skip to Main Content
کاتالوگ تبلیغاتی چیست؟ چرا باید از کاتالوگ استفاده کنیم؟

کاتالوگ تبلیغاتی چیست؟ چرا باید از کاتالوگ استفاده کنیم؟

همانطور که می‌دانید در دنیای امروزی تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف برای بازاریابی به وجود آمده‌اند. استفاده از کاتالوگ در بازاریابی، یکی از تکنیک‌های فروش محصولات است که توسط کسب وکارهای مختلف استفاده می‌شود. هدف از کاتالوگ‌ها ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی یک کسب وکار، محصولات و خدمات است و معمولاً از این طریق یک برند به افراد معرفی می‌شود.

کاتالوگ‌ها معمولاً جزئیات ضروری درباره‌ی محصول را ارائه می‌کنند و به خریداران در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کنند. این جزئیات ضروری می‌تواند شامل ویژگی‌های محصول، توضیحات آن، ابعاد، قیمت، رنگ، نظرات مشتریان و موارد دیگر باشد. کاتالوگ‌ها به عنوان واسطه بین مصرف‌کنندگان و صاحبان کسب وکارها عمل می‌کند. به همین دلیل طراحی کاتالوگ به صورت اصولی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم کاتالوگ چیست، چه مزایایی برای کسب و کارها دارد و ویژگی های یک کاتالوگ خوب چیست. پس همراه ما باشید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ منبعی از اطلاعات مربوط به یک شرکت است که از طریق آن یک کسب و کار به افراد معرفی می‌شود. کاتالوگ‌ها را می‌توان در مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها، وب سایت‌ها و … یافت. هدف از ایجاد کاتالوگ، ارائه اطلاعات ضروری در مورد یک محصول و یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت است. کاتالوگ‌ها همچنین دارای محتوای تبلیغاتی هستند و تصاویر مختلفی از محصولات را نشان می‌دهند.

انواع کاتالوگ ها

کاتالوگ‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع کسب وکار، می‌توان از هر یک از آن‌ها استفاده کرد. قبل از انتخاب نوع کاتالوگ ابتدا شما باید اهداف بازاریابی خود را ارزیابی کرده و قالب مناسبی را برای کاتالوگ انتخاب کنید. داشتن درک درستی از اهداف بازاریابی می‌تواند به شما در طراحی کاتالوگ مناسب کمک کند. انواع کاتالوگ را در ادامه معرفی می‌کنیم.

کاتالوگ های چاپی

کاتالوگ‌های چاپی همانطور که از نام آن‌ها پیداست، بر روی کاغذ چاپ می‌شوند و حاوی اطلاعات مربوط به شرکت، تصاویر محصولات و توضیحات مربوط به آن‌ها، قیمت و … هستند. برخی از کاتالوگ‌های چاپی تنها یک محصول واحد را تبلیغ می‌کنند، در حالی که برخی دیگر، مجموعه متنوعی از کالاها را معرفی می‌کنند. کاتالوگ‌هایی که محصولات را معرفی می‌کنند، منجر به افزایش فروش کسب وکارها می‌شوند. کاتالوگ‌های چاپی ممکن است قدیمی به نظر برسند، اما طبق بررسی‌های انجام شده این دسته از کاتالوگ‌ها همچنان تاثیر مثبتی بر فروش محصولات دارند.

کاتالوگ های دیجیتال

برخی از کسب وکارها برای صرفه‌جویی در هزینه چاپ و به‌روزرسانی اطلاعات مانند قیمت‌ها، محصولات و تبلیغات از کاتالوگ‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید کسب وکارها در کاتالوگ‌های دیجیتال محصولات خود را به صورت آنلاین معرفی می‌کنند. اطلاعات موجود در آن‌ها مشابه به کاتالوگ‌های چاپی است و مصرف کنندگان می‌توانند محصولات را بر اساس قیمت، دسته و یا سایر معیارها پیدا کنند. این کاتالوگ‌ها به خریداران این امکان را می‌دهند که با استفاده از سبد خرید مجازی و روش پرداخت الکترونیکی، به وب سایت شما هدایت شده و بلافاصله خرید خود را انجام دهند. با مراجعه به صفحه نمونه طراحی کاتالوگ در پونیشا، می‌توانید مثال‌هایی از این نوع کاتالوگ‌ها را ببینید.

چرا کسب و کار ها به کاتالوگ نیاز دارند؟

اگر هنوز در استفاده از کاتالوگ‌ها مردد هستید، در ادامه دلایلی را که کسب و کارها به کاتالوگ نیاز دارند را بیان کرده‌ایم تا با مزایای استفاده از کاتالوگ‌ها بهتر و بیشتر آشنا شوید.

دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به یک محصول

به خاطر سپردن اطلاعاتی مانند اطلاعات فنی و ویژگی‌های محصولات غیرممکن است. بنابراین ثبت آن‌ها در فایلی از اطلاعات به کاربران کمک می‌کند تا محصول مورد نظر خود را با جزئیات کامل پیدا کرده و آن را خریداری کنند. قرار دادن اطلاعات کامل درباره‌ی یک محصول به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نماینده فروش، شناخت کاملی از یک محصول بدست آورند.  

کاهش هزینه ها

به اشتراک گذاری اطلاعات در کاتالوگ‌های دیجیتال می‌تواند فرایند فروش محصول به افراد را سریع‌تر کند. با اطلاعاتی که به طور کارآمد در اختیار مشتریان قرار می‌دهید، می‌توانید سوالات آن‌ها را بدون اتلاف وقت پاسخ داده و هزینه‌های مربوط به جذب مشتری را کاهش دهید.

کمک به فروشندگان

نمایندگان فروش یک مسئولیت اصلی دارند و آن هم فروش محصول است. اما در اغلب موارد ارائه دادن داده‌های محصول به مشتریان کار بسیار دشواری خواهد بود. در چنین مواقعی طراحی کاتالوگ‌ به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را بدون وجود هرگونه مشکلی با مشتریان خود به اشتراک بگذارند و فروش را افزایش دهند. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت آن‌ها می‌شود زیرا تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریان در کاتالوگ‌ها در دسترس است.

بهبود نرخ تبدیل

کاتالوگ‌های محصولات به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا نرخ تبدیل را بهبود بخشند و مشتریان بالقوه می‌توانند به جای صرف زمان و تلاش زیاد، به راحتی یک محصول مناسب را پیدا کنند. وقتی مشتریان تمام داده‌های مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند، می‌توانند راحت‌تر تصمیم‌گیری کرده و محصول کارآمدتری را خریداری کنند.

برندسازی

کاتالوگ‌ها اطلاعات مفیدی برای تبلیغ محصولات یک شرکت ارائه می‌دهند. در طراحی کاتالوگ‌ استفاده از رنگ‌های مخصوص برند، تصاویر، لوگو و دکمه دعوت به اقدام و یا کال تو اکشن می‌تواند برند شما را از رقبایتان متمایز کند. برخی از کسب‌وکارها از این طریق با مخاطبان خود به صورت ارگانیک ارتباط برقرار می‌کنند و کاربران پس از دریافت کاتالوگ‌های محصول، یک برند را راحت‌تر به خاطر می‌سپارند.

فروش آفلاین محصولات

امروزه، خریداران به صورت آنلاین در مورد محصولات تحقیق می‌کنند و پس از کسب اطلاعات کافی محصول مورد ‌نظر خود را خرید می‌کنند. اما هنوز هم افرادی وجود دارند که در مراکز خرید، فروشگاه‌ها، رویدادها و … شرکت می‌کنند و محصولات را به صورت آفلاین خریداری می‌کنند. در چنین مواردی، کاتالوگ‌ها می‌توانند بسیار کاربردی باشند و افراد با استفاده از اطلاعات موجود در آن‌ها، سریع‌تر محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. وب‌سایت‌ها، صفحات فرود و کاتالوگ‌های آنلاین همگی مشتریان را قادر می‌سازند تا در مورد محصولات اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

بهبود تجربه کاربری

هنگامی که مشتریان اطلاعات محصول را در قالب یک کاتالوگ دریافت می‌کنند، تجربه کاربری آن‌ها به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد. به خصوص زمانی که محصولات در کاتالوگ‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم شده باشند، افراد یک قدم به خرید نزدیک‌تر می‌شوند. بازاریابان محصول باید نیازهای خریدار را پیش‌بینی کنند و به جای ارائه اطلاعات کلی، کاتالوگ‌هایی مطابق با آن‌ها ایجاد کنند.

تفاوت کلیدی کاتالوگ با بروشور

کاتالوگ و بروشور هر دو اطلاعاتی در مورد یک شرکت، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. با این حال، بین کاتالوگ و بروشور تفاوت هایی نیز وجود دارد. بزرگ‌ترین تفاوت این دو در حجم اطلاعاتی است که ارائه می‌دهند. کاتالوگ‌ها می‌توانند محصولات مختلف را نمایش دهند اما بروشورها معمولاً حاوی اطلاعات و تصاویر مربوط به یک دسته از خدمات خاص و یا یک محصول هستند.

در واقع یک کاتالوگ شامل تمام محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت است و کسب وکارها را به طور کامل معرفی می‌کند. در حالی که یک بروشور تنها تعداد کمی از محصولات و خدمات را معرفی می‌کند. بروشورها همانند کاتالوگ‌ها در قالب الکترونیکی نیز موجود هستند که به آن‌ها بروشور آنلاین گفته می‌شود. در مقاله بروشور چیست می‌توانید بیشتر درباره‌ی آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

برای ساخت کاتالوگ به چه مواردی نیاز دارید؟

حال که با مزایای کاتالوگ‌ها برای کسب و کارها آشنا شدید، باید به سراغ طراحی و ساخت آن برویم. برای طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای به موارد زیر نیاز خواهید داشت.

اطلاعات مربوط به محصول

برای ایجاد یک کاتالوگ به اطلاعات محصول نیاز دارید. این اطلاعات می‌توانند شامل نام محصول، توضیحات، ویژگی‌ها، قیمت، بارکدها و … باشند.

تصاویر

پس از جمع‌آوری تمامی اطلاعات متنی درباره‌ی محصولات باید تصاویر بسیار باکیفیت از آن‌ها تهیه کنید.  برای داشتن یک کاتالوگ جذاب بهتر است تصاویری با کیفیت ۲۰۰/۳۰۰ dpi را در آن قرار دهید. تصاویر با کیفیت کاتالوگ شما را بسیار حرفه‌ای نشان می‌دهند. همچنین بهتر است در این مرحله سعی کنید عکاسی تبلیغاتی را در نظر گرفته و از یک عکاسان حرفه‌ای کمک بگیرید.

چیدمان کاتالوگ

هنگامی که تمام عناصر لازم را جمع‌آوری کردید، نوبت به ایجاد طرح‌بندی کاتالوگ می‌رسد. در این مرحله، شما اولین نسخه از کاتالوگ خود را ایجاد می‌کنید و نحوه قرار گرفتن و چیدمان عناصر مختلف تعیین می‌شود. بهتر است در این مرحله از یک طراح گرافیک کمک بگیرید زیرا به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را در مورد نحوه سازماندهی اطلاعات و تصاویر محصول بهبود داده و آن را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید.

چگونه یک متن تبلیغاتی جذاب برای کاتالوگ بنویسیم؟

نوشتن متن برای کاتالوگ با مجموعه‌ای از قوانین خاص همراه است و با نوشتن متن‌های تبلیغاتی بسیار متفاوت است. مطمئناً، متن استفاده شده در کاتالوگ با متن یک مقاله در وبلاگ بسیار متفاوت است. هنگام نوشتن محتوا برای کاتالوگ بهتر است نکات زیر را به خاطر بسپارید:

مزایای محصول خود را شرح دهید

وقتی نوبت به خرید محصول می‌رسد، مردم می‌خواهند بدانند محصولی که می‌فروشید چه سودی برای آن‌ها خواهد داشت بنابراین متن مربوط به محصول شما باید مزایا و ویژگی‌ها را برجسته کند. به ویژگی‌های منحصر به فرد محصول خود فکر کنید و بررسی کنید که محصول شما چگونه می‌تواند به بهبود زندگی افراد کمک کند.

متن ها را برای مخاطبان خود بنویسید

شناخت مخاطبان هدف برای نوشتن متن‌های مناسب بسیار ضروری است. سبک نوشتن شما برای کاتالوگ‌ها تا حد زیادی به کاربران شما بستگی دارد. این بدان معناست که ابتدا باید تحقیقاتی انجام دهید و مخاطبان خود را شناسایی کنید. می‌توانید به نظرات مشتریان خود نگاهی بیندازید و از آن‌ها به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای متن‌های کاتالوگ خود استفاده کنید.

از تیترهای جذاب استفاده کنید

سرفصل‌ها یکی از اولین چیزهایی هستند که مشتریان شما هنگام باز کردن کاتالوگ می‌بینند. به همین دلیل است که نوشتن سرفصل‌های جذاب برای هر کاتالوگی بسیار مهم است. تیترها و سرفصل‌های جذاب توجه افراد را به خود جلب می‌کنند و باعث می‌شوند افراد به خواندن کاتالوگ شما ادامه دهند.

متن خود را ساده نگه دارید

سادگی همیشه بهترین راه برای جذب مشتری است. شما باید این اصل را در طراحی کاتالوگ محصول رعایت کنید. از استفاده کردن از کلمات طولانی و اصطلاحات دشوار خودداری کنید. توضیحات خود را بیش از حد پیچیده نکنید. افراد ابتدا باید بتوانند به راحتی توضیحات محصول را درک کنند تا به خریداران شما تبدیل شوند.

هزینه ساخت کاتالوگ چقدر است؟

هزینه‌های مربوط به ایجاد یک کاتالوگ حرفه‌ای بستگی به نیاز کسب‌وکار شما دارد و بسیار متفاوت است. برخی از افراد هزینه‌ها را به صورت صفحه به صفحه محاسبه می‌کنند. نحوه قیمت‌گذاری به میزان پیچیدگی محصول، حجم محتوا، ابعاد، پوشش و کاور، جنس کاغذ، تعداد صفحات و … بستگی دارد. منظور از محتوا متن‌های تبلیغاتی، تصاویر محصول و … است.

یک کاتالوگ از چه صفحاتی تشکیل شده است؟

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد کاتالوگ فایلی است که از صفحات مختلف تشکیل شده است. برخی از این صفحات مانند جلد، فهرست مطالب، صفحات معرفی شرکت، محصولات، توضیحات و تبلیغات و کاور نهایی به طور یکسان در تمامی کاتالوگ‌ها وجود دارند. اما برخی دیگر بسته به نوع پروژه داشته و در صورت نیاز می‌تواند وجود نداشته باشد. برخی از این صفحات عبارتند از فهرست مطالب، فصل‌ها/بخش‌ها، صفحات پایانی و یادداشت‌ها و … .

جمع بندی

کاتالوگ‌ها در دنیای بازاریابی بسیار محبوب هستند و تاثیر مثبتی بر پیشرفت و توسعه‌ی کسب و کارها دارند. برای ایجاد کاتالوگ‌های کاربردی و جذاب باید متن‌ها و تصاویر بسیار با کیفیتی را در آن قرار دهید. کاتالوگ محصولات باید دارای محتوایی باشد که تمام اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار دهد. از این رو، شما باید بررسی کنید که چه چیزی باعث می‌شود محصولاتتان برای خریداران جذاب به نظر برسد و سپس آن اطلاعات را در آن درج کنید.

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds