طراحی تجربهٔ کاربری (به انگلیسی: User experience design) که به اختصار به آن UX, UXD, UED و همچنین XD نیز گفته میشود، روندی است که به منظور افزایش رضایت کاربر (یا مشتری) از محصول که از طریق ارتقاء کیفی موارد زیر محقق می گردد:
بهبود قابلیت استفاده (usability)
سهولت در استفاده (accessibility)
تعاملی لذتبخش بین کاربر (یا مشتری) و محصول
تا کنون، مطالعات انجام شده در زمینهٔ تجربهٔ کاربری (UX) بیشتر بر روی ارزیابیهای کوتاه مدت و ارتباطات طولانی مدت با مشتری متمرکز بوده است که اخیراً همین رابطهٔ طولانی مدت، کلید اصلی رسیدن به موفقیت در بازار بهحساب میآید.
در طراحی تجربه کاربری، سعی میشود طراحی کاربر محور به نحوی که بهترین بازخورد در کنار بهینهترین حالت سوددهی انجام شود. در طراحی تجربه کاربری، مقصود از سود، رسیدن به هدف تعامل مشتری (کاربر) با محصول است و صرفا مقاصد مالی ملاک قرار نمیگیرد.
UXD با پرداختن به تمام جوانب یک محصول و انتظارات مشتری از آن محصول، برای تعامل بین انسان و کامپیوتر طراحی شده. (که به آن human-computer interaction یا به اختصار HCI گفته میشود)