیزات شرکت است. البته شرکت‌های بزرگ، تجهیزات مورد نیاز کارمندان خود را در اختیار آنان می‌گذارند. این تجهیزات معمولا شامل لپ‌تاپ، مودم و بسته اینترنت است.

در برخی موارد، فرد لازم نیست در ساعات مشخصی کار کند. بلکه می‌تواند ساعات کاری خود را به صورت دلخواه تعیین کند. این نوع دورکاری برای افرادی که مایلند درآمد ثابت داشته باشند اما نمی‌توانند در ساعات مشخصی در محیط کار حاضر شوند مناسب است. البته در بسیاری از شرکت‌ها به دلیل ارتباط کاری کارمندان با یکدیگر (برای مثال برگزاری جلسات) نیاز است تا کارمندان در بعضی ساعات به صورت آنلاین حضور داشته باشند.

چند نمونه از مشاغلی که امکان دورکاری به صورت تمام وقت را دارند، عبارتند از:

دورکاری پاره‌وقت

معمولا زمانی که فرد دارای یک شغل ثابت در مکان مشخصی است اما اوقات فراغت زیادی دارد، ترجیح می‌دهد به صورت پاره‌وقت کار کند. در این صورت می‌تواند درآمد بیشتری به دست آورد و در چند زمینه‌ی مختلف به صورت همزمان فعالیت کند. این نوع دورکاری برای فردی که مایل است در کنار شغل ثابت خود تجربیات بیشتری به دست آورد و درآمد بالاتری داشته باشد مناسب است.

دورکاری فریلنسینگ

همان طور که اشاره شد، فریلنسینگ نیز می‌تواند نوعی دورکاری باشد و یکی از مهم‌ترین انواع آن محسوب می‌شود. چون بیشتر کارهایی که از راه دور انجام می‌شود، از نوع فریلنسینگ است. با استخدام فریلنسر از پونیشا می‌توانید از وجود موقعیت‌های شغلی مختلف در این زمینه آگاه شوید. در این نوع دورکاری، افرادی که به آنها فریلنسر می‌گویند، به صورت پروژه‌ای با شرکت‌ها همکاری می‌کنند. درآمد این افراد به عوامل مختلفی مانند تعداد ساعات‌ کاری آنها بستگی دارد.

فریلنسرها معمولا با کارفرماهای مختلفی کار می‌کنند. افرادی که به دنبال همکاری با اشخاص مختلف و انجام پروژه‌های متفاوت هستند، از طرفی بر مدیریت زمان و زندگی روزمره خود تسلط دارند، بهتر است به صورت فریلنسینگ فعالیت کنند. اما یکی از مشکلاتی که کار به صورت فریلنسری دارد این است که برخی فریلنسرها همیشه به اندازه کافی پروژه ندارند که می‌توان این مشکل را با عضویت در سایت‌های فریلنسری مثل پونیشا، تا حد زیادی کاهش داد.

چند نمونه از شغل‌هایی که می‌توان به صورت فریلنسینگ انجام داد، شامل موارد زیر است.

دورکاری ناهمگون

در دورکاری ناهمگون یا متنوع، افراد معمولا دارای یک شغلی پاره‌وقت در محلی ثابت هستند و در کنار آن به صورت پاره‌وقت و از راه دور کار می‌کنند. دورکاری ناهمگون موجب برقراری ارتباط افراد با دیگران و انعطاف‌پذیری در زمان کاری می‌شود. افرادی که مایلند علاوه بر کار در یک محیط کاری مشخص، همزمان دارای انعطاف کاری نیز باشند می‌توانند به صورت دورکاری ناهمگون فعالیت کنند.

ارتباط آنلاین با همکاران در دورکاری (Remote Working)

مزایای دورکاری

امروزه دورکاری فرصت‌های شغلی متفاوتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. در واقع این نوع کار کردن، علاوه بر کارکنان برای کارفرمایان نیز مزایای فراوانی به همراه خواهد داشت. در ادامه می‌خواهیم بگوییم مهم‌ترین مزایای دورکاری چیست.

مزایای دورکاری

مزایای دورکاری برای کارکنان

ایجاد انعطاف‌پذیری و تعادل بیشتر در زندگی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد به سمت دورکاری می‌روند و نسبت به آن تمایل نشان می‌دهند، انعطاف‌پذیری است. البته نوع دورکاری در میزان انعطاف‌پذیری که ایجاد می‌کند تاثیر دارد. مثلا کارمندان دورکار که مشغول به دورکاری تمام وقت هستند انعطاف‌پذیری کمتری دارند. چون گاهی مجبورند در همان ساعات کاری که شرکت برای آنها تعیین می‌کند مشغول به کار باشند. این در حالی است که فریلنسرها می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌ روز وظایف کاری خود را انجام دهند. ویژگی انعطاف‌پذیری که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود برای افرادی که فرزند کوچک دارند، افرادی که دارای یک شغل ثابت هستند و دانشجویانی که مشغول به تحصیلند از اهمیت بیشتری برخوردار است. دورکاری می‌تواند تعادل خوبی بین زندگی و کار افراد ایجاد کند و ساعات لذت‌بخشی را برای آنها فراهم کند.

افزایش سلامت جسمی و روحی

افرادی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند نسبت به افرادی که در دفتر کار شرکت حضور دارند از استرس کمتری برخوردار هستند. از طرفی افراد دورکار می‌توانند در یک محیط کاری دلخواه و راحت و بدون هرج ‌و ‌مرج و شلوغی فعالیت کنند. افراد دورکار اتلاف وقت در زمان رفت ‌و آمد به محل کار را ندارند. این در حالی است که دورکاری تاثیر مثبتی بر روند تغذیه کارکنان نیز دارد و امکان انجام فعالیت‌های ورزشی را برای آنها فراهم می‌کند. با این اوصاف افرادی که دورکار هستند، زندگی سالم‌تری را تجربه می‌کنند.

افزایش اشتیاق و علاقه به کار

معمولا افراد در خارج از محیط دفتر کار رسمی، تمرکز بیشتری بر کارهای خود دارند. آنها در محیطی آرام و ‌دور از شلوغی دچار حواس‌پرتی‌ نمی‌شوند. در نتیجه بهره‌وری بیشتری دارند. این در حالی است که کار کردن در یک محیط دلخواه احساس بهتری در دل افراد ایجاد می‌کند و اشتیاق و انگیزه آنها را بالا می‌برد. بدین ترتیب برای رسیدن به اهداف کاری خود تلاش بیشتری می‌کنند و معمولا موفق‌تر هم هستند.

از دیگر مزایای دورکاری برای کارکنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درآمد خود را با کسی شریک نیستند.
  • به سرمایه اولیه نیاز ندارند.
  • با کاغذبازی‌های اداری سر و کار ندارند.

مزایای دورکاری برای کارفرمایان

بهره‌وری بالاتر کارکنان

همان طور که اشاره شد بهره‌وری کارکنان در حالت دورکاری بیشتر از بهره‌وری آنها در حالت کار کردن در یک محیط خشک کاری است. زیرا آنها در این حالت، تلاش بیشتری برای افزایش کارایی خود می‌کنند و معمولا به نتایج بهتری می‌رسند. این همان موردی است که کارفرمایان به دنبال آن هستند. به همین دلیل ایشان دورکاری را ترجیح می‌دهند. مخصوصا اگر واقعا نیازی نباشد که کارکنان برای انجام وظایف خود حتما در دفتر رسمی شرکت حضور داشته باشند همکاری بین کارفرما و کارکنان می‌تواند به صورت دورکاری باشد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کارفرمایانی که با کارکنان خود به صورت دورکاری همکاری می‌کنند، دارای هزینه‌هایی مانند هزینه اجاره مکان، هزینه خرید تجهیزات ضروری مانند مبلمان و میز کار، هزینه برق و اینترنت و … نیستند. ایشان با کارکنان خود به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار می‌کنند در حالی که هیچ هزینه‌ای بابت محل کار آنها پرداخت نمی‌کنند. بلکه تنها هزینه‌ای که متقبل می‌شوند حق‌الزحمه کارکنان است. البته معمولا کارفرمایان یک دفتر کار دارند اما حتی در این صورت نیز فضا و تجهیزات کمتری در عین همکاری با تعداد افراد بیشتری نیاز دارند.

معایب دورکاری

دورکاری نیز مانند هر نوع شیوه کار دیگری مشکلات و معایب خاص خود را دارد. البته تعداد این معایب و اهمیت آنها کمتر از مزایای این نوع روش کاری است. در ادامه به مهم‌ترین معایب دورکاری برای کارکنان دورکار و کارفرمایان اشاره می‌کنیم. از طرفی نکات مفیدی برای غلبه بر این معایب ارائه می‌دهیم.

معایب دورکاری برای کارکنان

گوشه‌گیری و عدم تمایل به حضور در جمع

یکی از بزرگترین معایب کار کردن از راه دور و خارج از محیط کاری و عدم ارتباط حضوری با همکاران و احساس تنهایی است. در واقع،‌ دورکاری در عین حال که دست دورکار را برای انتخاب محیط و مکان کاری آزاد می‌گذارد و او را به دور از دغدغه‌های رفتن به محیط کار نگه می‌دارد ممکن است کسل‌کننده و یکنواخت باشد. برای حل این مشکل می‌توان در محیط‌های مختلفی مانند کافی‌شاپ‌ها کار کرد. یا در صورت امکان با همکاران خود قرار ملاقات گذاشت و جمع‌ همکاران را به یک جمع دوستانه تبدیل نمود.

کاهش انگیزه

در کنار افراد دورکاری که با انجام کارها در خارج از محیط کاری احساس مسئولیت بیشتری دارند افرادی نیز هستند که به دور از دفتر رسمی کار، انگیزه درونی خود را از دست می‌دهند. زیرا تصور می‌کنند هیچ‌ کس عملکرد آنها را زیر نظر ندارد. در چنین حالتی بازخورد آنها کاهش می‌یابد و با تذکر از طرف کارفرما مواجه می‌شوند. همین تذکرات خود می‌تواند تلنگری برای تلاش و انگیزه مجدد باشد.

عدم امکان دسترسی سریع به تیم کاری

از آنجا که در کار از راه دور، افراد برنامه کاری مشخصی ندارند، ممکن است زمانی که به ارتباط با آنها نیاز دارید در ‌دسترس نباشند. مثلا ممکن است در حین کار یک سوال برای شما پیش بیاید و تا پاسخ آن را نیابید نتوانید کار را ادامه دهید. اما موفق به برقراری ارتباط با همکاران خود یا کارفرما نشوید. البته این مشکل نیز قابل حل است. یک راه حل مناسب برای جلوگیری از رخداد این مشکل اقدام به انجام کارها در زمانی زودتر از موعد مقرر است. حداقل می‌توانید به هر کار یا وظیفه جدیدی که دریافت می‌کنید نگاهی کلی بیندازید تا از بروز سوالات غیرمنتظره‌ جلوگیری کنید.

معایب دورکاری برای کارفرمایان

احتمال افزایش حواس‌پرتی در کارکنان

در زمان دورکاری این احتمال وجود دارد که تمرکز حواس کارکنان نسبت به زمانی که در محیط دفتر کار رسمی حضور دارند کاهش یابد. چون در زمان کار در خانه مواردی مانند بچه‌‌ها، همسر، تلویزیون و غیره می‌تواند حواس فرد دورکار را به سمت خود جلب نماید و تمرکز کافی را از وی صلب کند. البته در این حالت نیز برخورد کارفرما و درخواست خروجی در زمان‌های مشخص می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

گوشه‌گیری و منزوی شدن کارفرمایان

دورکاری در هر حالت احتمال گوشه‌گیری و منزوی شدن را افزایش می‌دهد. این موضوع در درازمدت ممکن است موجب جامعه‌گریزی در افراد شود. البته راه حل این مشکل نیز ساده است. شرکت‌ها می توانند از برگزاری کنفرانس‌های آنلاین، گفت‌وگوی آنلاین با همکاران و دیگر ابزارهای ارتباطی راه دور استفاده کنند و همواره با کارکنان خود تعامل داشته باشند تا هر دو از مزایای ارتباط دوطرفه بهره‌مند شوند.

کاهش قابلیت اطمینان کارفرما نسبت به کارکنان

از آنجا که در زمان دورکاری نظارت کمتری از سوی کارفرما بر عملکرد کارکنان وجود دارد ممکن است قابلیت اطمینان به آنان کاهش یابد. برای حل این مشکل کارفرما می‌تواند عملکرد کارکنان را به صورت روزانه یا هفتگی ارزیابی کند. این روش موجب بهبود عملکرد و حتی افزایش انگیزه در کارکنان دورکار می‌شود و قابلیت اطمینان کارفرما نسبت به آنها را بالا می‌برد. از طرفی حس مسئولیت‌پذیری در کارکنان را افزایش می‌دهد.

‌چگونه به یک دورکار حرفه‌ای تبدیل شویم؟

با انجام یک سری اقدامات ساده می‌توانید به یک دورکار حرفه‌ای تبدیل شوید. یکی از این اقدامات این است که با گرفتن یک پروژه مهارت خود را تقویت کنید. شما در جایگاه فریلنسر، می‌توانید در وبسایت پونیشا ثبت نام کنید وپیشنهاد خود را برای دریافت پروژه‌ها ثبت کنید. همچنین رزومه باکیفیتی برای خود تهیه کنید تا در صورت نیاز بتوانید آن را در اختیار کارفرما قرار دهید. دقت کنید باید اصول رزومه نویسی را رعایت نماید.

پس از اینکه کار مورد علاقه خود را پیدا کردید ساعات کاری مشخصی برای خود تعیین کنید. تعیین ساعات کاری مشخص، مهم‌ترین ویژگی یک دورکار حرفه‌ای است. یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند ساعات کاری شما را تعیین کند. در ادامه باید مخاطبان خود را بشناسید و بدانید قصد رسیدن به چه هدفی را دارید. در تعیین نرخ دستمزد نیز منصف باشید.

تاثیر کرونا بر دورکار شدن افراد

قطعا ویروس همه‌گیر کرونا، باتوجه به قدرت انتقال بالایی که داشت و ترسی که در دل مردم برای حضور در اجتماع انداخت تاثیر بسیار زیادی بر تغییر شیوه کار مشاغل مختلف گذاشت. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار، در سال‌های اخیر تعداد افرادی که به صورت نیمه وقت و یا تمام وقت دورکاری می‌کنند افزایش یافته و شیوع کرونا این روند را تسریع کرده است. در واقع کرونا موجب شد که افراد متوجه مزایای کار از راه دور شوند و بدانند برای کسب درآمد نیازی به سرمایه بالا یا مکان مشخص ندارند. بلکه تنها به کمک اینترنت و با یک گوشی هوشمند می‌توانند کسب و کار خود را داشته باشند.

ابزارهای پیشنهادی در زمان دورکاری

مهم‌ترین ابزار دورکاری شبکه جهانی اینترنت است اما کافی نیست. در واقع گاهی اوقات نیاز است که افراد دورکار با اعضای تیم، مدیر پروژ‌ه‌، کارفرما و یکدیگر در ارتباط باشند. بدین منظور شرکت‌ها باید از ابزار و امکانات خاصی استفاده کنند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و شدت استقبال از دورکاری، ابزارهای بسیار زیادی برای برقراری ارتباط بین افراد دورکار و دیگر اعضای شرکت طراحی و ایجاد شده است. در ادامه لیستی از بهترین این ابزارها معرفی می‌شود.

ابزارهای مدیریت پروژه و کارها:

  • ترلو  (Trello)
  • جیرا (Jira)
  • مایکروسافت آزور (Azure)
  • ماندی (Monday)

ابزارهایی برای زمان‌بندی و میزبانی جلسات مجازی:

  • زوم  (Zoom)
  • گوتومیتینگ  (GoToMeeting)
  • گوگل میت (Google Meet)

ابزارهای مناسب برای مکالمه آسان و سریع با همکاران:

  • اسلک  (Slack)
  • دیسکورد (Discord)
  • واتس‌اپ  (WhatsApp)

ابزارهای مدیریتی:

  • گوگل درایو  (Google Drive)
  • دراپ‌باکس  (Dropbox)

ابزارهایی برای اطلاعیه‌های تیمی و اسناد داخلی:

  • کانفلوئنس  (Confluence)
  • گیت‌هاب ویکی  (GitHub Wiki)

ابزارهایی برای پیگیری روند و پیشرفت کاری اعضا:

  • تایم داکتر  (Time Doctor)
  • هاروست  (Harvest)

ابزارهایی برای تصمیم‌‌گیری‌های گروهی:

  • پلی دات اِی‌آی  (Polly.ai)
  • دودل  (Doodle)

چگونه شغل دورکاری پیدا کنیم؟

امروزه با گسترش پلتفرم‌های مختلف ارتباط از راه دور، پیداکردن شغل دورکاری کار سختی نیست. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد. در ادامه به چند روش ساده اشاره می‌شود.

جستجو در پونیشا

دورکاری در پونیشا

با ثبت نام و جستجو بین پروژه‌های ثبت شده در پونیشا، شما می‌توانید پروژه مد نظر خود را با توجه به توانمندی‌های خود دریافت کنید. فرآیند گرفتن پروژه به این صورت است که شما ابتدا باید با توجه به نیازهای کارفرما و توضیحات مربوط به پروژه، یک پیشنهاد برای کارفرما ارسال کنید. پیشنهاد شما شامل زمان و هزینه انجام کار است که همراه با توضیحات شما ارسال می‌شود. کارفرما در صورتی که با پیشنهاد شما موافقت کنید، شما می‌توانید کار خود را شروع کنید!

جست ‌و جو در حوزه‌هایی که در آنها تخصص دارید

امروزه وب‌سایت‌های مختلفی امکان جست‌ و جوی فرصت‌های شغلی را در اختیار افرادی که به دنبال پیدا کردن کار از راه دور هستند قرار می‌دهند. شما می‌توانید در پونیشا، افرادی را به صورت تمام وقت استخدام کنید یا از طریق پونیشا استخدام شوید! در واقع پونیشا فقط محلی برای استخدام یک فریلنسر یا انجام یک پروژه نیست! فقط کافیست در دسته‌بندی مهارت مورد نظر، شغل‌های مربوط به آن را مشاهده کنید و پیشنهاد و رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید. همچنین کارفرماها نیز می‌توانند در دسته‌بندی مد نظر خود، آگهی‌های تمام وقت ثبت کنند.

درخواست‌ از کارفرمای فعلی

اگر هم‌اکنون در شرکتی مشغول به کار هستید می‌توانید از مدیر خود بخواهید حداقل برخی مواقع به صورت دورکاری فعالیت کنید. شما می‌توانید مزایای دورکاری را برای ایشان توضیح دهید و به افزایش احتمالی کارایی خود اشاره کنید. البته این در صورتی امکان‌پذیر است که شغل‌تان شرایط لازم برای تبدیل شدن به صورت دورکاری را داشته باشد.

جمع بندی

امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و پلت‌فرم‌هایی که مبتنی بر آن ایجاد شده، نحوه انجام کارها تفاوت پیدا کرده، مشاغل جدیدی شکل گرفته و حتی برخی از مشاغل قبلی دچار تغییر شده‌ است. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در این میان اتفاق افتاده، امکان انجام کارها از راه دور است که تحت عنوان دورکاری از آن یاد می‌شود. این نوع روش انجام کار، مزایا و معایبی برای کارفرمایان و کارکنان دارد. مهم‌ترین مزیت آن انتخاب محل کار توسط کارکنان و کاهش هزینه مکان برای کارفرماست. مهم‌ترین عیب یا مشکل نیز کاهش سطح ارتباطات اجتماعی است که اگر مایل باشید به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید.

با وجود تمام مزایا و معایبی که وجود دارد افراد زیادی هستند که دورکاری را نسبت به کار در مکان مشخص و محیط دفتر رسمی شرکت ترجیح می‌دهند. آیا شما نیز امکان دورکاری دارید؟ به عنوان کارفرما، کارمند یا فریلنسر، چه تجربه‌ای از دورکاری، فریلنسینگ و کار حضوری دارید؟ کدام را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

سوالات متداول

چه کارهایی را میتوان به صورت دورکاری انجام داد؟

هر شغلی که خروجی آن قابلیت انتقال بر بستر اینترنت را داشته باشد، می‌تواند به صورت دورکاری انجام شود. مثل برنامه‌نویسی، تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیکی و …

تفاوت دورکاری و فریلنسری چیست؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های دورکاری و فریلنسینگ، می‌توان به تفاوت در ساعت کاری، محیط کار، نوع قرارداد، امکان کار همزمان روی چند پروژه و … اشاره کرد.

چگونه میتوان شغل دورکاری پیدا کرد؟

پلتفرم پونیشا می‌تواند به شما کمک کند تا در حوضه‌ی مربوطه‌ی خود، پروژه بگیرید و به صورت دورکار پروژه‌ها را انجام دهید.

مزایای دورکاری چیست؟

دورکاری مزایای بسیاری مثل ایجاد انعطاف‌پذیری و تعادل بیشتر در زندگی، افزایش سلامت جسمی و روحی، افزایش اشتیاق و علاقه به کار و غیره دارد.

دورکاری چیست؟

دورکاری (Teleworking) به معنای کار کردن در مکانی دور از محل کار به کمک ابزارهای ارتباطی مانند تلفن و اینترنت است.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها
  1. سلام. وقت بخیر. ممنون بابت مقاله‌ی خوبتون. فقط یه سوال، درآمد دورکاری به چه صورته؟ یعنی میشه با دورکاری به درآمد بالا رسید؟

    1. سلام پیمان عزیز. کسب درآمد در کارهای فریلنسری تا حد خیلی زیادی به تلاش و مهارت خود شخص بستگی داره. مقاله‌ی کار در منزل احتمالا بتونه بهتون کمک کنه که به جواب کامل‌تر و بهتری برسید.

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds