دومین همایش بینالمللی معماری، عمران، علوم زمین و محیط زیست
چکیده
در پی ایجاد محیط های یادگیری بهینه، محققان و مربیان توجه خود را به تعامل پیچیده بین نور و ویژگی های فیزیولوژیکی و روان شناختی دانش آموزان در محیط های آموزشی معطوف کرده اند. این مطالعه به بررسی تأثیر چند وجهی نور بر دانشآموزان میپردازد و نه تنها پتانسیل آن را برای تأثیرگذاری بر پاسخهای فیزیولوژیکی، بلکه بر عملکرد روان شناختی کلی آنها نیز تشخیص میدهد. از آنجایی که مؤسسات آموزشی به طور فزاینده ای طراحی فضاهای یادگیری مساعد را در اولویت قرار می دهند، درک نحوه تعامل نور با بدن و ذهن انسان اهمیت زیادی پیدا می کند. با بررسی رابطه ظریف بین نور و ویژگیهای فیزیولوژیکی و روانشناختی دانشآموزان، این تحقیق به دنبال ارائه بینشهای ارزشمندی است که میتوانند راهبردهای نورپردازی متناسب با افزایش تجربه آموزشی، تقویت رفاه دانشآموز و بهینهسازی نتایج تحصیلی را با تأکید بر نقش نور در ریتم های شبانه روزی، تأثیرات آن بر خواب، خلق و خو، توجه و عملکرد های روان شناختی ارائه دهد. این یافتهها، توصیههای مبتنی بر شواهد را برای بهینهسازی نور آموزشی، کمک به بهبود محیطهای یادگیری و بهبود رفاه و عملکرد دانشآموز ارائه میکنند.