skip to Main Content
سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

شبکه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین و سریع‌ترین روند همه‌گیری یک تکنولوژی در تاریخ بشر به حساب می‌آیند. رسانه‌های اجتماعی در مدت کوتاهی پس از پیدایش اینترنت، همه‌ی مردم جهان را درگیر خود کردند. این شبکه‌ها باعث به وجود آمدن تحولاتی عمیق در شیوه‌ی زندگی انسان شدند. این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که به نوعی با شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند؛ برخی حتی تمام زندگی و کسب و کارشان به آن وابسته است.

برخی دیگر نیز برای گشت و گذار، سرگرمی، یادگیری یا ارتباط با دوستان خود در آن پرسه می‌زنند. این شبکه‌ها باعث به وجود آمدن مفاهیم جدید در کسب و کارها شده‌اند. به خصوص در امر بازاریابی، نمی‌توان جایگاه شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت. سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در این رده قرار می‌گیرد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ) یا SMM چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) که به اختصار، SMM نامیده می‌شود، مفهومی مهمی در امر بازاریابی در جهان مدرن است. این مفهوم در واقع عبارت است از تولید محتوا در راستای تبلیغ و توزیع کسب و کارها، رشد برندها، شناخت محصولات و آگاهی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف. این اتفاق تقریباً در همۀ شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد و هر روز شاهد ده‌ها و صدها نمونه از آن هستیم.

تمام افراد و کسب‌وکارهایی که به نوعی برای شناخته شدن بیشتر و افزایش درآمد خود در شبکه‌هایی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و امثال آن‌ها فعالیت دارند، از مفهوم سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اهمیت سوشال مدیا مارکتینگ

افراد و کسب‌ و کارهای مختلف، معمولاً یک یا چند رسانه‌ی اجتماعی مشخص را برای انجام بازاریابی محصولات و برند خود انتخاب می‌کنند و در این راستا، محتواهایی منحصر به فرد تولید می‌کنند که به واسطه‌ی آن، نرخ تبدیل و آگاهی از برند افزایش می‌یابد.

در دوره‌ای که بازاریابی محتوا، تنها شکل باقیمانده و مؤثر در مارکتینگ است، استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. شبکه‌های اجتماعی، بستری برای بازاریاب‌ها هستند که با استفاده از آن می‌توانند با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. تبادل نظرات و پیشنهادات، بررسی انتقادات، فروش محصولات، دریافت سفارشات و رسیدگی به شکایات می‌توانند از این طریق اتفاق بیفتند.

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ: چرا باید از آن استفاده کنیم؟

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ

مزایای متعدد بازاریابی در دنیای سوشال، باعث شده است که شرکت‌ها، بودجه‌ی زیادی را برای آن در نظر بگیرند. بنابراین با داغ‌تر شدن بازار رسانه‌های جمعی، کسب و کارهای مختلف بیشتری به سمت آن روی آورده‌اند. انگیزه‌های زیادی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در امر بازاریابی وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

جمعیت بالای مشتریان بالقوه

شبکه‌های اجتماعی، تعداد زیادی از مخاطبان را در دل خود جای داده‌اند. مثلاً از هر ۴ نفر در دنیا، یک نفر در فیس‌بوک حضور دارد. چنین آماری تقریباً در مورد اینستاگرام نیز صدق می‌کند. بنابراین می‌توان تصور کرد که جمعیت زیادی از مخاطبان و مشتریان بالقوه در چنین رسانه‌هایی حضور پررنگ دارند. اگر شبکه‌ای نظیر فیس‌بوک را به عنوان یک کشور در نظر بگیریم، پرجمعیت کشور دنیا خواهد شد.

یکی از دلایل رشد روز افزون و توجه زیاد به مبحث سوشال مدیا مارکتینگ نیز همین است. دسترسی به تعداد زیاد از مخاطبان، اولین مزیت بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است. نگاهی به آمار و ارقام مرتبط با شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در هر یک از این پلتفرم‌ها، با چند صد میلیون کاربر فعال سر و کار داریم. در نهایت با اندکی ذکاوت و دقت می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کرد.

آگاهی و شناخت سریع از برند

در گذشته‌ که شبکه‌های اجتماعی تا این حد رشد نکرده بودند، برای شناخته شدن برند باید تلاش و هزینه‌ی زیادی صورت می‌گرفت. اما این روزها با استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ، این روند به شکلی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در حال حاضر با تکیه بر پتانسیل‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توان در مدتی کوتاه، برندی نوپا را در سطح وسیع گسترش داد.

یکی از مزیت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی همین است. نه تنها هزینه‌های مرتبط با بازاریابی کاهش یافته‌اند، بلکه اثربخشی آن و نرخ بازگشت سرمایه نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته‌است. یکی از دلایل تلاش و هزینۀ زیاد برای افزایش فالوئر اینستاگرام نیز همین موضوع است.

ارتباط بهینه و اثربخش با مشتریان

ارتباط مستمر و مؤثر با مشتریان، یکی از کلیدهای اصلی رشد کسب و کار و افزایش درآمد است. از مهم‌ترین دلایلی که شبکه‌های اجتماعی نقشی مؤثر در بازاریابی داشته‌اند نیز همین است. چرا که با استفاده از آن، بازاریاب‌ها می‌توانند به صورت بهینه و مستمر با مشتریان خود در ارتباط باشند.

به عنوان مثال، در بازاریابی حضوری، امکان دسترسی تمام وقت به مشتریان وجود ندارد. اما امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی می‌توان در هر زمان و مکان، به مشتریان دسترسی داشت. به این ترتیب می‌توان روندی مستمر را برای پاسخگویی به سؤالات، رفع ابهامات، معرفی محصولات و خدمات جدید و بسیاری موارد دیگر طی کرد.

افزایش بازه خلاقیت در مارکتینگ

می‌دانیم که شناسایی مخاطبان و مشتریان و ارائه محتوای مورد پسند آنان اهمیت زیادی دارد و شبکه‌های اجتماعی با ابزارهای مختلفی که دارند، به ما این امکان را داده‌اند. در شبکه‌ای نظیر اینستاگرام، بازاریاب و متخصصان شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تحلیل‌هایی دقیق از علایق و سلایق مشتریان خود داشته باشند. به این ترتیب امکان طراحی تبلیغات خلاقانه که مورد پسند آنان باشند فراهم خواهد بود.

تنها کافیست که تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی را با تبلیغات تلویزیونی مقایسه کنید. خودتان متوجه می‌شوید که تبلیغات سوشال مدیا تا چه اندازه خلاقانه‌تر و اثربخش‌تر هستند. مثلاً با طراحی پست و استوری اینستاگرام به شکلی خلاقانه، می‌توانید سهم زیادی از توجه مشتریان را به خود اختصاص دهید.

وفاداری بیشتر مشتریان

یکی از مزایای مهم سوشال مدیا مارکتینگ، افزایش وفاداری مشتریان است. برخلاف رسانه‌های جمعی دیگر نظیر تلویزیون، مشتریان با انتخاب خودشان و بنا به سلیقه‌ای که دارند، پیج‌های مختلف را دنبال می‌کنند. اگر بتوانید روندی را طی کنید که مشتریان به محتوای شما علاقه‌مند شوند، قطعاً سهم وفاداری آنان به شکلی چشمگیر افزایش خواهد یافت.

اگر بتوانید محتوای ارزشمند تولید کنید، به سرعت متوجه می‌شوید که مشتریان شما تمایل زیادی به تماشای آن‌ها پیدا کرده‌اند. همچنین که با امکان به اشتراک‌گذاری محتوا، روند تبلیغات شما نیز توسط مشتریان وفادارتان صورت خواهد گرفت. تنها کافیست که اعتماد آنان را جلب کرده باشید. در این راستا لازم است از خدمات تولید محتوا به شکلی مؤثر استفاده کنید.

امکان تحلیل رقبا

امکان تحلیل رفتار رقبا، یاد گرفتن از آن‌ها و ایجاد مزیت‌های رقابتی، از دیگر مزایای سوشال مدیا مارکتینگ است. در پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانید به راحتی رفتار رقبای خود را تحلیل کرده و استراتژی جدیدی برای بازاریابی برند و کسب و کار خود پیش بگیرید. کافیست با کنجکاوی و دقت ببینید که همکاران و رقبای شما از چه تکنیک‌ها، شگردها و تاکتیک‌هایی برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند.

همچنین که در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از الهامات زیادی استفاده کنید. البته در این راستا لازم است با توجه به پلتفرمی که در آن حضور دارید، استراتژی دقیقی را پیش بگیرید. بنابراین پیش از هر چیز لازم است پلتفرم‌های مختلف اجتماعی را نیز بشناسید.

پلتفرم های مختلف بازاریابی شبکه های اجتماعی

پلتفرم های بازاریابی شبکه های اجتماعی

از زمان شروع به کار فیس‌بوک به عنوان وسیع‌ترین شبکه اجتماعی تا کنون، زمان زیادی می‌گذرد. در این مدت، شبکه‌های اجتماعی متعددی روی کار آمده‌اند و برخی از آن‌ها نیز پیش از فیس‌بوک وجود داشتند. تعداد شبکه‌های اجتماعی محبوب بین کاربران کم نیستند و هر یک، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

با این حال، لازم است که چند مورد از پرجمعیت‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی که پلتفرم‌هایی مناسب برای سوشال مدیا مارکتینگ هستند را بشناسیم.

فیسبوک (Facebook)

با حدود ۱٫۸ میلیارد کاربر روزانۀ فعال، یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی B2C است که می‌تواند میزان آگاهی از برند را ارتقاء دهد.

اینستاگرام (Instagram)

با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه، بستری مناسب برای بازاریابی B2C به حساب می‌آید. این پلتفرم برای تبلیغات و تولید محتوای تصویری بیشترین کاربرد را دارد.

توییتر (Twitter)

با ۱۸۶ میلیون کاربر روزانه‌ی فعال، توییتر یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی B2B و B2C است. این شبکه برای روابط عمومی و پشتیبانی، بهترین عملکرد را دارد.

لینکدین (LinkedIn)

لینکدین بیش از ۶۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این پلتفرم بیشتر برای روابط B2B مناسب است. ارتباطات سازمانی، توسعه کسب و کار و بازاریابی شغلی، در این پلتفرم انجام می‌شوند.

یوتیوب (Youtube)

Youtube بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بهترین شبکه برای آگاهی از برند در حوزۀ سرگرمی است. این رسانه کاملاً مبتنی بر ویدئو بوده و برای فعالیت‌های B2C مناسب است.

پینترست (Pinterest)

پینترست با ۴۱۶ میلیون کاربر فعال ماهانه، یکی از بهترین ابزارها برای الهام گرفتن و به نمایش گذاشتن محتوای بصری است. این پلتفرم برای بازاریابی B2C مناسب است.

تدوین و تقویت استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

مبحث بازاریابی، روندی پیچیده و حرفه‌ای دارد که بدون استراتژی مناسب نمی‌توان موفقیت چندانی در آن کسب کرد. وارد شدن به حوزۀ سوشال مدیا مارکتینگ نیز روندی مشابه را می‌طلبد. در این راستا لازم است استراتژی‌های دقیق و منظمی برای کسب موفقیت داشته باشید. چرا که بدون آن ممکن است زمان و هزینۀ زیادی را برای تولید محتوا، تبلیغات و جذب مخاطبان کرده و سپس متوجه هدر رفتن آن شوید.

بنابراین پیش از اینکه وارد این حوزه شوید لازم است موارد مختلفی را برای خود مشخص کنید. مواردی از جمله اینکه:

  • دلایل حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را مشخص کنید
  • مخاطبان و پرسونای آن‌ها را به صورت دقیق بشناسید
  • تعیین کنید که قرار است چه چیزی را به اشتراک بگذارید
  • کانال مناسب برای سوشال مدیا مارکتینگ را پیدا کنید
  • زمان انتشار محتوا را مشخص کنید و تقویم محتوایی داشته باشید

مشخص کردن موارد فوق کار چندان ساده‌ای نیست. حتی می‌توان گفت که روندی پیچیده است که مستلزم روزها، هفته‌ها و ماه‌ها بررسی دقیق است. بنابراین اگر تجربه و تخصص چندانی در این حوزه ندارید، لازم است از یک سوشال مدیا مارکتر حرفه‌ای در این راستا کمک بخواهید. یعنی کسی که به خوبی می‌داند دیجیتال مارکتینگ چیست و از حوزه‌های مختلف آن آگاهی کاملی دارد. برای این کار می‌توانید با فریلنسرهای مدیریت شبکه های اجتماعی فعال در پونیشا کار کنید.

وظایف یک سوشال مدیا مارکتر حرفه ای چیست؟

وظایف یک سوشال مدیا مارکتر حرفه ای

پاسخ به سؤال فوق بستگی به ابعاد، حوزه‌ی کاری و اهداف کسب و کار شما دارد. یک سوشال مدیا مارکتر حرفه‌ای قادر است با در نظر داشتن موارد مختلف، استراتژی دقیقی برای پیشرفت در این حوزه تعیین کند. به طور کلی می‌توان گفت که یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی وظایف زیر را به عهده دارد:

  • آشنایی کامل با روند کاری شبکه‌های اجتماعی مختلف
  • داشتن استراتژی‌های خاص برای هر یک از شبکه‌ها
  • ایجاد روندی مشخص برای هر یک از رسانه‌ها، متناسب با اهداف سازمان
  • طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف
  • اندازه‌گیری و گزارش روند پیشرفت استراتژی‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف
  • تولید محتوای اجتماعی شامل متن، تصویر و ویدئو
  • نوشتن تقویم محتوایی به صورت مجزا برای هر یک از رسانه‌ها
  • ویرایش پست‌های پلتفرم‌های مختلف و سازمان‌دهی منظم آن‌ها
  • تعاملات سازنده و مؤثر با مخاطبان و فالوئرهای هر شبکه
  • آگاهی از ترندهای سوشال مدیا، ابزارهای جدید و تکنولوژی‌ها
  • همکاری و هماهنگی با دیگر برندهای مرتبط

معیارهای سنجش بازدهی فعالیت در شبکه های اجتماعی

با حضور در شبکه‌های اجتماعی و با قصد شناخته شدن برند، افزایش فروش و گسترش حوزۀ فعالیت، لازم است معیارهایی برای سنجش میزان موفقیت داشته باشیم. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین معیارهای سنجش بازدهی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کنیم:

  • تعداد دفعات به نمایش درآمدن پست برای بینندگان
  • تعداد افراد منحصربه‌فردی که پست شما را دیده‌اند
  • افرادی که دربارۀ برند شما صحبت می‌کنند
  • تعداد نظرات درباره‌ی برند و پست شما
  • میزان تعامل کاربران با برند
  • تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و به اشتراک‌گذاری
  • تعداد بازدیدها از وب‌سایت
  • تعداد کلیک‌های مستقیم روی پست شما
  • میزان تأیید و رتبه‌بندی برند توسط مشتریان
  • میزان رضایت مشتریان از برند
  • میزان وفاداری مشتریان و توصیه‌ی برندتان به دیگران

جمع بندی

پونیشا به عنوان پلتفرمی رابط بین کارفرمایان و فریلنسرها، جامعه‌ای بزرگ از افراد فعال در حوزۀ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را گرد هم آورده است. با توجه به سهم زیاد شبکه‌های اجتماعی در دیده شدن برند، لازم است از افراد حرفه‌ای و مسئول در این حوزه کمک بخواهید. درخواست راهکارها، تکنیک‌ها و بهره‌مند شدن از مزایای سوشال مدیا مارکتینگ می‌تواند عاملی مهم در ایجاد تمایز شما با رقبا‌یتان باشد. پس وقت را تلف نکرده و پروژه خود را در خصوص بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در پونیشا ثبت کنید. شما می‌توانید از استخدام ادمین اینستاگرام تا استخدام طراح لوگو برند خود را در پونیشا انجام دهید و به بهترین نتایج دست یابید.

۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds