skip to Main Content
فاوآیکون (Favicon) چیست؟

فاوآیکون (Favicon) چیست؟

در سال‌های اخیر، انواع بسیار زیادی آیکون طراحی شده است که به‌راحتی مفاهیم مختلف را در قالب تصاویر به کاربران ارائه می‌دهند. گروهی از این آیکون‌ها در اصول برندسازی و دیجیتال مارکتینگ بیشترین استفاده را دارند که به آن‌ها فاوآیکون می‌گویند. در ادامه این مقاله از پونیشا توضیح می‌دهیم که فاوآیکون (Favicon) چیست؟ و چرا از آن‌ها استفاده می‌کنند؟ با ما همراه باشید.

Favicon چیست؟

برای کسانی که با طراحی آیکون آشنایی دارند، اسم فاوآیکون بسیار آشناست. اما اگر برای شما هم این سؤال مطرح است که فاوآیکون (Favicon) چیست؟ باید بگوییم که فاوآیکون یک آیکون کوچک عموماً ۱۶×۱۶ پیکسل است که در نوار آدرس هر سایت در مرورگر نمایش داده می‌شود. فاوآیکون به نام‌های آیکون تب، آیکون URL یا آیکون سایت نیز شناخته می‌شود و استفاده از آن، در مسیر رشد کسب‌وکار شما مفید خواهد بود. در ادامه فاوایکون را معرفی کرده و بررسی می‌کنیم که تفاوت آن‌ با آیکون چیست.

favicon چیست

تاریخچه فاوآیکون

اولین فاوآیکون در سال ۱۹۹۹ طراحی و توسط مرورگر اینترنت اکسپلورر۵  معرفی شد. از همان آغاز، کاربرد فاوآیکون، قرار گرفتن در آدرس بار و بوکمارک مرورگرها بود. بنابراین با طراحی لوگو برای کسب‌وکارها، الگوی اولیه Favicon هم مشخص می‌شد.

علاوه بر این، در ابتدا از فاوآیکون برای شمارش تعداد افرادی که آدرس مشخصی را در فایل فیوریت (Favorite) یا همان فهرست علاقه‌مندی‌های مرورگر خود قرار می‌دادند، استفاده می‌شد. اما امروزه اهداف تجاری دیگری برای استفاده از این نوع آیکون‌ها وجود دارد.

محل نمایش Favicon

در تعریفی که از فاوآیکون ارائه کردیم، جایگاه فاوآیکون را نیز بیان کردیم. درواقع هنگامی که شما آدرس سایت را در هیستوری (History)، بوکمارک (Bookmark)، آراس‌اس فید (RSS Feed) و آدرس بار مرورگر مشاهده می‌کنید، با آیکونی مخصوص همان کسب‌وکار مواجه می‌شوید. این آیکون، همان فاوآیکون است که دلایل استفاده از آن در ادامه شرح داده خواهد شد.

فرمت و سایز Favicon

با طراحی لوگوی سایت و تعیین اندازه آن، می‌توانید سایز فاوآیکون را تعیین کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که متداول‌ترین سایزهای فاوآیکون ۱۶×۱۶، ۳۲×۳۲ یا ۶۴×۶۴ پیکسل هستند. شما می‌توانید با استفاده از برنامه فتوشاپ، فاوآیکون مد نظر خود را طراحی و با فرمت ICO از آن، خروجی بگیرید. عموم صاحبان کسب‌وکارها سایز ۱۶ پیکسل را انتخاب می‌کنند.

دلایل استفاده از Favicon

کاربردهای فاوایکون

استفاده از فاوآیکون برای سایت‌ها مزایای قابل توجهی دارد:

معرفی برند

آماده کردن فاوآیکون بر اساس برند هر کسب‌وکار، در معرفی برند، اهداف و فرهنگ سازمانی آن کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی کاربر چند سایت را باز می‌کند، با دقت کردن به فاوآیکون‌ها، صفحه مورد نظر را پیدا می‌کند. این فاوآیکون که بر اساس برند طراحی شده، تصویر آن برند را در خاطر کاربر ماندگار می‌کند.

این نکته، موضوعی فراتر از هویت بخشیدن به برندهاست. در ضمن، همین فاوآیکون‌ها به گوگل در شناسایی سایت‌ها کمک می‌کنند. درنتیجه در ارتقای سئوی سایت هم مؤثر هستند.

اعتماد و اعتبار برند

فاوآیکون در اجرای اصول برندسازی و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیز نقش مهمی بازی می‌کند. درواقع، مرورگرها سایتی را که فاوآیکون ندارد، به‌عنوان صفحه‌ای خالی در نظر می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که سایت در اولین نتایج گوگل ظاهر نشود. بنابراین کسب‌وکار با کاهش ترافیک و افت سئوی سایت مواجه می‌شود که خود منجر به شکست در رقابت با سایت‌های رقیب می‌شود.

صرفه‌جویی در زمان کاربران

وقتی کاربری چندین صفحه اینترنتی را باز می‌کند، با کمک همین فاوآیکون می‌تواند صفحه مربوط به سایت مورد نظر را پیدا کند. بنابراین وجود این آیکون‌ها به افزایش سرعت عمل کاربران و بهبود تجربه کاربری، کمک خواهند کرد.

ارتقای کارایی سایت

یکی دیگر از دلایل استفاده از فاوآیکون، ارتقاء کارایی سایت است. فاوآیکون در تعیین رتبه سایت در مرورگرها به‌خوبی عمل می‌کند، قرار گرفتن در اولین نتایج جستجو باعث افزایش اعتماد کاربران به آن سایت می‌شود و در ادامه، با افزایش تمایل کاربران به بازدید و خرید از سایت، احتمال موفقیت کسب‌وکار در دیجیتال مارکتینگ زیاد می‌شود.

نکات قابل توجه هنگام طراحی فاوآیکون

اگر می‌خواهید فاوایکون طراحی کنید یا طراحی آن را  به فریلنسرهای این حوزه بسپارید، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

سادگی

در طراحی فاوآیکون از جزئیات زیاد، مانند خطوط کوچک و سایه‌ها استفاده نکنید. فاوآیکون، یک آیکون ساده است و سادگی در طراحی آن بسیار مهم است.

هویت برند

در طراحی فاوآیکون به هویت برند توجه داشته باشید. زیرا با همین آیکون کوچک می‌توانید برند خود را معرفی کرده و در خاطر کاربران نگه دارید.

استفاده از لوگو

با توجه به اینکه باید هویت برند را در فاوآیکون‌ها جای داد، باید از لوگوی برند خود، در طراحی این آیکون استفاده کنید.

رنگ

عامل دیگری که در طراحی هر فاوآیکون باید در نظر داشته باشید، رنگ است. رنگی متناسب با لوگو که معرف برند باشد.

ابزارهای کاربردی در طراحی فاوآیکون

برای طراحی مناسب Favicon ابزارهای کاربردی زیادی در دسترس هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به فتوشاپ، ایلاستریتور و اینک‌اسپیس (Inkspace) اشاره کرد.

ابزارهای طراحی فاوایکون

معرفی سایت های دانلود رایگان Favicon

علاوه بر طراحی، می‌توانید از سایت‌هایی مانند Flaticon، Iconmonstr، Iconarchive، Iconshock و Findicons برای دانلود فاوآیکون استفاده کنید.

Flaticon

وب‌سایت Flaticon روی تصاویر تخت کار می‌کند. این تصاویر بسیار ساده و عموماً تک رنگ هستند. آیکون یا فاوآیکون‌ها در این سایت، به صورت رایگان وجود دارند. شما می‌توانید آیکون‌های مورد نظر را با در فرمت‌هایی مانند EPS، SVG، PNG و PSD دانلود کنید.

Iconmonstr

سایت Iconmonstr هم یکی از سایت‌های دانلود آیکون است که بیشتر آیکون‌ها در آن، به صورت رایگان قابل دانلود هستند. شما با پذیرفتن قوانین این سایت، می‌توانید فاوآیکون مورد نظر خود را با فرمت‌هایی مانند EPS، SVG، PNG و PSD دانلود و در سایت خود بارگزاری کنید.

Iconshock

وب‌سایت Iconshock یکی از سایت‌هایی است که آیکون و فاوآیکون‌های رایگان و غیر رایگان زیادی در آن وجود دارد. شما با جستجوی فاوآیکون مورد نظر، می‌توانید گزینه انتخابی را دانلود کنید. گزینه‌های غیر رایگان، بین ۷۹ تا ۱۲۹ دلار است. موارد رایگان هم در فرمت PNG و سایز ۷۲×۷۲ پیکسل در دسترس هستند.

Findicon

سایت دیگری که به‌طور رایگان آیکون و فاوآیکون‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار داده، Findicon است. شما می‌توانید آیکون‌ها و فاوآیکون‌هایی با فرمت‌های متنوع را دانلود کنید. برای تبدیل فرمت آیکون هم یک گزینه وجود دارد که می‌توانید با آن، آیکون خود را به فرمت‌های TGA، SVG، PSD، GIF، JPEG، BMP و TIFF تبدیل و دانلود کنید. هرچند این گزینه به دلیل عملکرد ضعیف خود، کاربرد چندانی برای کاربران ندارد.

Iconarchive

یکی از سایت‌هایی که می‌توانید هر نوع آیکون از جمله فاوآیکون را در آن پیدا کرده و استفاده کنید، Iconarchive است. آیکون‌های موجود در این سایت در سه فرمت ICO، PNG و ICNS وجود دارند. کافی است فاوآیکون مورد نظر را جستجو کرده و دانلود کنید.

چگونه favicon را در سایت خود قرار دهیم؟

همان‌طور که گفتیم، در سایت‌های وردپرسی می‌توانید با سه روش فاوآیکون را بارگزاری کنید. در ادامه، دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

استفاده از تنظیمات سفارشی سازی وردپرس

برای اینکه فاوآیکون خود را از طریق تنظیمات سفارشی‌سازی وردپرس در سایت بارگذاری کنید، باید چند مرحله ساده را پیش بگیرید. در آخرین مرحله که گزینه انتشار را انتخاب می‌کنید، بارگزاری کامل می‌شود.

افزودن فاوآیکون به وردپرس با کد

راه دوم برای بارگزاری فاوآیکون در سایت، استفاده از شرت‌کدهای مشخص است. شما با کمک این کد‌ها می‌توانید آیکونی با فرمت ICO، PNG و GIF را در سایت بارگزاری کنید.

به کار بردن افزونه Custom Favicon

افزونه‌های مختلفی در وردپرس وجود دارند که کار بارگزاری فاوآیکون را برای شما آسان می‌کنند. Custom Favicon یکی از همان افزونه‌هاست که از محبوبیت بسیاری برخوردار است. کافی است در فیلد مناسب فاوآیکون مورد نظر را بارگزاری و منتشر کنید.

جمع بندی

در این مقاله از پونیشا توضیح دادیم که فاوآیکون (Favicon) چیست و درباره کاربردها، نحوه بارگزاری آن در سایت توضیح دادیم و سایت‌های دانلود فاوایکون را به شما معرفی کردیم. همچنین اگر می‌خواهید با پرداخت هزینه مناسب، فاوآیکون اختصاصب باکیفیتی برای سایت خود تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم سفارش پروژه طراحی فاوآیکون خود را در پونیشا به ثبت برسانید.  

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds