
۶ اصل که در طراحی لوگوی استارتاپها باید رعایت شود
زمانیکه لوگوی استارتاپ خود را طراحی میکنید، باید به موارد زیادی توجه کنید. برای جذب مخاطب مناسب، به چیزی چشمگیر و کم هزینه نیاز دارید. سخت است که بدانید از کجا شروع کنید، اما خبر خوب این است که بیشتر کار را میتوانید خودتان انجام دهید.
کافی است این شش مورد را در روند طراحی به خاطر داشته باشید: خوانایی، ارتباط، تمایز، انطباق، هماهنگی و ابتکار.
نمیدانید چگونه از این موارد استفاده کنید؟ این متن توضیحی برای هر کدام ارائه میدهد. اگر در حال طراحی لوگو هستید، میتوانید کاغذی بردارید و هر ایدهای که به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید.
خوانایی
این مورد، بدیهیترین مورد در بین شش اصل است. شما به لوگویی نیاز دارید که همه بتوانند آن را بخوانند. تصور کنید گوگل فونت ناخوانایی را برای طراحی لوگوی خود انتخاب میکرد. به مثال زیر که از فونت ” wonderlicious” استفاده شده نگاهی بیاندازید: Gها شبیه C هستند و حروف پهنای مناسبی ندارند، بنابراین خواندن آن در نگاه اول دشوار است.
زمانیکه فونت و رنگ را انتخاب میکنید، باید به مسئله دید افراد نیز توجه کنید. یک لوگوی بسیار خوب، لوگویی واضح است که حتی افرادی با دید ضعیف قادر به تشخیص آن باشند. این به معنای استفاده از فونتهایی بدون خطوط اضافی است که دید را مختل میکنند. علاوه بر آن باید رنگ فونت و زمینه آن را در نظر داشته باشید: سیاه بر زرد برای افرادی که مشکل خوانایی دارند مناسب است ولی خواندن سفید بر زمینه خاکستری دشوار است.
ارتباط
این مورد کاملاً ساده است. بدترین لوگوها، آنهایی هستند که تصاویر غیر مرتبط با محصول یا شرکت دارند (اگرچه برای اپل این موضوع جواب داده است).
تمایز
احتمالاً این اولین مورد در ذهن شما به هنگام طراحی لوگو برای یک استارتاپ است. شما به چیزی نیاز دارید که برای عموم قابل شناسایی باشد و به سرعت نظر افراد را جلب کند. بر سر این مسأله رقابت بسیاری وجود دارد، به خصوص در شرکتهای بر پایهی وب؛ لوگوی شما اولین فرصت برای جلب نظر افراد و اجبار آنان برای به خاطر سپردن شرکت، خرید محصول و یا استفاده از خدماتتان است.
برای متمایز کردن لوگوی خود چه میتوانید بکنید؟ به استفاده از فونتهای خاص، رنگبندی و الگوی غیر معمول و یا استفاده از طراح گرافیک که بتواند چیز تکی را ایجاد کند، توجه داشته باشید.
تصور یک مورد متمایز دشوار است، بنابراین در اینجا مسئله آزمایش محصول مطرح میشود. کافی است ایمیلی به دوستان و همکاران خود بنویسید و از آنان نظرخواهی کنید. به بازخوردها توجه کنید و لوگوی خود را با افراد مختلف مورد آزمایش قرار دهید. شما نمیتوانید چیزی ایجاد کنید که مناسب همگان باشد، اما بازخوردها در اصلاح تصویر به شما کمک میکنند.
انطباق
در طراحی تصویر، باید سازگاری آن را برای احتیاجات مختلف در نظر داشته باشید. برای نمونه، ممکن است لوگویی بزرگ با اسم کامل و حتی شعار بر آن بخواهید؛ اما این همیشه مناسب نخواهد بود. ممکن است طرح کوچکتری نیاز داشته باشید؛ لوگوی پرنده توئیتر و یا F فیسبوک را در نظر بگیرید. چنین طرحهایی به عنوان “فاوآیکن” سایت شما مناسب هستند (عکس کوچکی که بر روی تب مرورگرها ظاهر میشود) یا زمانی که به عکسی کوچکتر نیاز داشته باشید یاحتی از نظر فضا محدودیت داشته باشید. میتواند به سادگی حرف ابتدایی نام استارتاپ شما باشد، اما در نظر گرفتن آن در طراحی لوگو حائز اهمیت است. میتوانید با استفاده از رنگ مشابه، آن را با لوگوی خود یکی کنید.
اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما در تمامی زمینههای مورد نیاز، قابل استفاده باشد. ظاهر آن را بر کارت تجاری و همچنین به صورت آنلاین در نظر بگیرید. باید بدانید که میخواهید زمینه رنگی داشته باشد و یا زمینه صفحه را نشان دهد. اگر دومی را انتخاب میکنید، باید رنگها را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید در مقابل رنگهای زمینه معمولی مانند سفید، سیاه و خاکستری و یا رنگهای دیگر به خوبی نمایش داده میشوند.
هماهنگی
از آنجایی که لوگوی شما اولین چیزی است که افراد در مورد وبسایتتان به آن توجه میکنند -ممکن است به علت اولین بازدید یا تبلیغات بنری و یا روشهای بازاریابی دیگر باشد- باید اطمینان حاصل کنید که تأثیر اولیه خوبی میگذارد. اگر میخواهید شرکتی مربوط به کودکان برپا کنید، استفاده از فونتهای کودکانه میتواند انتخاب خوبی باشد؛ اما اگر میخواهید حرفهای به نظر برسید، باید فونتهای حرفهای را انتخاب کنید.
رنگبندی انتخابی شما نیز اثرگذار است. افراد ارتباط عمیقی با رنگها برقرار میکنند، در این صورت نمیتوانید هر چه به نظرتان خوب میرسد را انتخاب کنید.
ابتکار
در کنار تمامی آنچه ذکر شد، لوگوی استارتاپ شما به مورد ششمی نیازمند است که دشوارترین مورد میباشد. در اینجا ممکن است بخواهید یکی از موارد بالا را نادیده بگیرید: اگر شرکت شما جدید است، مناسب است که از رنگبندی جسورانهای استفاده کنید. میتوانید با شعاری عجیب و غیر معمول خود را به یادماندنی کنید، و یا طنزی از یک لوگوی موجود خلق کنید و افراد را وادار به نظاره دوباره کنید.
هر چه انجام میدهید، مهمترین مسئله آزمایش محصول است؛ که میتواند ارسال پرسشنامه به دوستان و یا بررسی موفقیت تبلیغاتتان در گذر زمان باشد. از آزمایش موارد جدید نترسید!
یک مطالعه موردی: گوگل
زمانیکه گوگل در ۱۹۹۷ آغاز به کار کرد، با این لوگو شروع کرد:
به وضوح میبینید که این لوگو خوانا نیست، و از رنگبندی مناسب برای متمایز شدن برخوردار نبود. از آنجایی که در این لوگو تنها از حروف استفاده شده بود، میتوانستند از حرف G برای یک لوگوی کوچکتر یا فاوآیکن استفاده کنند. نسخههای موفقیت آمیز گوگل سادهتر شدند: افکت حروف در لوگوی ۱۹۹۷ به سایه سادهتر تغییر پیدا کرد، و در ۲۰۱۳ سایه برداشته شد و طرح تخت ایجاد شد. حتی در ۱۹۹۷ نیز تمرکز بر حروف بود و از تصاویر اضافی استفاده نشد.
۱۹۹۸-۱۹۹۹
۱۹۹۹-۲۰۱۰
۲۰۱۳-۲۰۱۵
در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۵، گوگل جدیترین قدم خود را برداشت. برای بالا بردن خوانایی و تمایز لوگو، گوگل فونت سادهای را معرفی کرد. این فونت هم چنین در لوگوی Alphabet Inc مورد استفاده قرار گرفته و انسجام را به خوبی در میان شرکت ایجاد کرده است.
۲۰۱۵ تا اکنون
با وجود تمام تغییرات ایجاد شده در رنگ و شکل، مشخص است که لوگو به همان شرکت مربوط است. هرگز آن را با لوگوی یاهو اشتباه نخواهید گرفت! اگر رنگبندی و طرح متمایزی ایجاد کنید، فونت چند کارهای خواهید داشت که در گذر زمان میتوانید آن را به کار ببرید.
این متن با شش اصل پیشنهادی شروع شد، اما واقعیت آن است که همه به یک قاعده اصلی برمیگردند:
باید نظر مخاطبین را جلب و حفظ کنید.
اگر به هنگام طراحی لوگو، این مورد را در خاطر داشته باشید، اشتباه نخواهید کرد.
برگرفته از: www.freelancer.com