لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ آشنایی با شاهرگ بازاریابی دیجیتال
همینکه در دنیای بازاریابی دیجیتال، سئو و بهطورکلی دیجیتال مارکتینگ غوطهور میشوید، با واژگان، مفاهیم و عباراتی روبهرو خواهید شد که کاملاً جدید و کمی گیجکننده هستند. دنیای پیچیده و بسیار مهم لندینگ پیج هم یکی از همان مفاهیمی محسوب میشود که با فضای بازاریابی دیجیتال آمیخته شده است و نمیتوان به همین راحتیها از کنارش عبور کرد. اگر فضای وبسایت را چیزی شبیه به یک جزیره بزرگ بدانیم، لندینگ پیج دقیقاً نقطه فرود بازدیدکنندگان است.
امروزه استفاده از خدمات مربوط به Landing Page برای کسبوکارهای اینترنتی به یک باید تبدیل شده است. با تکیه بر اصول بازاریابی دیجیتال و البته استفاده از صفحه فرود مناسب میتوان به افزایش فروش، افزایش بازدیدها، بهبود وضعیت درآمدزایی و همچنین افزایش محبوبیت و حسن شهرت وبسایتها کمک کرد. اما دنیای وسیع لندینگپیج دقیقاً چیست و چه مفاهیم تخصصی و مهمی در آن نهفته شده است؟
میخواهیم در این مطلب از پونیشا بلاگ، ذرهبین محتوایی خود را روی موضوع بسیار مهم و تخصصی لندینگ پیج متمرکز کنیم. با ما همراه باشید و کمربندهای خود را محکم ببندید تا یک فرود هیجانانگیز در دنیای لندینگ پیج داشته باشیم!
فهرست مطالب
صفحه فرود یا لندینگ پیج دقیقاً چیست؟
صفحه فرود یا لندینگ پیج، صفحهای است که بازدیدکننده یا مشتریان بالقوه در اولین مواجهه با یک سایت، به اصلاح در آن فرود میآیند. با دقیق شدن در دنیای بازاریابی دیجیتال، مسئله صفحه فرود بیش از پیش پررنگ جلوه میکند. به طور دقیقتر، لندینگ پیج در دنیای بازاریابی دیجیتال، صفحهای ساده و البته مجزا از وبسایت است که بهمنظور جذب کاربران، بازدیدکنندگان و مشتریان به خدمات و محصولات طراحی میشود.
مهمترین هدفی که یک صفحه فرود در وبسایتها دنبال میکند، متقاعد کردن و جذب کردن کاربرانی است که تصمیم گرفتهاند از سایت مورد نظر دیدن کنند. در مفاهیم تخصصی دیجیتال مارکتینگ اینطور گفته میشود که هر بازدیدکننده، یک مشتری بالقوه است و برای بالفعل کردن پتانسیل این مشتریان باید از یک ابزار قدرتمند مثل صفحه فرود کمک گرفت.
لندینگ پیج: اولین صفحهای که با آن روبهرو خواهید شد
سایتهایی که دارای صفحه فرود هستند، یک گام جلوتر از باقی رقبا برای جذب مشتری قرار دارند. در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید، هر صفحهای از سایت که در ابتدا با آن روبهرو خواهید شد، صرفاً صفحه فرود نیست. برای مثال، اگر در همین لحظه تصمیم بگیرید که به یک سایت خبرگزاری سر بزنید، اولین صفحهای که با آن مواجه خواهید شد، صفحه اصلی یا Home Page است و این با ساختار صفحه فرود، زمین تا آسمان فرق میکند.
تصور کنید که برای مشاهده قیمت یک محصول مشخص، عبارت مورد نظرتان را در گوگل جستوجو میکنید و وارد یکی از سایتهای بالا در نتایج جستجو میشوید. فرض کنید که در همین ابتدای ورودتان به سایت، بهجای اینکه با صفحه اصلی (Home Page) مواجه شوید، یک صفحه تبلیغاتی را که دارای لینک مستقیم برای خرید هم است، مشاهده میکنید. این صفحه، در حقیقت همان صفحه فرود است که بهمنظور جلب توجه شما برای خرید یک محصول در لحظه ورود شما و دیگر بازدیدکنندگان طراحی شده است.
مهم ترین ویژگی لندینگ پیج
طراحی لندینگ پیج رابطه تنگاتنگی با اضافه کردن اقدام کاربر یا همان Call to Action دارد. به عبارت سادهتر، یک صفحه فرود (که اولین میزبان بازدیدکنندگان محسوب میشود) قصد دارد از یک بازدیدکننده معمولی، یک مشتری پروپاقرص بسازد. پس باید دارای لینک مستقیم و البته معرفی محصول یا محصولات خاصی باشد.
طراحی صفحه فرود علاوه بر اینکه میتواند دروازه اصلی ورود مشتریان به یک بازار اینترنتی باشد، پتانسیل آن را هم دارد تا کاربران را برای همیشه از آن سایت دور کند. برای مثال، اگر یک لندینگپیج تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکننده رقم نزند، باعث میشود تا کاربران در جستوجوهای بعدی، انتخاب این سایت را برای همیشه فراموش کنند. برای آنکه این مشکل برایتان پیش نیاید، بهتر است بدانید تجربه کاربری (UX) چیست و چگونه میتوان از آن در طراحی صفحه فرود بهره برد.
کاربردهای صفحه فرود
کاربرد صفحه فرود با توجه به نوع وبسایت مورد نظر و جامعه مشتریان آن تعریف میشود. در حال حاضر، عملکردهای بسیاری برای صفحات فرود تعریف شده است و موارد زیر، چند نمونه از مهمترین آنها محسوب میشوند:
- ترغیب مشتری برای امتحان کردن محصول بهصورت رایگان و آزمایشی
- تبلیغات در گوگل
- بازاریابی ایمیلی و جذب مشتریان بالقوه
- طراحی یک صفحه اختصاصی برای فروش محصولات یا خدمات
- ایجاد کمپین تبلیغاتی برای فروش ویژه محصولات یا خدمات
اهمیت لندینگ پیج
برای درک بهتر از عملکرد و دنیای تخصصی لندینگپیج، بهتر است تا با طرح یک مثال، ادامه مطلب را پیش ببریم. برای مثال، فرض کنید که شما یک بلیط هواپیما تهیه کردهاید و تمایل دارید تا از یک شهر که هیچ تصوری از آن ندارید، بازدید کنید. تصور کنید که پس از فرود هواپیمای مسافربری، شما وارد محوطه انتظار فرودگاه میشوید تا پس از کمی استراحت، راهی مکان مورد نظرتان برای گشتوگذار در شهر شوید. سؤال اصلی اینجا مطرح میشود که شما دوست دارید اولین چیزی که در سالن فرودگاه مشاهده میکنید چه چیزی باشد؟ به نظر شما چه چیزی میتواند نظرتان را پیش از ورود به شهر به خودش جلب کند؟
یکی از پاسخهای احتمالی این است که شما دوست دارید تا در سالن فرودگاه، با یک فروشگاه نسبتاً بزرگ که محصولات بسیاری برای فروش دارد، مواجه شوید. تصور کنید که این فروشگاه که در سالن فرودگاه وجود دارد، اکثر مواد غذایی مورد نظر (اعم از نوشیدنیها و ساندویچهای سرد و گرم) را برای فروش در اختیارتان قرار میدهد.
حالا فرض کنید که شهر مورد نظرتان در این روز، دمای بسیار سردی دارد و شما هم لباس گرم با خود نیاوردهاید. اگر فروشگاه بزرگ سالن فرودگاه که مواد غذایی مورد نظرتان را دارد، چند دست لباس متنوع و گرم هم برای فروش داشته باشد، نور علی نور نمیشود؟ پس احتمالاً این دقیقاً همان چیزی است که شما دوست دارید تا پیش از ورود به شهر و پس از فرود، با آن روبهرو شوید.
صفحه فرود یا لندینگپیج یک سایت هم دقیقاً باید چنین نقشی را ایفا کند و بتواند همان چیزی باشد که یک کاربر یا مشتری بالقوه در انتظار آن است. اهمیت طراحی صفحه فرود، یکی از مباحث اساسی و بنیادین در بازاریابی دیجیتال محسوب میشود و نباید از تأثیرات آن غافل شد. در ادامه، به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه یک صفحه فرود میتواند تأثیر منفی بر کاربران داشته باشد.
تأثیر منفی صفحه فرود
همانطور که گفتیم، محتوای لندینگپیج میتواند تأثیر منفی هم بر کاربران و بازدیدکنندگان بگذارد. برای مثال، یک صفحه فرود ناکارآمد و فاقد ویژگیهای لازم، توانایی آن را دارد که کاربران را فراری دهد و علاوه بر تخریب وجهه تجاری سایت، خدمات و محصولات آن را هم زیر سؤال ببرد.
هر لندینگ پیج موفقی دارای ویژگیهای خاصی است که هرکدام آنها میتواند به بهبود کیفیت بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری، کمک قابل توجهی کند. یک صفحه فرود موفق، علاوه بر اینکه یک عنوان جذاب برای میخکوب کردن بازدیدکننده دارد، یک زیرعنوان جالب، تصاویر مرتبط و باکیفیت، توضیحات کامل و در نهایت طراحی UI و UX مناسبی برای هدایت کاربر به بخش خرید هم دارد.
بررسی تأثیر صفحه فرود در سئو
اگر صفحه فرود مورد نظر، از طراحی حرفهای و درستی برخوردار باشد، میتواند کاربر را برای مدتزمان بیشتری در صفحه نگه دارد و در هدایت او به CTA موفق باشد. عبارت CTA مخفف Call to Action است و به اقدامی گفته میشود که کاربر را به انجام یک عمل (مثل خرید محصول یا خدمات) ترغیب میکند. همین اتفاق باعث میشود تا رتبه سایت در گوگل رشد کند و سئوی سایت بهبود یابد. البته اگر صفحه فرود و طراحی CTA چندان جذاب نباشد و نتواند کاربر را جذب کند، امتیاز سئوی سایت افت میکند.
انواع لندینگ پیج
بهطورکلی، یک صفحه فرود باید به کاربران و بازدیدکنندگان نشان دهد که به مکان مناسبی وارد شدهاند و این سایت میتواند به آنها کمک کند. برای ارائه خدمات بهتر و کاملتر در این زمینه، چندین نوع مختلف از لندینگپیج طراحی شده است که برخی از آنها تأثیر مستقیمی روی سئوی سایت میگذارند.
در نهایت با انتخاب بهترین نوع صفحه فرود و طراحی اصولی هرکدام از آنها، امکان جذب مشتری و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل فراهم میشود. بیایید در ادامه این مطلب، با چند نوع مهم از صفحه فرود آشنا شویم و ویژگی هرکدام از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
لندینگ پیج های Opt-In
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، صفحه فرود با صفحه اصلی یا Home Page سایت متفاوت است. صفحه فرودهایی که از نوع opt-In هستند، در قسمتهای هدر، فوتر یا سایدبار سایت مورد نظر طراحی میشوند. این نوع صفحات فرود، معمولاً بهصورت فرمهای ثبتنام در قسمتی از سایت وجود دارند که توجه کاربران را به خود جلب میکنند.
یکی از ویژگیها مهم لندینگپیج Opt-In این است که تمامی واسطهها و گزینههای اضافه موجود در صفحه اصلی وبسایت را کنار میزند و مخاطب را بهصورت مستقیم وارد بخش خرید میکند. حتماً تا بهحال با یک صفحه فرود Opt-In مواجه شدهاید؛ فرمهایی با عناوین «ورود به حساب کاربری» یا «لطفاً شهر و استان خود را انتخاب کنید» که در هدر سایتها به چشم میخورند، از این قبیل landing pageها هستند.
لندینگ پیج های Lead Generation یا ایجاد سرنخ
این نوع از لندینگپیج، همانطور که از عنوانش پیداست، از باقی روشها پیشرفتهتر و هوشمندانهتر عمل میکند و در بین همه صفحات فرود، پیشرو است. این نوع از صفحات فرود، بهمنظور دریافت اطلاعات کاربری بازدیدکنندگان (اعم از شهر و محل سکونت، شماره همراه، آدرس ایمیل و غیره) طراحی شدهاند.
در این نوع لندینگپیج، مخاطب یا مشتری بالقوه بهجای اینکه به صفحه خرید خدمات یا محصولات هدایت شود، وارد فضای تبلیغاتی کسبوکار مورد نظر میشود. در نهایت، کاربرانی که از این طریق جذب شدهاند، تمامی تبلیغات، پیشنهادات و حراجهای مهم آیندۀ آن سایت اینترنتی را دریافت خواهند کرد.
لندینگ پیج های Clique-Through یا مبتنی بر کلیک
برخلاف صفحه فرود Lead Generation که با استفاده از فرم به مخاطبان متصل میشد، صفحات فرود مبتنی بر کلیک (Click-Through Page) نیازی به این نوع ارتباط ندارند. این نوع از صفحات فرود، صرفاً یک واسط ساده بین تبلیغ مورد نظر و صفحهای از سایت هستند که مشتریان بالقوه باید به آن هدایت شوند.
اکثر صاحبان کسبوکار با تکیه بر این نوع لندینگپیج، از یک آگهی ساده برای اتصال کاربر به سبد خرید سایت استفاده میکنند. البته نباید فراموش کرد که برای موفقیت در این نوع از صفحات فرود، باید تمامی ویژگیهای مهم یک Landing Page موفق در نظر گرفته شود تا در یک اقدام جسورانه، همه چیز در قالب پیشنهادی رد نشدنی صورت بگیرد.
آزمون و تست صفحه فرود
برای آزمون و تست صفحه فرود، معمولاً از روش A/B تست استفاده میشود. این روش که با عناوین Split Testing و Bucket Listing هم شناخته میشود، آزمونی برای بهبود عملکرد و بهینهسازی صفحات فرود به شمار میرود. در این روش، کیفیت عملکرد ۲ صفحه فرود متفاوت (A و B) با هم مقایسه میشوند و ملاک اصلی تست A/B، نرخ تبدیل است. منظور از نرخ تبدیل، نرخ تبدیل کاربر به مشتری یا Conversion Rate است که به عملکرد هرکدام از صفحات فرود A و B تعلق میگیرد.
برای مثال، در یک آزمون A/B، ۲ نسخه متفاوت از یک Landing Page را با همدیگر مقایسه میکنند تا بالاترین نرخ تبدیل را در بین آنها اندازهگیری کنند. این مقایسه میتواند در سطح متن یا CTA صورت بگیرد و بیانگر این باشد که کدام نسخه بر دیگری ارجحیت دارد. تفاوت هرکدام در آزمون A/B معمولاً در حد یک عنصر است؛ این اتفاق به آن دلیل است که با اضافه شدن چندین عنصر متفاوت در تست A/B، دیگر نمیتوان بهصورت دقیق مشخص کرد که کدام عامل باعث برتری صفحه فرود میشود.
مهمترین اشتباهاتی که نباید در طراحی صفحه فرود مرتکب شد
همانطور که گفتیم، یک صفحه فرود که بهصورت نامناسب طراحی شده باشد، میتواند تاثیر منفی گذاشته و باعث دور شدن مخاطب یا مشتری از سایت و خدمات آن شود. برای مثال، نوع رنگ استفادهشده در این صفحات، تأثیر بسیار زیادی در افزایش و بهبود نرخ تبدیل خواهد داشت؛ بنابراین رعایت این نکته بسیار مهم است که در طراحی صفحه فرود از چه رنگی استفاده شود.
در ادامه، چند مورد از اشتباهاتی که به طراحی نامناسب صفحه فرود منجر میشوند را به شما معرفی کنیم:
رعایت نکردن اندازه مناسب برای CTA
آزمونهای مختلف A/B نشان میدهد که اگر اندازه یا سایز CTA یا گزینه فراخوانی در صفحه فرود، ۲۰ درصد از الگوی طراحیشده در سایت، بزرگتر باشد، عملکرد مورد انتظار، بهمراتب مطلوب خواهد بود.
عدم انتخاب رنگ مناسب با روحیه مشتری
یک تحقیق جامع نشان میدهد که صفحه فرود، تنها ۹۰ ثانیه فرصت دارد تا نظر مشتری را جلب کند؛ بنابراین در طراحی گزینههای فراخوانی یا صفحه فرود باید سعی شود تا از رنگ مورد علاقه مشتریان استفاده شود. برای مثال، اگر سایت مورد نظر، در حیطه فروش محصولات کشاورزی فعالیت میکند، باید از رنگ سبز در طراحی CTA یا صفحه فرود استفاده شود. البته رنگ برند خود را نیز نباید نادیده بگیرید.
عدم ارائه تجربه کاربری مطلوب
علاوه بر انتخاب رنگ متناسب با علایق کاربران، طراحی UX مطلوب و حرفهای هم تأثیر بسیار مهمی در جذب مشتری دارد. برای مثال، اگر کاربر نتواند با سرعتی قابل توجه در پروسه پرداخت هزینهها یا ثبتنام پیش برود، بستری مناسبی برای جذب او بهعنوان مشتری صورت نخواهد گرفت.
جمعبندی
دنیای لندینگپیج، بهعنوان شاهرگ بازاریابی دیجیتال شناخته میشود و با استفاده از آن میتوان به موفقیتهای بسیاری در زمینه جذب مشتریان بالقوه دست یافت. بهطورکلی، صفحه فرود یا لندینگ پیج بیشتر شبیه به اکسیری است که با بهکارگیری آن میتوان کاربران و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل و واقعی تبدیل کرد. در این مطلب با انواع صفحه فرود و ویژگیهای مهم این صفحات آشنا شدیم و دانستیم که طراحی غیراصولی این صفحات میتواند تاثیرات منفی نیز در پی داشته باشد.
پونیشا با فراهم کردن یک بستر مناسب، امکان طراحی لندینگ پیج سایت را در اختیار مشتریان و کاربران قرار داده است. پونیشا به شما کمک میکند تا پروژههای مربوط به طراحی صفحه فرود سایتتان را به افراد متخصص بسپارید و از کیفیت بالای خروجیها نهایت لذت را ببرید. اگر تمایل دارید که برای ارتقای بخش فروش، بهبود وضعیت درآمد و همچنین بالا بردن اعتبار فروشگاه اینترنتی خود اقدام کنید، وقت را از دست ندهید. کافی است تا در همین لحظه، پروژه مورد نظرتان را در پونیشا ایجاد کنید تا افراد متخصص طراحی لندینگپیج سایت شما را بر عهده بگیرند.